دوره منتور شیپ
آموزش فارکس

آموزش بازار فارکس از صفر تا صد برای مبتدیان + رایگان (pdf و ویدئو)

بازار فارکس یکی از محبوب‌ترین روش‌های کسب درآمد آنلاین است. این بازار سال‌هاست که وجود دارد اما در سال‌های اخیر با همه‌گیرتر شدن اینترنت، شاهد افزایش محبوبیت آن هستیم. در کشور ما ایران نیز مشکلات اقتصادی موجود و افزایش تورم باعث شده تا بسیاری از هموطنان عزیزمان به فکر ورود به فارکس و کسب درآمد از آن بیفتند.

بیشتر این افراد با خیال یک شبه پولدار شدن و کسب سودهای هنگفت وارد بازار فارکس می‌شوند اما نداشتن آموزش کافی خیلی زود آن‌ها را با قبول ضررهای هنگفت از این بازار پرنوسان خارج می‌کند. اگر شما هم به فکر ورود به فارکس هستید و به این مقاله رسیده‌اید، شانس با شما یار بوده است!

لینک دانلود فایل pdf آموزش 0 تا 100 بازار فارکس

شما نباید اشتباه این افراد را تکرار کنید.

حتی کسانی که تاحدودی با فارکس آشنا هستند هم به آموزش نیاز دارند. می‌پرسید چرا؟ چون بازار فارکس بازاری است که مدام تکامل می‌یابد و شما به عنوان کسی که سرمایه ارزشمند خود را وارد آن می‌کنید، باید به اطلاعات و دانش خود بیفزایید.

از همین رو مجموعه حسینی فایننس تصمیم گرفت تا یک مقاله جامع و کامل در مورد صفر تا صد آموزش فارکس آماده کند. در طول این مقاله از ابتدایی‌ترین مفاهیم فارکس شروع کرده و به مهم‌ترین سوالاتی که ممکن است ذهن شما را درگیر خود کرده باشد، پاسخ می‌دهیم؛ سوالاتی مثل «فارکس چیست؟»، «کسب درآمد از فارکس چگونه است؟»، «حداقل سرمایه برای ورود به فارکس چقدر است؟» و… سوالاتی هستند که در ادامه به آن‌ها پاسخ خواهیم داد.

از طرف دیگر یکی از مهم‌ترین ابهاماتی که برای ورود به فارکس از داخل ایران وجود دارد این است که آیا می‌توان با پرداخت ریالی و کارت‌های بانکی ایرانی حساب خود را شارژ کرده و به معامله در بازار فارکس پرداخت؟ اگر این کار ممکن است ایرانی‌ها چگونه می‌توانند حساب خود را در بروکر شارژ کنند؟ اصلا بروکر چیست و چگونه می‌توان بهترین بروکرهای فارکس را پیدا کرد؟

همان‌طور که می‌بینید اصطلاحات و سوالات زیادی در مورد فارکس وجود دارد که قرار است در همین مقاله به همه آن‌ها پاسخ دهیم. بنابراین بهتر است بدون اتلاف وقت ماجراجویی خود را در این بازار جذاب آغاز کنیم. لطفا همراه ما باشید.

 

فارکس چیست؟

فارکس بازاری آنلاین است که به کمک آن می‌توان روی جفت ارزها و دارایی‌های دیگر معامله کرده و از این راه به درآمد دلاری رسید.

آموزش فارکس

«فارکس» (Forex) که از ترکیب دو کلمه Foreign Exchange تشکیل شده به بازاری گفته می‌شود که در آن ارز کشورهای مختلف معامله می‌شود. برای همین در زبان فارسی به فارکس، بازار تبادل ارزهای خارجی نیز می‌گویند. تبادل ارزها در فارکس با اهداف مختلفی انجام می‌شود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها کسب درآمد است.

برای اینکه بهتر مفهوم فارکس را درک کنید یک مثال ملموس می‌زنیم. فرض کنید شما به عنوان یک گردشگر می‌خواهید از آمریکا به کنیا سفر کنید. در ابتدا شما ۱۰،۰۰۰ دلار در اختیار دارید و می‌خواهید این مبلغ را به پول رایج کشور کنیا تبدیل کنید که «شیلینگ» (Shilling) نام دارد. با مراجعه به صرافی متوجه می‌شوید که نرخ تبدیل دلار آمریکا به شیلینگ کنیا ۱۰۰ است؛ این یعنی ارزش هر ۱ دلار آمریکا با ۱۰۰ شیلینگ کنیا برابری می‌کند. بدین ترتیب با پرداخت ۱۰،۰۰۰ دلار مبلغی معادل ۱،۰۰۰،۰۰۰ شیلینگ کنیا دریافت می‌کنید.

بعد از گشت‌وگذار در طبیعت بکر کنیا بالاخره زمان برگشت به آمریکا فرا می‌رسد. وقتی به آمریکا می‌رسید و می‌خواهید دوباره شیلینگ خود را به دلار تبدیل کنید، متوجه می‌شوید که نرخ تبدیل این دو ارز به ۹۰ دلار کاهش یافته است. بدین ترتیب با فرض اینکه پول خود را خرج نکرده‌اید، ۱۰،۰۰۰ دلار شما به ۱۱،۱۰۰ دلار تبدیل می‌شود. در این شرایط شما در واقع به‌صورت غیرمستقیم یک معامله فارکسی انجام داده‌ و مبلغ ۱،۱۰۰ دلار سود کرده‌اید.

بنابراین در فارکس هدف شما پیدا کردن موقعیت‌های مشابه و کسب درآمد از اختلاف قیمت ارز دو کشور است. این کار با روش‌های مختلفی مثل تحلیل بازار و دنبال کردن اخبار انجام می‌شود که در ادامه به طور کامل در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

امروزه وقتی صحبت از بازار فارکس می‌شود در واقع منظور بازاری است که معامله انجام شده در مثال قبلی را به صورت خودکار انجام می‌دهد. مهم‌ترین ویژگی این بازار نداشتن یک مکان فیزیکی و مرکزی است. در عوض تمام معاملات انجام شده به‌صورت اینترنتی انجام می‌شوند.

اکنون که تاحدودی با بازار فارکس آشنا شدید، بهتر است کمی هم در مورد ورود شما به این بازار صحبت کنیم. به احتمال زیاد شما که در حال خواندن این مقاله هستید، مبلغی را در اختیار دارید و می‌خواهید آن را در یکی از بازارهای موجود سرمایه‌گذاری کنید. اما فارکس بازار مناسبی برای شماست؟ در بخش بعدی به این سوال مهم پاسخ می‌دهیم.

 

آموزش فارکس برای مبتدیان

بسیاری از کسانی که اسم فارکس به گوششان می‌خورد، فکر می‌کنند این بازار برای افراد خاص است و آن‌ها به عنوان کسی که از داخل ایران قصد سرمایه‌گذاری دارد، شانسی برای موفقیت در آن ندارند. با این حال ورود به بازار فارکس به‌قدری راحت است که حتی خود شما نیز می‌توانید همین الان در عرض چند ساعت وارد بازار فارکس شوید و اولین معامله خود را انجام دهید.

اگر فکر می‌کنید کارگزاری‌ها و بروکرهای فارکس ایران را تحریم کرده‌اند باید بگوییم که برخی از آن‌ها مشکلی با کاربران ایرانی ندارند. یا اگر نحوه واریز به بروکر یا برداشت از آن ذهن شما را درگیر کرده است و تصور می‌کنید امکان این کار از داخل ایران وجود ندارد در این صورت نیز باید بگوییم که چند بروکر فارکس خوب هستند که حتی از پرداخت ریالی نیز پشتیبانی می‌کنند.

بنابراین افراد مبتدی و تازه‌وارد نیز می‌توانند وارد بازار فارکس شوند و از فرصت‌های سرمایه‌گذاری و کسب سود آن استفاده کنند. تنها کافی است این مقاله را که به عنوان آموزش فارکس برای مبتدیان آماده شده است، بادقت بخوانید. ما تمام مراحل عضویت در بروکر، احراز هویت، ایجاد حساب معاملاتی و اجرای اولین معامله فارکسی را با زبانی ساده و به‌صورت تصویری در این مقاله توضیح داده‌ایم.

 

آیا فارکس برای شما مناسب است؟

فارکس بزرگ‌ترین بازار مالی جهان از نظر حجم معاملات دلاری است. همین یک جمله نشان می‌دهد که چقدر بازار فارکس طرفدار دارد. جالب است بدانید که براساس آمار منتشر شده، حجم معاملات روزانه فارکس در سال ۲۰۲۲ میلادی به ۷.۵ تریلیون دلار رسید؛ اما دلیل محبوبیت این بازار چیست؟

شاید اولین و مهم‌ترین دلیل افزایش محبوبیت بازار فارکس قابل‌دسترس‌بودن آن باشد. این روزها به لطف پلتفرم‌های آنلاین تقریبا هرکس در هر نقطه از جهان که باشد، می‌تواند با کمترین سرمایه وارد بازار فارکس شود و از این راه کسب درآمد کند.

این یعنی حتی خود شما نیز می‌توانید با یادگیری نحوه معامله در فارکس که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد، خیلی راحت و در کمترین زمان، اولین معامله خود را در این بازار انجام دهید. اما قبل از این کار باید به یک موضوع مهم دیگر توجه داشته باشید: بازار فارکس مکان مناسبی برای شما است؟

براساس آماری که قانون‌گذاران بریتانیایی در سال ۲۰۱۶ میلادی منتشر کردند، بیش از ۸۲ درصد معامله‌گران خرد در بازارهای مالی متحمل ضرر می‌شوند. فراموش نکنید که معامله‌گری یک بازی به اصطلاح «مجموع-صفر» (Zero-sum) است؛ این یعنی تا زمانی که گروهی از معامله‌گران ضرر نکنند، گروه دیگر سود نخواهند کرد.

بنابراین قبل از اینکه ادامه آموزش فارکس را دنبال کنید، ابتدا باید بدانید که بازار فارکس مکان مناسبی برای سرمایه‌گذاری اندوخته‌های شما است یا خیر.

 

۵ دلیل که نشان می‌دهد فارکس برای شما مناسب نیست

اگر هر کدام از این ۵ نشانه را در خود می‌بینید، شاید بهتر باشد دارایی خود را در بازار دیگری سرمایه‌گذاری کنید و به سراغ فارکس نروید.

  1. می‌خواهید با پولی معامله کنید که از دست دادن آن مشکلات زیادی را برایتان پیش خواهد آورد: یادتان باشد که فارکس بازاری پرنوسان است و همیشه ریسک از دست دادن سرمایه وجود دارد. بنابراین اگر وام گرفته‌اید یا می‌خواهید با پس‌انداز یک عمر تلاش خود در فارکس معامله کنید، این بازار به هیچ‌وجه برای شما مناسب نیست.
  2. می‌خواهید بدون آموزش و یادگیری معامله کنید: قبل از ورود به فارکس باید با مفاهیم آن آشنا شوید، نحوه کار آن را یاد بگیرید، بدانید که چه چیزهایی روی آن تاثیر می‌گذارند و… . اگر هیچ‌کدام از این چیزها را ندارید و تنها می‌خواهید یک شبه پولدار شوید، فارکس جای خوبی برای شما نیست.
  3. توانایی قبول شکست یا اشتباه را ندارید: در هنگام معامله در فارکس ممکن است تصمیم شما درست باشد و سود کنید؛ اما این احتمال نیز وجود دارد که معامله شما اشتباه از آب در بیاید و متحمل ضرر شوید. این اتفاق، طبیعی است و تا زمانی که برآیند معاملات شما مثبت باشد، نباید نگران باشید. اگر نمی‌توانید اشتباهات خود را قبول کنید یا به‌محض اینکه معامله وارد ضرر می‌شود مضطرب شده و تصمیم‌های ناگهانی می‌گیرید، بهتر است از فارکس دور بمانید.
  4. شخصیت ریسک‌گریزی دارید: فارکس بازاری پرنوسان، سریع و با ریسک زیاد است. این یعنی در فارکس هم احتمال کسب سودهای هنگفت وجود دارد و هم ممکن است تمام سرمایه شما در کسری از ثانیه به باد برود. بنابراین اگر میانه خوبی با ریسک کردن ندارید، فارکس برای شما مناسب نیست.
  5. سرتان شلوغ است و زمان کافی ندارید: استراتژی‌های مختلفی برای کسب درآمد از فارکس وجود دارد که هرکدام نیازمند صرف زمان مشخصی هستند. با این حال یادگیری و کسب تجربه در فارکس امری زمان‌بر است و اگر به اندازه کافی زمان ندارید، بهتر است اندوخته خود را در بازار دیگری سرمایه‌گذاری کنید.

 

۵ دلیل که نشان می‌دهد فارکس برای شما مناسب است

در طرف دیگر، اگر هر کدام از ۵ نشانه‌ای را که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، در خود می‌بینید، بازار فارکس برای شما مناسب است و می‌توانید به‌کمک آن کسب درآمد کنید.

  1. می‌خواهید هر زمان که دلتان خواست معامله کنید: بازار فارکس ۵ روز کاری هفته و تمام ۲۴ ساعت روز را باز است و هر زمان که دلتان خواست می‌توانید در آن معامله کنید. برای همین کسانی که به دنبال منبع پاره‌وقت برای کسب درآمد می‌گردند، بازار فارکس مکانی مناسب برای آن‌ها خواهد بود.
  2. به تحلیل تکنیکال یا فاندامنتال علاقه دارید: اگر در حال حاضر تحلیل تکنیکال یا سایر روش‌های تحلیل را بلد هستید، باید بگوییم که بازار فارکس بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.
  3. توانایی کار در محیطی پرریسک را دارید: همان‌طور که گفتیم فارکس بازاری پرریسک و پرنوسان است. بنابراین باید توانایی تحمل ریسک را داشته و روش‌های مقابله با آن را بلد باشید. برای مثال قبل از باز کردن معامله باید حد سود و حد ضرر خود را مشخص کنید که در ادامه مقاله به‌طور مفصل در مورد آن بحث خواهد شد.
  4. صبور هستید و به این زودی‌ها کم نمی‌آورید: مصمم بودن، صبر و پشتکار از جمله خصوصیات اخلاقی هستند که برای ورود به بازار فارکس به آن‌ها نیاز دارید. وقتی یک استراتژی معاملاتی پیدا کردید باید به آن پایبند بوده و به اندازه کافی صبر داشته باشید تا معامله باز شده به نتیجه برسد.
  5. می‌خواهید از مزایای یک بازار بزرگ و پرسود بهره‌مند شوید: در ۲۰ سال گذشته بازار فارکس یکی از بهترین بازارها از نظر سرعت رشد بوده است. حجم معاملات این بازار به‌قدری بالاست که مشکلاتی نظیر دست‌کاری بازار در آن وجود ندارد. همچنین وجود مفهومی به نام «اهرم» در فارکس باعث می‌شود تا با سرمایه کم بتوانید سودهای قابل‌توجهی به دست آورید.

 

اصطلاحات ضروری بازار فارکس

در بازار فارکس یک سری اصطلاحات مهم بازار فارکس وجود دارد که بهتر است همین ابتدا با آن‌ها آشنا شوید. از همین رو این بخش از مقاله را به معرفی اصطلاحات ضروری فارکس اختصاص داده‌ایم.

 

جفت ارز چیست؟

تمام معاملات فارکس در قالب یک «جفت ارز» (Currency Pair) انجام می‌شوند؛ این یعنی برای معامله در این بازار مجبور هستید ارز یک کشور را فروخته و ارز کشور دیگر را دریافت کنید. در مثالی که در بخش مربوط به تعریف فارکس ارائه کردیم جفت ارز مورد معامله دلار آمریکا در برابر شیلینگ کنیا بود.

مهم‌ترین جفت ارزهایی که در فارکس معامله می‌شوند عبارتند از: یورو/دلار (EUR/USD)، پوند/دلار (GBP/USD) و دلار/ین ژاپن (USD/JPY).

همان‌طور که می‌بینید جفت ارزها با حروف اختصاری خود نشان داده می‌شوند که این حروف اختصاری با یک علامت «/» از هم جدا می‌شوند. ارز نمایش داده شده در سمت چپ ارز پایه و ارز سمت راست ارز متقابل نام دارد. همچنین اگر نمودار جفت ارزی مثل EUR/USD را باز کرده و ببینید که قیمت در حال افزایش است، نشان می‌دهد که ارزش یورو در مقایسه با دلار در حال بیشتر شدن است.

جفت ارزهای مورد معامله در فارکس معمولا به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • جفت ارزهای اصلی (Major) – جفت ارزهایی که یک طرف آن‌ها دلار آمریکا و طرف دیگر ارز یکی از کشورهای توسعه‌یافته باشد، جزو جفت ارزهای اصلی به حساب می‌آیند. مانند EUR/USD و USD/JPY.
  • جفت ارزهای فرعی (Minor) – جفت ارزهایی که هر دو طرف آن‌ها مربوط به ارز کشورهای توسعه‌یافته است اما خبری از دلار آمریکا در آن‌ها نیست، جزو جفت ارزهای فرعی محسوب می‌شوند. مانند EUR/GBP (یورو/پوند انگلیس) و AUD/NZD (دلار استرالیا/دلار نیوزیلند).
  • جفت ارزهای غیرعادی (Exotic) – به جفت ارزهایی که ترکیبی از ارز کشورهای توسعه‌یافته و ارز کشورهای در حال توسعه هستند، جفت ارز غیرعادی می‌گویند. مانند USD/TRY (دلار/لیر ترکیه) و USD/ZAR (دلار/رند آفریقای جنوبی).

 

پیپ چیست؟

به کوچک‌ترین حرکت قیمت یک جفت ارز «پیپ» (Pip) گفته می‌شود. برای مثال اگر قیمت جفت ارز EUR/USD از ۱.۱۲۰۰ به ۱.۱۲۵۰ تغییر کند، می‌گوییم این جفت ارز ۵۰ پیپ افزایش یافته است.

از اصطلاح پیپ معمولا برای محاسبه کردن سود و ضرر و همچنین نشان دادن تغییرات قیمت یک جفت ارز استفاده می‌شود. اگر بخواهیم یک مثال بزنیم، زمانی که شما در جفت ارز EUR/USD معامله‌ خریدی را در قیمت ۱.۱۲۰۰ باز کنید و قیمت این جفت ارز به ۱.۱۲۵۰ برسد، در واقع شما ۵۰ پیپ سود کرده‌اید.

همان‌طور که می‌بینید برای نمایش قیمت اکثر جفت ارزها از ۴ عدد اعشار استفاده می‌شود. یک پیپ نیز در حقیقت همان چهارمین عدد اعشار در قیمت یک جفت ارز است که در سمت راست ممیز قرار می‌گیرد. البته استثناهایی نیز وجود دارد؛ به عنوان مثال برای نمایش USD/JPY معمولا از دو رقم اعشار استفاده می‌شود که در این صورت یک پیپ با ۰.۰۱ برابر است. در حالی که برای سایر جفت ارزها یک پیپ با ۰.۰۰۰۱ برابری می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله «معرفی پیپ و پیپت در بازار فارکس» را مطالعه کنید.

 

لانگ و شورت یعنی چه؟

بازار فارکس بازاری دوطرفه است؛ این یعنی شما به عنوان معامله‌گر بازار فارکس هم می‌توانید از افزایش قیمت‌ها کسب درآمد کنید و هم زمانی که قیمت‌ها کاهش می‌یابد، به سود برسید.

اگر پیش‌بینی می‌کنید که قیمت یک جفت ارز قرار است افزایش پیدا کند، باید یک معامله خرید یا به اصطلاح «لانگ» (Long) باز کنید. بدین ترتیب با افزایش قیمت آن جفت ارز سود خواهید کرد و اگر با کاهش روبه‌رو شود، معامله شما وارد ضرر خواهد شد. به موقعیت معاملاتی لانگ، پوزیشن خرید یا پوزیشن لانگ نیز گفته می‌شود که از واژه انگلیسی Position گرفته شده است.

اما اگر پیش‌بینی شما این است که قیمت یک جفت ارز کاهش خواهد یافت، می‌توانید وارد یک معامله فروش یا به اصطلاح «شورت» (Short) شوید. با این کار اگر قیمت آن جفت ارز کاهش یابد، معامله شما وارد سود خواهد شد. در صورتی هم که قیمت آن افزایش یابد، ضرر خواهید کرد. به موقعیت معاملاتی شورت، پوزیشن فروش یا پوزیشن شورت نیز می‌گویند.

 

لات و میکرو لات چیست؟

یک «لات» (Lot) واحدی است که از آن برای اندازه‌گیری مقدار تراکنش انجام شده در هر معامله استفاده می‌شود. در واقع جفت ارزهای فارکس معمولا در مقادیر خاصی معامله می‌شوند که به آن‌ها لات می‌گوییم. یک لات را می‌توان تعداد ارزهایی که شما می‌خرید یا می‌فروشید نیز در نظر گرفت.

برای درک بهتر مفهوم لات می‌توانید آن را چیزی شبیه یک شانه تخم‌مرغ در نظر بگیرید که داخل آن معمولا ۳۰ تخم‌مرغ وجود دارد. وقتی به سوپرمارکت مراجعه می‌کنید، معمولا یک شانه تخم‌مرغ می‌خرید. اندازه هر لات فارکس نیز ۱۰۰ هزار واحد از ارز مورد نظر است. در این مثال لات همان شانه تخم‌مرغ و ۱۰۰ هزار واحد ارز نیز تخم‌مرغ‌های درون آن هستند.

اما موضوعی که در این بین مطرح می‌شود این است که هرکسی توان خرید یک شانه تخم‌مرغ را ندارد و شاید بخواهد تنها ۱۰ تخم‌مرغ بخرد. در فارکس نیز بسیاری از معامله‌گران سرمایه کافی برای خرید یک لات کامل را ندارد. در این صورت چه اتفاقی می‌افتد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که هر لات ۱۰۰ هزار واحدی به عنوان یک لات استاندارد شناخته می‌شود، اما واحدهای کوچک‌تر دیگری مثل «میکرو لات» (Micro Lot) نیز وجود دارد. هر میکرو لات فارکس تنها ۱،۰۰۰ واحد از ارز مورد نظر را در خود دارد و مناسب کسانی است که می‌خواهند با حجم کم معامله کنند.

همچنین واحدهای دیگری مثل «مینی لات» (Mini Lot) و «نانو لات» (Nano Lot) هم داریم که به‌ترتیب ۱۰،۰۰۰ و ۱۰۰ واحد از ارز مورد نیاز را در خود دارند.

لات و میکرولات

اهمیت آشنایی با مفهوم لات در این است که بسیاری از بروکرهای فارکس مقدار مورد معامله را با لات نشان می‌دهند. هرچند برخی دیگر مقدار واقعی ارز مورد معامله را نمایش می‌دهند.

 

اهرم یا لوریج یعنی چه؟

یکی از ویژگی‌های مهم بازار فارکس که باعث محبوبیت آن شده توانایی معامله با «اهرم» یا «لوریج» (Leverage) است. به کمک لوریج فارکس می‌توانید معاملاتی باز کنید که حجم آن بسیار بیشتر از سرمایه فعلی‌تان است. این کار شبیه وام گرفتن است که توسط بروکرهای فارکس به مشتریان ارائه می‌شود. برای نشان دادن مقدار اهرم نیز از درصد (۱٪) یا نسبت (۱۰۰:۱) استفاده می‌شود.

برای مثال اگر سرمایه شما ۱۰۰۰ دلار است و بروکری که از آن استفاده می‌کنید اهرم ۲۰:۱ را ارائه می‌دهد، در این صورت قدرت خرید شما ۲۰ هزار دلار خواهد بود.

اما اهمیت وجود لوریج در فارکس چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید نگاهی به نمودار جفت ارزهای مختلف بیندازید. با یک نگاه ساده به نمودار یکی از این جفت ارزها می‌بینیم که قیمت آن‌ها تغییر چندان قابل‌توجهی نکرده و معمولا تنها اعداد اعشار آن‌ها هستند که کم یا زیاد می‌شوند. این یعنی برای کسب سود در بازار فارکس باید با حجم‌ و سرمایه بسیار زیادی معامله کنید تا این تغییرات کوچک به کسب سود منجر شوند.

اما بسیاری از معامله‌گران فارکس چنین سرمایه‌هایی را در اختیار ندارند. خوشبختانه لوریج این مشکل را برطرف می‌سازد و شما می‌توانید با انتخاب لوریج‌هایی مثل ۲۰:۱ یا ۱۰۰:۱ با چندین برابر سرمایه خود معاملات سنگین‌تری را باز کنید. بدین ترتیب می‌توانید از کوچک‌ترین تغییرات قیمت جفت ارزهای فارکس نیز کسب درآمد داشته باشید.

هر چه لوریج انتخابی شما بیشتر باشد، سود شما نیز بیشتر خواهد بود. با این حال یک جمله معروف در بازار فارکس داریم که می‌گوید: «لوریج مانند یک شمشیر دولبه است»؛ این یعنی به همان نسبت که لوریج بالا سود شما را بیشتر می‌کند، احتمال ضرر را نیز افزایش می‌دهد. برای درک بهتر موضوع جدول زیر را در نظر بگیرید:

لوریج

برای کسب اطلاعات کامل‌تر در مورد اهرم فارکس پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله تخصصی «لوریج در فارکس چیست؟ نکات مهم اهرم در فارکس» را مطالعه کنید.

 

مارجین یعنی چه؟

«مارجین» (Margin) به مقدار پول اولیه‌ای که برای استفاده از معاملات اهرم‌دار نیاز است، گفته می‌شود. برای مثال اگر در یک بروکر معامله‌ای با لوریج ۱۰۰:۱ باز کنید در این صورت باید ۱ درصد حجم معامله را درگیر آن معامله کنید که این ۱ درصد همان مارجین است. این کار برای این انجام می‌شود که بروکر، تضمین کافی برای ارائه وام به شما را داشته باشد و می‌توان آن را نوعی وثیقه دانست.

به عبارت دیگر، اگر می‌خواهید با اهرم ۱۰۰ معامله‌ای به ارزش ۱۰۰ هزار دلار باز کنید، باید ۱ درصد این رقم را که ۱،۰۰۰ دلار می‌شود در اختیار بروکر قرار دهید تا معامله باز شود. بقیه مبلغ نیز توسط همان بروکر به شما قرض داده می‌شود.

 

مارجین کال چیست؟

«مارجین کال» (Margin Call) به حالتی در معاملات اهرم‌دار فارکس گفته می‌شود که در آن معامله شما به‌قدری وارد ضرر شده که موجودی حسابتان به زیر صفر رسیده است. در این صورت بروکری که در آن معامله می‌کنید از شما می‌خواهد تا مبلغ بیشتری را وارد حساب خود کنید تا معامله بسته نشود. در این صورت به اصطلاح گفته می‌شود حساب شما مارجین کال شده است. همچنین امکان دارد بروکر برای جبران ضررهای شما معامله‌تان را به‌صورت خودکار با ضرر ببندد.

مارجین کال را می‌توان نوعی هشدار از طرف بروکر به شما دانست که نشان می‌دهد وضعیت معامله‌ای که باز کردید خوب نیست و باید آن را مدیریت کنید.

 

بروکر فارکس چیست؟

یکی از اولین قدم‌ها برای ورود به بازار فارکس انتخاب یک «بروکر» (Forex Broker) است. اما منظور از بروکر فارکس چیست؟ برای پاسخ به این سوال یک مثال می‌زنیم:

فرض کنیم شما مقداری سیب دارید که می‌خواهد آن را با قیمت خوب بفروشید. برای این کار می‌توانید به بازار میوه ‌و تره‌بار مراجعه کرده و برای سیب‌های خود مشتری پیدا کنید. همچنین اگر مغازه میوه‌فروشی دارید و می‌خواهید چندین جعبه سیب با قیمت مناسب بخرید اولین جایی که به آن مراجعه می‌کنید همان بازار میوه و تره‌بار است. در این مثال بازار میوه و تره‌بار جایی است که خریداران و فروشندگان به هم می‌رسند و به کمک غرفه‌هایی که در آن‌جا وجود دارد معامله خود را انجام می‌دهند.

بروکر فارکس نیز همین نقش را برای خریداران و فروشندگان ارز کشورها بازی می‌کند. در واقع بروکر فارکس همان غرفه‌های موجود در بازار میوه و تره‌بار است که خریداران و فروشندگان را به یکدیگر متصل می‌کند.

اگر بخواهیم بروکر فارکس را به صورت تخصصی‌تر نیز تعریف کنیم، می‌توان آن را یک موسسه مالی در نظر گرفت که نقش میانجی را بین معامله‌گران بازی می‌کند. این کار با هدف کسب کارمزد از معاملات انجام می‌شود که یکی از اصلی‌ترین منابع درآمد بروکرها است.

اگر در بازار بورس ایران فعالیت داشته‌اید حتما با نقش کارگزاری‌های بورس آشنا هستید. بروکر فارکس نیز همین وظیفه را در بازار فارکس دارد. علاقه‌مندان به بازار ارزهای دیجیتال نیز از صرافی‌های رمزارزی استفاده می‌کنند که نقطه معادل بروکر فارکس در دنیای ارزهای دیجیتال است. البته بروکرهای فارکس را می‌توان کارگزاری فارکس نیز خطاب کرد و فرقی در این زمینه وجود ندارد.

 

حساب دمو و حساب حقیقی چیست؟

برای کسانی که برای اولین‌بار می‌خواهند وارد بازار فارکس شوند، شروع کار با حساب «دمو» (Demo) پیشنهاد می‌شود. حساب دمو در واقع حسابی در بروکرهای فارکس است که به کمک آن می‌توانید با سرمایه مجازی معامله کرده و بازار واقعی فارکس را شبیه‌سازی کنید. در این نوع حساب لازم نیست هیچ پولی از سرمایه گران‌بهای خود را درگیر معاملات کنید که البته در این صورت نباید انتظار کسب سود را نیز داشته باشید.

کاربرد حساب دمو برای این است که بتوانید با محیط معاملات فارکس آشنا شده و تجربه کافی برای ورود به این بازار را کسب کنید.

نقطه مقابل حساب دمو حساب حقیقی یا واقعی است که به آن «حساب ریل» (Real) نیز گفته می‌شود. در این نوع حساب باید ابتدا سرمایه خود را وارد بروکر کنید تا بتوانید به‌کمک آن به انجام معاملات واقعی بپردازید.

 

اسپرد فارکس چیست؟

در فارکس برای نمایش قیمت یک جفت ارز از دو نوع قیمت استفاده می‌شود: «قیمت پیشنهادی» (Bid) و «قیمت درخواستی» (Ask).

قیمت پیشنهادی همان قیمتی است که شما می‌توانید ارز پایه جفت ارز را بفروشید. قیمت درخواستی نیز به قیمتی گفته می‌شود که می‌توانید ارز پایه جفت ارز مورد نظر را بخرید.

به اختلاف قیمت جزئی که بین قیمت پیشنهادی و قیمت درخواستی وجود دارد، «اسپرد» (Spread) گفته می‌شود.

بسیاری از بروکرهای فارکس که بدون دریافت کارمزد کار می‌کنند، منبع درآمدشان همین اسپرد است. آن‌ها در واقع ارز مورد نظر شما را بالاتر از قیمتی که خودشان خریده‌اید، به شما می‌فروشند. همچنین بروکر ارز دلخواه شما را پایین‌تر از قیمتی می‌خرد که قرار است آن را بفروشد.

برای درک بهتر موضوع سمساری‌ها را در نظر بگیرید. هر سمساری برای اینکه بتواند از فروش کالاهای دست دوم کسب درآمد داشته باشد، باید کالاهای افراد دیگر را پایین‌تر از قیمتی بخرد که قرار است خودش آن را بفروشد. برای مثال یک سمساری ممکن است یک صندلی کهنه را با قیمت ۱۰۰ هزار تومان بخرد و آن را به مشتری دیگر با قیمت ۱۲۰ هزار تومان بفروشد. در اینجا ۲۰ هزار تومان اختلاف قیمت همان نقش اسپرد فارکس را بازی می‌کند.

 

سواپ (Swap) چیست؟

سواپ هزینه‌ای مثل کارمزد است که معامله‌گر به‌دلیل باز نگه داشتن معامله خود بیش از یک روز پرداخت می‌کند. هزینه سواپ برای معاملاتی که کمتر از یک روز طول می‌کشند صفر است. سواپ به دو نوع مثبت و منفی تقسیم شده و محاسبه آن نیز با استفاده از فرمول خاصی انجام می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این مفهوم می‌توانید مقاله «سواپ چیست؟ نرخ بهره شبانه فارکس» را مطالعه کنید.

 

منظور از CFD چیست؟

اگر سری به بروکرهای فارکس زده باشید حتما با واژه CFD مواجه شده‌اید. این واژه که مخفف عبارت Contract for Difference است به قراردادی گفته می‌شود که به کمک آن می‌توان بدون در اختیار گرفتن دارایی مورد نظر، تنها از اختلاف قیمت آن کسب درآمد کرد.

برای مثال در بیشتر بروکرها امکان معامله روی رمزارزی مثل «بیت کوین» (Bitcoin) نیز وجود دارد که این معامله به شکل CFD انجام می‌شود. این یعنی زمانی که شما در بروکر خود روی این رمزارز معامله خرید باز می‌کنید، هیچ بیت کوینی به کیف پول شما ارسال نمی‌شود. در عوض با نوسان قیمت این رمزارز شما تنها از اختلاف قیمت پیش آمده در آن استفاده می‌کنید و معامله شما با سود یا ضرر بسته می‌شود.

معاملات CFD که از آن‌ها با نام «قرارداد مابه‌التفاوت» نیز یاد می‌شود در جریان مقاله جداگانه‌ای به‌‌طور کامل توضیح داده شده است که خواندن آن را پیشنهاد می‌کنیم.

 

حد سود و حد ضرر چیست؟

زمانی که در بازار فارکس معامله‌ای را باز می‌کنید باید به فکر مدیریت آن نیز باشید. اگر این کار را نکنید حتی ممکن است تمام سرمایه خود را به باد دهید. دو اصطلاح «حد سود» (Take Profit) و «حد ضرر» (Stop Loss) واژه‌هایی هستند که برای این کار از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

حد سود در واقع همان قیمتی است که شما به عنوان کسی که معامله را باز کرده، حاضر هستید معامله خود را در آن قیمت با سود ببندید. بدین ترتیب در صورتی که قیمت بعد از افزایش دوباره کاهش یابد، سود به دست آمده از دست نمی‌رود.

البته ممکن است با قرار دادن حد سود، سود خود را محدود کنیم و از افزایش بیشتر قیمت جا بمانیم ولی برای رفع این مشکل نیز استراتژی‌هایی وجود دارد. برای مثال می‌توانید از روش حد سود پله‌ای استفاده کرده و در چند قیمت متفاوت بخشی از معامله را با سود ببندید.

گاهی اوقات نیز پیش‌ می‌آید که قیمت جفت ارز مورد معامله برخلاف پیش‌بینی حرکت کرده و معامله شما را وارد ضرر می‌کند. در این صورت برای کاهش ریسک می‌توانید عددی را تعیین کنید که در صورت رسیدن قیمت جفت ارز مورد نظر به آن نقطه، معامله با ضرر کم بسته شود. به این سطح حد ضرر گفته می‌شود. با این کار جلوی زیان‌های بیشتر گرفته شده و فرصت برای انجام معاملات بعدی محفوظ می‌ماند.

تعیین حد سود و حد ضرر معامله با استفاده از انواع مختلف سفارش‌گذاری در بروکر انجام می‌شود که در بخش بعدی انواع آن را معرفی می‌کنیم.

 

انواع سفارش در بازار فارکس

تمام معاملات فارکس با ثبت سفارش خرید یا فروش انجام می‌شود که در زبان انگلیسی به آن Order می‌گوییم. این کار به چند روش انجام می‌شود که هرکدام کاربردهای خاص خود را دارند. برای مثال همان‌طور که در بخش قبلی هم گفتیم از سفارش حد ضرر یا Stop Loss Order برای خروج از معامله استفاده می‌شود که هدف از آن محدود کردن ضرر و زیان است. در حالت کلی، مهم‌ترین انواع سفارش در بازار فارکس را می‌توان در موارد زیر طبقه‌بندی کرد:

  • سفارش بازار (Market Order): سفارشی که مقدار ارز مشخص شده توسط شما را بلافاصله و با قیمت میانگین فعلی بازار خریداری می‌کند یا می‌فروشد.
  • سفارش محدود یا لیمیت (Limit Order): این سفارش که با نام سفارش با قیمت معین نیز شناخته می‌شود، سفارشی است که دارایی مورد نظر را دقیقا در قیمت مشخص‌شده خریداری کرده یا به‌فروش می‌رساند.
  • سفارش حد ضرر یا استاپ لاس (Stop Loss): سفارشی که برای محدود کردن ضرر معامله ثبت می‌شود.
  • سفارش حد سود (Take Profit): سفارشی که برای خروج از معامله با سود ثبت می‌شود.
  • سفارش استاپ (Stop Order): سفارشی که تنها در صورت رسیدن قیمت به یک عدد خاص (که توسط معامله‌گر مشخص می‌شود) فعال شده و جفت ارز مربوطه را با قیمت معین خریداری کرده یا به فروش می‌رساند.
  • سفارش OCO: سفارشی که از دو دستور تشکیل شده و در صورت اجرا شدن یکی از آن‌ها، دستور دیگر لغو می‌شود. این نوع سفارش در مقاله «سفارش OCO» با جزئیات بیشتری توضیح داده شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع ثبت سفارش در فارکس و سایر بازارهای مالی می‌توانید مقاله «لیمیت اوردر (Limit-Order) و استاپ لیمیت (Stop-Limit) چیست؟» را مطالعه کنید.

 

آموزش ورود به بازار فارکس

اگر مقاله را تا اینجا مطالعه کرده باشید تا حدودی با مفاهیم ضروری فارکس آشنا شده‌اید و باید بگوییم که کم‌کم زمان رسیدن به بحث‌های اصلی فرا رسیده است. هرچقدر هم در مورد اصطلاحات فارکس صحبت کنیم تا زمانی که آموزش قدم‌به‌قدم ورود به فارکس را یاد نگیرید، نمی‌توانید از این بازار به درآمد برسید.

بنابراین در این بخش به طور کامل در مورد تمام کارهایی که برای ورود به فارکس و باز کردن اولین معامله شما نیاز است، صحبت خواهیم کرد. این کار با انتخاب بروکر مناسب آغاز می‌شود.

 

قدم اول: انتخاب بهترین بروکر فارکس

در حال حاضر تعداد بروکرهای فارکس بسیار زیاد هستند و برای همین انتخاب یک بروکر مناسب و قابل‌اطمینان از اهمیت بالایی برخوردار است. هرکدام از بروکرها خدمات مختلفی را ارائه می‌کنند که ممکن است ویژگی مورد نظر شما در یکی از آن‌ها وجود داشته و در بروکر دیگر خبری از آن نباشد.

یک بروکر فارکس خوب یک سری ویژگی‌های خاص دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به راحت بودن مراحل عضویت، پشتیبانی سریع، کارمزدهای کم و… اشاره کرد.

نکته مهم دیگر در انتخاب برترین بروکر فارکس، رابطه خوب آن با ایرانی‌ها است. همان‌طور که می‌دانید به علت مسائل مختلف، کاربران ایرانی امکان استفاده از تمام بروکرهای موجود را ندارند و تنها می‌توانند با بروکرهایی کار کنند که خدمات خود را در اختیار افراد ساکن ایران قرار می‌دهند.

همچنین یکی دیگر از امکانات مهم بروکر که باید به آن توجه داشته باشید روش‌های واریز و برداشت است. برخی بروکرها امکان واریز ریالی را نیز برای کاربران ایرانی خود فراهم کرده‌اند و برخی دیگر از روش‌های دیگری مثل ارزهای دیجیتال، «پرفکت مانی» (Perfect Money) و… استفاده می‌کنند.

در این مقاله مراحل ورود به بازار فارکس با استفاده از بروکر «ویندزور» (Windsor) آموزش داده می‌شود اما می‌توانید از هر بروکر معتبری که دلتان خواست استفاده کنید. مراحل عضویت و شروع معامله در فارکس معمولا در تمام بروکرها شبیه به هم است.

این نکته را هم فراموش نکنید که بسیاری از این بروکرها از داخل ایران قابل‌دسترسی نیستند و برای همین مجبور هستید در تمام مراحل استفاده از آن‌ها از روش‌های تغییر آی‌پی استفاده کنید.

 

عضویت در بروکر

بعد از انتخاب بروکر فارکسی که بتوان از داخل ایران از آن استفاده کرد، نوبت به عضویت و باز کردن حساب معاملاتی در آن بروکر می‌رسد. برای این کار ابتدا باید وارد صفحه اصلی بروکر مورد نظر خود که در این مثال بروکر ویندزور است، شده و روی لینک ثبت‌نام کلیک کنید. یکی از دلایل انتخاب این بروکر این است که از زبان فارسی پشتیبانی کرده و حتی مقالات آموزشی را نیز به این زبان ارائه می‌کند.

برای شروع مراحل ثبت‌نام در بروکر ویندزور روی گزینه «حساب معاملاتی باز کنید» کلیک کنید. این گزینه در تصویر زیر مشخص شده است.

آموزش فارکس

با کلیک روی این گزینه صفحه جدیدی باز می‌شود که باید مشخصات خود را در آن وارد کنید. این مشخصات شامل نام، نام‌خانوادگی، شماره موبایل، آدرس ایمیل و رمزعبور می‌شود. ضمن اینکه باید کشور خود را نیز روی ایران قرار دهید.

آموزش فارکس

توجه داشته باشید که نام و نام‌خانوادگی باید با حروف انگلیسی نوشته شوند. رمز عبور انتخابی نیز باید بین ۸ تا ۱۵ کاراکتر بوده و در آن از حروف بزرگ و کوچک و حداقل یک عدد استفاده شده باشد. در آخر نیز زدن تیک مربوط به شهروندان آمریکایی ضرورت دارد. بعد از پر کردن مشخصات خواسته شده روی «ثبت‌نام» کلیک کنید.

بلافاصله بعد از کلیک روی گزینه ثبت‌نام، اگر همه اطلاعات وارد شده صحیح باشد، وارد پنل کاربری خود خواهید شد. اما قبل از شروع فعالیت از شما خواسته می‌شود تا ابتدا ایمیل خود را تایید کنید. این موضوع با نوار هشداری که در بالای صفحه قرار دارد به اطلاع شما می‌رسد:

آموزش فارکس

در این مرحله باید ایمیلی که در هنگام ثبت‌نام وارد کردید را چک کرده و مانند تصویر زیر روی گزینه «تایید آدرس ایمیل» کلیک کنید.

آموزش فارکس

با کلیک روی این گزینه حساب شما در بروکر ویندزور تایید شده و دوباره به پنل کاربری خود در این بروکر برگردانده می‌شوید.

 

تکمیل پروفایل و وارد کردن مشخصات

بعد از تایید ایمیل باید پروفایل کاربری خود را نیز تکمیل کنید. برای این کار روی نوار اعلانی که در بالای صفحه مربوط به پنل کاربری وجود دارد، کلیک کنید. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم باید روی گزینه «پروفایل خود را کامل کنید» کلیک کنید که در تصویر زیر نیز نمایش داده شده است.

آموزش فارکس

با کلیک روی این گزینه وارد صفحه جدیدی می‌شوید که از شما می‌خواهد تا اطلاعات شخصی خود را وارد کنید.

آموزش فارکس

در قسمت عنوان یکی از گزینه‌های موجود مثل «جناب آقای» یا «سرکار خانم» را انتخاب کنید. در قسمت تاریخ تولد نیز تاریخ تولد میلادی خود را وارد کنید. گزینه‌های دیگر به‌صورت خودکار از اطلاعاتی که در هنگام ثبت‌نام وارد کرده بودید، پر شده‌اند اما در صورت نیاز می‌توانید آن‌ها را نیز ویرایش کنید. با کلیک روی گزینه «بعدی» وارد مرحله بعدی خواهید شد.

در صفحه بعدی اطلاعات تماس و آدرس خود را وارد کرده و دوباره روی «بعدی» کلیک کنید. باز هم تاکید می‌کنیم که تمام اطلاعات مورد نیاز مثل آدرس را باید به زبان انگلیسی تایپ کنید و امکان نوشتن آدرس به زبان فارسی وجود ندارد.

صفحه بعدی مربوط به اطلاعات سرمایه‌گذاری می‌شود. در این صفحه باید اطلاعاتی مثل موقعیت شغلی، منبع درآمد، سطح تحصیلات و… را وارد کنید.

آموزش فارکس

بعد از تکمیل اطلاعات خواسته شده روی گزینه «بعدی» کلیک کنید.

در صفحه جدید برآورد حجم و تعداد معاملات خود را انتخاب کنید. همچنین باید در قسمت هدف سرمایه‌گذاری یکی از گزینه‌های موجود را انتخاب کنید و روی «بعدی» بزنید.

آموزش فارکس

اکنون نوبت به سوالاتی در مورد تجربه معاملاتی می‌رسد که باید به آن‌ها پاسخ دهید. بعد از انتخاب گزینه‌ها روی «بعدی» کلیک کنید.

در این مرحله باید لوریج معاملات خود را انتخاب کنید که در این مثال ما لوریج ۱۰۰:۱ را انتخاب می‌کنیم.

آموزش فارکس

در نهایت تیک دو گزینه مربوط به توافق‌نامه و شرایط ترید را فعال کرده و روی «پایان» کلیک کنید.

آموزش فارکس

 

ایجاد حساب معاملاتی در بروکر

بعد از تکمیل پروفایل نوبت به ایجاد حساب معاملاتی می‌شود که برای این کار دو انتخاب دارید: ۱. ایجاد حساب حقیقی؛ ۲. ایجاد حساب دمو.

همان‌طور که در بخش‌های قبلی گفتیم حساب دمو به حسابی گفته می‌شود که در آن شما هیچ سرمایه‌ای وارد بروکر نمی‌کنید و تنها با پول مجازی به معامله می‌پردازید. کسانی که هیچ تجربه‌ای در بازار فارکس ندارند و برای اولین‌بار می‌خواهند با محیط فارکس آشنا شوند، بهتر است حتما ابتدا یک حساب دمو باز کنند.

افرادی هم که قبلا در فارکس فعالیت داشته‌اند و می‌خواهند با سرمایه واقعی خود به معامله بپردازند، باید یک حساب حقیقی ایجاد کنند.

در ادامه آموزش ایجاد حساب دمو شرح داده خواهد شد تا شما هم بتوانید همراه ما حساب دموی خود را ایجاد کنید.

آموزش فارکس

برای ایجاد حساب دمو ابتدا مطمئن شوید که برگه «دمو» انتخاب شده باشد. این موضوع در تصویر بالا مشخص است. سپس روی علامت مثبتی که درون کادر آبی‌رنگ قرار دارد کلیک کنید. با این کار صفحه زیر باز می‌شود:

آموزش فارکس

در قسمت واحد ارز می‌توانید یکی از ارزهای پوند، یورو و دلار را انتخاب کنید که معمولا معامله‌گرهای ایرانی گزینه دلار (USD) را انتخاب می‌کنند.

در قسمت نوع حساب باید از بین دو گزینه «زیرو» (Zero) و «پرایم» (Prime) یکی را انتخاب کنید. این دو نوع حساب در جزئیاتی مثل نرخ کارمزد، میزان اسپرد، حداقل سرمایه واریزی و موارد دیگر با یکدیگر اختلاف دارند. حساب Zero‌ بیشتر مناسب معامله‌گران حرفه‌ای است و برای همین اگر تجربه چندانی در فارکس ندارید بهتر است نوع حساب خود را روی Prime بگذارید.

لطفا توجه داشته باشید که هر بروکر ممکن است برای «نوع حساب» گزینه‌های مختلفی داشته باشد که برای آشنایی با تفاوت‌های آن‌ها می‌توانید به مستندات آن بروکر مراجعه کرده و گزینه‌ای را که متناسب با نیازهای شما است، انتخاب کنید.

در بخش لوریج نیز اهرم دلخواه خود را انتخاب کنید که برای مثال ما اهرم ۱۰۰:۱ را انتخاب می‌کنیم.

در کادر بعدی نیز رمز عبور فعلی حساب خود را وارد کرده و روی «ایجاد حساب» کلیک کنید. بدین ترتیب حساب دموی شما ایجاد می‌شود و می‌توانید مشخصات آن را ببینید.

برای ایجاد حساب حقیقی نیز ابتدا سربرگ «حقیقی» را انتخاب کرده و روی علامت مثبت بزنید. سپس شبیه ایجاد حساب دمو باید واحد ارز و نوع حساب خود را انتخاب کرده و رمز عبور خود را وارد کنید. برای ایجاد حساب حقیقی نیازی به انتخاب لوریج نیست و از همان لوریجی که در زمان ثبت‌نام مشخص کردید، استفاده می‌شود.

در نهایت دوباره با کلیک روی «ایجاد حساب» حساب حقیقی شما ایجاد می‌شود و می‌توانید مشخصات آن را ببینید.

 

احراز هویت و بارگذاری مدارک

بروکرهای فارکس معتبر برای تبعیت از قوانین و مبارزه با کلاهبرداری از کاربران خود می‌خواهند تا با بارگذاری مدارک، هویت خود را احراز کنند. این موضوع در مورد بروکر ویندزور نیز صدق می‌کند و بعد از ثبت‌نام، تکمیل پروفایل و ایجاد حساب کاربری باید مراحل احراز هویت را نیز انجام دهید.

برای این کار می‌توانید روی گزینه «آپلود مدارک» که در اعلان بالای صفحه قابل مشاهده است، مراحل آپلود مدارک را آغاز کنید.

آموزش فارکس

در بروکر ویندزور می‌توانید با کارت‌ ملی، گذرنامه یا گواهینامه رانندگی احراز هویت کنید. برای مثال اگر انتخاب شما کارت ملی است، همان‌طور که در تصویر زیر نیز مشاهده می‌شود، ابتدا گزینه کارت ملی را انتخاب کرده و سپس تصویر جلو و پشت مدرک خود را بارگذاری کنید.

آموزش فارکس

در نهایت با پر کردن کادرهای مربوط به شماره مدرک و تاریخ سررسید می‌توانید روی گزینه «ارائه مدرک شناسایی» کلیک کرده و به مرحله بعدی بروید. توجه داشته باشید که تصاویر آپلود شده باید شرایط زیر را داشته باشند:

آموزش فارکس

در مرحله بعدی از شما خواسته می‌شود که مدارک مربوط به محل سکونت خود را نیز بارگذاری کنید که فعلا می‌توانید با انتخاب گزینه مربوطه آن را لغو کنید. البته بهتر است در همین مرحله این مدرک را نیز بارگذاری کنید تا بعدا مشکلی برای شما پیش نیاید.

در نهایت حساب شما در بروکر ویندزور تایید می‌شود و می‌توانید معامله خود را شروع کنید. برای این کار ابتدا باید حساب خود را شارژ کنید که در بخش بعدی به‌طور کامل آن را شرح می‌دهیم.

 

واریز پول به بروکر و شارژ حساب

اکنون سوالی که مطرح می‌شود این است که به دلیل وجود تحریم‌ها، معامله‌گران داخل ایران چگونه می‌توانند حساب خود را در بروکر مورد نظر شارژ کنند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که روش واریز پول در بازار فارکس کاملا به بروکر مورد استفاده بستگی دارد. برخی بروکرها امکان واریز ریالی را نیز برای کاربران خود فراهم کرده‌اند و برخی دیگر از روش‌های مختلفی مثل ارزهای دیجیتال یا پرفکت مانی استفاده می‌کنند.

در بروکر ویندزور برای واریز پول و شارژ حساب خود می‌توانید روی گزینه «واریز» که در پنل کاربری‌تان قابل مشاهده است، کلیک کنید. همچنین می‌توانید روی گزینه «واریز کنید» که در نوار اعلان بالای صفحه وجود دارد، کلیک کنید. این دو گزینه در تصویر زیر دیده می‌شوند:

آموزش فارکس

آموزش فارکس

با کلیک روی این گزینه وارد صفحه پرداخت می‌شوید که در آن، انواع مختلف روش پرداخت دیده می‌شود. در سربرگ «انتقال بانکی» امکان واریز مستقیم فراهم شده که چندان به کار ما نمی‌آید. در عوض می‌توانید از سربرگ «پرداخت الکترونیکی» یکی از دو گزینه پرداخت با ارز دیجیتال یا پرفکت مانی را انتخاب کنید. ممکن است برای شما روش‌های دیگری نیز نمایش داده شود.

آموزش فارکس

برای شارژ حساب ویندزور با ارز دیجیتال باید گزینه Zixipay را انتخاب کرده و در صفحه بعدی با استفاده از یکی از رمزارزهای بیت کوین، «لایت کوین» (Litecoin)، «اتریوم» (Ethereum) یا «تتر» (Tether) پرداخت خود را انجام دهید.

در صورتی هم که ووچر یا کارت هدیه پرفکت مانی را از سایت‌های ارائه‌دهنده ایرانی خریداری کرده‌اید و می‌خواهید حساب خود در بروکر ویندزور را با آن شارژ کنید، می‌توانید گزینه دوم یعنی Perfect Money را انتخاب کرده و مراحل پرداخت را پیش ببرید.

بسیاری از سایت‌های فعال در زمینه پرداخت‌های مالی امکان خرید ووچر پرفکت مانی با پرداخت ریالی را فراهم کرده‌اند. برای همین شما می‌توانید به کمک این روش، ریال‌های خود را به دلار قابل استفاده در بروکر تبدیل کرده و در فارکس معامله کنید.

 

دانلود متاتریدر و شروع معامله

«متاتریدر» (MetaTrader) نرم‌افزاری است که بسیاری از معامله‌گران فارکس از آن برای انجام معاملات خود استفاده می‌کنند. این نرم‌افزار که معمولا با علامت اختصاری MT شناخته می‌شود، در دو نسخه متاتریدر ۴ و متاتریدر ۵ قابل استفاده است. با اینکه نسخه پنجم این نرم‌افزار جدیدترین نسخه محسوب شده و امکانات بیشتری دارد، اما هنوز هم بسیاری از معامله‌گران ترجیح می‌دهند از نسخه چهار آن استفاده کنند.

برای همین ما نیز آموزش معامله در فارکس را با استفاده از متاتریدر ۴ ادامه خواهیم داد. برای دانلود این نرم‌افزار می‌توانید از منوی اصلی بروکر ویندزور روی گزینه «بیشتر» کلیک کرده و در پایین صفحه «متاتریدر 4 دسکتاپ» را دانلود کنید.

بعد از دانلود و نصب متاتریدر ۴، نرم‌افزار را اجرا کنید. مزیت دانلود متاتریدر از سایت خود بروکر در این است که بلافاصله بعد از اجرای برنامه، می‌توانید به سرورهای بروکر متصل شوید. برای این کار همان‌طور که در تصویر پایین نیز مشاهده می‌شود، گزینه «WindsorBrokers-DEMO» را برای اتصال به حساب دمو و گزینه «WindsorBrokers-REAL» را برای اتصال به حساب حقیقی خود انتخاب کنید.

آموزش فارکس

برای ادامه آموزش به حساب دمویی که در مراحل قبلی ایجاد کردیم، متصل خواهیم شد. برای همین گزینه دمو را انتخاب کرده و روی Next می‌زنیم.

آموزش فارکس

در صفحه جدید باز شده گزینه اول یعنی «Existing trade account» را انتخاب کرده و مشخصات حساب دموی خود را وارد می‌کنیم. در کادر Login باید شماره حساب ساخته شده را وارد کنید که در قسمت حساب‌های پنل کاربری قابل مشاهده است. کادر Password نیز همان رمزعبوری است که در هنگام ثبت‌نام برای خود انتخاب کردید.

شماره حساب از صفحه اصلی پنل نیز قابل مشاهده است. برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر نیز مشاهده می‌کنید، شماره حساب دمویی که ما برای این آموزش ایجاد کردیم ۱۰۳۲۶۸۵۵ است که داخل کادر خاکستری آن را مشاهده می‌کنید.

آموزش فارکس

اگر اطلاعات وارد شده درست باشد، با کلیک روی Finish و کمی‌ صبر کردن، حساب بروکر ویندزور شما به نرم‌افزار متاتریدر ۴ متصل می‌شود و می‌توانید اولین معامله خود را در حساب دمو انجام دهید.

برای اتصال حساب حقیقی خود نیز تنها کافی است در چند مرحله قبلی گزینه WindsorBrokers-REAL را انتخاب کرده و در قسمت وارد کردن اطلاعات حساب نیز، شماره حساب حقیقی خود را وارد کنید. شماره حساب نیز هم از قسمت «حساب‌ها» قابل مشاهده است و هم در زمان ایجاد حساب به ایمیل‌تان ارسال می‌شود.

همچنین اگر می‌خواهید با تفاوت‌های اساسی متاتریدر ۴ و متاتریدر ۵ آشنا شوید، مقایسه این دو نرم‌افزار را قبلا در مقاله جداگانه‌ای انجام داده‌ایم که می‌توانید با کلیک روی این لینک آن را مطالعه کنید.

 

اولین معامله در فارکس

تا اینجا تمام کارهای مورد نیاز برای افتتاح حساب فارکس و اتصال آن به پلتفرم معاملاتی را انجام داده‌ایم و اکنون نوبت ثبت اولین سفارش و شروع سودآوری در بازار فارکس است.

برای این کار قصد داریم یک معامله ساده روی جفت ارز یورو/دلار داشته باشیم. به عنوان مثال تحلیل ما این است که به‌زودی ارز یورو در مقایسه با دلار آمریکا ارزش بیشتری پیدا خواهد کرد و برای همین، روی این جفت ارز یک معامله لانگ باز می‌کنیم. این کار با انتخاب جفت ارز EUR/USD در متاتریدر ۴ و ثبت سفارش خرید انجام می‌شود که در ادامه مراحل آن را با جزئیات بیشتری شرح می‌دهیم.

بعد از اینکه متاتریدر ۴ را باز کردید و به حساب معاملاتی خود متصل شدید، در سمت چپ تصویر در بخش Market Watch لیستی از مهم‌ترین جفت ارزهای قابل‌معامله در فارکس برایتان نمایش داده خواهد شد. اگر این قسمت برای شما نمایش داده نمی‌شود روی کیبرد خود کنترل را گرفته و کلید M را فشار دهید.

جفت ارز مورد نظر ما یورو/دلار است و برای همین باید روی جفت ارز EURUSD معامله کنیم. در بروکر ویندزور کسانی که حساب Prime دارند باید جفت ارزهایی که در انتهای اسم خود علامت @ را دارند، انتخاب کنند. برای مثال در حال حاضر که قصد داریم روی جفت ارز یورو/دلار معامله کنیم باید به جای جفت ارز EURUSD روی جفت ارزی که با نام EURUSD@ مشخص شده معامله کنیم.

اگر در Market Watch جفت ارزهایی که در انتهای خود علامت @ را دارند، نمی‌بینید، یک بار در همان قسمت راست کلیک کرده و Hide All‌ را بزنید. سپس اگر دوباره کلیک راست کرده و Show All را بزنید جفت ارزهای دارای علامت @ نیز اضافه خواهند شد.

در هر صورت روی گزینه EURUSD@ راست کلیک کرده و گزینه Chart Window را انتخاب می‌کنید تا نمودار این جفت ارز در سمت راست نمایش داده شود. این موضوع در تصویر زیر مشخص است:

آموزش فارکس

در زمان نگارش این مقاله قیمت یورو/دلار چیزی حدود ۱.۰۶۲۸ دلار است و ما قصد داریم در همین قیمت معامله لانگ خود را باز کنیم. برای این کار یکی از راه‌های موجود این است که در بالای صفحه، همان‌طور که در تصویر زیر نیز مشخص است، روی گزینه New Order کلیک کنیم.

آموزش فارکس

با این کار پنجره جدیدی باز خواهد شد که جزئیات سفارش خود را باید در آنجا وارد کنید.

آموزش فارکس

در قسمت Symbol جفت ارز مورد معامله که گفتیم یورو/دلار است انتخاب می‌شود. در قسمت Volume باید مقدار معامله خود را به لات انتخاب کنید. در این مثال قصد داریم یک لات از این جفت ارز را معامله کنیم. در قسمت Type گزینه Market Execution انتخاب شده که نشان می‌دهد معامله لانگ ما با قیمت فعلی بازار باز خواهد شد. این همان سفارش با قیمت بازار است که در بخش‌های قبلی در مورد آن صحبت کردیم.

در صورتی که می‌خواهید در یک قیمت خاص معامله خود را باز کنید، می‌توانید گزینه دیگر این کادر را که Pending Order است، انتخاب کرده و قیمت دلخواه خود را وارد کنید. برای سادگی ما از همان سفارش بازار استفاده می‌کنیم.

برای ثبت حد سود و حد ضرر نیز می‌توانید از دو کادر Stop Loss و Take Profit استفاده کنید.

در نهایت با کلیک روی گزینه Buy by Market معامله لانگ ما روی جفت ارز یورو/دلار با قیمت فعلی بازار باز خواهد شد. بدین ترتیب اگر یورو در مقایسه با دلار تقویت شده و قیمت این جفت ارز افزایش یابد، معامله ما وارد سود خواهد شد و می‌توانیم با بستن آن اولین سود خود را از بازار بزرگ فارکس کسب کنیم.

بعد از باز شدن معامله برای اینکه معامله خود را مشاهده کرده و مدیریت کنید، می‌توانید از بخش Terminal متاتریدر ۴ استفاده کنید. این موضوع در تصویر زیر قابل مشاهده است:

آموزش فارکس

در این بخش می‌توانید سفارش‌های باز خود و جزئیات آن‌ها را مشاهده کنید. برای مثال همان‌‌طور که در تصویر بالا نیز مشخص است، معامله ما روی جفت ارز یورو/دلار در قیمت ۱.۰۶۲۹۴ باز شده و اکنون ۱۸ دلار در سود است. برای بستن سریع معامله نیز می‌توانید علامت ضربدر کوچکی که در کنار مقدار سود معامله دیده می‌شود، کلیک کنید.

در صورتی هم که بخش Terminal متاتریدر برای شما نمایش داده نمی‌شود، می‌توانید با نگه داشتن کلید کنترل روی کیبرد و زدن کلید T این بخش را فعال کنید.

 

کسب درآمد از بازار فارکس

برای کسب درآمد دلاری در بازار فارکس باید علاوه بر یادگیری نحوه معامله در این بازار، با روش‌های تحلیل و استراتژی‌های مدیریت ریسک و سرمایه نیز آشنا شوید.

تا اینجای مقاله با مفهوم فارکس آشنا شده‌ و مراحل قدم‌به‌قدم عضویت و ورود به آن را یاد گرفته‌اید. همچنین نحوه ثبت سفارش و معامله در فارکس را نیز به‌خوبی بلد هستید؛ اما با دانستن این موارد تضمینی وجود دارد که در این بازار به سوددهی برسید؟ پاسخ این سوال یک «خیر» بزرگ است. شما در واقع تاکنون تنها پیش‌نیازهای فارکس را یاد گرفته‌اید و کار اصلی‌تان از این به بعد شروع می‌شود.

برای کسب درآمد از فارکس و داشتن معاملات موفق باید بدانید که در چه زمانی، روی چه جفت ارزی و در کدام جهت معامله باز کنید. آیا باز کردن یک معامله لانگ روی جفت ارز یورو/دلار ما را به سود خواهد رساند یا بهتر است یک معامله شورت روی جفت ارزی مثل ین/دلار باز کنیم؟ آیا راهی برای پیش‌بینی بازار وجود دارد؟ معامله‌گران حرفه‌ای بر چه ‌اساسی معاملات خود را باز و بسته می‌کنند؟

همه اینها سوالاتی هستند که هر معامله‌گر تازه‌واردی در ابتدای راه با آن‌ها مواجه می‌شود. در پاسخ به این سوالات باید بگوییم که عوامل مختلفی روی بازار و نوسان قیمت‌ها تاثیر می‌گذارند. راه‌های مختلفی نیز برای تحلیل آن‌ها وجود دارد که در این بخش از آموزش صفر تا صد بازار فارکس، قرار است در مورد آن‌ها صحبت کنیم.

زمانی که در فارکس معامله می‌کنید، سود و زیان شما براساس قیمت ورود و خروج جفت ارز مورد نظر تعیین می‌شود. برای همین باید جفت ارز مورد نظر خود را تحلیل کرده و در بهترین قیمت‌ها به معامله وارد شده و از آن خارج شوید. در بازارهای مالی از جمله فارکس از سه روش برای تحلیل بازار استفاده می‌شود که عبارتند از: ۱. تحلیل فاندامنتال؛ ۲. تحلیل تکنیکال؛ ۳. تحلیل سنتیمنتال.

بیایید در ادامه با هرکدام از انواع تحلیل در فارکس آشنا شویم.

 

تحلیل فاندامنتال چیست؟

هرکدام از ارزهای قابل معامله در فارکس به یک کشور خاص تعلق دارند و برای همین وضعیت اقتصادی آن کشور روی قیمت ارز مورد نظر تاثیر می‌گذارد. بررسی وضعیت اقتصادی کشورها و عوامل دیگری مثل مسائل سیاسی، داده‌های آماری و… شاخه‌ای از تحلیل در بازار فارکس است که به آن «تحلیل فاندامنتال» (Fundamental Analysis) می‌گوییم.

این نوع تحلیل که در زبان فارسی به آن تحلیل بنیادی نیز گفته می‌شود، کاری با تاریخچه قیمت دارایی مورد نظر ندارد و تنها به عوامل خارجی می‌پردازد. بنابراین وقتی جفت ارزی را برای معامله انتخاب کردید، باید آن را از نظر عوامل اقتصادی که روی قیمت آن جفت ارز تاثیر می‌گذارند، بررسی کنید.

شاید مهم‌ترین سایتی که معامله‌گران فارکس از آن برای تحلیل بنیادی جفت ارز مورد نظر خود استفاده می‌کنند، سایت «اینوستینگ دات کام» (Investing.com) باشد. در این سایت می‌توانید علاوه بر دنبال کردن اخبار و اتفاقات، از بخش تقویم اقتصادی تاریخ دقیق انتشار داده‌های آماری را نیز مشاهده کنید.

برای مثال با مراجعه به این سایت متوجه می‌شوید که قرار است به‌زودی نرخ تورم آمریکا اعلام شود. این داده آماری تاثیر زیادی روی بازارهای مالی می‌گذارد و قبل از انجام هر معامله‌ای بهتر است عواملی از این قبیل را نیز زیر نظر بگیرید.

 

تحلیل تکنیکال چیست؟

نوع دیگر تحلیل در فارکس «تحلیل تکنیکال» (Technical Analysis) نام دارد. در این نوع تحلیل که با نام تحلیل فنی نیز از آن نام برده می‌شود، کاری با عوامل خارجی مثل تنش‌های سیاسی نداشته و صرفا از روی تاریخچه قیمت دارایی مورد نظر، تحلیل خود را انجام می‌دهیم.

در تحلیل تکنیکال از الگوهای نموداری، اندیکاتورها و ابزارهای مختلف برای پیش‌بینی مسیر حرکت بازار استفاده می‌شود. برای همین شما نیز به عنوان یک معامله‌گر فارکس باید با آن‌ها آشنا شده و قبل از ورود به هر معامله‌ای، نمودار جفت ارز مورد نظر خود را از نظر تکنیکالی تحلیل کنید.

در واقع یکی از وظایف شما به عنوان یک معامله‌گر یا «تریدر فارکس» (Forex Trader) پیدا کردن الگوهای نموداری در جفت ارز مورد نظر و تحلیل آن است. برای مثال وقتی نمودار جفت ارزی مثل یورو/دلار را باز کرده‌اید و می‌بینید که روی نمودار شکلی شبیه مثلث در حال شکل‌گیری است، بلافاصله باید تشخیص دهید که الگوی مورد نظر یک الگوی مثلث است. در این صورت می‌توانید متناسب با قوانین معامله با الگوی مثلث یک معامله خرید یا فروش باز کنید و از این راه معاملات موفق‌تری داشته باشید.

الگوی مثلث تنها یکی از الگوهایی است که در تحلیل تکنیکال استفاده می‌شود. الگوی پرچم، گُوه، پرچم سه‌گوش و… از دیگر الگوهای کلاسیک تحلیل تکنیکال به حساب می‌آیند. همچنین الگوهای پیچیده‌تری مثل الگوهای هارمونیک، امواج الیوت و… نیز وجود دارند که در مراحل بعدی می‌توانید با آن‌ها نیز آشنا شوید.

آشنایی با اصطلاحاتی مثل «حمایت و مقاومت» (Support and Resistance)، «خط روند» (Trend Line)، «کندل استیک» (Candlestick) و… نیز از پیش‌نیازهای تحلیل تکنیکال است.

الگوهای تحلیل تکنیکال

 

تحلیل سنتیمنت یعنی چه؟

در بازار فارکس از «تحلیل سنتیمنت» (Sentiment Analysis) برای ارزیابی احساسات معامله‌گران دیگر در مورد وضعیت کلی بازار یا شرایط یک جفت ارز خاص، استفاده می‌شود.

همان‌طور که می‌دانید در بازار فارکس هر معامله‌گر نظر و اعتقادات خاص خود را در مورد دارایی مورد معامله دارد. در واقع این بازار را می‌توان مجموعه‌ای از معامله‌گران مختلف از سرتاسر جهان در نظر گرفت که تفکرات خود را در قالب موقعیت‌های معاملاتی خرید یا فروش بیان می‌کنند.

با این حال فراموش نکنید که ما و شما تنها یک عضو بسیار کوچک از این بازار بزرگ هستیم که شاید نظرمان برای کسی مهم نباشد. حتی اگر یقین داشته باشید که برای مثال قیمت دلار در مقایسه با یورو افزایش خواهد یافت، در صورتی که بقیه معامله‌گرها با شما هم‌عقیده نباشند، کاری از دستتان بر نخواهد آمد.

همین موضوع اهمیت بالای تحلیل سنتیمنت را نشان می‌دهد. خوشبختانه برای این کار ابزارها و تکنیک‌های مختلفی طراحی شده که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مطالعه مقاله «تحلیل سنتیمنتال یا احساسات در بازارهای مالی چیست؟» پیشنهاد می‌شود.

 

مدیریت ریسک چیست؟

یکی دیگر از اصول کسب درآمد از بازار فارکس آشنایی با مفهوم مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه است.

در بازار فارکس نیز مانند هر بازار مالی دیگر، احتمال ضرر وجود دارد. این یعنی وقتی معامله‌ای در فارکس باز می‌کنید، ممکن است بازار برخلاف معامله شما حرکت کرده و شما را متحمل ضرر کند. در مدیریت ریسک در واقع داریم با استفاده از استراتژی‌های مختلف این احتمال را به‌حداقل می‌رسانیم.

برای مثال قرار دادن حد ضرر و حد سود که در بخش‌های قبلی در مورد آن‌ها صحبت کردیم از جمله روش‌های مدیریت ریسک در فارکس است. همچنین اینکه چقدر از سرمایه خود را در هر معامله درگیر کنید، اهرم خود را روی چه عددی قرار دهید و با چه سرمایه‌ای وارد فارکس شوید، از دیگر مسائلی هستند که در بحث مدیریت ریسک و سرمایه به آن‌ها پرداخته می‌شود.

در مقاله «مدیریت ریسک چیست؟» به طور کامل در این مورد صحبت کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را مطالعه کنید. همچنین در جریان مقاله «مدیریت سرمایه چیست؟» به ۷ نکته مهمی که برای مدیریت سرمایه خود در بازار فارکس به آن‌ها نیاز دارید، اشاره شده است.

 

چه چیزهایی در فارکس معامله می‌شود؟

در فارکس علاوه بر جفت ارزها دارایی‌های دیگری مثل رمزارز، سهام، شاخص‌، طلا و… نیز قابل معامله است.

اصلی‌ترین دارایی‌های قابل معامله در فارکس همان جفت ارزها هستند که در طول مقاله امروز بارها به آن‌ها اشاره کردیم. با این حال جالب است بدانید که به جز جفت ارزها، امکان معامله دارایی‌های دیگر نیز در این بازار وجود دارد.

کسانی که در بازار بورس ایران فعالیت داشته‌اند و حالا می‌خواهند از نوسانات شکل‌گرفته در بورس‌های خارجی نیز بهره‌مند شوند، می‌توانند سهام شرکت‌های بزرگ خارجی را نیز در فارکس معامله کنند. برای مثال می‌توانید از داخل ایران و به لطف بازار فارکس از تغییرات قیمت نمادی مثل AAPL که متعلق به شرکت آمریکایی «اپل» (Apple) است، استفاده کرده و از این راه نیز کسب درآمد کنید.

علاقه‌مندان به بازار ارزهای دیجیتال نیز می‌توانند قید صرافی‌های رمزارزی را زده و معاملات خود را در فارکس انجام دهند.

طلا یکی دیگر از محبوب‌ترین ابزارهای قابل‌معامله در فارکس است که می‌توانید به‌صورت مستقیم در آن سرمایه‌گذاری کنید. با این کار به جای اینکه طلای واقعی بخرید و دردسرهای نگهداری از آن را به جان بخرید، می‌توانید به‌کمک فارکس روی اونس طلا معامله کرده و از این راه سرمایه‌گذاری مطمئن‌تری داشته باشید.

از دیگر دارایی‌های قابل‌معامله در بازار فارکس می‌توان به شاخص‌ها، اوراق قرضه، صندوق‌های قابل‌معامله و کالاهای دیگری مثل نقطه، نفت، گاز و… اشاره کرد.

اطلاعات کامل‌تر در این زمینه در مقاله «در فارکس چه چیزی معامله می‌شود؟» به‌طور کامل شرح داده شده است که می‌توانید آن را نیز مطالعه کنید.

 

سخن پایانی

بازار فارکس بازار جذابی است که در صورت آشنایی کامل با آن می‌توانید زندگی خود را از این رو به آن رو کنید. فکرش را بکنید! خیلی راحت می‌توانید از داخل اتاق خود و تنها با یک رایانه و اتصال اینترنت به بزرگ ترین بازار مالی جهان متصل شده و با انجام معاملات درآمد دلاری داشته باشید.

درآمد دلاری که در وضعیت امروز اقتصادی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و می‌تواند شما را یک پله بالاتر از دیگران قرار دهد. از همین رو در مقاله امروز حسینی فایننس و در قالب یکی از کامل‌ترین مقالات موجود در منابع فارسی مراحل ورود به بازار فارکس را برایتان آموزش دادیم و گفتیم که برای موفقیت در آن به چه چیزهایی نیاز دارید.

اکنون نوبت شماست تا با ادامه یادگیری و انجام معامله در حساب دمو، به تجربیات خود اضافه کرده و در آینده با سرمایه واقعی خود وارد فارکس شوید. فراموش نکنید که سودهای این بازار تمامی ندارند و هر زمان که احساس کردید به اندازه کافی تجربه و دانش دارید، می‌توانید حساب حقیقی خود را در یکی از بروکرها فعال کرده و با انجام معاملات مختلف به درآمد مستمر و قابل‌توجه برسید.

 

سوالات متداول

اطلاعات بسیار زیادی در طول این مقاله پوشش داده شد که خواندن کلمه به کلمه آن را پیشنهاد می‌کنیم؛ با این حال اگر به دنبال یافتن سریع پاسخ سوالات متداول خود هستید می‌توانید از این بخش استفاده کنید.

فارکس چیست؟

فارکس بزرگ‌ترین بازار مالی جهان است که می‌توان در آن جفت ارزها، ارزهای دیجیتال، سهام شرکت‌های خارجی، شاخص‌ها و… را معامله کرد.

چگونه در فارکس معامله کنیم؟

برای معامله در فارکس باید در یک بروکر ثبت‌نام کرده و در آن حساب باز کنید. بدین ترتیب می‌توانید به بازار فارکس متصل شده و معامله خود را انجام دهید.

ورود به فارکس انتخاب خوبی است؟

بازار فارکس بازاری آزاد است که همه می‌توانند از فرصت‌های پیش آمده در آن استفاده کنند. اگر آموزش دیده‌اید و با مفاهیم اولیه مورد نیاز برای فعالیت در این بازار آشنایی دارید، فارکس یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری خواهد بود.

افراد کم‌تجربه می‌توانند از فارکس کسب درآمد کنند؟

افراد کم‌تجربه می‌توانند با استفاده از حساب دمو (آزمایشی) با محیط فارکس و روش معامله در آن آشنا شده و سپس سرمایه اصلی خود را وارد این بازار کنند.

می‌توان بدون سرمایه وارد بازار فارکس شد؟

بله این امکان از طریق معامله با حساب دمو و پول مجازی ممکن است ولی نباید انتظار کسب سود از این روش را داشته باشید. برای کسب درآمد از فارکس باید حساب واقعی ایجاد کرده و سرمایه حداقلی داشته باشید.

حداقل سرمایه برای ورود به فارکس چقدر است؟

حداقل سرمایه برای فارکس کاملا به بروکر انتخابی شما بستگی دارد و حتی برخی بروکرها امکان واریز ۱ دلار را نیز می‌دهند. با این حال رقم‌هایی مثل ۱۰ دلار الی ۵۰ دلار را می‌توان حداقل سرمایه مورد نیاز برای معامله در فارکس در نظر گرفت.

بهترین بروکر فارکس برای ایرانی‌ها کدام است؟

انتخاب بهترین بروکر فارکس به عوامل مختلفی بستگی دارد که شاید مهم‌ترین آن برای ما ایرانی‌ها سازگاری آن با کشورمان باشد. یکی از این بروکرها ویندزور است که در مقاله امروز آموزش کار با آن را یاد دادیم.
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۱۹ دیدگاه ها

  1. ببینید دوستان، فارکس یعنی بازار ارزهای خارجی. آموزش فارکس خیلی مهمه، مخصوصا برای کسایی که تازه وارد این حوزه شدن. یعنی شما که هیچی از فارکس نمی‌دونین، از صفر شروع می‌کنین. تو این بازار ارزها با هم معامله می‌شن و باید یاد بگیرین چطوری کار کنین تا زیان کمتری داشته باشین یا حتی سود کنین.

    مهمترین چیز، پیدا کردن یه سایت خوب برای آموزش فارکسه. سایت‌هایی وجود دارن که آموزش‌های خوبی رو رایگان ارائه می‌دن. البته ممکنه یه سری سایت‌ها هم باشن که بابت آموزش فارکس پول بگیرن. اما همیشه بهتره از سایت‌های معتبر و با تجربه استفاده کنین.

    موقع شروع آموزش فارکس، بهتره از مبتدی یا همون صفر شروع کنین که به شخصه این مقاله رو از اول خوندم و واقعا عالی به تمامی موارد پرداخته شده بود، چون تو این مقاله از اول تا آخر رو براتون توضیح دادن. با گذر زمان، بازار فارکس و قوانینش رو بهتر می‌فهمین و می‌تونین بهتر و با اطمینان بیشتری معامله کنین.

    1. سلام وقتتون بخیر منم می‌خوام وارد بازار فارکس بشم ولی کسی رو واسه راهنمایی ندارم ممنون میشم شما راهنمایی کنید. چه سایتی هایی هستن که آموزش های جامع و رایگان دارن

      1. سلام و وقت بخیر ما توی بخش آکادمی حسینی فایننس آموزش بازار فارکس رو داریم که می‌تونید تماشا کنید.

  2. سلام وقتتون بخیر
    واقعا مقاله جامعی بود من pdf اش رو هم دانلود کردم که بعدا حتما بخونم من چند تا سوال داشتم ممنون میشم کسی اگه میدونه راهنماییم کنه
    آموزش فارکس چیه؟ چطور می‌شه یاد گرفت؟ اینکه بخوایم تو بازار فارکس شرکت کنیم، چه چیزهایی لازمه؟ آیا باید دانش خاصی داشت؟ آیا وسایل خاصی برای شروع لازمه؟ چطور می‌تونیم از تغییرات قیمت ارزها سود کسب کنیم؟ این بازار چه ریسک‌هایی داره و چطور می‌شه از این ریسک‌ها پرهیز کرد؟ آیا باید زمان زیادی برای یادگیری بگذاریم؟

    1. سلام و وقت بخیر
      مقاله رو کامل بخونید مطمئنا به جواب سوالاتتون میرسید.

        1. سلام و وقت بخیر پاسخ این سوال در یک کامنت گنجونده نمیشه
          توی بلاگ سرچ کنید اطلاعات مفیدی خواهید گرفت

  3. یه دوره تو تلگرام دیدم به اسم آموزش تریدر فارکس اسم سایت شما خورده بود بعد به پشتیبانی زنگ زدم گفتن ما چنین دوره ای نداریم حتما کلاه برداریه چون آفر های سنگین داده بودن خودمم شک کردم

  4. اطلاعات خوبی گرفتم
    من برای یک جواب اومده بودم .ولی خیلی از سوالات آینده من رو هم گفته بودین . مرسی از توضیحات مختصر ولی مفید / عالی بود

  5. سلام خیلی مخلصیم! امروز قصد دارم در مورد یکی از مسائل مهم در دنیای مالی صحبت کنم، یعنی “فارکس”. شاید اسمش براتون جدید باشه، اما اگه به دنیای مالی علاقه دارید، حتماً با این کلمه آشنا شدیده.

    حالا اولاً باید بگم که فارکس به معنای بازار ارزهاست و معامله در این بازار به شما این امکان رو می‌ده که از تغییرات قیمت ارزها سود کسب کنید. حالا اگه تازه وارد این دنیا هستید و کلماتی مثل “آموزش فارکس برای مبتدیان” یا “آموزش صفر تا صد فارکس” براتون جذاب به نظر میاد، اینجاست که یکم بیشتر راجع بهش بدونید.

    آموزش فارکس برای مبتدیان مثل یک درس مقدماتیه که بهتون کمک می‌کنه با اصول این بازار آشنا بشید. مثل یک بازی جدید که قبل از شروع بازی کردن، قوانینش رو یاد می‌گیرید. البته توی این مسیر، “آموزش فارکس از صفر تا صد PDF رایگان” هم یه دوره خوبه که میتونید ازش بهره‌مند بشید. این فایل PDF میتونه یک منبع عالی برای آموزش مفاهیم پایه تا مفاهیم پیشرفته فارکس باشه.

    هدف اصلی این دوره‌ها، آموزش دادن نحوه معامله در بازار فارکس و درک بهتر ریسک و مزیت‌های مختلف این بازاره. پس اگه به دنبال یادگیری و کسب تجربه در زمینه “آموزش بازار فارکس” هستید، حتماً این دوره‌ها رو چک کنید.

    مهمترین نکته اینه که تازه وارد شدن به این دنیا با یک آموزش کامل و جامع، میتونه کلی اطلاعات براتون باز کنه. پس با انگیزه و تعهد، به مرور زمان میتونید خودتون رو به یک متداول موفق در بازار فارکس تبدیل کنید.
    برای آموزش جامع و کامل میتونید کلمه آموزش فارکس رو داخل یوتیوب جستجو کنید موفق و پایدار باشید!

  6. سلام.در مورد اینکه چه vpn برای بروکر ویندزور استفاده کنیم توضیح میدین؟ باید ip ثابت و kill switch باشه ؟ ممنون

  7. به جرعت میگم یکی از بهترین مقاله هایی بود که آموزش کامل فارکس رو میشه ازش استخراج کرد واقعا دمتون گرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا