دوره پرایس اکشن ict
آموزش تحلیل تکنیکال

تفاوت ICT و RTM در چیست؟ کدام سبک برای تحلیل بهتر است؟

دوره حضوری منتور شیپ

روش‌های زیادی برای معامله در بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری وجود دارد. «پرایس اکشن» (Price action) روشی است که توسط معامله‌گران حرفه‌ای این بازارها انتخاب می‌شود و اغلب اوقات بسیار پر بازده و مفید عمل می‌کند. پرایس اکشن یا روش مطالعه «رفتار قیمت» به شیوه‌های متفاوتی انجام می‌شود که پرایس اکشن ICT یکی از پر استفاده‌ترین انواع آن است.

با مطالعه حرکت قیمت در یک دوره زمانی مشخص شما اطلاعات زیادی در مورد روند معاملات، شکست‌ها و نوسانات  کسب خواهید کرد. اساس پرایس اکشن این است که قیمت هرگز اشتباه نمی‌کند. از این رو، بدون در نظر گرفتن تحلیل‌های فاندامنتال تنها بر روی حرکات قیمت تمرکز دارد. در این مقاله به بررسی و مقایسه دو سبک مختلف از پرایس اکشن، یعنی RTM و ICT خواهیم پرداخت.

سبک ICT

در روش ICT، معامله‌گران برای تحلیل قیمت به دنبال «پول هوشمند» (Smart money) و عملکرد آن در بازار می‌گردند.

سبک ict

در استراتژی پرایس اکشن به سبک ICT رفتار فعالان بزرگ بازار به زیر ذره بین می‌رود و معامله‌گران تلاش می‌کنند در جهت این سرمایه‌های بزرگ گام بردارند. از طرفی دیگر، سرمایه‌گذاران بزرگ و پول هوشمند با هدف فریب تریدرهای خرد و ایجاد حرکات جعلی در بازار وارد بازار می‌شوند.

معامله‌گران تازه‌کار یا معامله‌گرانی که سرمایه‌های اندک دارند، می‌توانند با یادگیری این روش از دارایی خود در برابر سرمایه‌گذاران بزرگ محافظت کنند و فریب روندهای کاذب را نخورند.

در این روش، از هیچ نوع اندیکاتور و ابزار تکنیکال استفاده نمی‌شود. نقاطی که در این روش از پرایس اکشن مورد استفاده قرار می‌گیرند، اوردربلاک‌ها، سطوح نقدینگی و خلا نقدینگی هستند.

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

در این استراتژی، سرمایه‌گذاران بزرگ مانند بانک‌ها و موسسات سفارشات را طوری تنظیم می‌کنند که برای مدت کوتاهی سطح حمایت و مقاومت یا خط روند شکسته شود و معامله‌گران ناآشنا با بازار از روی ترس از دست رفتن سرمایه خود معاملات اشتباه تنظیم کنند. با این کار به دام افتاده و سرمایه آن‌ها توسط سرمایه‌گذاران بزرگ جمع‌آوری می‌شود.

با یادگیری روش ICT می‌توانید حرکت بازیگران بزرگ بازارهای مالی را شناسایی کنید و بعد وارد بازار شوید تا سودهای بزرگ به دست آورید.

 

تاریخچه سبک ICT

پرایس اکشن به سبک Inner Circle Trader (ICT) توسط فردی به نام مایکل هادلستون (Michael Huddleston) برای تحلیل بازارهای فارکس معرفی شد.

مایکل هادلستون بنیان‌گذار سبک ICT بیش از ۳۰ سال سابقه معاملاتی در بازارهای مالی دارد. زمانی که هادلستون در حال فعالیت در بانک بود‌، متوجه نوع عملکرد الگوریتمی بانک‌ها شد.

دوره پیشنهادی
بنر
دوره جامع معامله‌گری طلا و شاخص‌ها
ما در دوره جامع معامله‌گری طلا و شاخص‌ها که در سایت حسینی فایننس در اختیار شما قرار گرفته است، مفاهیم و اصول سرمایه‌گذاری در بازار طلا را به شما آموزش خواهیم داد. بعد از دیدن این دوره، می‌توانید با اعتماد به نفس کافی وارد بازار طلا شده و به‌کسب درآمد بپردازید.

همچنین، هادلستون درک عمیقی از روانشناسی معاملات ایجاد کرده و به بسیاری از معامله‌گران کمک کرده است تا بر موانع ذهنی که آن‌ها را از دستیابی به موفقیت باز می‌دارد، غلبه کنند. او بر اهمیت تسلط بر احساسات تاکید می‌کند و استراتژی‌هایی را به منظور کمک به معامله‌گران برای مدیریت موثر ریسک معرفی کرده است.

یکی از چیزهایی که هادلستون را به‌عنوان Inner Circle Trader متمایز می‌کند، استفاده از ابزارهای تحلیلی، از جمله مشخصات بازار و نمایه حجم، برای درک بهتر از احساسات بازار و عملکرد قیمت است. وی معتقد است که این ابزارها برای هر معامله‌گری که قصد دارد تصمیمات تجاری آگاهانه بگیرد، ضروری است.

 

مزایا

البته که این استراتژی معاملاتی مانند سایر روش‌ها مزایا و معایبی به همراه دارد. با این وجود یکی از محبوب‌ترین شیوه‌ها برای معامله‌گری حرفه‌ای به شمار می‌آید. در ابن قسمت سعی داریم مزایا و معایب سبک ICT را معرفی کنیم تا با خیال راحت برای آموزش پرایس اکشن ICT تصمیم بگیرید.

این سبک از استراتژی معاملاتی نقاط قوت زیادی دارد که عبارتند از:

  • مانیتور کردن نوسانات قیمتی براساس نقدینگی
  • تشخیص محدوده‌های استخر نقدینگی و عدم وجود نقدینگی
  • شناسایی مناطق بهینه و ایده‌آل برای ورود به معاملات
  • شناسایی و استفاده از اوردربلاک‌ها
  • عدم نیاز به ابزارهای پیچیده تکنیکال
  • اجرای ساده و کاربردی

 

معایب

  • عدم توانایی برای شناسایی تمام تله‌های سرمایه‌گذاران بزرگ
  • ضعف در بررسی جزئی ساختارها و قیمت
  • ضعف در درک سایکل‌های کلی بازار
  • عدم توانایی برای روابط مولتی تایم

 

سبک RTM

در روش پرایس اکشن به سبک RTM فرد معامله‌گر نقاط استاپ یا توقف ضرر معاملات تریدرهای خرد و سرمایه‌های کوچک را شکار می‌کند.

سبک rtm

پرایس اکشن به سبک (RTM) یا به لاتین Read The Market را در ابتدا فردی به نام ایف میانه (If Myante) در سال ۲۰۱۰ کشف و معرفی کرد. در این روش که در انواع بازارهای مالی قابل استفاده است با شناسایی پارامترهای مهم می‌توانید مناطق عرضه و تقاضا را تشخیص دهید و به موقع وارد بازار شوید.

در روش RTM درصد ریسک به سود اهمیت زیادی دارد و معامله‌گرانی که این روش از معامله را انتخاب می‌کنند، معمولا ریسک کمتری را نسبت به سایر تریدرها متحمل می‌شوند. در این سبک از پرایس اکشن دو تایم فریم مورد بررسی قرار می‌گیرد. اغلب تایم فریم هفتگی و پس از آن برای تایید تشخیص صحیح مناطق عرضه و تقاضا، تایم فریم ۴ ساعته مطالعه می‌شود.

دوره پیشنهادی
بنر
دوره جامع پرایس اکشن
پرایس اکشن (Price Action) یکی از شیوه‌‌های برتر معامله‌‌گری است که در آن داده‌‌های قیمت، مبنای تحلیل ارزهای دیجیتال قرار گرفته و باعث می‌شود معامله‌‌گر بتواند نقاط ورود و خروج را برای معامله شناسایی کند.

 

مزایا

  • بررسی پول هوشمند و سرمایه‌های بزرگ
  • ریسک سرمایه‌گذاری کمتر
  • بررسی دو تایم فریم برای اطمینان بیشتر
  • تشخیص مناطق عرضه و تقاضا
  • شناسایی سطوح حمایت و مقاومت

 

معایب

  • نیاز به یادگیری دقیق
  • احتمال خطا
  • نیاز به صرف وقت و آزمون و خطا
  • پیچیده و سخت

 

کدام سبک برای تحلیل بهتر است؟ ICT یا RTM؟

در این مقاله دو روش مهم و کاربردی از استراتژی پرایس اکشن را معرفی کردیم و مزایا و معایب هر یک را برشمردیم. هردوی این روش‌ها نیاز به آموزش و صرف وقت دارند و برای یادگیری حتما باید برخی مفاهیم پایه پرایس اکشن را بلد باشید.

در هر رو روش تریدر توانایی شناسایی حرکت سرمایه‌های کلان در بازار را پیدا می‌کند و می‌تواند خود را با آن هماهنگ کند تا به سود کافی برسد. اگر بخواهیم میان روش RTM و ICT یکی را به‌عنوان بهترین معرفی کنیم باید بگوییم که انتخاب از میان این دو روش، بسیار به شخصیت و نوع معاملاتی که انجام می‌دهید بستگی دارد.

به طور کلی، می‌توان سبک ICT را برای معاملات بازار فارکس مناسب دانست، در حالی که سبک RTM در تمام بازارهای مالی قابل استفاده است. برای یک معامله‌گر حرفه‌ای که سود و درآمد خود را از بازارهای مالی به دست می‌آورد لازم و ضروری است که با هر دوی این استراژی‌ها آشنایی داشته باشد، اما انتخاب هر کدام از آن‌ها به نیاز تریدر بستگی دارد.

 

سخن پایانی

معامله در بازارهای مالی بدون شناخت بازارها و روش‌های معاملاتی کار پر ریسکی است. راه‌های زیادی برای کسب سود از بازارهای مالی وجود دارد که اگر بخواهید به‌صورت حرفه‌ای ترید کنید باید آن‌ها را به خوبی بشناسید.

پرایس اکشن از روش‌های نام آشنا و محبوب برای معاملات کوتاه مدت و رورانه بین معامله‌گران است که انواع متفاوتی دارد. دو سبک پرطرفدار این استراتژی ICT و RTM که در این مقاله به اختصار معرفی کردیم بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هر دوی این روش‌ها نقاط ایده‌آل را برای ورود و خروج معامله نشان می‌دهند که البته را‌ه‌های شناسایی این نقاط در آن‌ها متفاوت است. از آنجا که این استراژی‌های معاملاتی خیلی ساده نیستند، حتما باید پیش از استفاده به طور دقیق و کامل نحوه استفاده از آن‌ها را آموزش ببینید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۱۳ دیدگاه ها

  1. اینکه میگن بستگی به خودت داره rtm رو انتخاب کنی یا ict رو درسته اما من با اینکه جفتشو بلد هستم اما ترجیح اول و آخرم سبک ict هست

    1. قطعا با سبک rtm خوب کار نکردی یا بهت درست یاد ندادن وگرنه هیچقوت ict رو ترجیح نمیدادی

    2. آی سی ساده تر و منطقی تر به نظر میاد, مثلا مشخص هست که بعد یک اکستنش ما باید منتظر میتیگیشن باشیم اونم روی نواحی فیبو…یا میشه از اوردر بلاک های فرش واسه گرفتن پوزیشن و تریگر در تایم پایین استفاده کرد….آی سی تی معرکست مرسی مایکل

      1. توی rtm اینقدر دنبال گره های خروج میگشتیم که آخرش خودمون توی گره ها گیر میکردیم ….خخخخ آخرشم فیلد میشد

  2. دوستان مسلماً سبک ICT یکی از قدرتمندترین سبک هاست ولی ضعف هایی داشت که باعث شد سبک RTM به وجود بیاد تا اون ضعف هارو جبران کنه
    درسته یادگیری سبک RTM پیچیدگی های خاص خودشو داره ولی از نظر قدرت سبکی روی دست RTM در حال حاضر نیومده
    ولی بازم اینکه معامله گر با کدوم سبک راحت تره خیلی موثره یکی ممکنه با RTM سود کنه و با ICT ضرر کنه در حالی که یک نفر دیگه با همون مقدار آموزش با RTM ضرر کنه و با ICT سود کنه

    1. ترجیحا فرق نداره چه ICT چه RTM بلاخره دیتای لول ۱ محسوب میشه دوستان بنظرم پشت پرده رو در دیتای لول ۲ ( اوردر فلو یا والیوم ) جستجو کنید تازه متخصص شدین برین سمت هیت مپ یا بوک مپ ( دیتای لول ۳ ) تازه اینجا میگین به خودتون تازه به قلمرو تریدرها خوش آمدین بنده با ۱۵ سال تجربه در مارکت با اینکه الگوترید و اکسپرت ادوایزر ساز بودم فهمیدم هیچی بلد نیستم و در اصل تو دور باطل و لوپ تکراری بودن تازه بعد دیتای لول ۲ و ۳ فهمیدم اصل داستان کجاست من کیم و بانک ها چه کاری با ما میکنن
      رد پای بزرگان ترکیبی از ICT + Volume Trade + bookmap
      خروجی بهتون میده که فکر کنم خودتون باورتون نشه

      1. سلام بنظرت میشه این نوع دیتا هارو تبدیل به اکسپرت یا ربات های انتقال دهنده سیگنال کرد؟

    1. سلام وقت شما بخیر
      سبک ict بیشتر برای بازار فارکس و ارزهای برتری مثل بیت‌کوین کارایی داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا