🎁 وبینار مسیر درست تبدیل شدن به یک معامله‌گر🎁

اینجا کلیک کنید
دوره منتور شیپ
آموزش ارز دیجیتال

مارجین در فارکس چیست؟ آشنایی با مفاهیم آن

اصطلاحات زیادی برای معاملات بازار فارکس وجود دارد که اگر با معانی آن‌‌ها آشنا باشید، کمک زیادی به معاملات‌تان کرده و در وقت نیز صرفه‌جویی می‌کنید. پیش از این در مقاله «اصطلاحات فارکس | ۲۰ اصطلاح کاربردی در بازار فارکس» برخی از این اصطلاحات را معرفی کردیم.

«مارجین» یکی از اصطلاحات بازار فارکس است که در معاملات نقش مهمی را ایفا می‌کند. اغلب بروکرهای فارکس امکاناتی در اختیار سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بازار فارکس قرار می‌دهند که مارجین به‌ یکی از آن‌ها مربوط می‌شود. از آنجا که مارجین می‌تواند بر معاملات یک تریدر تاثیر بسزایی داشته باشد، ‌تصمیم گرفتیم در این مقاله به توضیح مفهوم مارجین و نحوه استفاده از آن در معاملات بپردازیم.

مارجین در معاملات فارکس چیست؟

«مارجین» (Margin) در بازار فارکس اصطلاحی است که به وثیقه گذاشتن مقداری از سرمایه تریدر برای استفاده از اهرم در معاملات،‌ نزد کارگزاری یا بروکر اشاره دارد.

مارجین هزینه یا کارمزد نیست، بلکه بخشی از مانده حساب مشتری است که برای معامله با اهرم کنار گذاشته می‌شود. مقدار مارجین مورد نیاز می‌تواند بسته به کارگزاری یا بروکر متفاوت باشد.

مارجین ابزاری‌ست که بروکر برای افزایش بازده معاملات،‌ در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد. به عنوان مثال، سرمایه‌گذاران اغلب هنگام خرید سهام از حساب‌های مارجین استفاده می‌کنند. مارجین به آن‌ها اجازه می‌دهد تا از اهرم قرض گرفته‌شده از کارگزاری برای سفارش یک موقعیت بزرگ‌تر استفاده کنند؛ در غیر این صورت تنها با سرمایه خود می‌توانند معامله انجام دهند.

برای مثال، اگر قصد دارید به اندازه ۱۰۰ هزار دلار USD/JPY بخرید، نیازی نیست تمام مبلغ را بخرید، می‌توانید تنها پول بخشی از آن را مثلا ۳ هزار دلار را بدهید؛ این مقدار واقعی بستگی به کارگزار فارکس یا ارائه دهنده CFD شما دارد.

مارجین را می‌توان به عنوان وثیقه یا تضمین در نظر گرفت که برای باز کردن یک پوزیشن با اهرم و باز نگه داشتن آن لازم است؛ مارجین صرفا بخشی از وجوه شما است که کارگزار فارکس شما برای باز نگه داشتن معامله شما و اطمینان از اینکه می‌توانید ضرر احتمالی را پوشش دهید، از موجودی حساب‌تان کنار می‌گذارد. این بخش از سرمایه شما به اندازه مدت معامله‌تان نزد بروکر قفل می‌شود.

پس از بسته شدن معامله، مارجین فری «آزاد» می‌شود و به حساب شما باز می‌گردد؛ این مقدار، می‌تواند دوباره برای باز کردن معاملات جدید «قابل استفاده» باشد.

 

اصطلاحات مارجین

مارجین یکی از اصطلاحات فارکس است که خود چندین اصطلاح دارد؛‌ مانند کال مارجین، ‌فری مارجین، مارجین استفاده‌شده، ‌مارجین مورد نیاز و سطح مارجین.

پیش از اینکه معاملات با مارجین را در بازار فارکس آغاز کنید، حتما اصطلاحات مربوط به مارجین را یاد بگیرید. در ادامه این مقاله این اصطلاحات را معرفی می‌کنیم.

  • کال مارجین (Call Margin): «کال مارجین» یا مارجین کال (Call Margin) زمانی رخ می‌دهد که درصد دارایی تریدر در یک حساب مارجین، کمتر از مقدار پول مورد نیاز بروکر باشد. در حقیقت هنگامی که میزان ضرر سرمایه‌گذار در معاملات افزایش پیدا می‌کند و به حد نهایی مارجین می‌رسد، در این حالت پیام اخطاری از طرف بروکر برای سرمایه‌گذار ارسال می‌شود که به آن هشدار «کال مارجین» گفته می‌شود. با دریافت این پیام، سرمایه‌گذار باید با واریز پول، میزان مارجین خود را افزایش دهد یا از معامله خارج شود.
  • فری مارجین (Free Margin): «فری مارجین» (Free Margin) به مقدار پول آزاد در حساب‌های معاملاتی گفته می‌شود که برای معامله‌های جدید کاربرد دارد. مارجین آزاد با کم کردن مقدار Margin استفاده شده از «اکوییتی» (Equity) به دست می‌آید؛ اکوییتی نیز به موجودی کل حساب شما همراه با سودها یا ضررهای شناور حاصل از معاملات باز گفته می‌شود.
  • سطح مارجین (Margin Level): «سطح مارجین»‌ (Margin Level) یا همان شاخص مارجین، عددی‌ست که به صورت درصد بیان شده و بر اساس نسبت «موجودی واقعی/مانده حساب» بر میزان «مارجین استفاده شده» محاسبه می‌شود.

مارجین چیست

  • مارجین مورد نیاز (Required Margin): مارجین مورد نیاز آن مقدار از موجودی حساب است که پیش از باز شدن پوزیشن به‌عنوان وثیقه توسط کارگزاری قفل می‌شود. میزان مارجین مورد نیاز با اندازه‌گیری تفاوت میان ارزش فعلی وثیقه (مارجین) و ارزش وام (لوریج)، محاسبه می‌شود.
  • مارجین استفاده شده (Used Margin): مارجین استفاده‌شده به حداقل مبلغی گفته می‌شود که در یک معامله مارجین قفل شده و کاربر نمی‌تواند از آن برای باز کردن یک پوزیشن دیگر استفاده کند. همان‌طور که از نامش پیداست، در حال حاضر این مارجین استفاده شده و امکان استفاده مجدد از آن وجود ندارد.

 

تفاوت لوریج و مارجین

مفهوم دیگری که درک آن برای انجام معامله در بازار فارکس اهمیت دارد، تفاوت بین مارجین و اهرم است. در ادامه تفاوت این دو را به‌طور کامل شرح می‌دهیم.

مارجین و اهرم فارکس به هم مرتبط هستند، اما معانی متفاوتی دارند. پیش از این در مورد مارجین فارکس صحبت کردیم؛ اینکه سپرده مورد نیاز برای انجام معامله و باز نگه‌داشتن یک پوزیشن با اهرم است. حال باید بدانید که اهرم به شما این امکان را می‌دهد تا پوزیشن‌های بزرگ‌تری را با سرمایه کمتر باز کنید.

نسبت اهرمی ۳۰:۱ به این معنی است که یک معامله‌گر می‌تواند معامله‌ای به ارزش ۳۰ برابر سرمایه اولیه خود باز کند. به‌عنوان مثال، اگر یک تریدر ۵۰۰۰ دلار برای باز کردن معامله داشته باشد و نسبت اهرمی ۳۰:۱ را انتخاب کند، می‌تواند پوزیشنی به ارزش ۱۵۰ هزار دلار باز کند.

در معاملات فارکس، مقدار لوریج (اهرم) به نرخ مارجین مربوط می‌شود که به معامله‌گر می‌گوید چند درصد از ارزش کل معامله برای ورود به یک پوزیشن لازم است. بنابراین، اگر مارجین فارکس ۳/۳ درصد باشد، لوریج ۳۰:۱ خواهد بود. همچنین اگر مارجین ۵ درصد باشد، لوریج ۲۰:۱ است. مارجین ۱۰ درصد نیز معادل لوریج ۱۰:۱ می‌شود.

در بازار فارکس، حرکت کاهشی یا افزایشی یک ارز بر حسب پیپ محاسبه می‌شود. پیپ کوچک‌ترین حرکتی است که یک ارز می‌تواند انجام دهد. برای اکثر جفت ارزهای اصلی، مانند GBP/USD، پیپ حرکت قیمت ۰.۰۰۰۱ است. اگر GBP/USD از ۱.۴۱۰۰ به ۱.۴۲۰۰حرکت کند، این حرکت ۱۰۰ پیپ است که فقط یک سنت حرکت در نرخ ارز را نشان می‌دهد. در حالی که حرکت به‌اندازه یک سنت چندان زیاد به نظر نمی‌رسد، با استفاده از اهرم، می‌تواند سود قابل‌توجهی برای تریدر فارکس ایجاد کند.

لوریج در معاملات فارکس از این جهت که اجازه می‌دهد حرکات کوچک قیمت به سودهای بزرگ‌تر تبدیل شوند،‌ نقش مهمی دارد. با این وجود، توجه داشته باشید که همزمان اهرم می‌تواند منجر به زیان‌های بزرگ‌تر شود. بنابراین، مهم است که لوریج به درستی مدیریت شود و بیش‌ازحد مورد استفاده قرار نگیرد. توجه داشته باشید که اهرم ریسک معاملات را افزایش می‌دهد، از این رو باید با احتیاط استفاده شود.

 

مدیریت ریسک معامله با مارجین

انجام معامله در بازارهای مالی همیشه با درصدی از ریسک همراه است. معاملات مارجینی که شامل لوریج می‌شوند، این درصد را افزایش می‌دهند.

معامله با مارجین بر اساس قرض گرفتن مقداری سرمایه از بروکر انجام می‌شود؛ از این رو در صورتی‌که پوزیشن در زمان مناسب بسته نشود یا با شکست مواجه شود،‌ ممکن است سرمایه تریدر از دست برود و برای بازپراخت پول به بروکر با مشکل مواجه شود. به همین جهت باید یک استراتژی برای مدیریت ریسک معامله داشته باشد.

در اینجا راه کارهایی برای مدیریت ریسک معاملات مارجین ارائه می‌دهیم که برای شما به‌عنوان تریدر مفید خواهد بود:

  • اگر یک معامله‌گر تازه کار هستید و سرمایه کم دارید، سعی کنید از اهرم‌های کم بین ۱ تا ۲۰ استفاده کنید.
  • برای معاملات خود حد سود و حد ضرر قرار دهید.
  • حتما پیش از ورود به معامله یک استراتژی مناسب بچینید.
  • اخبار مهم سیاسی و اقتصادی شامل تغییرات نرخ بهره و ناآرامی در دنیا را دنبال کنید.
  • ارتباط بازارها با یکدیگر (همبستگی مثبت و منفی بازارها) را در نظر بگیرید.

 

سخن پایانی

همانطور که پیش از این ذکر شد، برای شرکت در بازار فارکس حتما باید به یک بروکر وصل شوید. بروکر به‌عنوان رابطی میان سرمایه‌گذار و بازار عمل می‌کند؛ معمولا علاوه‌بر بستری که فراهم می‌کند امکاناتی در اختیار فرد معامله‌گر قرار می‌دهد تا بتواند سود بیشتری کسب کند.

یکی از این امکانات،‌ اهرم برای بزرگ‌تر کردن پوزیشن است که با مارجین رابطه مستقیم دارد. نسبت به هر میزانی که برای معامله‌ای از لوریج (اهرم) استفاده کنید،‌ بروکر مبلغی را به‌عنوان مارجین در حسابتان قفل می‌کند. در این مقاله به‌طور کامل مارجین و نحوه محاسبه آن را توضیح دادیم که می‌تواند برای شما مفید باشد.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا