آموزش دیفای

سیستم مالی غیرمتمرکز (Decentralized finance) را در اصطلاح دیفای (Defi)‌ می‌نامند. دیفای برنامه غیرمتمرکزی‌ست که وظیفه اصلی آن استفاده از روش‌های هوشمند و حذف واسطه‌ها از امور مالی است. سیستم مالی که در حال حاضر پیاده می‌شود به گونه‌ای طراحی شده در ارتباطات مالی یک شخص یا مرکز به‌عنوان واسطه عمل می‌کند. اما، هدف از ایجاد سیستم دیفای، تمرکز زدایی در بازارهای مالی و حذف واسطه در معاملات است. این عمل، موجب بهینه‌سازی سرعت و هزینه‌ تراکنش‌ها خواهد شد.

بلاک چین و قراردادهای هوشمند نقش مهمی در شبکه دیفای ایفا می‌کنند. در این شبکه، اطلاعات تنها بر روی بلاک‌هایی از شبکه زنجیره‌ای بلاک چین ذخیره و مبادله می‌شوند. اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های بسیاری برای استفاده از سیستم دیفای طراحی شده که کاربران بی‌شماری در سراسر دنیا دارند. اغلب این سیستم در انواع بانک‌ها و ادارات دولتی در کشورهای پیشرفته بهره‌برداری می‌شود.

برنامه‌های دیفای و دی اپ‌ها (DApp) برای مدیریت ارزهای دیجیتال طراحی شده‌اند و فضای جدیدی در سیستم مالی ایجاد کرده‌اند که با گذشت زمان نقش آن‌‌ها در انواع بازارهای مالی پررنگ‌تر شده است.

حوزه دیفای طرفداران پروپاقرص زیادی در میان سرمایه‌گذاران دارد و افراد زیادی مشغول کسب درآمد از آن هستند. ایده امور مالی غیرمتمرکز در حال تبدیل‌شدن به یک واقعیت است.

دکمه بازگشت به بالا