🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش آلت کوین ها

ریپل چیست؟ با ارز دیجیتال XRP آشنا شوید

اگر اخبار دنیای ارزهای دیجیتال را دنبال کرده باشید، قطعا نام ریپل بارها به گوش‌تان خورده است. ریپل نیز مانند بیت کوین یک ارز دیجیتال است که در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی کسب کرده است. در این مقاله قصد داریم به بررسی دقیق مباحثی از قبیل نحوه‌ کار، خرید و فروش و همچنین معرفی بهترین کیف پول‌ها برای حفظ سیستم امنیتی ریپل بپردازیم.

ارز دیجیتال ریپل چیست؟

ریپل نوعی سیستم تسویه و شبکه مبادله ارز است که توسط شرکت فناوری ریپل لبز ساخته شد. رمز ارز بومی این سیستم XRP نام دارد.

در ابتدا و برای شروع بهتر است بدانید که «ریپل» (Ripple) با نماد XRP با وجود تفاوت‌هایش نسبت به بیت کوین و اتریوم، یک نوع ارز دیجیتال محسوب می‌شود. ارز دیجیتال ریپل در سال ۲۰۱۲ فعالیت خود را در بازارهای مالی آغاز کرد، اما جالب است بدانید که ایده‌ اصلی پروژه برای اولین بار در سال ۲۰۰۴ ارائه شد.

بنیان‌گذاران ریپل «کریس لارسن» (Chris Larsen) و «جد مک کالب» (Jed McCaleb) نام دارند. تحلیل‌گران انجام معاملات در شبکه‌ اختصاصی ریپل را دلیل اصلی محبوبیت این ارز دیجیتال می‌دانند. اما منظور از شبکه‌ اختصاصی چیست؟ در حقیقت بنیان‌گذاران ریپل با به‌کارگیری تکنولوژی «بلاک چین» (Blockchain) و اعمال تغییراتی در نحوه‌ عملکرد آن شبکه‌ اختصاصی ریپل را طراحی کرده‌اند.

همان‌طور که می‌دانید تراکنش‌ها و معاملات شما در شبکه‌ بیت کوین با انجام فرایند استخراج کنترل و مدیریت می‌شوند. به بیان ساده‌تر، هر تراکنش بعد از تأیید «استخراج‌کننده» یا ماینر (Miner) در پایگاه داده‌ بلاک چین به ثبت می‌رسد و در نهایت سیستم امنیتی شبکه را تقویت می‌کنند.

سازندگان ریپل مسائلی مانند زمان لازم برای انجام تراکنش‌ها و هزینه‌ برق را به‌عنوان مشکلات اصلی بیت کوین و ارزهای دیجیتال مشابه آن می‌شناسند. همین موضوع باعث شده تا چندین سازمان مشخص را برای نظارت بر روی تراکنش‌ها تعیین کنند. در حقیقت این رویکرد به‌منظور جلوگیری از اتلاف وقت و سرمایه طراحی شده است.

بنابراین تمام معاملات XRP، در شبکه‌ اختصاصی ریپل صورت می‌گیرد. در حقیقت خدمات شبکه‌ ریپل متعلق به بانک‌ها و سیستم‌های پرداخت بین‌المللی است.

هدف اصلی پروژه ایجاد بستری امن برای انتقال سریع و آسان پول به تمام نقاط جهان است. شرکت ریپل که بنیان‌گذار ارز دیجیتال ریپل است با به‌کارگیری قابلیت وسیع تکنولوژی بلاک چین، توانست قدم‌های مثبتی را در مسیر دستیابی به هدف خود بردارد، از سوی دیگر می‌توان گفت که طراحی ساده‌ در روند توسعه و پیشرفت شبکه تاثیر بسزایی داشته است.

 

ارز دیجیتال ریپل چگونه کار می‌‌کند؟

سرعت بالای پیشرفت تکنولوژی در جهان امروز دستیابی به اهداف مختلف انسان را تا حد زیادی آسان کرده است، اما همچنان در برخی از زمینه‌ها با ضعف مواجه هستیم. برای درک بهتر موضوع تنها کافیست به فرایند زمانبر و هزینه‌ لازم برای انتقال پول از کشور خودتان به سایر نقاط جهان فکر کنید. در حقیقت انتقال وجه توسط نهادهای بانکی و از کشوری به کشور دیگر تقریبا ۳ الی ۷ روز به طول می‌انجامد، این نکته را هم در نظر بگیرید که شما باید در هر دو کشور حساب بانکی داشته باشید.

بنابراین ممکن است فرایند انتقال برای برخی از کاربران حتی بیشتر از حد معمول طول بکشد. همکاری مستقیم ریپل با بانک‌ها و به‌کارگیری تکنولوژی بلاک چین این مشکل را حل کرده است، شما با استفاده از XRP به‌راحتی می‌توانید با کسب‌و‌کارهای مختلف در سراسر جهان ارتباط داشته باشید. حالا شاید این سوال پیش بیاید که چه بانک‎‌هایی از روش پرداخت ریپل استفاده می‌کنند؟

  • سانتاندر بانک (Santander)
  • اکسیس بانک (Axis Bank)
  • یس بانک (Yes Bank)
  • وستپک (Westpac)
  • کردیت یونیون (Union Credit)
  • بانک NBAD
  • بانک یو‌بی‌اس (UBS)

طبق تحقیقات صورت‌گرفته بانک‌هایی که در بخش قبل نام بردیم، خدمات مربوط به ریپل را تحت پوشش قرار می‎‌دهند.

 

نوع الگوریتم اجماع بکار رفته در ریپل

همان‌طور که در قسمت‌های قبل هم گفته شد، ریپل بر خلاف بیت کوین، اتریوم و بیشتر ارزهای دیجیتال بدون استفاده از تکنولوژی بلاک چین امنیت شبکه را فراهم می‌کند. حالا این سوال پیش می‌آید که تأیید مبادلات و تراکنش‌های کاربران در شبکه‌ ریپل به چه صورت است؟ چطور می‌توان به سیستم امنیتی شبکه اطمینان داشت؟

در حقیقت ریپل با به‌کارگیری الگوریتم اجماع اختصاصی خود که PPCA نام دارد، تمام معاملات شبکه را کنترل می‌کند. اما منظور ما از الگوریتم اجماع چیست؟ به طور کلی می‌توان گفت که الگوریتم اجماع به منظور ایجاد اتحاد و همبستگی شبکه طراحی و ساخته شده است.

برای درک بهتر مفهوم الگوریتم اجماع کافیست که یک جامعه‌ یا گروه را در نظر بگیرید که قصد انجام کاری را دارند و اگر یکی از اعضا مخالفت کند، برنامه به کلی تغییر می‌کند. در حقیقت می‌توان گفت که در شبکه ریپل چندین سازمان بانکی دولتی و خصوصی که سالیان سال در زمینه‌ مالی تجربه دارند، مبادلات و تراکنش‌های کاربران را تأیید می‌کنند.

 

چرا ارز دیجیتال ریپل بخریم؟

سرعت انتقالات بسیار بالا، مقیاس‌پذیری و کارمزد انتقال وجه پایین از مواردی است که رمز ارز ریپل را به گزینه خوبی برای مبادله و سرمایه‌گذاری تبدیل می‌کند.

سرعت بسیار بالای انتقالات یکی از مزایای قابل توجه شبکه‌ ریپل است. طبق آمارهای ارائه‌شده، زمان لازم برای انجام یک معامله در شبکه‌ بیت کوین حدودا یک ساعت در نظر گرفته می‌شود، در حالی که همین فرایند در شبکه‌ ریپل تنها ۴ ثانیه به طول می‌انجامد.

قابلیت دیگر ریپل مقیاس‌پذیری آن است، به بیان ساده‌تر این شبکه‌ به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند حضور تعداد زیادی از کاربران و معاملات شبکه را در هر ثانیه به‌خوبی مدیریت کند. برای مثال، در حال حاضر تعداد معاملات شبکه‌ بیت کوین در هر ثانیه برابر با ۳ الی ۶ معامله است، از سوی دیگر مسئولان ریپل ادعا می‌کنند که معاملات شبکه در هر ثانیه به‌زودی از مرز ۵۰،۰۰۰ هم عبور خواهد کرد. بنابراین سرعت فرایند انتقال در XRP موجب شده سرمایه‌گذاران در مواقع ضروری و حتی در شرایط عادی شبکه‌ ریپل را برای انجام انتقالات خود برگزینند.

در شبکه‌ ریپل کارمزد انتقال وجه ناچیز است. بنابراین شما با استفاده از خدمات ریپل به‌راحتی می‌توانید مبلغ مورد نظرتان را از طریق حساب بانکی با هزینه‌ بسیار ناچیز و سریع‌تر از حد تصور به سایر نقاط جهان منتقل کنید.

 

خرید ارز دیجیتال ریپل سودآور است؟

هیچ یک از سایت‌ها و مجلات، جواب قاطعانه و قابل قبولی برای این سوال ندارند چراکه مشارکت در بازار‌های مالی ریسک‌‌های خاص خودش را دارد. در حقیقت لازم است که قبل از هر چیز اهداف خود را به درستی بشناسید و بعد از سنجیدن جوانب مختلف تصمیم بگیرید. قصد داریم تا در این بخش با پرداختن به مزایا و معایب ریپل شما را به درک بهتری از این ارز دیجیتال برسانیم و تصمیم‌گیری را تا حد ممکن برای‌تان آسان‌تر کنیم.

 

 مزایای ارز دیجیتال ریپل

  • ارز دیجیتال ریپل به عنوان یک سازمان مالی رسمی شناخته می‌شود و همان‌طور که در بخش‌های قبل هم گفته شد، چندین بانک‌ معتبر بین‌المللی خدمات این ارز دیجیتال را به کاربران خود ارائه می‌دهند. همچنان بسیاری از افراد به سیستم‌ مالی ارزهای دیجیتال اطمینان ندارند، اما ساختار شبکه‌ ریپل به گونه‌ای طراحی شده است که نگرانی‌ کاربران را تا حد زیادی بر طرف می‌کند.
  • تورم بسیار کم هم به عنوان یکی از مزیت‌های ریپل شناخته می‌شود. در واقع هیچگونه اقدامی به عنوان فرایند استخراج در شبکه صورت نمی‌گیرد و توکن‌ها بدون استخراج به کاربران عرضه می‌شوند.
  • در حقیقت ارزش ریپل هنگامی افزایش می‌یابد که بانک‌های بیشتری مشتاق همکاری و ارائه‌ خدمات ریپل به کاربران خود باشند. بنابراین اگر بنیان‌گذاران بتوانند روند رو به رشد و قابل قبول پروژه را حفظ کنند، آینده‌ روشنی خواهند داشت.

 

معایب ارز دیجیتال ریپل

  • شبکه‌ی اختصاصی ریپل، بر خلاف بیشتر ارزهای دیجیتال متمرکز است. به طور کلی بنیان‌گذاران ریپل میزان عرضه را کنترل و مدیریت می‌کنند، بسیاری از تحلیل‌گران خرید ریپل را شبیه به باز کردن حساب‌های بانکی می‌دانند. طبق تحقیقات صورت گرفته بیش از ۶۱ درصد سهام به خود بنیان‌گذاران ریپل تعلق دارد، بنابراین می‌توان گفت که کنترل کل بازار در دست آن‌ها است و به‌راحتی می‌توانند از این موضوع سوء استفاده کنند.
  • ریپل به‌صورت یک شبکه‌ آزاد طراحی شده است، بنابراین هر کاربر می‌تواند کد‌های شبکه را تغییر دهد. تحلیل‌گران از این موضوع به عنوان یک نکته‌ منفی یاد می‌کنند و معتقدند که احتمال هک شدن شبکه‌های آزاد در مقایسه با سایر گزینه‌ها بیشتر است.

 

چرا ارز دیجیتال ریپل مورد انتقاد کارشناسان قرار می‌گیرد؟

همان‌طور که گفته شد چندین بانک معتبر بین‌المللی خدمات مربوط به ریپل را به کاربران خود ارائه می‌دهند اما طبق گزارشات روزنامه‌ فایننشال تایمز، همه‌ مؤسسات در مرحله‌ آزمایشی قرار دارند. به بیان ساده‌تر آن‌ها می‌خواهند قابلیت‌ها و کارایی خدمات شبکه‌ ریپل را با دقت بیشتری بسنجند و در نهایت با در نظر گرفتن اطلاعاتی که طی این مدت به دست آورده‌اند، تصمیم بگیرند. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از کارشناسان گمان کنند که بانک‌ها به همکاری در پروژه ریپل علاقه‌مند نیستند و به کارایی و قابلیت آن اطمینان کافی را ندارند.

طبق گزارشات اعلام‌شده، شبکه‌ ریپل دسترسی به برخی از معاملات را برای کاربران ممنوع می‌کند. به گفته‌ کارشناسان، بُروز چنین مشکلاتی با ساختار غیر متمرکز ارزهای دیجیتال در تناقض است. داستان از جایی شروع شد که شبکه‌ ریپل خود به خود معامله‌ یک میلیون دلاری جد مک کالب را لغو کرد. البته ناگفته نماند که برخی از رسانه‌ها ادعا می‌کنند که مک کالب بعدها این موضوع را تکذیب کرده است.

 

در ایران می‌توان ارز دیجیتال ریپل را خریداری کرد؟

خریداری ریپل از طریق چند روش برای کاربران امکان‌پذیر است. برخی از دارندگان XRP، آگهی فروش سهام خود از شرکت ریپل را در شبکه‌های اجتماعی مختلف منتشر می‌کنند. بنابراین شما به عنوان خریدار می‌توانید با فروشندگان ریپل ارتباط برقرار کنید و در صورت توافق فرایند خرید و انتقال XRP را با موفقیت به پایان برسانید. قبل از انتخاب این روش بهتر است که تمام جوانب را به‌خوبی بسنجید، زیرا عدم آگاهی شما موجب بروز مشکلاتی از قبیل کلاه‌‌برداری خواهد شد.

شما همچنین می‌توانید به صرافی‌های ایرانی که خدمات مربوط به ارز دیجیتال ریپل را تحت پوشش قرار می‌دهند، مراجعه کنید و آن‌ها تمام مراحل لازم برای خریداری ریپل را برای شما انجام خواهند داد. در آخر بهتر است که یکی از صرافی‌های قابل اطمینان را برای انجام این کار انتخاب کنید.

 

چه کیف پول‌هایی برای حفظ امنیت ریپل مناسب هستند؟

شما با به‌کارگیری اطلاعات این بخش می‌توانید سیستم امنیتی ارزهای دیجیتال خود را ارتقا دهید. در حقیقت کیف پول‌های زیادی در بازار وجود دارند و کاربران با در نظر گرفتن ویژگی‌های مورد نظر خود بهترین گزینه را در بین آن‌ها انتخاب می‌کنند. بنابراین ما در این قسمت به بررسی ۳ کیف پول برتر در بازار ارزهای دیجیتال می‌پردازیم.

  • «کیف پول لجر» (Ledger wallet) به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای حفظ و نگهداری XRP در بازار ارزهای دیجیتال شناخته شده است. سیستم سخت‌افزاری کیف پول لجر با ارائه‌ بهترین خدمات، بستری امن را برای کاربران فراهم کرده و از حمله‌ احتمالی هکرها جلوگیری می‌کند.
  • نرم‌افزار آزاد «توست والت» (Toast wallet) هم می‌تواند گزینه‌ خوبی برای حفظ و نگهداری XRP باشد. شما به‌راحتی می‌توانید این نرم‌افزار را در گوشی یا کامپیوتر خود نصب کنید و رابط کاربری ساده‌ای دارد.
  • سومین کیف پول «اکسودوس» (Exodus) نام دارد. شما با استفاده از این کیف پول می‌توانید، دارایی‌های دیجیتالی خود را به‌خوبی مدیریت و کنترل کنید. کیف پول اکسودوس با ارائه‌ اطلاعاتی از قبیل قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال، نوسانات و تعداد معاملات در ۲۴ ساعت گذشته، تحلیل بازار را برای شما آسان‌تر می‌کند.

 

سخن پایانی

در آخر می‌توان گفت که تمرکز اصلی شرکت ریپل بر‌طرف کردن مشکلات معاملات برون‌مرزی است و امروزه بسیاری از بانک‌ها خدمات این شبکه را ارائه می‌دهند. تحلیل‌گران هم از تحت پوشش بودن خدمات توسط سازمان‌های مدیریتی و بانک‌ها به عنوان تنها مشکل شبکه‌ XRP یاد می‌کنند، به همین دلیل تمرکز اصلی تیم تحقیقاتی ریپل در حال حاضر از بین بردن سیستم متمرکز و موانع موجود است.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا