آموزش فارکس

لوریج در فارکس چیست؟ نکات مهم اهرم در فارکس

لوریج یا اهرم یکی از مفاهیم اصلی و مهم بازار فارکس است که هر معامله‌گری می‌تواند از آن برای کسب سود بیشتر استفاده کند. با استفاده از لوریج می‌توان از حرکت‌های جزئی قیمت نیز بهره برد و حتی با سرمایه کم نیز به سودهای قابل‌توجه رسید.

با این حال، لوریج یک شمشیر دو لبه است و اگر با نکات مهم و تکنیک‌های استفاده از آن آشنا نباشید، ممکن است تمام سرمایه‌ی خود را از دست بدهید. از همین رو قرار است در جریان این مقاله با زبانی ساده و به شکل مقدماتی در مورد لوریج یا اهرم صحبت کنیم.

بنابراین اگر به دنبال یادگیری اهرم در فارکس هستید یا سوالاتی مثل «لوریج چیست؟» ذهن شما را درگیر کرده، پیشنهاد می‌کنیم حتما تا انتهای مقاله همراه ما باشید. قرار است مفهوم لوریج را به‌گونه‌ای برایتان توضیح دهیم که یک بار برای همیشه با کاربرد آن آشنا شوید. همچنین از این به بعد می‌توانید بدون درگیر کردن کل سرمایه خود، تنها با بخشی از آن به انجام معامله بپردازید و مانند حرفه‌ای‌ها از این بازار پرسود کسب درآمد کنید.

 

لوریج یا اهرم یعنی چه؟

ابزاری در بروکرها که به کمک آن می‌توان با کسری از سرمایه اصلی معاملات بزرگ باز کرد.

لورج یا اهرم یعنی چه

«لوریج» (Leverage) که معادل فارسی آن اهرم است به ابزاری در بروکرها و کارگزاری‌های فارکس گفته می‌شود که با استفاده از آن می‌توان چندین برابر سرمایه خود را وارد معامله کرد. برخلاف سرمایه‌گذاری‌های دیگر که در آن‌ها مجبور هستید تمام هزینه معامله خود را در همان ابتدا پرداخت کنید، در معامله با استفاده از لوریج تنها به تامین بخش کوچکی از مبلغ سرمایه نیاز است که به آن «مارجین» (Margin) می‌گوییم.

برای مثال اگر از اهرم یا لوریج ۵۰:۱ استفاده کنید تنها با پرداخت ۱ دلار می‌توانید معاملاتی به ارزش ۵۰ دلار باز کنید.

مفهوم لوریج در فارکس باعث شده تا این بازار توجه سرمایه‌گذارانی را که نمی‌خواهند تمام سرمایه‌ی خود را درگیر معامله کنند، به خود جلب کند. برای همین است که امروزه بازار فارکس یا بازار تبادل ارزهای خارجی به عنوان بزرگترین بازار معاملاتی جهان شناخته می‌شود.

با این حال نباید فراموش کرد که استفاده از لوریج تنها احتمال سود شما را چندین برابر نمی‌کند، بلکه به همان نسبت احتمال ضرر شما را نیز افزایش می‌دهد. در ادامه با بیان مثال‌های مختلف این موضوع بیشتر برای شما روشن خواهد شد.

 

مارجین چیست؟

به مبلغ اولیه مورد نیاز برای باز کردن معامله اهرم‌دار مارجین گفته می‌شود.

همان‌طور که گفتیم مارجین یا Margin به سرمایه‌ی اولیه مورد نیاز برای باز کردن معاملات اهرم‌دار در فارکس گفته می‌شود. هر بروکر فارکس حداقل مارجین متفاوتی را در نظر گرفته که باید قبل از عضویت در آن در این مورد تحقیق کنید. مقدار لوریج نیز معمولاً توسط نهادهای قانون‌گذاری تعیین می‌شود و بروکرهای دارای مجوز باید از آن تبعیت کنند.

در مثال قبل که گفتیم با استفاده از لوریج ۵۰:۱ می‌توانید تنها با پرداخت ۱ دلار معاملاتی به ارزش ۵۰ دلار باز کنید، آن ۱ دلار اولیه مورد نیاز، همان مارجین است.

مارجین معمولاً به شکل درصدی نمایش داده می‌شود و برای همین ممکن است در هنگام تحقیق در مورد بروکرها مقدار مارجین مورد نیاز آن‌ها را ۲ درصد، ۱ درصد، ۰.۵ درصد یا حتی ۰.۲۵ درصد ببینید.

اگر مارجین مورد نیاز بروکر شما ۲ درصد باشد نهایتاً می‌توانید از لوریج ۵۰:۱ استفاده کنید. به همین ترتیب اگر مارجین مورد نیاز ۱ درصد باشد می‌توانید از لوریج ۱۰۰:۱ و اگر ۰.۵ درصد باشد، می‌توانید از لوریج ۲۰۰:۱ نیز استفاده کنید.

 

مثالی از معاملات اهرم‌دار در برابر معاملات بدون اهرم

برای درک بهتر موضوع در این بخش می‌خواهیم معامله‌ای را با استفاده از اهرم و بدون استفاده از اهرم مثال بزنیم.

فرض کنیم شما ۱۰ هزار دلار پول دارید و می‌خواهید به همین مقدار از جفت‌ارز دلار/فرانک را خریداری کنید. در این صورت بدون استفاده از اهرم باید تمام ۱۰ هزار دلار خود را برای باز کردن معامله صرف کنید.

حال اگر ارزش ارز فرانک سوئیس نسبت به دلار بیشتر شود و با بستن معامله خود سرمایه‌تان به ۱۰ هزار و ۱۰۰ دلار برسد شما با درگیر کردن ۱۰ هزار دلار تنها ۱۰۰ دلار سود کرده‌اید که برابر با ۱ درصد کل سرمایه است.

اما اگر با استفاده از مارجین ۵ درصدی که معادل اهرم ۲۰:۱ است، معامله خود را باز می‌کردید تنها ۵۰۰ دلار از ۱۰ هزار دلار موجودی شما درگیر معامله می‌شد و می‌توانستید با بقیه پول خود نیز در جفت‌ارزهای دیگر سرمایه‌گذاری کنید.

در این شرایط اگر باز هم فرض کنید ارزش فرانک نسبت به دلار بیشتر شود و با بستن معامله، سرمایه شما به ۱۰ هزار و ۱۰۰ دلار برسد باز هم ۱۰۰ دلار سود می‌کنید، ولی این بار تنها با درگیر کردن ۵۰۰ دلار ۱۰۰ دلار کسب کرده‌اید که معادل سود ۲۰ درصدی است.

همان‌طور که می‌بینید استفاده از اهرم از نظر درصدی سود و ضرر شما را چندین برابر می‌کند و اگر آگاهی و دانش کافی برای مدیریت معاملات خود را نداشته باشید، خطر زیادی سرمایه‌ شما را تهدید می‌کند.

 

مزایای استفاده از اهرم

مهم‌ترین مزیت استفاده از لوریج چندین برابر شدن سود و آزاد ماندن بقیه سرمایه برای سرمایه‌گذاری‌های دیگر است.

در صورت داشتن دانش و مهارت کافی استفاده از اهرم می‌تواند ابزاری قدرتمند برای کسب سودهای قابل‌توجه باشد. اولین و بزرگترین مزیت لوریج این است که تنها با درگیر بخش کوچکی از سرمایه خود می‌توانید همان سود معامله‌های بزرگ را کسب کنید. اهرم در واقع مقدار سود شما را بیشتر می‌کند، اما فراموش نکنید که به همان نسبت مقدار ضرر را نیز افزایش می‌دهد.

علاوه بر این، استفاده از لوریج باعث می‌شود تا بخش زیادی از سرمایه شما آزاد باقی بماند و بتوانید از آن برای سرمایه‌گذاری‌های دیگر خود استفاده کنید.

 

معایب استفاده از لوریج در بازار فارکس

استفاده از لوریج به همان اندازه که سود را چندین برابر می‌کند، ضررها را نیز افزایش می‌دهد. همچنین در صورت مارجین کال شدن ممکن است تمام سرمایه از دست برود.

با اینکه معامله در بازار فارکس و استفاده از اهرم مزایای خاص خود را به همراه دارد ولی باید به معایب و ریسک‌های استفاده از لوریج نیز توجه داشت.

شاید یکی از بزرگ‌ترین معایب استفاده از لوریج این باشد که به همان نسبت افزایش سودها، ضررهای متحمل شده نیز بیشتر می‌شود. این یعنی ضرری که شاید در یک معامله معمولی و بدون اهرم چندان قابل‌توجه نبود در صورت استفاده از لوریج‌های بالا چندین برابر ‌شود و اگر نتوانید معامله خود را به خوبی مدیریت کنید، حتی شاید کل سرمایه خود را از دست بدهید.

اینجاست که یکی دیگر از عیب‌های استفاده از اهرم خود را نشان می‌دهد. اگر یک معامله اهرم‌دار باز کرده باشید و بازار برخلاف پیش‌بینی‌های شما پیش برود به نقطه‌ای خواهید رسید که حداقل مارجین مورد نیاز بروکر از سرمایه موجود در حساب شما بیشتر خواهد شد. در این صورت بروکر از شما می‌خواهد که مبلغ بیشتری را به حساب خود انتقال دهید تا معامله‌تان بسته نشود. به این اتفاق «مارجین کال» (Margin Call) گفته می‌شود.

موضوع دیگر این است که با باز کردن معاملات لوریج‌دار، شما در واقع از بروکر خود قرض می‌گیرید. برای همین اگر بخواهید معاملات خود را باز نگه ‌دارید باید مبلغی را نیز به عنوان کارمزد پرداخت کنید.

 

منظور از مارجین کال چیست؟

به بسته شدن اجباری معالمه توسط بروکر، در صورت بیشتر شدن حداقل مارجین مورد نیاز بروکر از سرمایه موجود در حساب، مارجین کال گفته می‌شود.

به نقد شدن اجباری معامله توسط بروکر که در هنگام حرکت بازار در خلاف جهت معامله اتفاق می‌افتد، مارجین کال می‌گوییم. افرادی که در بازار ارزهای دیجیتال فعال هستند این اصطلاح را با عنوان «لیکوئید شدن» (Liquidation) می‌شناسند.

بنابراین همیشه باید در حساب خود به اندازه کافی سرمایه داشته باشید تا بتواند هزینه‌های مربوط به معاملات باز را پشتیبانی کند. زمانی که مارجین کال شوید بروکر به شما اطلاع می‌دهد تا یکی از سه راه‌حل زیر را انتخاب کنید:

  1. معامله خود را ببندید.
  2. مقدار معامله خود را کاهش دهید تا مبلغ کافی برای جلوگیری از لیکوئید شدن فراهم شود.
  3. پول بیشتری وارد حساب خود کنید.

اگر خودتان هیچ کدام از راه‌حل‌های گفته شده را انجام ندهید و معامله به حرکت خلاف جهت خود ادامه دهد، بروکر به صورت خودکار معامله را می‌بندد و شما تمام مبلغ معامله را از دست می‌دهید.

 

سخن پایانی

لوریج یا اهرم یکی از اجزای اصلی بازار فارکس است که به معامله‌گران اجازه می‌دهد حتی از کوچک‌ترین نوسانات بازار نیز سودهای قابل‌توجهی به دست بیاورند. لوریج می‌تواند سود شما را چندین برابر کند، اما به همان نسبت مقدار ضرر شما نیز بیشتر می‌شود.

برای همین کسانی که در بازار فارکس از معاملات لوریج‌دار استفاده می‌کنند باید همیشه حواسشان به مدیریت معامله‌های خود باشد، در غیر این صورت ممکن است مارجین کال شده و تمام سرمایه خود را از دست بدهند.

ما نیز تلاش کردیم تا در این مقاله به صورت مقدماتی با مفهوم لوریج یا اهرم آشنا شویم و ببینیم که چرا در بازار فارکس به چنین مفهوم جذابی نیاز داریم.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس اگر به بازارهای مالی علاقه دارید و نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید به منظور گرفتن مشاوره تخصصی از کارشناسان ما،‌ اطلاعات زیر را کامل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۱۱ دیدگاه ها

  1. سلام سپاس از شما
    من تفاوت فرق مارجین 1.400با 1.500 و کدوم بهتره انجام بدم .و کمی راجع به ابزار و کاربرد آنها تو فارکس صحبت و مطلب بگذارید .سپاس

    1. به نظر من هیچ فرقی باهم ندارن
      فقط هر چه لوریج بالاتر باشه باعث میشه در صورت ضرر، دیر تر کال مارجین نشی
      یعنی شما وقتی وارد معامله میشید بنا بر حجمتون مقداری از پول حساب در بروکر قفل میشه
      مثلا اگه با اهرم ۱ و حجم یک لات بخواید وارد معامله اونس طلا بشید باید حداقل ۲۰۰۰۰۰ دلار تو حساب پول داشته باشید که معامله باز بشه
      ولی اگه اهرم رو ببرید رو ۱۰۰۰ فقط کافیه ۲۰۰ دلار تو حسابتون داشته باشید برای باز کردن معامله
      اما در هر دو حالت ، چه اهرم ۱ و ۱۰۰۰ چون حجم معامله ۱ لات هست شما به یک اندازه سود و ضرر میکنید
      اهرم در فارکس بر عکس کریپتو روی سود و ضرر تاثیری نداره بلکه روی مارجین تاثیر میزاره
      البته من برای مثال گفتم ۱ لات چون ۱ لات حجم بسیار بزرگیه و برای مدیریت معامله ، سرمایه بسیار زیادی میخواد
      من خودم با حجم 0.01 لات معاملاتم رو انجام میدم که کمترین حجمه به شما هم پیشنهاد میکنم که با حجم بسیار پایین معامله کنید
      البته باید اول روی حساب دمو کلی تمرین کنید
      لوریج هم به نظرم روی ۱۰۰۰ بزارید چون تاثیر خاصی نمیزاره روی سود و ضرر

      1. یعنی وقتی مثلا اهرم رو 1 به 2 میکنیم . مثلا با همون حجم 0.01 درصد اگر معامله 1 دلار سود کنه یا 1 دلار ضرر کنه با توجه به فعال بودن اهرم 1 به 2 سود یا ضرر ما 2 دلار نمیشه درسته ؟

  2. سلام پس با این توضیحاتی که دادین مشخص کردن مقدار بیشتر برای لوریج میتونه بهمون کمک کنه مقدار کمتری از مارجین رو در یک معامله درگیر کنیم و به همون مقدار سود یا ضرر عادی رو بگیریم؟؟
    و سوال دیگه اینکه اگر مارجین رو بالا بزنیم مقدار اسپرد هم متفاوت میشه یا خیر؟

  3. لوریج در فارکس یعنی تو باهاش اهرم بزنی تا زیادی ببری، ولی اگه نبینی چیکار میکنی از دستت میپره!

  4. لوریج مثل اینه که شما یک قرض بگیرید تا بتونید در بازار فارکس معامله کنید. این قرض از طریق کارگزار یا بروکرتون به شما داده میشه. اگر معامله‌ای که با لوریج انجام میدید سودآور باشه، سود شما بیشتر از مقدار وام یا قرضی که گرفتید میشه. اما اگر از دست بدهید، باید مقدار لوریج را بازپرداخت کنید.

      1. سلام دوست عزیز
        شما حتی نگفتید قصد سرمایه‌گذاری توی چه بازاری رو دارید و سوالتون بسیار جامع هست. ولی خب اگر مقاله معرفی بروکر رو در سایت بخونید شاید به جواب سوالتون برسید.
        همچنین می‌تونید مقاله آموزش فارکس رو هم مطالعه بفرمایید.

  5. لوریج یا Leverage یکی از ویژگی‌های مهمیه که معامله‌گران در بازار فارکس می‌تونن استفاده کنن. ببین، این چیزی مثل یه دستگاه مالیاتیه که بهت می‌تونه کمک کنه تا با مقدار پول کمتری معامله کنی و به اندازه بیشتری سود یا زیان کسب کنی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا