🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکالاستراتژی‌های معاملاتی

روش پیشگیری از ورود اشتباه هنگام استفاده از واگرایی‌‌ها

واگرایی از اتفاقات رایج در بازارهای مالی است که بسیاری از معامله‌گران از آن به‌عنوان فرصتی برای ترید استفاده می‌کنند. در حقیقت واگرایی زمانی اتفاق می‌افتد که مسیر حرکت قیمت در یک جهت و حرکت اندیکاتور در جهتی خلاف آن است. سیگنالی که واگرایی در شکل‌های مختلف صادر می‌کند می‌تواند با تشخیص به موقع برای معامله‌گران معاملات سودآوری به همراه داشته باشد.

انواع واگرایی معمولی و واگرایی مخفی وجود دارد که هر یک روش تشخیص مختص به خود را دارند. اولین و مهم‌ترین رکنی که برای استفاده از واگرایی باید به آن توجه کرد،‌ تشخیص صحیح و به موقع آن است. امروز در این مطلب قصد داریم نکاتی را ذکر کنیم که به شما کمک کند به هنگام استفاده از واگرایی‌ها، ورود اشتباه نداشته باشید.

استفاده از واگرایی در معاملات

واگرایی از جمله ویژگی‌های یک بازار برای نمایش فرصت‌های معاملاتی است که اگر درست و به موقع تشخیص داده شود می‌تواند منجر به سودهای قابل‌توجه شود. اما برای تشخیص درست واگرایی حتما باید از اندیکاتورهای نوسان‌ساز در کنار سایر ابزارهای تکنیکال استفاده کنید.

اغلب واگرایی‌ها با استفاده از اسیلاتورها (اندیکاتورهای نوسان‌ساز) شناسایی می‌شوند. اسیلاتورهایی مانند مکدی، ‌استوکاستیک و RSI. با این وجود، اندیکاتورهای حجمی که وزن بیشتری را نسبت به سایر اندیکاتورها متحمل می‌شوند،‌ برای این کار مناسب‌تر هستند.

ظاهر واگرایی به ما می‌گوید که قیمت در حال آماده شدن برای بازگشت است یا اینکه تنها یک تکانه مقطعی است. اولین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که واگرایی به خودی خود نباید به‌عنوان سیگنالی برای ورود به بازار در نظر گرفته شود. شما باید سیگنال اصلی را از سایر نشانه‌ها دریافت کنید و بعد واگرایی به عنوان تایید این سیگنال عمل می‌کند.

فراموش نکنید که واگرایی همیشه منجر به معکوس شدن روند نخواهد شد و اغلب اوقات پس از یک واگرایی تنها قیمت وارد یک فاز تثبیت می‌شود. پس باز هم تاکید می‌کنیم که واگرایی تنها نشان می‌دهد که قیمت در حال از دست دادن قدرت حرکت است، اما لزوما نمی‌تواند نشان‌دهنده یک تغییر روند کامل باشد.

برای جلوگیری از ورودهای اشتباه پیشنهاد می‌کنیم که از ابزارهای تکنیکال دیگر استفاده کنید. واگرایی به تنهایی نمی‌تواند سیگنالی قوی باشد و اگر از آن دسته از معامله‌گرانی باشید که برای ورود به معامله تنها به واگرایی توجه می‌کنید، ممکن است متضرر شوید.

در نمودار زیر به طور واضح مشاهده می‌کنید که چگونه قیمت، دو واگرایی ایجاد کرده اما مسیر قیمت هرگز معکوس نشده است. بنابراین، می‌توان گفت که واگرایی‌ها تنها تثبیت قیمت برای کوتاه مدت را برجسته‌تر می‌کنند.

اینکه در کجای نمودارِ قیمت به‌دنبال واگرایی‌ها باشید بسیار مهم است. بهتر است که منتظر رسیدن قیمت به یک ناحیه حمایتی و مقاومتی مهم باشید و بعد از شکست خط روند، وارد معامله شوید.

استفاده از واگرایی در معاملات

با این وجود باز هم واگرایی‌‌ها از بهترین ابزاری هستند که می‌توانند به شما در معاملات کمک کنند. برای اینکه خیلی زود وارد معامله نشوید بهتر است منتظر تاییدیه‌های بیشتر بمانید. در ادامه تکنیک‌هایی برای استفاده از تاییدیه‌‌‌های بیشتر برای ورود به موقع در کنار مشاهده واگرایی معرفی خواهیم کرد.

 

تاییدیه‌‌های بیشتر برای استفاده از واگرایی

استفاده از اندیکاتورهای تکنیکال در کنار سیگنال واگرایی قیمت می‌تواند معاملات مطمئن‌تری برای شما به ارمغان آورد.

این یک اصل مهم است که در کنار گرفتن سیگنال واگرایی،‌ از واکنش اندیکاتورهای تکنیکال نیز استفاده کنید. با این روش می‌توانید کف یا سقف قیمت را پیش‌بینی نمایید.

 

استفاده از اندیکاتورها

برای اینکه نقطه مناسبی برای ورود به معامله پیدا کنید، علاوه بر تشخیص واگرایی بهتر است منتظر بمانید تا اندیکاتور از ناحیه اشباع خرید یا اشباع فروش خارج شود.

یکی از اندیکاتورهایی که مناطق اشباع خرید و فروش را نمایش می‌دهد، اندیکاتور استوکاستیک است. بنابراین، ‌پس از اینکه متوجه واگرایی شدید بهتر است این اندیکاتور را بر روی نمودار قیمت اعمال کنید. با این کار زمانی که اندیکاتور کف جدید ایجاد می‌کند متوجه قیمت می‌شوید که این حالت را نشان نمی‌دهد.

استفاده از اندیکاتورها

 

بررسی تایم فریم‌های بالاتر

از آنجا که در تایم فریم‌های بالاتر مثل روزانه و هفتگی درصد خطا کمتر است، سیگنال‌‌های واگرایی در این بازه‌های زمانی قابل اعتمادتر و دقیق‌تر هستند. البته این به معنای تعداد معاملات کمتر است. با این وجود اگر بتوانید در زمان درست وارد معامله شوید سود شما بسیار چشم‌گیر خواهد بود.

در مقابل،‌ تایم فریم‌های کوچک‌تر اگرچه تعداد فرصت‌های معاملاتی بیشتری را نشان می‌دهند، خیلی نمی‌توانند قابل اعتماد باشند زیرا بیش از حد شلوغ هستند.

 

ورود اشتباه در واگرایی

برای استفاده از فرصت‌های معاملاتی که در زمان واگرایی ایجاد می‌شوند، حتما باید به موقع وارد عمل شوید. تشخیص زمان به موقع با استفاده از اندیکاتورهای مختلف امکان‌پذیر است.

اگر با روش‌های گفته شد در این مقاله متوجه واگرایی شوید، اما روند قیمت تغییر داشته و برای مدتی هم در آن مسیر حرکت کرده باشد، یعنی واگرایی به پایان رسیده و زمان را از دست داده‌اید. پیشنهاد می‌شود که به دنبال یک واگرایی جدید بگردید و دیر وارد معامله نشوید.

همان‌طور که ورود دیرهنگام در زمان مشاهده سیگنال واگرایی می‌تواند به ضرر شما تمام شود،‌ ورود زودهنگام هم برای شما خالی از ضرر نیست. پس درست و به‌موقع واگرایی را تشخیص دهید و تصمیم بگیرید.

برای این کار، منتظر یک کراس (گذر) در اندیکاتورها باشید. این اتفاق در اندیکاتور به معنای تغییر مومنتوم از خرید به فروش است و با شناسایی کف‌ها و سقف‌های قیمتی می‌توان آن‌ها را پیدا کرد.

برای مثال، در نمودار زیر زمانی که قیمت از سقف‌های پایین‌تر عبور کرده و باز هم در حال افت است،‌ جایی‌ست که واگراییِ نزولیِ سودساز را نشان می‌دهد.

ورود اشتباه در واگرایی

در مثالی دیگر نمونه‌ای از یک موقعیت ورود اشتباه در زمان واگرایی را مشاهده می‌کنیم. در سمت چپ، روند صعودی را می‌بینید که در آن دو واگرایی وجود دارد. اولین مورد به طور کامل شکست خورده در حالی‌که دومی به یک سود بزرگ منجر شده است.

تفاوت میان این دو واگرایی در این است که وقتی نگاهی به چارچوب زمانی بالاتر در سمت راست می‌اندازیم، می‌بینیم که اولین واگرایی‌ها در نقطه‌ای در وسط نمودار اتفاق افتاده است و واگرایی دوم در یک سطح مقاومت بسیار مهم (محدوده‌ای که با خط زرد مشخص شده) شکل گرفته است.

با توجه به این تصاویر به عنوان یک معامله‌گر، لازم است که ابتدا مناطق حمایت (Support) و مقاومت (Resistance) را مشخص کرده و سپس اجازه دهید قیمت به آنجا برسد. با این کار درصد موفقیت شما بیشتر خواهد شد.

ورود اشتباه در واگرایی

 

سخن پایانی

گرفتن تاییدیه برای وقوع واگرایی در قیمت یک دارایی از نکات مهم و اساسی برای ترید کردن است. تکیه بر سیگنال واگرایی به‌تنهایی نمی‌تواند موفقیت شما را در معاملات تضمین کند. از این رو، حتما پیشنهاد می‌شود که پس از مشاهده سیگنال واگرایی با استفاده از اندیکاتورهای تکنیکال از وقوع آن اطمینان حاصل کنید و بعد وارد معامله شوید.

به این نکته توجه داشته باشید که ورود دیر هنگام و زودهنگام در واگرایی‌ها می‌تواند منجر به ضرر شما شود. پس باید تمام تلاش خود را بکنید که واگرایی را درست و به موقع شناسایی کنید. در این مقاله سعی کردیم تا شما را با تکنیک‌هایی برای این کار آشنا کنیم.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

منبع
parsiforexmihanchartthe5ers

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا