دوره منتور شیپ
آموزش صرافیپلتفرم‌های معاملاتی

معرفی صرافی پنکیک سواپ و آموزش خرید و فروش به صورت جامع

«امور مالی غیرمتمرکز» که به‌نام (DeFi) نیز شناخته می‌شود، یک ایده نو است که قصد دارد واسطه برای معاملات را از میان بردارد و فرایند آن را تسهیل کند.

در حال‌ حاضر که اتریوم اولین اولویت برای توسعه پروتکل‌های DeFi است، «پنکیک سواپ» (PancakeSwap)، یک پروتکل با پشتیبانی بایننس، به عنوان رقیب آن ظاهر شده است. در این مقاله به به‌طور جامع درباره پنکیک سواپ صحبت می‌کنیم و پتانسیل آن را برای سرنگونی پیشگامان این بازار مانند «یونی سواپ» (Uniswap) و «سوشی سواپ» (SushiSwap) بررسی خواهیم کرد.

آشنایی با صرافی پنکیک سواپ

صرافی «پنکیک سواپ» (PancakeSwap) یک صرافی غیرمتمرکز است که به جای اتریوم بر روی زنجیره هوشمند بایننس (BSC) ساخته شده است. بایننس با تمرکز شدید روی عملکرد خود، BSC را در سپتامبر ۲۰۲۰ معرفی کرد.

صرافی پنکیک سواپ حدود ۳ سال پیش در سال ۲۰۲۰ بر روی زنجیره هوشمند (BSC) ایجاد شد. هدف اولیه DeFi و DEX تمرکززدایی از امور مالی جهان بود. کارشناسان کریپتو برای اینکه نیازی به مبادلات متمرکز وجود نداشته باشد؛ یونی سواپ و سوشی سواپ را به‌عنوان رهبران بازار معرفی کردند.

اما یک مشکلی وجود داشت؛ اکثر  DAppها بر روی بلاک چین اتریوم توسعه می‌یافتند. این وابستگی بیش از حد به شبکه اتریوم چالش‌هایی مانند سرعت پایین تراکنش و کارمزد بالای گس این شبکه را به‌وجود آوردند.

اندکی بعد پنکیک سواپ طرفداران زیادی پیدا کرد و با ویژگی‌های عالی توانست رتبه برتر را از آن خود کند. این صرافی ارز دیجیتال به کاربران خود امکان می‌دهد تا توکن‌های استاندارد 20-BEP را به‌راحتی مبادله کنند.

 

امکانات صرافی پنکیک سواپ

اولین کاری که باید در پلتفرم پنکیک سواپ انجام دهید، افزودن نقدینگی به استخر است. مردم در استخرهای نقدینگی سرمایه‌گذاری می‌کنند و در ازای آن پاداشی به شکل توکن کیک دریافت می‌کنند. سرمایه‌گذاران برای کسب سود در پنکیک سواپ به روش‌های مختلف از این توکن‌ها استفاده می‌کنند.

 

معاملات ارز دیجیتال

پنکیک سواپ یک صرافی غیرمتمرکز بوده و اساسی‌ترین عملکرد آن پشتیبانی از معامله توکن‌های 20-BEP است. توکن‌های استخر نقدینگی (LP) به ارائه‌دهندگان نقدینگی داده می‌شود و امکان معامله برای سایر توکن‌های BEP را فراهم می‌کنند. این بسیار شبیه به معامله توکن پنکیک سواپ بوده و برای سرعت و امنیت ساخته شده است.

 

فارمینگ

سودآورترین راه برای کسب درآمد در ینکیک سواپ، فارمینگ (کسب پاداش از ذخیره ارزهای دیجیتال) است که می‌تواند بازدهی خوبی برای کاربران داشته باشد. جوایز توکن LP که قبلا به دست آورده‌اید را می‌توانید در پلتفرم پنکیک سواپ جمع‌آوری کنید که راهی برای کسب توکن حاکمیتی آن به نام CAKE است.

از آنجایی که این روش مانند یک سرمایه‌گذاری عمل می‌کند، در نهایت باید پول خود را برای دریافت پاداش قفل کنید. حجم و زمان دارایی سرمایه‌گذاری شده با بازدهی که فرد دریافت می‌کند نسبت مستقیم دارد. برای شروع فارمینگ بر روی گزینه Farms در نوار کناری کلیک کنید.

پنکیک سوآپ

 

استیکینگ

هر فردی که با ارزهای دیجیتال معامله می‌کند، نمی‌تواند از معامله توکن‌های LP سود کسب کند، اما برای تازه واردان به این بازار، استیکینگ بهترین گزینه است. با پنکیک سواپ، می‌توانید رمز ارزهای کیک را در استخرهای SYRUP قرار دهید تا جوایز بیشتری کسب کنید.

بهترین بخش ماجرا این است که این جوایز دیگر فقط به شکل توکن‌های کیک نیستند؛ گزینه توکن BEP نیز وجود دارد. هنگامی‌که تصمیم به دریافت پاداش‌تان دارید؛ می‌توانید انتخاب کنید. ممکن است استیکینگ شبیه فارمینگ به نظر برسد، اما در استیکینگ کریپتو، در نهایت سرمایه خود را برای مدت معینی قفل می‌کنید. هنگامی‌که رمز ارز کیک خود را استیک (ذخیره) کردید، می‌توانید در حالی‌که استراحت می‌کنید، درآمد غیرفعال داشته باشید.

 

NFTها

توکن NFT یا همان توکن غیرقابل تعویض مخفف Non-fungible tokens است؛ با پیروی از رویکرد گیمی‌فیکیشن، پنکیک سواپ این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند تا NFT‌های ویژه‌ای برنده شوند که بعدا بتوانند برای معامله و استیکینگ استفاده کنند. با این حال، برخی از افراد ترجیح می‌دهند به سادگی این NFTها را جمع آوری کنند. بایننس پروتکل خاصی را ایجاد کرده است که به تولید NFTها به روشی بسیار ساده‌تر از قبل کمک می‌کند.

 

لاتاری

این روش، ‌شیوه دیگری برای کسب درآمد در پنکیک سواپ است. این پلتفرم روزانه چهار قرعه کشی برگزار می‌کند که هر جلسه قرعه‌کشی شش ساعت طول می‌کشد. برای شرکت در قرعه کشی باید با توکن کیک، تیکت آن را خریداری کنید. اگر برنده شوید، حتی می‌توانید یک NFT به عنوان جایزه دریافت کنید.

پنکیک سواپ یک استخر قرعه کشی دیگر به نام «پاتری» (Pottery) دارد که می‌توانید کیک را به مدت ۱۰ هفته در آن سپرده‌گذاری کنید؛ با این کار می‌توانید شانس برنده داشته باشید و در عین حال سود کسب کنید.

 

معرفی ارز دیجیتال پنکیک سواپ

توکن «کیک» (CAKE) ارز دیجیتال بومی صرافی غیرمتمرکز (DEX) پنکیک سواپ است. پنکیک سواپ یک DEX است که بر روی زنجیره هوشمند BNB Smart Chain (BSC) ساخته شده است که معامله توکن‌های 20-BEP (دارایی‌های مبتنی بر BSC) را از طریق استخرهای نقدینگی تسهیل می‌کند.

پنکیک سواپ مشابه Uniswap و SushiSwap، از مدل مبادله (بازار ساز خودکار) AMM استفاده می‌کند که برای تسهیل معاملات به استخرهای نقدینگی متکی است. در واریز وجوه به یک استخر نقدینگی، کاربران یا ارائه‌دهندگان نقدینگی با توکن بومی به نام CAKE پاداش دریافت می‌کنند.

سیستم مدیریت پنکیک سواپ به دارندگان توکن کیک اجازه می‌دهد تا تغییراتی را به پلتفرم پیشنهاد و در مورد آن رای دهند؛ مانند اکثر صرافی‌های غیرمتمرکز، کاربران باید برای دریافت حق رای مقدار مشخصی کیک را مصرف کنند.

توکن‌های کیک را نیز می‌توان در استخرهای نقدینگی پنکیک سواپ SYRUP قرار داد که به کاربر امکان می‌دهد توکن‌های SYRUP جمع و پاداش‌های بیشتری نیز کسب کنند. این پلتفرم گزینه‌ استیک خودکار نیز ارائه می‌دهد که می‌توانند حداقل یک بار در ساعت کیک را مجددا استیک و به طور پیوسته پاداش‌ها را ترکیب کنند.

 

ویژگی‌های پلتفرم و صرافی Pancakeswap

باتوجه به زیاد شدن سایت‌های جعلی، بسیار مهم است که برای ورود به صرافی پنکیک سواپ بتوانیم لینک اصلی سایت را از نمونه‌های تقلبی تشخیص دهیم.

پنکیک سواپ برای رفع محدودیت‌های پلتفرم‌های مبتنی بر اتریوم وارد بازار شد. برای این منظور، پنکیک سواپ دارای بسیاری از ویژگی‌های منحصربه‌فرد است که موجب برتری آن نسبت به رقبا می‌شود.

مزایا و معایب پنکیک سوآپ

 

نحوه کار با صرافی پنکیک سواپ

اواخر بهمن‌ماه ۱۴۰۰بود که  پنکیک سواپ دسترسی ایرانیان به خدمات خود را غیرفعال کرد. از این رو، پیش از دسترسی به این سایت باید از اتصال VPN یا VPS مطمئن شوید. امکان دسترسی به این پلتفرم از داخل کشور تنها با استفاده از فیلترشکن میسر می‌شود.

برای استفاده از این پلتفرم، ‌ابتدا باید به سایت پنکیک سواپ وارد شده و کیف پول آنلاین‌تان را با انتخاب گزینه Connect Wallet به آن وصل کنید. سپس برای معامله با فشردن گزینه Trade می‌توانید نوع معامله را انتخاب و تبادلات خود را آغاز کنید.

پنکیک سوآپ

واریز و برداشت

امکان واریز و برداشت ارزهای فیات در این پلتفرم وجود ندارد. برای اولین تراکنش حتما باید کیف پول خود را که به آن متصل کرده‌اید شارژ کنید و بعد اقدام به معامله نمایید.

از آنجا که این صرافی با ایرانیان به‌طور مستقیم همکاری ندارد، شما می‌توانید کیف پول خود را با سایر رمز ارزها شارژ کرده و بعد معامله انجام دهید.

  • کارمزد: یکی از ویژگی‌های که باعث انتخاب پنکیک سواپ از بین تعداد زیادی صرافی می‌شود، کارمزدهای آن است. پنکیک سواپ در نسخه دوم خود، از هر معامله ۰.۲۵ درصد به‌عنوان کارمزد کسر می‌کند که از این مبلغ، ۰.۱۷ درصد به تامین‌کنندگان نقدینگی می‌رسد؛ ۰.۰۲۲۵ درصد هم به خزانه پنکیک سواپ و ۰.۰۵۷۵ درصد آن هم برای خرید و سوزاندن توکن CAKE صرف می‌شود.
  • امنیت: صرافی پنکیک سواپ از زیرساخت زنجیره‌ای (Substrate) برای اجرای قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند که باعث می‌شود کاربران بتوانند به صورت آفلاین و بدون نیاز به تایید شبکه، معاملات خود را انجام دهند. همچنین، این نسخه از رمزگذاری هومومورفیک (Homomorphic Encryption) برای حفظ حریم خصوصی کاربران استفاده می‌کند که باعث می‌شود اطلاعات حتی در حالت رمزگشایی نیز  قابل دسترسی نباشند.

 

سخن پایانی

یونی سواپ از جمله صرافی‌های ارز دیجیتال است که با امکاناتی که فراهم آورده به شما اجازه کسب سود غیرفعال، معامله رمز ارزها، استیکینگ و انجام معاملات مارجین را می‌دهد. اگر از داخل ایران قصد استفاده از این صرافی را دارید باید به VPN متصل شوید و یک کیف پول آنلاین داشته باشید که به پلتفرم یونی سواپ وصل کنید.

این صرافی از معاملات ارزهای دیجیتال متنوعی پشتیبانی می‌کند و با امکاناتی که ارائه می‌دهد فرصت‌های کسب سود زیادی برای کاربران فراهم می‌آورد. در این مطلب به معرفی و نحوه کار با پلتفرم یونی سواپ پرداختیم که مورد علاقه بسیاری از سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال است.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا