دوره منتور شیپ
آموزش آلت کوین هاآموزش دیفای

پروتکل سینتتیکس (Synthetix) چیست؟ معرفی ارز دیجیتال SNX

در این مقاله قصد داریم شما را با پلتفرم سنتتیکس (Synthetix) آشنا کنیم. سینتتیکس یک پلتفرم چندمنظوره‌ دیفای محسوب می‌شود. این پلتفرم، بر اساس یک ایده‌ جالب به وجود آمده است که می‌گوید؛ باید بتوان هر نوع دارایی را در دنیای ارزهای دیجیتال خرید و فروش کرد.

این پروژه روی شبکه‌ اتریوم پیاده‌سازی شده و ضمن ارائه‌ خدمات صرافی غیرمتمرکز، امکان معاملات سایر دارایی‌ها مثل سهام و دیگر ارزهای دیجیتال را بدون اینکه کاربرها مجبور باشند آن دارایی‌ها را به طور واقعی خریداری کنند، فراهم می‌کند. همچنین این پلتفرم میزبان یک استیبل‌کوین به نام sUSD‌ نیز هست.

این شبکه ابتدا Havven‌ نام داشت و بعد از مدتی به Synthetix‌ تغییر نام داد و قابلیت‌های جذاب‌تری مثل استیکینگ به آن اضافه شد. با چنین ویژگی‌هایی، همین ابتدای کار می‌توان متوجه شد که شبکه‌ Synthetix قابلیت‌های جالبی را به کاربرهای حوزه کریپتو معرفی کرده و این نیاز احساس می‌شود که نگاهی عمیق‌تر به ساختار و طرز کار ارز دیجیتال سنتتیکس و توکن کاربردی آن، SNX بیندازیم. تا پایان با ما همراه باشید.

شبکه سنتتیکس چیست؟ – Synthetix

در پلتفرم Synthetix می‌توان دارایی‌های مختلف را به پشتوانه توکن SNX به وجود آورد. به این ترتیب کاربرها می‌توانند بدون خرید دارایی‌های واقعی مثل سهام، طلا و غیره، از آن‌ها در صرافی‌های غیرمتمرکز استفاده کنند.

ارز دیجیتال Synthetix‌ یک پروتکل «دیفای» (امور مالی غیرمتمکز) روی بلاک چین اتریوم است و امکان ساخت و معامله‌ انواع دارایی‌های مصنوعی یا معادل‌سازی‌شده را با بیشترین میزان نقدشوندگی فراهم می‌کند. به این معنی که کاربرها بدون اینکه مجبور باشند دارایی‌هایی مثل ارزهای دیجیتال،‌ ارزهای فیات، سهام شرکت‌های بزرگ، طلا، نفت و غیره را به طور واقعی بخرند، قادرند به کمک شبکه‌ Synthetix‌ توکن‌های معادل آن‌ها را با قیمت لحظه‌ای خرید و فروش کنند. این شبکه این قابلیت را با کمک توکن کاربردی خود یعنی «SNX» انجام می‌دهد. عملکرد این پلتفرم شبیه به ساخت «توکن‌های بسته‌بندی‌شده» (Wrapped Tokens) یا همان توکن‌های معادل است.

به کمک قابلیت «قراردادهای هوشمند» (Smart Contracts) اتریوم می‌توان هر نوع دارایی را به ارزهای دیجیتال با پشتوانه‌های مختلف تبدیل کرد. مثلا می‌توان به ازای ذخیره‌ هر گرم طلای واقعی در محلی امن، یک توکن ERC-20‌ ساخت. در این صورت به ازای هر کیلوگرم طلا، هزار توکن و به ازای هر تن طلا، یک میلیون توکن وجود خواهد داشت. کاری که پلتفرم سنتتیکس می‌کند، مشابه همین مثال است. در این پلتفرم می‌توان دارایی‌های مختلف را به با پشتوانه توکن SNX به وجود آورد و با آن‌ها به خرید و فروش پرداخت.

کلمه‌ Synthetic‌ در زبان انگلیسی به معنی «مصنوعی» است. درحقیقت این شبکه یک مدل مصنوعی از دیگر دارایی‌ها را می‌سازد که ارزش آن‌ها دقیقا برابر دارایی اصلی است.

به عملیات مرتبط کردن ارزش یک دارایی به یک ارز دیجیتال، Pegging و به دارایی‌های مختلف در شبکه‌ سنتتیکس، Synths گفته می‌شود. برای مثال در شبکه‌ی Synthetix‌ توکنی معادل بیت کوین وجود دارد که با نماد sBTC‌ نمایش داده می‌شود. به طور کلی برای نمایش دارایی‌های معادل در شبکه‌ سنتتیکس، از حرف s کوچک انگلیسی قبل از نماد آن دارایی استفاده می‌شود.

مثلا توکن‌های sETH ،sTRX ،sBNB به ترتیب از چپ معادل اتریوم، ترون و بایننس کوین هستند و sUSD ،sEUR و sGBP‌ معادل پوند، دلار و یورو هستند.

معادل‌سازی این توکن‌ها بر اساس قوانین مشخصی انجام می‌شود که هم در مواقع نوسان‌های شدید بازار، کمترین خطر برای کاربرها وجود داشته باشد و هم انگیزه‌ لازم برای استفاده از این توکن‌ها وجود داشته باشد. در ادامه قسمت‌های مختلف شبکه سنتتیکس را بررسی می‌کنیم.

 

شبکه Synthetic‌ چطور کار می‌کند؟

شبکه Synthetix قیمت‌های لحظه‌ای را از اوراکل‌های چین‌لینک دریافت می‌کند.

Synthها با سپرده‌گذاری توکن SNX در شبکه تولید می‌شوند و به علت سازگاری با بلاک چین اتریوم، می‌توان از آن‌ها در سایر پلتفرم‌های دیفای مثل «Curve» و «Uniswap» در قالب «تامین نقدینگی» استفاده کرد و به سود رسید.

تا اینجا متوجه شدیم که در پلتفرم Synthetix، نوع مصنوعی یا معادل سایر دارایی‌ها با عنوان Synths‌ ساخته ‌شده‌اند و کاربرها با استفاده از آن‌ها می‌توانند بدون اینکه مالک واقعی آن دارایی‌ها باشند، انواع فعالیت‌های مالی را روی آن‌ها انجام دهند. اما این شبکه قیمت‌ها را چطور معادل‌سازی می‌کند؟

قیمت دارایی‌ها یا همان Synthها در شبکه‌ی سنتتیکس از راه تعامل با «اوراکل‌های غیرمتمرکز» (Oracles) دریافت و به‌روزرسانی می‌شود. این اوراکل‌ها در حقیقت پروتکل‌های جست‌وجوی قیمت لحظه‌ای هستند که در قالب قراردادهای هوشمند پیاده‌سازی می‌شوند.

به کمک این قابلیت، کاربرها می‌توانند یک Synth (که می‌تواند یک بیت کوین، طلا یا سهام معادل‌سازی‌شده باشد) را بخرند، بفروشند یا هولد کنند و از تغییرات قیمت آن در طول زمان به سود برسند، بدون اینکه واقعا آن بیت کوین، طلا یا سهام را خریده باشند. شبکه‌ Synthetix در حال حاضر از سرویس قیمت‌های لحظه‌ای «چین‌لینک» (Chainlink) استفاده می‌کند.

ممکن است این سوال پیش بیاید که چه انگیزه‌ای باعث می‌شود کاربر به انجام چنین کاری تمایل پیدا کند و چرا بیت کوین یا طلای واقعی را به‌جای این کار نخرد؟

از آنجایی که Synthها روی بلاک چین اتریوم ثبت شده‌اند، می‌توان از آن‌ها در سایر پلتفرم‌های دیفای مثل «Curve» و «Uniswap» در قالب «تأمین نقدینگی» استفاده و سود دریافت کرد. پس کاربرها با خرید این داراییها، به دامنه متنوعی از خدمات برای درامدزایی دسترسی پیدا میکنند.

از طرفی فرض کنید یک کاربر پیش‌بینی می‌کند که قیمت یک دارایی در آینده افزایش خواهد داشت،‌ اما آنقدر‌ها مطمئن نیست و شاید به خاطر ریسک بالا، آن دارایی را نخرد. یا اگر آن را بخرد و قیمت کاهش پیدا کند، دیگر راهی جز صبر یا پذیرش ضرر ندارد. اما در صورت داشتن توکن معادل آن دارایی در سنتتیکس می‌توان با استفاده از معاملات «آپشن» جلوی این نوع ضررها را گرفت و آن‌ها را به سود تبدیل کرد.

معاملات آپشن نوع خاصی از خرید و فروش است که در آن می‌توان یک دارایی را در قیمت و تاریخ مشخصی در آینده خریداری کرد یا به فروش رساند که معمولا برای پوشش ریسک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای تولید یک Synth باید مقداری توکن SNX در شبکه «استیک» یا سپرده‌گذاری شود. با این کار تولیدکننده‌ Synth به نوعی به شبکه بدهکار می‌شود. این بدهی از جنس Synth یا دارایی جدیدِ ساخته‌شده است و زمانی از بین می‌رود که آن Synth به شبکه برگردانده و سوزانده شود. کاربرها با استیک‌کردن SNX‌ طبق نسبت تعریف‌شده‌ شبکه، سزاوار دریافت دو نوع پاداش می‌شوند؛ پاداش استیکینگ (در قالب توکن SNX) و سود حاصل از کارمزدهای معاملات synthها در صرافی‌ها.

تمامی این سود‌ها با توجه به نسبت سرمایه هر کاربر به کل مبلغ استیک‌شده محاسبه می‌شود. زمانی که کاربر بخواهد SNXها را از استیکینگ خارج کند، باید میزان Synthهای که تولید شده را بسوزاند تا آن بدهی اولیه تسویه شود. از آنجایی که ممکن است قیمت در این مدت تغییر کرده باشد، احتمال دارد کاربر مجبور شود مقداری بیشتر/کمتر از دارایی مورد نظر را بسوزاند.

 

بخش‌های مختلف شبکه Synthetix

گفتیم که ارز دیجیتال Synthetix یک پلتفرم چند منظوره‌ دیفای است، در ادامه بخش‌های مختلف و سرویس‌های هر بخش را معرفی می‌کنیم.

بخش‌های مختلف شبکه

  • داراییها (Synths): در این بخش انواع دارایی‌های موجود در شبکه‌ سینتتیکس قابل مشاهده است. این دارایی‌ها در ۴ دسته‌بندی ارزهای دیجیتال (Crypto)، فارکس (Forex)، سهام (Equities) و کالاهای ارزشمند (Commodity) وجود دارند. در بخش ارزهای دیجیتال، ۴۱ ارز مطرح بازار، در بخش فارکس، ۷ دارایی، معادل ارزهای فیات دلار آمریکا، یورو، ین ژاپن، پوند انگلیس، دلار استرالیا،‌ فرانک سوئیس و وون کره‌جنوبی وجود دارند. در بخش بعدی توکن‌های معادل سهام چند کمپانی بزرگ دنیا مثل اپل، فیسبوک، آمازون و همچنین شاخص‌های NIKKEI و FTSE قرار دارند. بخش آخر هم مربوط به توکن‌های معادل ۳ کالای ارزشمند طلا، نقره، نفت است.
  • استیکینگ (Staking): استیکینگ یکی از مهم‌ترین بخش‌های پلتفرم Synthetix‌ است. کاربرها در این قسمت می‌توانند توکن‌های SNX خود را در شبکه سپرده‌گذاری کنند. از این توکن‌ها برای تولید (یا Mint کردن) Synthها یا همان دارایی‌ها استفاده می‌شود تا بتوان از آن‌ها در سایر پلتفرم‌ها مثل برنامه‌های غیرمتمرکز و یا صرافی‌ها استفاده کرد. کاربرها با این کار هم از پاداش استیکینگ بهره‌مند می‌شوند و هم می‌توانند از کارمزد معاملات Synthها در صرافی‌های غیرمتمرکز سود دریافت کنند.
  • صرافیهای غیرمتمرکز: پلفترم Synthetix‌ به کمک سه زیرمجموعه‌ «KWENTA» ،«DHEDGE» و «PARASWAP» انواع خدمات ترید دارایی‌ها و پوشش ریسک و … را به کاربرها ارائه می‌کند. KWENTA یک شبکه‌ برای ترید Synthهاست. DHEDGE مخصوص خدمات مدیریت دارایی‌ها، پوشش ریسک و معاملات کپی‌ تریدینگ است و PARASWAP نیز امکان تبدیل انواع Synthها با توکن‌های اتریومی را فراهم می‌کند. دو پلتفرم اول توسط تیم سنتتیکس ساخته شده‌اند.

 

توکن SNX

همان‌طور که قبلا اشاره شد، شبکه‌ Synthetix در ابتدا Havven‌ نام داشت. این پروژه در یک «ICO» یا عرضه‌ اولیه‌ی سکه توانست ۳۰ میلیون دلار سرمایه‌ اولیه جمع‌آوری کند. در آن زمان تعداد کل توکن‌های Havven‌ برابر با ۱۰۰ میلیون واحد بود. در ادامه و با تغییر نام پروژه به Synthetix و اضافه‌شدن قابلیت‌های جدید، تعداد کل سکه‌ها به ۱۷۵ میلیون و در نهایت به حدود ۲۱۲.۵ میلیون واحد افزایش پیدا کرد و طبق یک برنامه‌ی زمان‌بندی شده قرار است تا سال ۲۰۲۴ تولید آن‌ها ادامه داشته باشد.

در حال حاضر، قیمت هر توکن SNX برابر با ۹.۳ دلار است و با توجه به ۱۱۴.۸ سکه‌ی در گردش، ارزش بازار یا مارکت کپ این پروژه به بیش از ۱ میلیارد دلار می‌رسد که آن را در رتبه‌ی ۷۲ بازار ارزهای دیجیتال قرار داده است.

برای ساخت Synthها در شبکه‌ی سنتتیکس باید از توکن SNX‌ استفاده شود. برای این منظور به ازای تولید هر توکن مصنوعی، باید به نسبت ۷۵۰ درصد بیشتر توکن SNX‌ به عنوان وثیقه به شبکه پرداخت شود و یا اینکه توکن SNX در بخش استیکینگ سپرده‌گذاری شود تا به این ترتیب از اعتبار آن بخش برای ثبیت قیمت Synthها استفاده شود. توکن SNX همچنین برای امور حاکمیتی مثل رای‌گیری برای پیشنهادهای ارتقا شبکه و تغییرات پروتکل‌ها کاربرد دارد.

 

تیم سازنده Synthetix

این پروژه ابتدا در سال ۲۰۱۷ توسط آقای Kain Warwick با نام Havven‌ شروع به کار کرد و یک سال بعد به Synthetix‌ تغییر نام داد. Warwick به عنوان بنیان‌گذار این پروژه و هم‌چنین از مدیران شبکه‌ فروش Blueshyfy شناخته می‌شود. او قبل از آغاز این پروژه فعالیت‌های زیادی در پروژه‌های کریپتویی داشته و بنیان‌گذار پروژه‌ی Pouncer (یک حراجی آنلاین) نیز است.

آقای Peter McKean‌ به عنوان مدیر پروژه‌ و آقای Jordan Momtazi مدیر عملیات پروژه‌ی سنتتیکس هستند. آقای Justin j. Moses نیز به عنوان مهندس فنی ارشد در این تیم فعالیت می‌کند. او از مدیران اسبق MongoDB، از بزرگترین پلتفرم‌های پایگاه‌داده و همچنین سرپرست بخش فنی آزمایشگاه Lab49 بوده است.

 

سخن پایانی

دنیای دیفای با سرعتی باورنکردنی در حال پیشرفت است و پروژه‌های این حوزه به سختی در حال رقابت با یکدیگرند. شبکه‌ Synthetix با فراهم‌کردن امکان ساخت و مبادله‌ی توکن‌های معادلِ دارایی‌های مختلف مثل ارزهای دیجیتال، سهام، ارزهای فیات و کالاهای ارزشمند توانسته سرویس‌های جذابی را به کاربرها ارائه ‌کند.

با کمک وثیقه‌گذاری و هم‌چنین استیکینگ توکن بومی این شبکه یعنی SNX می‌توان بدون دغدغه‌های خرید طلا، سهام، بیت کوین یا نفت واقعی، آن‌ها را با قیمت لحظه‌ای در انواع بازارها معامله و درآمدزایی کرد.

­­­­­­­سنتتیکس برای دریافت قیمت لحظه‌ای دارایی‌های مختلف با اوراکل قدرتمند چین‌لینک همکاری می‌کند و پتلفرم‌های KWENTA و DHEDGE‌ را نیز برای ارائه سرویس‌های ترید دارایی‌ها و پوشش ریسک و… ایجاد کرده است. امیدواریم با مطالعه‌ این مقاله با ماهیت و طرز کار پروژه‌ی ارز دیجیتال Synthetix به خوبی آشنا شده باشید. اگر قبلا با این پلتفرم کار کرده‌اید و یا تجربه‌ای در این زمینه دارید، می‌توانید آن را در قسمت نظرات با ما و سایر کاربرها به اشتراک بگذارید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا