کانال رایگان سیگنال ارز دیجیتال
آموزش دیفایآموزش سرمایه‌گذاری و ترید

معرفی بهترین توکن‌های دیفای (DeFi)

دوره حضوری منتور شیپ

سال‌های گذشته میلادی را می‌توان سال ظهور «امور مالی غیرمتمرکز» یا دیفای (DeFi) نام‌گذاری کرد. در حقیقت در این سال‌ها، شاهد ظهور و سقوط پروژه‌های مختلفی از دیفای بودیم. مثلا یکی از همین پروژه‌ها پلتفرم «یام» (Yam) بود که بیش از چهارصد میلیون دلار در آن سپرده‌گذاری شده بود و به دنبال بروز یک اشکال در کدهای پایه‌ای این پلتفرم، ارزش بازار توکن آن تنها در عرض کمتر از یک ساعت نزدیک به شصت میلیون دلار افت داشت و به صفر رسید.

از طرفی دیفای موفق شده تا مجموعه‌ای گسترده از توکن‌هایی با میزان تقاضای بالا را در حوزه‌ رمز ارزها ایجاد کند و بدون شک این پروژه‌ها را می‌توان محرک اصلی بازار رمز ارزها در سال گذشته قلمداد کرد. ازاین‌رو در این مطلب قصد داریم تا به معرفی بهترین توکن‌های دیفای بپردازیم.

بهترین توکن های دیفای

اساسا توکن‌های دیفای، به توکن‌هایی اطلاق می‌گردد که در فضای «امورمالی غیرمتمرکز» (Decentralized Finance) یا Defi کاربرد دارند و از آن‌ها اغلب جهت پروژه‌های اعطای وام و پاداش در «ییلد فارمینگ» (Yield Farming) (استخراج نقدینگی در فضای دیفای) استفاده می‌شود. البته که از دیگر موارد مهم استفاده از توکن‌های دیفای می‌توانیم به نقش حاکمیتی آن‌ها در پروژه‌های خود اشاره کنیم و این بدین معنا است که افرادی که مالک این توکن‌ها هستند، دارای حق رای در تصمیم‌گیری‌های پروژه‌ مربوطه خواهند بود.

حال ببینیم که بهترین توکن های دیفای در حال حاضر کدام‌ها هستند و به معرفی و بررسی اجمالی هرکدام از آن‌ها بپردازیم.

 

توکن لینک (Link)

«چین لینک» (Chain Link) یک شبکه‌ی «اوراکل» (Oracle) غیرمتمرکز است که هدف آن اتصال «قراردادهای هوشمند» (Smart Contracts) با داده‌های دنیای حقیقی است. چین لینک توسط «سرگی نازاروف» (Sergey Nazarov) و «استیو آلیس» (Steve Ellis) ایجاد شده است. در حقیقت شرکتی که توسط این دو فرد بنیان‌گذاری شده بود در برگزاری «عرضه اولیه سکه» (ICO)  خود در سال ۲۰۱۷، موفق شد تا بیش از سی میلیون دلار جمع‌آوری کند. همچنین بد نیست بدانید که عرضه کل توکن‌های Link، یک میلیارد توکن بوده است.

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

رشد این پروژه از سال گذشته به‌صورت مداوم در حال افزایش است، به‌صورتی که در ابتدای سال گذشته میلادی ارزش این توکن معادل ۱.۷۶ دلار بود و در اواسط ماه سپتامبر همان سال به ۱۲.۱ دلار رسید. بیشترین قیمت ثبت‌شده برای این توکن نیز مربوط به ماه مه ۲۰۲۱ است که رقم ۵۲٫۸۷ دلار برای آن ثبت گردیده است. هم‌اکنون نیز توکن لینک باارزش بازاری در حدود ۲۰ میلیارد دلار، در رتبه سیزدهم برترین رمز ارزهای بازار قرار دارد و هر توکن آن در این لحظه قیمتی معادل ۴۸.۵۳ دلار دارد.

 

توکن دات (DOT)

یکی دیگر از بهترین پروژه‌های دیفای «پولکادات» (Polkadot) است. توکن پلتفرم پولکادات، «دات» (DOT) نام دارد که جهت ارائه قدرتمندترین پلتفرم در راستای امنیت، مقیاس‌پذیری و نوآوری به وجود آمده و در سال گذشته میلادی بیش از ۱۸.۵ درصد رشد داشته است.

ازجمله دلایل محبوبیت پولکادات، مقیاس‌پذیرتر بودن آن در قیاس با اتریوم است. درواقع در شبکه این ارز دیجیتال، تراکنش‌ها به‌جای گره‌های استاندارد بلاک چین، به‌وسیله چندین زنجیره‌ موازی پردازش می‌شوند. همچنین، پولکادات یک پروتکل میان زنجیره‌ای است که می‌تواند هر نوع داده‌ای را بین شبکه‌های بلاک چین گوناگون منتقل کند.

این در حالی است که پولکادات یک پلتفرم قراردادهای هوشمند نیز است و هزاران توسعه‌دهنده از سرعت و مقیاس‌پذیری آن در جهت ساخت ابزارها و پروژه‌های دیفای استفاده می‌کنند. پولکادات باارزش بازار حدود ۳۷ میلیارد دلار، در میان ۱۰ رمز ارز برتر بازار قرار دارد و هر واحد آن در زمان نگارش مقاله باقیمتی در حدود ۴۰ دلار معامله می‌شود.

 

توکن وای فای (YFI)

«یرن فایننس» (Yearn Finance) یک پلتفرم دیفای است که هدف آن انجام حجم زیادی از عملکردها مثل نقدینگی جمع شده، معاملات «اهرم» یا لوریج (Levrage) و بازارسازی خودکار است. از طرفی YFI توکن بومی این پلتفرم است و کاربران می‌توانند این توکن را با وارد کردن نقدینگی به استخرهای نقدینگی به دست آورده و از آن جهت از حق حاکمیت در سیستم این ارز دیجیتال استفاده کنند.

البته دقت کنید که این پلتفرم فورک‌های بسیاری دارد که نخستین فورک آن توکن دیگری با نام YFII است که جهت پاداش دادن به کاربران شبکه به وجود آمده است. این توکن دیفای عملکرد فوق‌العاده‌ای را در سال ۲۰۲۰ از خود به‌جای گذاشت و قیمت آن در ماه جولای سال ۲۰۲۰، ۷۸۴ دلار بود و تا ماه سپتامبر همان سال به بیش از ۳۹۰۰۰ دلار رسید. از طرفی تعداد کل توکن‌های YFI فقط ۳۰،۰۰۰ توکن است. همچنین یرن فایننس ارزش بازاری در حدود ۳ میلیارد دلار دارد و در رتبه ۵۶ بازار قرار دارد. علاوه بر این، هر واحد از این ارز دیجیتال در حال حاضر قیمتی در حدود ۸۳۱۰۰ دلار دارد.

 

توکن دای (DAI)

DAI یک توکن است که در زمان اخذ وام با وثیقه از شبکه «میکر دائو» (MakerDOA) ایجاد می‌شود. به‌طور کلی این ارز دیجیتال با دلار آمریکا تراز شده است. در حقیقت این پروتکل با تمرکز بر روی تمرکززدایی، ثبات و شفافیت در بین کاربران ارائه‌شده و این خصوصیت‌ها باعث می‌شوند تا زمانی که ارزهای دیجیتال قرض گرفته یا قرض داده می‌شوند، ارزش ثابتی داشته باشند.

در حال حاضر DAI از قابلیت استفاده از ارزهای دیجیتال متعدد جهت وثیقه به‌جای ETH پشتیبانی می‌کند و کاربران می‌توانند ارز دیجیتال خود را به‌عنوان وثیقه وام DAI در این پروتکل قفل کنند. دقت کنید که حتی اگر ارزش این رمز ارز در طول زمان افزایش هم پیدا کند، کاربران در زمان تحویل آن، توکن‌های خود را با همان قیمت پس می‌گیرند.

اساسا تمرکززدایی DAI، برخلاف دیگر ارزهای دیجیتال متمرکز، دست‌کاری توسط یک شخص ثالث یا شرکت‌ها را دشوار ساخته است. ضمنا دای با ارزش بازاری در حدود ۴٫۸ میلیارد دلار، در میان ۵۰ رمز ارز برتر بازار قرار دارد و هم‌اکنون هر واحد از آن باقیمتی نزدیک به ۱ دلار معامله می‌شود.

 

توکن اوما (UMA)

«دسترسی جهانی به بازار» (Universal Market Access) که اختصارا با نماد UMA نمایش داده می‌شود، یک حساب سرمایه‌گذاری خصوصی مدیریت‌شده و حرفه‌ای است که می‌تواند انواع مختلفی از سرمایه‌گذاری‌ها را در یک حساب واحد بگنجاند. این ارز دیجیتال جهت تأمین نیروی نوآوری‌های مالی ساخته‌شده و راه‌اندازی پروتکل آن به‌وسیله بلاک چین‌های عمومی مثل اتریوم امکان‌پذیر است.

رشد توکن UMA نیز از زمان آغاز به‌کار آن به‌صورت کلی روندی صعودی داشته و قیمت آن در ماه مه ۲۰۲۰، ۱.۳۵ دلار بود و تا سپتامبر همان سال به بیش از ۱۷ دلار نیز رسید. از طرفی این توکن با ارزش بازاری در حدود ۱.۸ میلیارد دلار، در میان ۱۰۰ رمز ارز رتبه بازار قرار دارد و هم‌اکنون نیز هر واحد آن با قیمتی در حدود ۲۹٫۵ دلار معامله می‌شود.

 

توکن یونی (UNI)

پروتکل «یونی سواپ» (Uniswap) تحت عنوان یک زیرساخت مالی که به اعتماد نیازی ندارد (Trustless) و بسیار غیرمتمرکز است عمل می‌کند. یونی سواپ با دارا بودن یک محصول مناسب بازار و همچنین یک پلتفرم مستقل، موقعیت مطلوبی برای رشد و توسعه خود دارد.

همچنین توکن یونی با نماد UNI نیز با امکان ایجاد مالکیت مشترک و یک سیستم مدیریتی فعال، متنوع و اختصاصی، در جهت تحقق اهداف این پروژه نقش بسزایی را بازی می‌کند. از طرفی این توکن با ارزش بازاری در حدود ۲۲.۵ میلیارد دلار، در میان ۱۵ رمز ارز برتر بازار قرار دارد و هر واحد از آن هم‌اکنون قیمتی در حدود ۴۳ دلار دارد.

 

توکن سوشی (Sushi)

پلتفرم «سوشی سواپ» (SushiSwap) که فورکی از ارز دیجیتال یونی سواپ است، غالبا به دلیل مؤسس ناشناخته آن ‌که با فروش تمامی توکن‌های خود خبرساز شده بود، شناخته می‌شود. ارزش این توکن در مقطعی حتی به ۱۱ دلار نیز رسید و در حال حاضر باارزش بازاری در حدود ۲.۲ میلیارد دلار، در رتبه ۶۴ ام بهترین رمز ارزهای بازار قرار دارد. ضمنا هر واحد از توکن سوشی در حال حاضر باقیمتی در حدود ۱۷٫۷ دلار معامله می‌شود.

 

توکن لند (LEND) سابق و آوی (AAVE) فعلی

پروتکل Aave یک پروتکل وام‌دهی فعال در عرصه امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای است و به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا از این پروتکل متن‌باز و غیر وابسته، در جهت ایجاد بازارهای مالی استفاده کنند. از طرفی LEND  که توکن اصلی پروتکل آوی به‌حساب می‌آید طبق استاندارد ERC20 ساخته ‌شده و در میانه کار خود به Aave تغییر نام داد و عرضه آن نیز ۱۰۰ برابر کاهش پیدا کرد، درنتیجه قیمت این توکن رشد ۵۰۰۰ درصدی داشت و در آن زمان به مبلغ ۸۵ دلار رسید.

اساسا علت شهرت این پروتکل به دلیل استخرهای وام‌دهی آن و وام‌های فلش یا فوری آن است که امکان وام‌گیری بدون وثیقه را برای کاربران خود میسر ساخته است. آوی باارزش بازاری در حدود ۶.۵ میلیارد دلار، در رتبه ۳۰ برترین رمز ارزهای بازار قرار دارد و هر واحد از آن در حال حاضر باقیمتی در حدود ۵۲۱٫۵ دلار معامله می‌شود.

 

توکن بند (Band)

«پروتکل بند» (Band Protocol) یکی از برترین پروژه‌های دیفای به ‌حساب می‌آید و در واقع یک شبکه اوراکل داده‌های میان زنجیره‌ای است که داده‌های دنیای حقیقی و «رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی» (API) را جمع‌آوری کرده و به قراردادهای هوشمند متصل می‌سازد. این پروتکل این قابلیت را فراهم می‌سازد تا بدون تکیه‌بر یک نقطه شکست اوراکل متمرکز، قراردادهای هوشمند دیفای، بازارهای پیش‌بینی و همچنین بازی‌ها ایجاد شوند.

از طرفی در سال گذشته میلادی، این توکن عملکرد مطلوبی را از خود به‌جای گذاشت و بیش از ۳۲۰۰ درصد رشد داشت. هم‌اکنون توکن بند با ارزش بازاری در حدود ۳۵۳٫۴ میلیون دلار، در رتبه ۱۶۶ برترین رمز ارزهای بازار قرار دارد و در حال حاضر هر واحد آن قیمتی معادل ۱۷.۲ دلار دارد.

 

توکن اس ان اکس (SNX)

Synthetix را می‌توان پایه اصلی معاملات مشتقه در حوزه‌ دیفای دانست و به هر کاربری و در هر مکانی این امکان را می‌دهد تا در معرض طیف وسیعی از دارایی‌ها قرار بگیرد. درواقع، این سیستم قادر است تا هر دارایی را با قیمتی مشخص پشتیبانی کرده و در معرض طیف نامحدودی از دارایی‌های حقیقی قرار دهد. از طرفی این پروتکل خصوصیات گوناگون معاملاتی مثل گزینه‌های باینری، معاملات آتی و… را نیز امکان‌پذیر ساخته است.

توکن SNX در سال ۲۰۲۰ رشد بسیار زیادی داشت و قیمت آن از ۱.۲ دلار در ابتدای سال به ۵.۲ دلار در اواسط سال رسید. هم‌اکنون این توکن باارزش بازاری در حدود ۲.۱۴ میلیارد دلار، در میان ۷۰ رمز ارز برتر بازار قرار دارد و هر واحد از آن در این لحظه قیمتی معادل ۱۸٫۶ دلار دارد.

 

توکن رن (REN)

«رن» (REN) یک پروتکل متن‌باز است که به جهت امکان انتقال خصوصی دارایی‌ها در میان هر بلاک چینی ایجاد شده است. محصول اصلی رن که RenVM نام دارد، با هدف برقراری قابلیت همکاری با دیفای به وجود آمده است. از طرفی قیمت این توکن از ۰.۰۳ دلار به ۰.۲۵ دلار رسید و رشد قابل‌توجهی داشت. همچنین این توکن در حاضل حاضر باارزش بازاری در حدود ۹۴۵٫۴ میلیون دلار، در رتبه ۱۱۰ برترین رمز ارزهای بازار قرار دارد و هر واحد از آن هم اکنون با قیمتی در حدود ۰٫۹۵ دلار معامله می‌شود.

 

توکن کامپ (COMP)

پروتکل «کامپوند» (Compound) جهت وام‌دهی و وام‌گیری در دیفای ایجاد شده است. کامپوند درواقع با استفاده از قراردادهای هوشمند اتریوم، مشکل اعتماد میان وام‌دهنده و گیرنده را به شیوه‌ای کاملا غیرمتمرکز حل کرده است. توکن COMP یک توکن با استاندارد ERC20 است که در پروتکل کامپوند نقش حاکمیتی دارد و دارندگان این توکن درواقع همان نمایندگان این پروتکل هستند که درباره آن بحث و تبادل‌نظر کرده، پیشنهاد داده و رأی می‌دهند.

قیمت این توکن در سال ۲۰۲۰ رشد قابل‌توجهی داشت و از ۸۰ دلار در ژوئن آن سال به ۱۷۰ دلار در سپتامبر رسید. از طرفی در حال حاضر این توکن باارزش بازاری در حدود ۴٫۴ میلیارد دلار، در میان ۵۰ رمز ارز برتر بازار قرار داشته و هر واحد آن هم‌اکنون باقیمتی در حدود ۸۶۳٫۶ دلار معامله می‌شود.

 

توکن اس اکس پی (SXP)

Swipe یک کیف پول جهت ذخیره‌ چندین رمز ارز و کارت نقدی ویزا است که کاربران خود را قادر به خریدوفروش ارزهای دیجیتال مختلف می‌سازد. درواقع Swipe از بلاک چین اتریوم جهت کار با شبکه بهره می‌برد. همچنین قیمت این توکن در سال گذشته میلادی نوسانات بسیاری را تجربه کرد ولی در حال حاضر توکن سوایپ (SXP) با ارزش بازاری در حدود ۴۴۱ میلیون دلار، در رتبه ۱۴۴ام برترین رمز ارزهای بازار قرار دارد و هر واحد از آن باقیمتی در حدود ۴٫۸۲ دلار معامله می‌شود.

 

توکن ان اکس ام (NXM)

Nexus Mutual یک پروتکل بیمه غیرمتمرکز است که مبتنی بر شبکه رمز ارز اتریوم بوده و از یک استخر تقسیم ریسک استفاده می‌کند و به هر کاربر خود این امکان را می‌دهد تا یک پوشش بیمه را خریداری کند یا سرمایه خود را به این مجموعه واریز کند. از طرفی هدف بلندمدت این پروژه نیز ارائه طیف وسیعی از محصولات بیمه‌ای به‌وسیله قراردادهای هوشمند است.

توکن این پروتکل نیز در سال گذشته میلادی، جزو موفق‌ترین توکن‌های دیفای بود و از قیمت ۹ دلار در ماه جولای به نزدیک ۷۰ دلار در ماه سپتامبر رسید. در حال حاضر نیز این توکن باارزش بازاری در حدود ۱٫۰۷ میلیارد دلار، در رتبه ۲۱۹ام برترین رمز ارزهای بازار قرار دارد و هر واحد از آن با قیمتی حدود ۱۶۵٫۶۴ دلار معامله می‌شود.

 

توکن اس آرام (SRM)

«سروم» (Serum) یک صرافی دیجیتال و یک اکوسیستم غیرمتمرکز است که سرعت بی‌سابقه و کارمزد پایین تراکنش‌ها را در حوزه امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای به ارمغان آورده است. سروم بر روی بلاک چین «سولانا» (Solana)  ایجادشده و کاملا بدون نیاز به مجوز (permissionless) است. درواقع سروم را می‌توان جزو برترین پروژه‌های حال حاضر دیفای در نظر گرفت. از طرفی توکن سروم (SRM) با ارزش بازاری در حدود ۵۰۱.۷ میلیون دلار، در رتبه ۱۳۶ ام برترین رمز ارزهای بازار قرار دارد و هر واحد از آن در این لحظه قیمتی در حدود ۱۰٫۰۴ دلار دارد.

 

توکن زد آر اکس (ZRX)

«زیرو اکس» (0x) یک صرافی غیرمتمرکز جهت مبادله‌ توکن‌های ERC20 است و یکی از مشهورترین صرافی‌های غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال به‌ حساب می‌آید. زیرو اکس همچنین این امکان را به دیگر توسعه‌دهندگان می‌دهد تا از آن جهت ساخت صرافی‌های ارز دیجیتال خود استفاده کنند.

از طرفی ZRX نیز توکنی است که به کاربران این صرافی این امکان را می‌دهد تا در مورد پیشنهادهایی که به صرافی در جهت تکامل و توسعه آن داده می‌شود، رأی دهند. این توکن در مدت‌زمان فعالیت خود از سال ۲۰۱۷ نوسانات بسیاری داشته است، ولی در سال گذشته‌ میلادی، نوسانات کمتری را تجربه کرده و روند رو به رشد صعودی را داشته است. در حقیقت این توکن با ارزش بازاری در حدود ۱٫۵ میلیارد دلار، در رتبه ۸۶ ام برترین رمز ارزهای بازار قرار دارد و هر واحد از آن در حال حاضر قیمتی در حدود ۱.۹۷ دلار دارد.

 

توکن آل آر سی (LRC)

«لوپرینگ» (Loopring) یک پروتکل متن‌باز جهت ساخت صرافی‌های غیرمتمرکز و مقیاس‌پذیر بر بستر شبکه اتریوم است. این شبکه توانسته تا راه‌حل‌هایی را جهت مقیاس‌پذیری ضعیف اتریوم و سرعت تراکنش‌های کند آن ارائه کند. از طرفی دارندگان توکن LRC که توکن بومی این شبکه است، می‌توانند این توکن را استیک کرده و از آن جهت پرداخت کارمزدهای داخل شبکه و صرافی‌هایی که بر بستر این شبکه ساخته ‌شده‌اند استفاده کنند.

لوپرینگ یکی از پرسودترین توکن‌های دیفای بوده و قیمت آن از ۰.۰۲ دلار در ابتدای سال ۲۰۲۰ به ۰.۲۶ دلار در سپتامبر همان سال رسید. از طرفی این توکن باارزش بازاری در حدود ۹۸۹٫۵ میلیون دلار، در رتبه ۱۰۶ برترین رمز ارزهای بازار قرار دارد و هر واحد از آن هم‌اکنون با قیمتی در حدود ۰٫۸۰۹۳ دلار معامله می‌شود.

 

توکن آنکر (Ankr)

پلتفرم محاسبات توزیع‌شده «آنکر» (ANKR) یکی از جالب‌ترین ایده‌ها را در میان پروژه‌های دیفای دارد. در حقیقت فعالیت این پروتکل بر پایه استفاده از قدرت محاسباتی بدون استفاده در کامپیوترهای گوناگون و در دسترس قرار دادن آن‌ها برای مشاغل و مصرف‌کنندگانی است که به آن‌ها نیاز دارند. درواقع آنکر حوزه اشتراک‌گذاری را وارد فاز جدیدی کرده و شرکت‌ها قادر هستند تا از طریق آن به کسب درآمد اضافی بپردازند. علاوه بر این، توکن آنکر (ANKR) نیز با ارزش بازاری در حدود ۹۶۴.۲ میلیون دلار، در میان ۱۰۰ رمز ارز برتر بازار قرار دارد و هر واحد از این توکن در حال حاضر قیمتی در حدود ۰٫۱۳۷۸۲ دلار دارد.

 

توکن کاوا (KAVA)

شبکه‌ «کاوا» (Kava) یک شبکه‌ میان‌زنجیره‌ای در حوزه دیفای است که امکان وام‌دهی را برای کاربران ارزهای دیجیتال اصلی مثل بیت کوین، اتریوم، ریپل، بایننس کوین و… فراهم می‌سازد. درواقع کاوا یک پلتفرم وام غیرمتمرکز به‌حساب می‌آید که به دنبال ایجاد انعطاف‌پذیری بیشتر در بازار رمز ارزها است.

از طرفی این شبکه به علت قابلیت تعویض توکن‌های ارزهای دیجیتال بین‌زنجیره‌ای نیز به محبوبیت بالایی رسیده است. این شبکه به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا ارزهای دیجیتال موجود در بلاک چین‌های گوناگون را مبادله کنند. همچنین توکن کاوا باارزش بازاری در حدود ۳۸۴٫۶ میلیون دلار، در رتبه ۱۴۵ام برترین رمز ارزهای بازار قرار دارد و هر واحد از آن در این لحظه با قیمتی در حدود ۵٫۵ دلار معامله می‌شود.

 

توکن کی ان سی (KNC)

شبکه «کایبر» (Kyber) در حقیقت یک صرافی غیرمتمرکز است که تبادل و تبدیل آنی دارایی‌های دیجیتال با نقدینگی بالا را امکان‌پذیر می‌سازد. با بهره‌گیری از این شبکه، توسعه‌دهندگان قادر خواهند بود تا اپلیکیشن‌های مالی مثل خدمات فوری مبادله‌ توکن‌ها، پرداخت‌های توکن‌های ERC20 و دیگر اپلیکیشن‌های مالی نوآورانه را ایجاد کنند.

توکن KNC که توکن بومی این شبکه است نیز، ازجمله برترین توکن‌های دیفای به ‌حساب می‌آید و در سال گذشته‌ میلادی از قیمت ۰.۱۸ دلار در ماه ژانویه، به قیمت ۱٫۱۱ دلار در ماه سپتامبر رسید.  همچنین در حال حاضر توکن KNC باارزش بازاری در حدود ۶۰۹.۰۶ میلیون دلار، در میان ۱۲۰ رمز ارز برتر بازار قرار دارد و هر توکن آن نیز با قیمت حدودی ۲.۹۷ دلار معامله می‌شود.

 

توکن بل (Bal)

پلتفرم «بلنسر» (Balancer) در حقیقت یک «بازارساز خودکار» (Automated Market Maker) است که باعث کاهش هزینه‌های مربوط به تبدیل رمز ارزهای مختلف می‌شود. از طرفی بلنسر یک صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال با استخرهای نقدینگی ایجادشده بر بستر شبکه‌ بلاک چین اتریوم است که به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا نقدینگی چندین دارایی را به‌صورت همزمان فراهم سازند. علاوه بر این، توکن BAL نیز نقش حاکمیتی در این صرافی دارد و جهت پرداخت پاداش‌های استخرهای آن مورداستفاده قرار می‌گیرد.

در حال حاضر این ارز دیجیتال با ارزش بازاری در حدود ۴۱۴٫۱۴ میلیون دلار، در میان ۱۵۰ رمز ارز برتر بازار قرار دارد و هر توکن آن نیز با قیمتی در حدود ۶۰ دلار معامله می‌شود.

لازم به ذکر است که ارزش بازار و قیمت توکن‌های معرفی شده به روز نیست و اگر قصد سرمایه‌گذاری روی آن‌ها را دارید، بهتر است از قبل اطلاعات آن را چک کنید.

 

سخن پایانی

بیشتر توکن‌های حوزه‌ دیفای در حدفاصل ماه‌های آگوست تا اکتبر سال گذشته میلادی به بازار عرضه شدند و از بین آن‌ها، بیشتر این توکن‌ها روند پامپ و دامپ آلت کوین‌ها که در سال ۲۰۱۷ شاهد آن بودیم و همچنین چرخه رونق و رکود ICOها را از خود به نمایش گذاشتند. از طرفی برخی از این توکن‌ها عملکرد بهتری را به نسبت دیگر نمونه‌های مشابه خود ثبت کردند که در این مطلب به آن‌ها پرداختیم.

به‌صورت کلی این توکن‌های برتر حوزه دیفای تا بدین‌جا روند پرسودی را پشت سر گذاشته‌اند و کاربرانی که اقدام به سرمایه‌گذاری بر روی آن‌ها کرده‌اند نیز به سود قابل‌توجهی دست ‌یافته‌اند.

البته دراین‌بین شاهد پروژه‌هایی نیز در حوزه دیفای بوده‌ایم که با شکست روبه‌رو شدند، ولی در کل می‌توان ادعا کرد که از سال گذشته میلادی تاکنون، حوزه‌ دیفای و توکن‌های آن، روند قابل‌توجهی داشته‌اند و کاربران این حوزه بیش‌ازپیش به آینده این حوزه و توکن آن امیدوار شده‌اند.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا