دوره منتور شیپ
آموزش فارکس

کال مارجین (Call Margin) چیست؟ آموزش کال مارجین در فارکس

اصطلاحات و مفاهیم مختلفی در بازار فارکس وجود دارد که معامله‌گران در صورت عدم آشنایی دقیق با معنی و مفهوم آن‌ها با چالش‌هایی مواجه خواهند شد. کال مارجین از جمله مفاهیم رایج در بازارهای مالی نظیر بازار آتی و بازار فارکس است. در واقع در هر بازاری که از اهرم برای افزایش سرمایه کاربران استفاده می‌شود، کال مارجین نیز کاربرد دارد.

بروکرها به طور معمول سطحی برای افت سرمایه در نظر می‌گیرند، در نتیجه اگر معاملات وارد ضرر شوند و دارایی و وجه اولیه سرمایه‌گذار به پایین‌تر از سطح تعیین شده توسط بروکر برسد، در این حالت معامله‌گر کال مارجین شده و هشداری مبنی بر کسری بودجه دریافت خواهد کرد. ما در این مقاله قصد داریم تا به طور کامل به بررسی مفهوم کال مارجین در بازار فارکس بپردازیم.

مارجین چیست؟

پیش از پرداختن به تعریف کال مارجین بهتر است در ابتدا با مفهوم «مارجین» (Margin) آشنا شویم. در واقع مارجین به سرمایه اولیه مورد نیاز برای باز کردن معاملات در بازار فارکس گفته می‌شود که سرمایه‌گذار این مبلغ را نزد بروکر به عنوان وثیقه قرار می‌دهد. هر بروکر فارکس حداقل مارجین متفاوتی را برای معاملات خود در نظر می‌گیرد که باید قبل از عضویت در آن در این مورد تحقیق کنید.

 

کال مارجین به چه معناست؟

به طور کلی می‌توان گفت کال مارجین هشداری مبنی بر کاهش ارزش سرمایه موجود در حساب مارجین سرمایه‌گذار است.

«کال مارجین» یا مارجین کال (Call Margin) زمانی اتفاق می‌افتد که درصد دارایی صاحبان سرمایه در یک حساب مارجین کمتر از مقدار پول مورد نیاز بروکر باشد. حساب مارجین سرمایه‌گذار شامل اوراق بهاداری است که با ترکیبی از پول خود سرمایه‌گذار و پول قرض گرفته شده از بروکر خریداری شده است.

در حقیقت هنگامی که میزان ضرر سرمایه‌گذار در معاملات افزایش می‌یابد و به حد نهایی مارجین می‌رسد، در این حالت سرمایه‌گذار از سمت بروکر پیام اخطاری را دریافت خواهد کرد که به آن هشدار کال مارجین گفته می‌شود. در نتیجه سرمایه‌گذار باید با واریز پول، میزان مارجین خود را افزایش دهد یا از برخی معاملات خود خارج شود.

 

کال مارجین در بازار فارکس

سرمایه‌گذاران برای درک بهتر مفهوم کال مارجین در بازار فارکس نیاز به دانستن چند اصطلاح بازار فارکس را دارند که در ادامه به معرفی هر یک می‌پردازیم.

  • «کل موجودی» (Balance): میزان کل دارایی سرمایه‌گذار را نشان می‌دهد. نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که بالانس از معاملات باز کاربر تاثیر نمی‌پذیرد.
  • «موجودی خالص» (Equity): نشان‌دهنده مقدار دارایی سهامداران پس از کسر تمام بدهی‌های شرکت است که مقدار آن با افزایش یا کاهش سود تغییر خواهد کرد، بنابراین می‌توان گفت اکوئیتی از معاملات باز کاربر تاثیر می‌پذیرد.
  • «سطح مارجین» (Margin Level): سطح مارجین بیانگر نسبت موجودی خالص به مارجین مصرف شده است که به صورت درصدی نشان داده می‌شود. بروکرها با استفاده از این معیار تشخیص می‌دهند که آیا تریدرها امکان ورود به معاملات جدید را دارند یا خیر.

در صورتی که موجودی حساب شما به سطح مارجین برسد، بروکر اجازه بستن معاملات شما را ندارد و تنها امکان انجام معاملات جدید را نمی‌دهد. اما اگر حساب شما به کمتر از سطح مارجین برسد، می‌تواند منجر به اتفاقات بدی نظیر کال مارجین یا فعال شدن سطح خروج شود.

بدین ترتیب، می‌توان گفت کال مارجین در بازار فارکس در یک نقطه خاص در سطح مارجین رخ می‌دهد که در این نقطه با ادامه پیدا کردن میزان ضررها، مقدار حساب معاملاتی شما به کمتر از سطح مارجین رسیده و در نتیجه موجب فعال شدن کال مارجین می‌شود.

در این حالت، بروکر از سرمایه‌گذار می‌خواهد که حساب خود را شارژ کند یا برخی از دارایی‌های موجود در حساب خود را بفروش برساند تا از این طریق میزان مارجین خود را برای انجام معاملات افزایش دهد.

 

نحوه خروج از وضعیت کال مارجین

معامله‌گران برای خروج از وضعیت کال مارجین باید حساب خود را شارژ نمایند یا برخی از دارایی‌هایی خود را بفروش برسانند. در نتیجه از این طریق میزان کسری حساب مارجین خود را تامین می‌کنند.

اگر ارزش حساب سرمایه‌گذار به میزانی کاهش یابد که هشدار کال مارجین توسط بروکر صادر گردد، در این حالت سرمایه‌گذار دو تا پنج روز فرصت دارد تا به این هشدار پاسخ دهد. در ادامه چند گزینه برای پاسخ به یک کال مارجین آورده شده است.

  • حساب خود را تا رسیدن به سطح مارجین شارژ کنید.
  • سهام اضافی را تا رسیدن به سطح مارجین مشخص شده به حساب خود منتقل نمایید.
  • برخی از سهام خود را برای جبران میزان کسری حساب مارجین‌تان بفروش برسانید.

همچنین در صورتی که سرمایه‌گذار نتواند به کال مارجین پاسخ بدهد، ممکن است بروکر سهام را بدون تایید سرمایه‌گذار بفروش برساند تا بتواند از این طریق کسری مارجین را جبران کند. لازم به ذکر است، بروکر از صاحبان سهام برای انجام این تراکنش‌ها کمیسیونی دریافت می‌کنند و همچنین سرمایه‌گذار مسئول هرگونه ضرر و زیان در طول این فرآیند است.

 

جلوگیری از بروز کال مارجین

ساده‌ترین راه برای اجتناب از کال مارجین این است که در ابتدا مطمئن شوید به حساب مارجین نیاز دارید یا خیر، زیرا بسیاری از سرمایه‌گذاران برای دریافت بازدهی در طول زمان، نیازی به سرمایه‌گذاری با مارجین ندارند.

با این حال اگر قصد سرمایه‌گذاری با مارجین را دارید، در این بخش چند راهکار وجود دارد که می‌توانید برای مدیریت حساب خود انجام دهید تا از کال مارجین جلوگیری کنید یا در صورت بروز آن آمادگی لازم را داشته باشید.

  • همواره پول نقد برای واریز به حساب مارجین در دسترس داشته باشید تا در صورت کال مارجین شدن، نیاز شما را به سرعت رفع نماید. بهتر است این وجوه اضافی را در حسابی نزد همان کارگزاری قرار دهید.
  • در دارایی‌های خود تنوع ایجاد کنید، در نتیجه از این طریق می‌توانید در مواقع کاهش شدید روند بازار، موقعیت‌هایی را که ممکن است به سرعت کال مارجین ایجاد کنند، مدیریت نمایید.
  • سرمایه‌گذاران باید موقعیت‌های معاملاتی باز، سهام و مقدار مارجین خود را به طور منظم کنترل کنند.
  • یک هشدار سفارشی در سطحی بالاتر از مارجین نگهداری ایجاد کنید. بدین ترتیب اگر موجودی حساب شما به آن سطح رسید، وجوه یا اوراق بهادر را سپرده‌گذاری کنید تا سرمایه خود را افزایش دهید.
  • در صورتی که سرمایه‌گذاران از اهرم معاملاتی پایین‌تر استفاده کنند، احتمال وارد شدن به وضعیت کال مارجین نیز کمتر است.
  • معامله‌گران باید حد ضرر معاملات خود را طوری تنظیم کنند که در صورت مشاهده حد ضرر در معاملات، بیش از دو درصد از دارایی‌های خود را از دست ندهند.

در نتیجه سرمایه‌گذاران می‌توانند از این طریق از حساب مارجین خود محافظت نمایند و از بروز کال مارجین جلوگیری کنند.

کال مارجین

 

سخن پایانی

در بسیاری از بازارهای مالی نظیر بازار فارکس معاملات به صورت اهرم‌دار انجام می‌شود، در نتیجه اگر معامله‌گران مدیریت سرمایه خود را بدرستی انجام ندهند، کال مارجین رخ خواهد داد. در واقع کال مارجین یک پیام اخطار کسری بودجه به معامله‌گران می‌دهد و آن‌ها را وادار می‌کند تا دارایی حساب خود را با فروش دارایی یا افزودن پول نقد افزایش دهند.

در نهایت می‌توان گفت درک صحیح و درست این دسته از اصطلاحات بازار فارکس به معامله‌گران کمک می‌کند تا معاملات خود را بر اساس شرایط بهتری پیش ببرند و از ورود حساب خود به ضررهای بزرگ جلوگیری کنند.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا