🎁 وبینار مسیر درست تبدیل شدن به یک معامله‌گر🎁

اینجا کلیک کنید
دوره منتور شیپ
آموزش آلت کوین هاآموزش دیفای

ارز دیجیتال آوه | معرفی کامل رمز ارز Aave

پلتفرم‌های وام‌دهی زیادی در بستر امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای وجود دارند و هر روز توجه کاربران نسبت به این حوزه افزایش می‌یابد. آوه یکی از همین شبکه‌های وام‌دهی غیرمتمرکز است. کاربران بدون نیاز به احراز هویت و تنها با چند عملیات ساده،‌ می‌توانند ارزهای دیجیتال خود را به این شبکه ارسال و در ازای آن وام دریافت کنند و یا به دیگران وام بدهند و از بهره بازپرداخت آن‌ها درآمد کسب کنند.

آوه بعد از ۳ سال فعالیت، به دومین پروژه‌ بزرگ دیفای تبدیل شده است و سرمایه‌های زیادی در این پلتفرم قفل شده‌اند. با ما همراه باشید تا نگاهی عمیق‌تر به پلتفرم آوه و ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن بیندازیم.

Aave چیست؟

«آوه» (Aave) یک سیستم وام‌دهی غیرمتمرکز است که به کاربران اجازه می‌دهد بدون دخالت واسطه‌ها وام بگیرند و وام بدهند و به کسب درآمد بپردازند. این پلتفرم که توکن بومی خود را نیز دارد، از بلاک چین اتریوم استفاده می‌کند و شامل قراردادهای هوشمندی است که دارایی‌های کاربران را مدیریت می‌کنند.

کاربران آوه نیازی به اعتماد کردن به یک سازمان  یا بانک ندارند و تنها باید به کدهای برنامه‌نویسی‌شده‌ قراردادهای هوشمند در این پلتفرم اعتماد کنند. آوه با بیش از ۵ میلیارد دلار سرمایه‌ قفل‌شده (در زمان نگارش مقاله)، یکی از پرطرفدارترین پروژه‌های امور مالی غیرمتمرکز یا «دیفای» (Defi) است و در حقیقت بعد از «میکر» (Maker) در جایگاه دوم قرار دارد.

طبق مارکت‌های موجود در وب‌سایت آوه در حال حاضر در این پلتفرم امکان وام گرفتن و وام دادن ۲۴ ارز دیجیتال مختلف وجود دارد. از این ارزها می‌توان به استیبل کوین‌های معروف DAI ،USDC ،USDT ،BUSD ،TUSD و همچنین توکن‌های LINK ،YFI ،MKR ،BAT ،WBTC ،WETH اشاره کرد.

مثل اکثر پلتفرم‌های غیرمتمرکز وام‌دهی موجود روی اتریوم، کاربران آوه برای گرفتن وام ابتدا باید مقداری سرمایه‌ اولیه به عنوان «وثیقه» (Collateral) به سیستم واریز کنند. سپس سیستم به آن‌ها اجازه می‌دهد درصد مشخصی از سرمایه خود را به عنوان وام دریافت کنند. واریز و برداشت پول‌ از طریق ارزهای دیجیتال پشتیبانی‌شده در پلتفرم آوه انجام می‌شود و کاربر می‌تواند از بین آن‌ها، ارز مورد علاقه خود را انتخاب کند. کاربرانی هم که تمایل به پرداخت وام به دیگران دارند، می‌توانند با استفاده از بستری که آوه فراهم کرده این کار را انجام دهند و درآمدزایی کنند.

پلتفرم آوه قابلیت‌های دیگری مثل «وام‌های لحظه‌ای» (Instant Loans) و صدور اعتبار و بدهی و… نیز دارد که در ادامه به آن‌ها نیز خواهیم پرداخت.

 

Aave چگونه کار می‌کند؟

در پلتفرم آوه، کاربرهایی که می‌خواهند به دیگران وام بدهند،‌ ابتدا باید مقداری از پول خود را در قالب ارز دیجیتال به این سیستم واریز کنند. این پول‌ها در «استخرهای نقدینگی» (Liquidity Pools) جمع می‌شود و طبق دستورالعمل خاصی به متقاضیان وام پرداخت می‌شود. همیشه مقداری از موجودی استخرها برای جلوگیری از ضررهای احتمالی در زمان نوسان‌های شدید قیمت، به عنوان حاشیه‌ی امن نگهداری می‌شود.

به این ترتیب وام‌دهنده‌ها می‌توانند هر زمان که بخواهند، سرمایه خود را از سیستم خارج کنند. سودی که نصیب وام‌دهنده می‌شود، در حقیقت همان مقدار بهره‌ای است که وام‌گیرنده در زمان تسویه می‌پردازد. «نرخ سود» (Interest Rate)‌ ارزها با هم متفاوت هستند و در بیشتر موارد مقدار ثابتی نداشته و میانگین آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

در طرف مقابل، کاربرهایی وجود دارند که می‌خواهند از این سیستم وام بگیرند. فرایند گرفتن وام به این صورت است که کاربر ابتدا باید مقداری ارز دیجیتال به عنوان وثیقه به سیستم واریز کند. طبق قوانینی که در بیشتر پلتفرم‌های وام‌دهی دیفای مشترک است، مقدار وامی که کاربر می‌تواند دریافت کند همیشه باید کمتر از مبلغ وثیقه باشد. در آوه، کاربر می‌تواند بین ۵۰ تا ۷۵ درصد مبلغ وثیقه‌ی خود را به عنوان وام دریافت کند. علت این قانون مشخص است؛ یعنی اگر کاربر وام گرفته شده را تسویه نکند، وام دهنده می‌تواند وثیقه او را نقد کند. پس برای کاربر تسویه کردن به صرفه‌تر خواهد بود.

برای اینکه عملیات پرداخت و دریافت وام ساده‌تر انجام شود، ۲ نوع توکن در این پلتفرم در نظر گرفته شده است. اولی «aToken» نام دارد و وام‌دهنده‌ها سود حاصل از فعالیت‌شان را با استفاده از aTokenها دریافت می‌کنند. دومی توکن بومی این شبکه است که «AAVE» نامیده می‌شود و کاربردهای مختلفی دارد.

استفاده از توکن AAVE‌ برای کاربران به‌صرفه‌تر است؛ مثلاً اگر وام‌گیرنده از این توکن به عنوان وثیقه استفاده کند، کارمزد پرداختی او شامل‌ تخفیف می‌شود و مقدار بیشتری می‌تواند وام دریافت کند. همچنین اگر ارزی که به عنوان وام دریافت می‌شود، توکن AAVE باشد، از پرداخت بخشی از کارمزدها معاف می‌شود.

جالب است بدانید که آوه استخرهای نقدینگی هم دارد که بر بستر شبکه‌های «بالانسر» (Balancer) و «یونی سواپ» (Uniswap) هستند و در صورت بروز هر گونه مشکل، می‌توانند پشتیبان خوبی برای سرمایه‌های وام‌دهنده‌ها باشند. در ضمن سیستم تعیین قیمت‌های آوه از اوراکل‌های بلاک چین «چین لینک» (Chainlink) استفاده می‌کند.

 

مزیت‌های Aave

ماهیت دریافت و پرداخت وام حتی در پلتفرم‌های غیرمتمرکز چیز جدیدی نیست و خیلی از پروژه‌های دیفای در حال ارائه این خدمات هستند. در این قسمت می‌خواهیم به چند مورد از ویژگی‌ها و مزیت‌های پلتفرم آوه اشاره کنیم که به نوعی آن را با شبکه‌های دیگر متمایز کرده است. این موارد شامل «وام‌های فلش» (Flash Loans)، «تعویض نرخ سود» (Interest Rate Switching) و «وثیقه منحصربه‌فرد» (Unique Collateral) هستند.

  • وام‌های فلش (Flash Loans): وام‌های فلش مفهوم بسیار جدید و جذابی دارند و کاربر به‌وسیله‌ آن‌ها می‌تواند بدون نیاز به وثیقه، وام فلش دریافت کند. در حقیقت چیزی که در وام فلش اهمیت دارد، زمان است نه وثیقه. به این معنی که گیرنده‌ وام باید آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن، برگرداند و منظور از کوتاه‌ترین زمان، همان تراکنشی‌ است که وام را دریافت می‌کند. یعنی گرفتن و پس دادن وام باید در یک تراکنش انجام شود. احتمالا فکر می‌کنید چنین چیزی امکان‌پذیر نیست، ولی حقیقت دارد. البته پیاده‌سازی چنین فرایندی بیشتر مخصوص افراد فنی و توسعه‌دهنده‌های بلاک چین است؛ زیرا باید تک تک مراحل گرفتن وام،‌ ترزیق پول به پلتفرم دیگر، خرید و فروش ارزهای مختلف و محاسبه‌ سودها و در نهایت بازپرداخت وام از قبل، ارزیابی و مشخص شوند تا بتوان همه‌ این‌ها را در یک تراکنش برای شبکه ارسال کرد. اگر تمام مبلغ وام به همراه سود در همان تراکنش به شبکه برگردانده نشود، تمام تراکنش‌های مربوط به آن معکوس می‌شوند و انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است.

اتفاقاتی که در وام‌های فلش رخ می‌دهند پیچیدگی زیادی دارند که در این مقاله نمی‌خواهیم به آن‌ها بپردازیم. ولی نکته‌ مهم این است که آن‌ها مثل وام‌های عادی از دنیای واقعی الگوبرداری نشده‌اند و مفهومی کاملا جدید و مختص دنیای کریپتو و فضای دیفای هستند. بیشترین کاربرد وام‌های فلش در «آربیتراژ» (Arbitrage)، «وام‌های بازپرداخت» (Refinance Loans) و «مبادله وثیقه‌ها» (Swap the Collaterals)‌ است.

  • تعویض نرخ سود (Interest Rate Switching): نرخ سود در پلتفرم آوه بر اساس میزان عرضه و تقاضایی که در هر یک از استخرهای نقدینگی وجود دارد تعیین می‌شود. طبیعی است که هر چه تقاضا از عرضه بیشتر باشد،‌ نرخ سود هم بیشتر می‌شود و درآمد وام‌دهنده‌ها افزایش پیدا می‌کند.

اصولا پلتفرم‌های وام‌دهی نرخ‌ها را به دو صورت ثابت و متغیر طراحی می‌کنند و کاربر باید فقط یکی از آن‌ها را انتخاب کند. ویژگی جالب آوه این است که به کاربر اجازه می‌دهد وثیقه‌ خود را بین این دو حالت تعویض کند. البته منظور از نرخ‌های ثابت، این نیست که هیچ تغییری نمی‌کنند،‌ ولی چون در این حالت میانگین نرخ ۳۰ روز گذشته را ملاک محاسبه قرار می‌دهند،‌ نوسان بسیار کمتری را در آن‌ها شاهد هستیم. همان‌طور که گفتیم کاربر در پلتفرم آوه هر زمان که بخواهد می‌تواند برنامه‌ خود را بین نرخ سود ثابت و نرخ سود متغیر تعویض کند و بهترین نرخ را انتخاب کند. این ویژگی منحصربه‌فرد این پلتفرم است.

  • وثیقه‌های منحصربه‌فرد (Unique Collateral): تعداد و نوع ارزهایی که در پلتفرم آوه به عنوان وثیقه پشتیبانی می‌شوند نسبت به دیگر پروژه‌های وام‌دهی دیفای بیشتر است و تنوع خوبی دارد. در حال حاضر در وبسایت آوه ۳ نوع مارکت V1،V2 و یونی سواپ وجود دارد که هر کدام لیست ارزهایی که برای پرداخت و دریافت وام قابل استفاده هستند را مشخص کرده‌اند. بیشترین تنوع ارزها در مارکت AAVE V2‌ وجود دارد که ۲۴ ارز دیجیتال را شامل می‌شود.

 

ETHLend در شبکه Aave

در ابتدا پلتفرمی با نام ETHLend‌ در حوزه‌ وام‌دهی ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کرد تا اینکه تیم این پلتفرم، پروژه‌ آوه را بعد از برگزاری یک ICO‌ در سال ۲۰۱۸ تأسیس کردند. بعد از آن، ETHLend به عنوان زیرمجموعه‌ آوه به فعالیت خود ادامه داد تا اینکه در ژانویه‌ ۲۰۲۰ اعلام شد ETHLend دیگر عملیاتی نخواهد بود و این پلتفرم فقط برای افرادی که قراردادهای ناتمام دارند فعال است تا پرونده وام‌های جاری بسته شود.

از جمله اعضای تیم ETHLend که به پروژه‌ آوه مهاجرت کردند، Stani Kulechov و Jordan Lazaro Gustave  هستند. تیم آوه از ۱۸ نفر تشکیل شده و در قالب یک استارت‌آپ به‌سرعت در حال رشد و پیشرفت است.

 

طرز کار با شبکه Aave

برای اینکه بتوانید کار با پلتفرم آوه را شروع کنید، می‌بایست یک کیف پول Web 3‌ مثل «متامسک» (Metamask) داشته باشید.‌ به این کیف پول‌ها، کیف پول دیفای یا Defi هم گفته می‌شود. از جمله کیف پول‌های معروف دیفای می‌توان Argent ،Authereum ،Brave و Metamask‌ را نام برد. البته وب‌سایت آوه به تازگی گزینه‌هایی برای سایر کیف پول‌ها و حتی کیف پول سخت‌افزاری لجر را نیز اضافه کرده و احتمالا می‌توان به‌طور مستقیم دارایی مورد نظر را به یکی از استخر‌های آوه انتقال داد.

بعد از اینکه مقداری از دارایی خود را به آوه واریز کردید، می‌توانید آن را در یکی از استخر‌های مربوط به ارز دیجیتال مورد نظرتان به‌صورت وام وارد قرارداد هوشمند کنید و سود دریافت کنید. همچنین اگر تصمیم به گرفتن وام دارید،‌ می‌توانید ارز مورد نظر را از لیست موجود در صفحه‌ اول سایت انتخاب و درصد وثیقه و وام را تعیین کنید و با تأیید قرارداد هوشمند مربوطه، وام دریافت کنید.

پس از واریز پول، شما صاحب مقداری aToken‌ می‌شوید. این توکن‌ها مشابه cTokenهای پلتفرم «کامپوند» (Compound) هستند با این تفاوت که aToken‌ها همیشه برابر با دارایی پایه خودشان، یعنی همان ارز دیجیتال واریز شده به پلتفرم هستند. مثلا یک aETH‌ ارزشی برابر با یک اتر (ETH) دارد. تفاوت دیگر aTokenهای شبکه‌ آوه با کامپوند این است که در کامپوند، هر چه سود دریافتی شما بیشتر شود، ارزش cTokenهای شما بیشتر می‌شود اما در آوه با افزایش میزان سود،‌ تعدادaTokenها بیشتر می‌شود و ارزش هرکدام ثابت خواهد بود.

 

ویژگی‌های شبکه Aave 2.0

شبکه‌ آوه ۲.۰ در آگوست ۲۰۲۰ معرفی شد. در این شبکه تغییرات زیادی اعمال شد و ویژگی‌های جذابی به پلتفرم اضافه شدند که در ادامه چند مورد آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

  • استفاده از وثیقه به عنوان بازپرداخت وام: تا قبل از این اگر کاربر تصمیم داشت مقداری از وام خود را با استفاده از وثیقه‌ خود پرداخت کند، مجبور بود ۴ تراکنش در شبکه ارسال کند. اما با استفاده از قابلیت جدید شبکه، امکان بازپرداخت مستقیم وام با استفاده از وثیقه وجود دارد و تمام این فرایند در یک تراکنش قابل اجراست.
  • توکنایز کردن بدهی‌ها و نماینده‌های اعتباری بومی: موقعیت‌های بدهی کاربران توکنایز می‌شود یعنی هر کاربر مقداری توکن دریافت می‌کند و این توکن‌ها نشان‌دهنده‌ میزان بدهی او هستند. این قابلیت باعث می‌شود امکانی تحت عنوان نمایندگی اعتباری برای شبکه فراهم شود و همچنین باعث می‌شود مدیریت موقعیت‌ها (پوزیشن‌ها) حتی از طریق کیف پول‌های سرد و یا پلتفرم‌های Yield Farming بهتر صورت بگیرد.
  • نرخ‌های سود ثابت: امکان محاسبه‌ نرخ‌ها به‌طوری‌که نوسان خیلی کمی داشته باشند در این شبکه فراهم شده است (از طریق روش میانگین‌گیری که در بالا توضیح دادیم، میزان نوسان کاهش پیدا می‌کند).
  • بازارهای خصوصی: امکان ایجاد بازارهای خصوصی برای پشتیبانی از توکن‌های خاص به آوه اضافه شده است. تیم آوه همچنین در تلاش برای همکاری با کمپانی realT‌ است. این کمپانی در زمینه‌ توکنایز کردن سرمایه‌گذاری املاک در بستر بلاک چین فعالیت می‌کند.
  • ارتقاء aTokenها: در شبکه‌ی آوه ۲.۰ سیستم توکن‌ها توسعه داده شدند. به‌این‌صورت که هر زمان که یک واریز به شبکه صورت می‌گیرد، مقداری aToken‌ با نسبت ۱:۱ تولید می‌شود و با اتمام قرارداد سوزانده می‌شود. نسخه‌ جدید این توکن‌ها از استاندارد EIP 2612‌ استفاده می‌کنند و صرفه‌ اقتصادی بسیار بالایی دارند.
  • کاهش هزینه گس: کارمزد تراکنش‌ها در آوه ۲.۰ تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است. در بعضی از قراردادها این کارمزدها تا ۵۰ درصد کمتر شده‌اند و از GasToken هم پشتیبانی می‌شود.
  • امنیت: طراحی داخلی پلتفرم ساده‌تر شده و ساختار جدید باعث شده که فرایند تأیید آسان‌تر انجام شود. آوه همچنین با Consensys Diligence و Certora که کمپانی‌های بزرگی در زمینه‌ تکنولوژی تأییدیه‌های خودکار هستند همکاری می‌کند.
  • قابلیت مبادلات بومی: با اضافه شدن این قابلیت، حالا کاربرها می‌توانند موقعیت بدهی خود را با ارزهای مختلف جابه‌جا کنند. مثلا می‌توان DAI را وام گرفت و در زمان بازپرداخت، از USDC استفاده کرد؛ یعنی موقعیت بدهی خود را از DAI‌ به USDC‌ تغییر دهند. همچنین کاربران می‌توانند موجودی حساب خود را به ارزهای پشتیبانی‌شده توسط آوه تبدیل کنند، حتی اگر این موجودی به عنوان وثیقه در حال استفاده باشد. در نهایت اینکه آوه این امکان را به کاربران می‌دهد که عملیات وام‌دهی و وام‌گیری را با «اهرم» (Leverage) نیز انجام دهند.

 

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی شبکه‌ آوه، یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های وام‌دهی دیفای پرداختیم. این پروژه توسط تیم ETHLend با برگزاری یک ICO‌ در سال ۲۰۱۸ آغاز به کرد و در حال حاضر تبدیل به دومین پروژه بزرگ دیفای شده است. کاربران با استفاده از آوه می‌توانند سرمایه‌ خود را به عنوان وام به دیگران پرداخت کنند و از بهره‌ این وام‌ها سود دریافت کنند. عده‌ای هم که نیاز به نقدینگی دارند، می‌توانند با وثیقه‌گذاری در آوه، تا ۷۵ درصد سرمایه خود را به عنوان وام دریافت کنند.

قابلیت‌های آوه تنها به این موارد ختم نمی‌شود و امکانات بسیار زیادی را از جمله تنوع در ارزهای پشتیبانی‌شونده، امکان انتخاب و تعویض نرخ‌های سود ثابت و متغیر، ترید دارایی‌ها، بازپرداخت با استفاده از وثیقه و… برای کاربران فراهم کرده است.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا