دوره منتور شیپ
آموزش فارکس

آشنایی با مفهوم جفت ارز در بازار فارکس | ساده و کاربردی

بازار جفت ارزها یا «فارکس» (Forex)، یک بازار بین‌المللی الکترونیکی و از راه دور برای تبادل ارزهای خارجی‌ست. این بازار یکی از پرسودترین بازارهای مالی برای ایرانیان به شمار می‌آید. بازار فارکس یک بازار پر نوسان است که فعالیت در آن نیاز به تجربیات و اطلاعات فراوان دارد.

در بازار فارکس همواره ارزها به صورت جفت معامله می‌شوند. این بدان معناست که ارزش یک ارز در مقابل ارز دیگر سنجیده می‌شود. حجم معاملات بازار فارکس بسیار زیاد بوده و زمان معاملات در این بازار به صورت ۲۴ ساعته و ۵ روز در هفته است.

به منظور فعالیت در بازار فارکس حتما باید انوع جفت ارزها را بشناسید. جفت ارزها در مقابل یکدیگر و به صورت جفت خرید و فروش می‌شوند، پس عوامل زیادی می‌توانند در ارزش‌گذاری آن‌ها موثر باشد. برای حضور در بازار جفت ارزها یا فارکس بهتر است تا حدودی با کاربرد تحلیل‌ تکنیکال و تحلیل فاندامنتال نیز آشنایی داشته باشید تا بتوانید آینده قیمت جفت معاملاتی را پیش‌بینی کنید و معامله موفقی انجام دهید.

بازار فارکس به دلیل گستردگی و سادگی در دسترسی برای همه افراد در هر کجای دنیا قابل استفاده است. این بازار هیچ مرکزیت فیزیکی ندارد و اغلب معاملات آن از طریق بانک‌ها، بروکرها و موسسات مالی انجام می‌‎شود.

 

جفت ارزهای فارکس

«جفت ارزها» (Pair Currencies)، ارزهای ملی دو کشور هستند که برای معامله با هم جفت شده‌‎اند و در کنار هم قرار گرفته‌اند. هر دوی این ارزها دارای یک نرخ تبدیل مشخص هستند که اساس معامله را می‌سازد.

در حقیقت جفت ارز به ترکیب دو ارز گفته می‌شود. در بازار جفت ارزها، ارزش یک ارز در مقابل ارز دیگر اندازه‌گیری می‌شود. این بدان معناست که آنچه معامله می‌شود، اختلاف قیمت بین این دو ارز است. برای خریدوفروش در بازار جفت ارزها و بازار فارکس قیمت هر ارز را به‌طور جداگانه باید در نظر گرفت و بعد وارد معامله شد.

در ترکیب جفت ارزها، یک ارز به عنوان «ارز پایه» (base currency) و ارز دیگر به عنوان «ارز ثانویه» (quote currency) در نظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال در ترکیب جفت ارز (EUR/USD) یورو ارز پایه و دلار آمریکا ارز ثانویه است. هدف از معامله جفت ارزها تسهیل روند معاملات است.

بازار جفت ارزها یا فارکس امکان تبدیل ارزها برای تجارت و سرمایه‌گذاری بین‌المللی را نیز فراهم می‌کند. جفت ارزهای دیجیتال هم داریم که از ترکیب دو ارز دیجیتال تشکیل شده‌اند که می‌توان هر یک از آن‌ها را به دیگری تبدیل کرد.

معمولا جفت ارزها با علامت “/” یا “-” نمایش داده می‌شوند. در بازار ارزهای دیجیتال جفت (BTC/ETH)، رمزارز «بیت کوین» یا (BTC) به عنوان ارز پایه و رمز ارز «اتریوم» یا همان (ETH) به عنوان ارز ثانویه نمایش داده می‌شوند.

انواع جفت ارزهای معاملاتی در بازار فارکس

 

نحوه معامله جفت ارزها

در بازار فارکس یا همان بازار جفت ارزها ارزش یک ارز در برابر ارز دیگر معامله می‌شود.

در معامله جفت ارزها چیزی که معامله می‌شود، اختلاف قیمت میان دو ارز ملی است. به عنوان مثال، در جفت ارز (USD/EUR) که دلار آمریکا USD ارز پایه و یورو EUR ارز ثانویه است که در زمان معامله، ارز پایه خریداری می‌شود یا به فروش می‌رسد. یعنی در معامله جفت ارزها، قیمت ارز پایه نقش مهمی در خرید و فروش‌ها دارد.

لازم به ذکر است که در زمان معامله جفت ارزها، هنگامی‌که شما ارز پایه را خریداری می‌کنید، در واقع در حال فروش ارز ثانویه هستید. در مقابل، هنگام فروش یک جفت ارز، ارز پایه را فروخته و ارز ثانویه را دریافت خواهید کرد. جفت ارزها با قیمت پیشنهاد (خرید) و قیمت درخواست (فروش) قیمت‌گذاری می‌شوند.

قیمت پیشنهاد (bid) قیمتی‌ست که یک بروکر فارکس ارز پایه را در مقابل ارز ثانویه از شما خریداری می‌کند، درحالی‌که قیمت فروش (ask) قیمتی‌‌ست که ارز پایه در مقابل ارز ثانویه به فروش می‌رسد. زمان معامله جفت ارزها شما یک ارز را فروخته و در مقابل، ارز دیگر را می‌خرید. این در حالیست که در سایر بازارهای سرمایه‌گذاری شما در ازای پرداخت پول یک کالا یا سهام خاص را خریداری می‌کنید.

باید توجه داشته باشید که داده‌های اقتصادی مانند نرخ بهره و رشد اقتصادی یا تولید خالص داخلی (GDP) بر روی قیمت جفت‌های معاملاتی تاثیر خواهد گذاشت.

 

جفت ارزهای اصلی (Major Currency Pairs)

جفت ارزهای اصلی آن دسته از جفت ارزها هستند که یک طرف آن دلار آمریکا USD است.

در بازار فارکس جفت ارزهای زیادی برای معامله وجود دارند که یک تریدر با اطلاعاتی که دارد و نسبت به استراتژی مورد استفاده در معامله خود، می‌تواند از میان آن‌ها انتخاب کند. جفت ارزها به دسته‌های اصلی، فرعی و عجیب تقسیم می‌شوند.

جفت ارزهای اصلی در بازارهای فارکس طرفداران زیادی دارند، زیرا دلار جایگاه بزرگ‌ترین اقتصاد جهان را دارد. از جفت ارزهای اصلی می‌توان به جفت ارزهای EUR/USD ،GPD/USD USD/CAD ،AUD/USD و USD/JPY اشاره کرد.

جفت ارز یورو به دلار (EUR/USD) از محبوب‌ترین و پرمعامله‌ترین جفت ‌ارزها در بازار فارکس است که به دلیل نقدینگی بالا، نوسان کمتری نسبت به سایر جفت‌ها دارد. جفت ارز دلار آمریکا با ین ژاپن (USD/JPY) دومین جفت ارز پر معامله است که می‌تواند به عنوان یک دارایی امن در نظر گرفته شود.

این جفت ارز را «دروازه شرق» نیز می‌نامند. جفت ارز پوند انگلیس و دلار آمریکا (GBP/USD) که جفت ارز «کابل» هم نامیده می‌شود از جمله جفت ارزهای اصلی در بازار است.

جفت ارز «لونی» دلار آمریکا در مقابل دلار کانادا (USD/CAD) از جمله ترکیب‌های جفت ارزی است که می‌تواند تحت تاثیر تجارت کالاهایی مانند نفت، مواد معدنی و غلات در کانادا قرار بگیرد. جفت ارز دلار استرالیا به دلار آمریکا (AUD/USD) نیز از جفت ارزهای اصلی است که ارزش آن به قیمت کالاهایی مانند محصولات کشاورزی، گاز طبیعی، زغال سنگ و سنگ آهن در استرالیا بستگی دارد.

جفت ارزهای اصلی درصد زیادی از حجم معاملات فارکس را تشکیل می‌دهند و از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین کالاهای بازار فارکس هستند. در معاملات جفت ارزهای اصلی احتمال نوسان قیمت کمتری نسبت به سایر جفت ارزها وجود دارد.

زیرا این ارزها علاوه بر اینکه باثبات هستند، به طور گسترده‌ای پذیرفته شده‌اند و نقدشوندگی بالایی دارند. این ارزها همبستگی بالایی با یکدیگر دارند. برای مثال، اگر جفت ارز یورو و دلار آمریکا (EUR/USD) روند صعودی داشته باشد، سایر جفت‌هایی که شامل دلار می‎‌شوند نیز روند افزایشی در پیش خواهند گرفت.

از آنجا که جفت ارزهای اصلی نوسانات کمتری نشان می‌دهند، پیشنهاد می‌شود کاربران تازه‌کار از جفت ارزهای اصلی برای انجام معاملات خود استفاده کنند. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که هر چه نوسان قیمتی یک جفت ارز کمتر باشد به همان نسبت سود شما نیز کمتر خواهد بود.

 

جفت ارزهای فرعی (Minor) و عجیب (Exotic)

جفت ارزهایی که شامل دلار آمریکا نمی‌‎شوند، «جفت ارزهای فرعی» (Minor Pairs) هستند. دسته دیگری از جفت ارزها را که یک طرف آن‌ها ارز اصلی و یک طرف ارزهای اقتصادی در حال پیشرفت است، «جفت ارزهای اگزاتیک» یا عجیب (Exotic Pairs) می‌نامند.

 «جفت ارزهای فرعی» (Minor Pairs) نقدینگی کمتری نسبت به جفت ارزهای اصلی دارند، با این وجود بازار آن‌ها از نقدشوندگی برخوردار است. جفت ارزهای فرعی شناخته شده شامل «پوند/ین» (GBP/JPY)ُ، «یورو/پوند» (EUR/GBP) و «یورو/فرانک» (EUR/CHF) می‌شوند.

جفت ارزهای اگزاتیک یا عجیب (Exotic Pairs) آن دسته از جفت ارزهای کم معامله‌ای هستند که یک طرف آن دلار آمریکا و طرف دیگر ارزی ناشناخته‌تر یا ارزی نوظهور است. این جفت‌ها لیکوئیدیتی زیادی ندارند. به عنوان مثال، جفت دلار سنگاپور در مقابل دلار آمریکا USD/SGD نوعی جفت ارز عجیب در بازار فارکس است. معمولاا هزینه معاملات این نوع جفت ارزها نسبت به سایر جفت‌ها بیشتر است.

معامله جفت ارزهای اگزاتیک به تنوع ریسک معاملات شما کمک خواهد کرد. در مقابل جفت ارزهای اصلی، این نوع جفت ارزها حجم بسیار کمتری از معاملات فارکس را تشکیل می‌دهند. طبق گزارشات، در میان جفت ارزهای اگزاتیک، جفت ارز یوان چین و دلار آمریکا (USD/CNY) بیشترین مقدار معاملات را دارد.

 

سخن پایانی

بازار تبادل ارزهای خارجی یا فارکس یک بازار پر فراز و نشیب است که فعالیت در آن ملزم به داشتن آگاهی و دانش کافی در مورد انواع جفت ارزها است. استفاده از تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال برای پیش‌بینی بازار فارکس می‌تواند به شما در انجام معاملات موفق کمک کند. هنگام فعالیت در این بازار حتما اخبار مهم دنیا را دنبال کنید، زیرا عوامل زیادی می‌توانند بر ارزش جفت ارزها تاثیر بگذارند.

این نکته را فراموش نکنید که در بازار فارکس یک ارز در مقابل ارز دیگر معامله می‌شود. جفت ارزهای زیادی در قالب جفت ارزهای اصلی، فرعی و اگزاتیک برای معامله وجود دارند. با توجه به این نکته، انتخاب جفت ارزهای معاملاتی برای سرمایه‌گذاری کار ساده‌ای نیست. انتخاب یک جفت ارز معاملاتی به میزان سرمایه، حجم معامله و میزان ریسک‌پذیری تریدر بستگی دارد.

این بازار طرفداران زیادی در میان سرمایه‌گذاران ایرانی دارد. از این رو، در این مقاله سعی کردیم شما را با مفهوم جفت ارزها و نکات کاربردی برای فعالیت در بازار فارکس آشنا کنیم.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا