🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکال

آشنایی با واگرایی معمولی | با این روش به سود برسید!

به عبارت ساده، واگرایی به اختلاف جهت حرکت یک اندیکاتور و روند قیمت اشاره دارد. زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت در یک جهت حرکت می‌کند، در حالی که اندیکاتور در مسیر جهت مخالف در حرکت است. واگرایی می‌تواند در مورد معکوس‌های بالقوه بازار یا ادامه روند سیگنال دهد.

برای درک مفهوم واگرایی و چگونگی تشخیص آن به‌وسیله اندیکاتورهای مختلف و اینکه چگونه معامله‌گران فارکس از آن برای معاملات خود در بازار استفاده می‌کنند، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

واگرایی چیست؟

واگرایی سیگنالی از معکوس شدن روند فعلی به همراه دارد و با انواع اسیلاتور مانند استوکاستیک و مکدی قابل تشخیص است.

هنگامی که واگرایی رخ می دهد به این دلیل است که روند هیچ جهت‌گیری مشخصی ندارد و معامله‌گران از واگرایی به عنوان سیگنالی برای اقدام به معامله در هر طرف معامله استفاده می‌کنند.

واگرایی زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت یک دارایی در جهت مخالف اندیکاتور، معمولا یک نوسانگر حرکت می‌کند. واگرایی هشدار می‌دهد که روند فعلی قیمت ممکن است ضعیف شود و در برخی موارد منجر به تغییر جهت قیمت خواهد شد.

دو نوع واگرایی مثبت و منفی وجود دارد. واگرایی مثبت نشان می‌دهد که حرکت بالاتر در قیمت دارایی امکان پذیر است. واگرایی منفی نیز حاکی از آن است که حرکت قیمت دارایی به سمت پایین، قریب‌الوقوع است.

واگرایی برای شناسایی روند قیمت و سطوح حساس استفاده می‌شود و روندهای ضعیف را که میل به بازگشت دارند می‌توان به کمک آن تشخیص داد.

 

روش‌های تشخیص واگرایی

یکی از روش‌های تحلیل واگرایی، استفاده از خطوط و کانال‌های روند است. هنگامی که واگرایی در بازار رخ می‌دهد، خطوط روند تک خطی زمان پایان روند را مشخص می‌کنند. انتظار برای آن وقفه می‌تواند یکی از راه‌های واگرایی در معاملات باشد.

خطوط روند با اندیکاتورهای مومنتوم به دست می‌آیند. خطوط روند حرکت در شناسایی و تشخیص معکوس‌ها و شکست‌های روند مفید هستند.

نکته مهم دیگر مدیریت انتظارات با توجه به واگرایی است. تفاوت قابل‌توجهی بین اندازه پیپ یک پولبک و یک اصلاح وجود دارد. مراقب باشید که هر دو را در برنامه معاملاتی خود در نظر بگیرید و برای آن برنامه‌ریزی کنید.

یکی از راه‌های تمایز بین این دو، نگاه کردن به چارچوب زمانی است. فرض کنید یک معامله‌گر در حال مشاهده واگرایی ۱۵ دقیقه‌ای یا ۱ ساعته است. در آن صورت، واگرایی به احتمال زیاد باعث ایجاد مکث در ادامه روند بزرگ‌تر خواهد شد.

اگر در بازه زمانی بالاتر واگرایی وجود داشته باشد، احتمال معکوس شدن روند بیشتر است.

همچنین یک معامله‌گر می‌تواند ریسک معاملات را تنها با معامله واگرایی‌هایی که در بازه‌های زمانی متعدد رخ می‌دهد کاهش دهد.

  • اصول تشخیص واگرایی

۱. مطمئن شوید که تصویر درست و واضحی از نمودار دارید.

۲. حالا به دنبال سقف‌‌‌های بالاتر و کف‌های پایین‌تر باشید.

۳. تنها کف‌ها و سقف‌‌ها را بهم وصل کنید.

۴. حواستان به قیمت و اندیکاتور باشد.

۵. پیوسته سویئنگ‌های بالا و پایین را تحت نظر بگیرید.

۶. نوسانات قیمت و اندیکاتور را به صورت عمودی تطبیق دهید.

۷.  شیب‌ها را در نظر بگیرید.

۸. اگر یک شیب را از دست دادید،‌ منتظر شیب بعدی بمانید.

۹. تایم فریم بزرگ‌تری را در نظر بگیرید و به عقب بازگردید.

اصول تشخیص واگرایی

واگرایی را می‌توان به کمک برخی از اندیکاتورهای تکنیکال مانند اندیکاتور مکدی (MACD) و شاخص قدرت نسبی (RSI) در نمودار قیمت پیدا کرد.

  • تشخیص واگرایی با MACD

مکدی شامل سه جزء، یعنی دو MA و یک هیستوگرام است.

از آنجایی که MA یک شاخص تاخیری محسوب می‌شود، MACD نیز به طور کلی یک شاخص مناسب برای تشخیص lagging خواهد بود. بااین‌حال، MACD گاهی اوقات به عنوان یک شاخص پیشرو هم کاربرد دارد، زیرا معامله‌گران می‌توانند از هیستوگرام برای پیش‌بینی تداخل سیگنال بین دو میانگین متحرک استفاده کنند.

زمانی که سقف‌ها بالاتر از یکدیگر تشکیل شوند، اما خط مکدی و دو سقف هیستوگرام پایین‌تر از یکدیگر تشکیل شوند، یک واگرایی در روند صعودی در حال وقوع است.

در مقابل، وقتی دو کف پایین‌تر از هم شکل می‌گیرد ولی دو کف در مکدی که هم راستای آن‌ها هستند بالاتر ایجاد می‌شوند، واگرایی در روند نزولی رخ داده است.

 

انواع واگرایی

واگرایی در معاملات به عدم هماهنگی بین رفتار قیمت و اسیلاتور اشاره دارد. واگرایی ابزار ارزشمندی برای شناسایی معکوس‌های بالقوه بازار است که دو نوع دارد: واگرایی صعودی و نزولی.

واگرایی صعودی (Bullish Divergence) زمانی است که قیمت یک دارایی در حال ساختن کف‌های پایین‌تر است، در حالی که شاخص MACD یا RSI ایجاد کف‌های بالاتر است. این امر نشان دهنده یک بازگشت به سمت بالاست.

از سوی دیگر، واگرایی نزولی (Bearish Divergence) زمانی رخ می‌دهد که قیمت در حال ساخت سقف‌های بالاتر است در حالی‌که اندیکاتور در حال ایجاد سقف‌های پایین‌تر است. این می‌تواند سیگنالی از یک معکوس بالقوه نزولی باشد.

 

روش کسب سود با واگرایی معمولی

واگرایی‌ها با تشخیص تضعیف یک روند صعودی یا نزولی توسط تریدر شناسایی می‌شوند. البته همیشه تضعیف روند به واگرایی ختم نمی‌شود.

  • نحوه معامله پس از تشخیص واگرایی

شکل‌گیری واگرایی در نمودار به معامله‌گران می‌گوید که حرکت و شتاب قیمت در حال ضعیف شدن است. این اتفاق به معنای یک روند حرکتی معکوس یا بازگشت قیمت نیست. درواقع حرکت قیمت ممکن است فقط در حال ورود به یک روند ثابت یا رنج باشد.

برای ایجاد یک استراتژی معامله با واگرایی، معامله‌گران حرفه‌ای اندیکاتورهای تکنیکال مختلف را باهم ترکیب می‌کنند. یکی از ابزارهای محبوب، میانگین متحرک نمایی (EMA) است.

واگرایی مثبت و واگرایی منفی قوانین ورودی متفاوتی دارند؛ در هر صورت، هنگامی که یک معامله‌گر متوجه واگرایی شد، باید نحوه ورود یا خروج از بازار و ثبت سفارش‌های حد ضرر یا سود خود را در نظر بگیرد. از آنجایی که بازار کریپتو بی‌ثبات است، دستور Stop Loss یا Take Profit نباید خیلی نزدیک به قیمت ورودی باشد. معامله‌گران باید سفارشات Take Profit را باتوجه ‌به نسبت ریسک به ریوارد تنظیم کنند.

نکته مهم اینجاست که مانند همه استراتژی‌های معاملاتی، استفاده از شاخص‌های واگرایی همراه با درجه خاصی از ریسک است. واگرایی، تنها سیگنالی است که نشان می‌دهد حرکت قیمت در حال تغییر است و بازگشت روند یا پولبک را تضمین نمی‌کند.

 

سخن پایانی

تشخیص الگوها و روندهای مختلف در بازارهای مالی از اهمیت زیادی برخوردار است. استراتژی‌های معاملاتی بر پایه و اساس این الگوها چیده می‌شوند. یکی از این استراتژی‌ها معامله با واگرایی روند است که تشخیص آن نیاز به آشنایی با ابزارهای تکنیکال دارد. شناسایی واگرایی در روند قیمت کمک زیادی به معاملات تریدر خواهد کرد؛ زیرا سیگنالی از معکوس شدن روند قیمت می‌دهد.

واگرایی انواع صعودی و نزولی دارد که با توجه به شکلی که بر روی نمودار می‌سازد، قابل تشخیص است. معمولا تریدرها زمان وقوع واگرایی برای ورود یا خروج معاملات خود تصمیم می‌گیرند. اندیکاتورهای نوسانگر مانند مکدی، شاخص قدرت نسبی و استوکاستیک از ابزارهایی هستند که برای شناسایی واگرایی‌ها استفاده می‌شوند. در این مقاله توضیحات بیشتر در مورد واگرایی را ذکر کردیم.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

منبع
flowbankmorphertradingstrategyguidesinvestopedia

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا