دوره منتور شیپ
آموزش بورس

کارگزاری چیست؟ آموزش ثبت نام در کارگزاری

در سال‌های گذشته که تورم به اندازه‌ی این روزها بالا نبود، بسیاری از مردم ترجیح می‌دادند سرمایه‌ی خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کرده و از این راه ارزش دارایی‌های خود را حفظ کنند.

اما رفته‌رفته و به خصوص در شرایط فعلی، به دلایل مختلف سرعت افزایش تورم به قدری بالا رفته که حتی مردم عادی نیز به فکر روش‌های جایگزین افتاده‌اند.

یکی از این روش‌های افزایش سرمایه و حفظ ارزش آن بازار بورس و اوراق بهادار تهران است که در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاران زیادی به سمت آن روی آورده‌اند.

اگر شما هم جزوی از این افراد هستید و می‌خواهید اطلاعات به‌روز و درستی از این بازار کسب کرده و شروع به سرمایه‌گذاری در آن بکنید، باید بگوییم که شاید مهم‌ترین قدم برای شروع، انتخاب کارگزاری باشد.

این که کارگزاری یعنی چه و چرا به وجود چنین شرکت‌هایی نیاز داریم موضوعی است که در این مقاله می‌خواهیم در مورد آن صحبت کنیم.

بنابراین اگر به دنبال درک مفهوم کارگزاری هستید یا می‌خواهید اولین قدم‌های خود را برای ورود به بازار سرمایه بردارید، پیشنهاد می‌کنیم خواندن این مقاله را از دست ندهید. در ادامه ابتدا کارگزاری را تعریف می‌کنیم و سپس به سراغ وظایف و نقش کارگزاری‌ها می‌رویم. با ما همراه باشید.

 

تعریف کارگزاری

کارگزاری به شرکتی گفته می‌شود که با کسب مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار تهران، نقش واسط بین خریداران و فروشندگان سهام را بازی کرده و عملیات خریدوفروش را تسهیل می‌بخشد.

در بازار بورس، سرمایه‌گذاران می‌توانند با خریدوفروش سهام یک شرکت به سوددهی رسیده و سرمایه‌ی خود را افزایش دهند. این افراد به صورت مستقیم نمی‌توانند اقدام به خرید یا فروش سهم مورد نظر خود کنند و برای این کار به شرکت‌های واسطی نیاز است.

به چنین شرکت‌هایی که نقش میانجی را بازی کرده و خریداران و فروشندگان سهام را به یکدیگر ارتباط می‌دهند شرکت کارگزاری یا «بروکر» (Broker) می‌گوییم. این شرکت‌ها از راه دریافت کارمزد از هر معامله درآمدزایی می‌کنند و برای همین معمولاً بیشتر خدمات آن‌ها رایگان است.

بنابراین در یک تعریف ساده و جامع می‌توان کارگزاری را یک نهاد مالی در نظر گرفت که با دریافت مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار، از طرف خریداران و فروشندگان سهام اقدام به معامله کرده و به پاس زحمات خود، مقداری کارمزد یا کمیسیون می‌گیرد.

 

کارگزاری در معاملات چه نقشی دارد؟

به جای مراجعه‌ی حضوری به تالار بورس، سرمایه‌گذاران می‌توانند با استفاده از پلتفرم‌های آنلاین کارگزاری‌ها به صورت از راه دور و کاملاً اینترنتی اقدام به خریدوفروش سهام کنند.

برای اینکه از اهمیت نقش کارگزاری‌ها در معاملات بورس باخبر شوید، سناریویی را در نظر بگیرید که در آن خبری از چنین شرکت واسطی وجود ندارد و خریداران و فروشندگان مجبور هستند خودشان معاملات را انجام دهند.

در این شرایط افرادی که به دنبال فروش دارایی خود هستند مجبور می‌شوند در تالارهای معاملاتی شرکت بورس و فرابورس (فرابورس برای شرکت‌هایی پایه‌گذاری شده است که هنوز شرایط لازم برای ورود به بازار بورس را ندارند.) به دنبال خریدار بگردند.

این کار به دلیل گستردگی زیاد فعالیت سرمایه‌گذاران و پیچیدگی‌های مختلفی که در بازارهای مالی وجود دارد، امکان‌پذیر نخواهد بود.

بنابراین وجود یک کارگزاری ضروری است. چنین شرکتی مزایای بی‌شماری را در اختیار معامله‌گران و سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد تا با سرعت و سهولت مثال‌زدنی خریدوفروش‌های خود را انجام دهند.

از جمله خدمات و وظایف کارگزاری‌ها می‌توان به ارائه پلتفرم‌های آنلاین برای معامله، آموزش‌ اصول و تکنیک‌های بازار سرمایه، ارائه‌ی خدمات مشاوره‌ای و خدمات سبدگردانی و مدیریت سرمایه اشاره کرد.

بیایید در بخش بعدی با جزئیات بیشتری در مورد وظایف و خدمات کارگزاری‌ها صحبت کنیم.

 

وظایف کارگزاری‌‌ها

هر شرکت کارگزاری یک سری وظایف و مسئولیت‌های خاص دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به فراهم کردن پلتفرم آنلاین برای خریدوفروش سهام، آموزش کاربران و خدمات سبدگردانی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری اشاره کرد.

همان‌طور که گفتیم مهم‌ترین وظیفه‌ی یک شرکت کارگزاری بورس تسهیل خریدوفروش دارایی‌ها و سهام کاربران است. اما بسیاری از کارگزاری‌ها برای جذب سرمایه‌گذاران بیشتر و پیشرفت در حوزه‌ی فعالیت خود، خدمات و ویژگی‌های دیگری را نیز در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند.

همین موضوع باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران و افرادی که به دنبال ورود به بازار بورس هستند، از بین چندین کارگزاری موجود یکی را نسبت به بقیه برتر شمرده و با استفاده از آن شروع به فعالیت کنند.

اینکه کدام کارگزاری بهترین گزینه برای ورود به بورس بوده و بهترین کارگزاری بورس کدام شرکت است، به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. علاوه بر این موارد اشاره شده را می‌توان وظایف کارگزاری و امکانات آن نیز در نظر گرفت.

وظایف و خدمات کارگزاری ها

 

ارائه‌ی پلتفرم آنلاین برای خریدوفروش

اولین و مهم‌ترین امکانی که یک کارگزاری باید در اختیار کاربران خود قرار دهد فراهم کردن یک پلتفرم آنلاین و اینترنتی برای انجام معاملات کاربران است.

بدین ترتیب دیگر کاربری که به دنبال خرید یا فروش یک سهم است، لازم نیست به صورت حضوری به دفتر کارگزاری مراجعه کرده و درخواست معامله‌ی خود را ثبت کند. در عوض افراد می‌توانند به راحتی و با مراجعه به سایت اینترنتی آن کارگزاری وارد پنل کاربری مخصوص خود شده و معامله‌ی خود را عملیاتی کنند.

 

ارائه‌ی آموزش‌ های لازم برای ورود و معامله در بورس

در سال‌های اخیر شاهد ورود گسترده‌ی افراد عادی و کسانی که تجربه‌ی فعالیت در بازار سرمایه را نداشتند، به بازار بورس بودیم.

بسیاری از این افراد بدون هیچ آموزش اولیه و صرفاً به خاطر سروصدای زیادی که این بازار در برهه‌ای از زمان ایجاد کرده بود، وارد بازار بورس شدند. از همین رو یکی از مزایا و امکانات خوب کارگزاری‌ها می‌تواند ارائه‌ی آموزش‌های رایگان و با کیفیت به سرمایه‌گذاران باشد.

بدین ترتیب هم فرد سرمایه‌گذار می‌تواند با تصمیمات آگاهانه‌ی خود به سوددهی برسد و هم شرکت کارگزاری امیدوار به جذب کاربران بیشتر و در نتیجه دریافت کارمزد‌های بیشتر و افزایش درآمد خود باشد.

 

کارمزدهای رقابتی و طرح‌ های ویژه برای ارائه‌ تخفیف

یکی از روش‌های جذب مخاطب توسط کارگزاری‌ها تخفیف در کارمزدهای دریافتی است. همان‌طور که اشاره کردیم اصلی‌ترین منبع درآمد یک شرکت کارگزاری از راه دریافت کارمزد از معاملات کاربران است. این نرخ بسته به سیاست‌های شرکت‌های کارگزاری می‌تواند متفاوت باشد.

در این میان برخی از این شرکت‌ها ترجیح می‌دهند با دریافت درصد کمتری از مبلغ هر معامله، کاربران و سرمایه‌گذاران را ترغیب به ثبت‌نام و فعالیت در کارگزاری خود کنند.

موضوعی که یک شرایط سرتاسر برد را فراهم می‌کند. بدین ترتیب هم کارگزاری‌ها سرمایه‌گذاران بیشتری را جذب کرده و کاربران نیز مبلغ کمتری را به عنوان کارمزد پرداخت می‌کنند.

 

پشتیبانی از کاربران

یک کارگزاری معتبر و خوب برای اینکه بتواند اعتماد کاربران خود را جلب کرده و خیال آن‌ها را از فعالیت در پلتفرم خود راحت کند، باید به آن‌ها خدمات پشتیبانی نیز ارائه دهد.

به عبارت دیگر، ممکن است هر سرمایه‌گذار در مرحله‌ای از سرمایه‌گذاری خود در کارگزاری با مشکل مواجه شود که وظیفه‌ی گوش دادن و حل آن برعهده‌ی کارگزاری است. این پشتیبانی می‌تواند به صورت تلفنی، اینترنتی یا حتی حضوری باشد.

 

خدمات سبدگردانی و صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری

افرادی زیادی هستند که می‌خواهند سرمایه‌ی خود را در بورس سرمایه‌گذاری کنند ولی نه دانش کافی را دارند و نه زمان اضافی برای این کار.

این افراد می‌توانند به صورت غیرمستقیم و با استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردانی در بورس سرمایه‌گذاری کنند. این خدمات توسط برخی از کارگزاری‌ها در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و برای همین یکی از ویژگی‌های یک کارگزاری خوب محیا کردن این امکانات است.

به کمک سبدگردانی و سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، دیگر لازم نیست خود سرمایه‌گذار نگران خریدوفروش و انتخاب سهام و اوراق بهادار باشد و این کار توسط کارگزاری انجام می‌شود. در این روش کاربر فقط وظیفه‌ی تامین سرمایه‌ را برعهده دارد.

 

اعطای اعتبار معاملاتی

ممکن است برخی از کسانی که به دنبال کسب سود از نوسانات بورس هستند، سرمایه‌ی کافی را برای این کار در اختیار نداشته باشند. در این صورت برخی از شرکت‌های کارگزاری متناسب با مقدار گردش معاملاتی مشتریان خود به آن‌ها اعتبار معاملاتی اختصاص می‌دهند.

این اعتبار معمولاً به صورت درصدی از مبلغ سرمایه‌‌گذاری شده‌ی کاربر محاسبه می‌شود و می‌توان آن را نوعی وام از طرف شرکت‌ کارگزاری برای مشتریان خود در نظر گرفت. در ازای این کار نیز درصدی به عنوان سود از مشتریان دریافت می‌شود.

بنابراین کاربران ترجیح می‌دهند سرمایه‌گذاری خود در بورس را در شرکتی آغاز کنند که امکان اعطای اعتبار معاملاتی را نیز داشته باشد.

 

فعالیت در بورس بدون کارگزاری

بدون استفاده از کارگزاری، امکان فعالیت در بورس و خریدوفروش سهام وجود ندارد.

احتمالاً شما هم به این نکته فکر کرده‌اید که آیا می‌شود بدون ثبت‌نام و استفاده از کارگزاری در بورس سرمایه‌گذاری کرد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که خیر، چنین چیزی امکان‌پذیر نیست.

درست مانند شعب بانک‌های مختلف که نقش واسط را بین سپرده‌گذاران و کسانی که مایل به دریافت وام هستند را بازی می‌کنند، وجود کارگزاری‌ها نیز ضروری است تا به عنوان واسطی بین خریداران و فروشندگان سهام نقش خود را ایفا کنند.

بنابراین حداقل از نظر قانونی و اصولی امکان خرید سهام در بازار بورس بدون استفاده از کارگزاری‌ها وجود ندارد و اگر با مورد این‌ چنینی مواجه شدید به احتمال زیاد خرید و فروش آن قانونی نبوده و ممکن است مشکلاتی را در آینده برای شما به وجود بیاورد.

 

آموزش ثبت نام در کارگزاری و ورود به بورس

برای ورود به بورس ابتدا باید در سامانه سجام ثبت نام کرده و احراز هویت کنید، سپس به سایت کارگزاری دلخواه خود رفته و در آنجا ثبت نام خود را تکمیل کنید.

اکنون که با تعریف کارگزاری آشنا شدید، می‌توانید قدم بعدی را بردارید و در یکی از این کارگزاری‌ها ثبت نام کنید. اما قبل از این کار باید ابتدا با مراجعه به سامانه‌ی سجام که در آدرس اینترنتی sejam.ir قابل‌دسترسی است، ثبت‌نام کرده و یک کد ۱۰ رقمی دریافت کنید.

به کمک این کد، فرآیند احراز هویت شما در این سامانه انجام می‌شود و بعد از آن می‌توانید با مراجعه به سایت رسمی کارگزاری دلخواه خود، ثبت نام خود را تکمیل کرده و آماده‌ی فعالیت در بازار سرمایه شوید.

قبلاً در جریان مقاله‌ی «بورس چیست و چگونه وارد بورس شویم؟» به صورت مفصل در مورد آموزش ورود به بورس صحبت کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم حتماً آن‌ را مطالعه کنید.

 

سخن پایانی

کارگزاری‌ها شرکت‌های واسطی هستند که خریداران و فروشنده‌ها را در بازار سهام به یکدیگر وصل کرده و باعث تسهیل عملیات معامله می‌شوند.

برای شروع فعالیت در بورس انتخاب یک کارگزاری ضروری است و بدون این شرکت‌ها نمی‌توان وارد بازار سرمایه‌ شد. از طرف دیگر با یک نگاه به سایت رسمی سازمان بورس و اوراق بهادار می‌توان دریافت که در حال حاضر حدود ۱۰۹ کارگزاری مجاز در داخل کشور مشغول فعالیت هستند.

همین موضوع باعث شده سرمایه‌گذاران تازه‌واردی که به دنبال ورود به این بازار هستند با مشکل مواجه شده و در انتخاب یک کارگزاری خوب سردرگم شوند.

از همین رو در این مقاله ابتدا مفهوم کارگزاری را برایتان توضیح دادیم و سپس در مورد مهم‌ترین وظایف، ویژگی‌ها و امکانات کارگزاری‌ها صحبت کردیم. امیدواریم با خواندن این مقاله و آشنایی با وظایف کارگزاری‌های بورس بتوانید به راحتی آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کرده و بهترین گزینه را انتخاب کنید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۵ دیدگاه ها

  1. سلام جناب حسینی آیا کارگزاری مفید معتبر است؟ قصد دارم تو سال جدید به سمت سرمایه گذاری در بورس قدم بردارم ممنون میشیم منو یک راهنمایی کنید

  2. سلام وقت شما بخیر
    اعتبار یک کارگزاری رو سال‌های کار کردنش و نظر کاربران و همچنین نماد اعتماد مشخص میکنه
    موفق باشید

  3. اگر شما باشید کارگزاری مفید رو انتخاب میکنید یا کارگزاری آگاه ، کارگزاری فارابی؟ کدوم رو انتخاب میکنید و چرا یا اگر کارگزاری دیگه رو انتخاب میکنید اسمش رو بگید و دلیل بیارید چرا

    1. سلام وقت بخیر
      ما هیچکدوم از کارگزاری‌ها رو نمی‌تونیم به شما معرفی کنیم
      موفق باشید

  4. کارگزاری مثل واسطه‌ایه که تو بازارهای مختلف خرید و فروش اوراق بهادار و اموال مردم رو تسهیل می‌کنه. واسطه بین خریدار و فروشنده!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا