🎁 وبینار مسیر درست تبدیل شدن به یک معامله‌گر🎁

اینجا کلیک کنید
دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکالابزارهای معاملاتی

اندیکاتور چیست؟ آموزش اندیکاتور در تحلیل تکنیکال

اگر به فعالیت در بازارهای سرمایه‌گذاری علاقه دارید، باید این نکته را به خاطر داشته باشید که رمز موفقیت در معاملات، شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تشخیص زمان مناسب برای ورود و خروج به معاملات است.

تحلیل تکنیکال و بررسی روند تغییرات قیمت می‌تواند به تریدر کمک کند تا این فرصت‌‌‌ها را به موقع شکار کنند. تعداد زیادی از معامله‌گران بازارهای مالی برای بررسی بازار از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند.

اندیکاتورها از ابزارهای لازم و ضروری برای تحلیل تکنیکال به شمار می‌آیند که اطلاعات مختلف زیادی در مورد تغییرات قیمت در اختیار فرد معامله‌گر قرار می‌‌دهند. استفاده از اندیکاتورها به تحلیل‌‌گران و معامله‌گران کمک می‌کند تا دقت و سرعت را در تحلیل خود بالا ببرند و با اطمینان بیشتری به انجام معامله اقدام کنند.

در مقاله حاضر قصد داریم شما را با اندیکاتورها و نحوه استفاده از آن‌ها در تحلیل تکنیکال آشنا کنیم.

تحلیل تکنیکال (Technical Analysis)

تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) از روش‌های بررسی روند قیمت است که تریدرها برای پیش‌بینی قیمت آینده یک ارز یا کالا از آن استفاده می‌کنند.

اساس تحلیل تکنیکال، بررسی حرکات و تغییرات قیمت در معاملات خرید و فروش یک دارایی در طول زمان با استفاده از ابزارهای تکنیکال است. در این نوع تحلیل برای تشخیص الگوهای نموداری، از نمودارها و ابزارهای تکنیکال استفاده می‌شود. در حقیقت، تحلیل تکنیکال با تمرکز بر اطلاعات و نمودارهای بازار یک دارایی، الگوها و روندهای قیمتی را شناسایی می‌کند تا پیش‌بینی قیمت در آینده برای فرد تریدر راحت‌تر شود.

در واقع، تحلیل تکنیکال علمی است که به تریدرها اجازه می‌دهد، معاملات آگاهانه و مطمئن تری داشته باشند. حتما می‌دانید که با سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی سرمایه خود را در معرض سود یا ضرر قرار می‌دهید؛ بنابراین،‌ برای محافظت از دارایی‌تان بهتر است منطقی عمل کنید. تریدرهای حرفه‌ای برای اینکه غافل‌گیر نشوند با استفاده از تحلیل تکنیکال روندهای احتمالی را در نظر می‌گیرند و با شناسایی نقاط مناسب وارد معامله می‌شوند.

مفهوم تحلیل تکنیکال اولین بار در قرن ۱۸ میلادی در ژاپن معرفی شد و پس از آن در قرن ۱۹ در آمریکا شهرت یافت. «چارلز هنری داو» اولین شخصی بود که به صورت حرفه‌ای در این زمینه فعالیت کرد؛ او را به عنوان پدر علم تحلیل تکنیکال نوین می‌شناسند.

 

نمودار قیمت (Price Chart)

نمودار قیمت – زمان یک ارز یا دارایی اطلاعات زیادی در مورد تغییرات قیمت در طول بازه زمانی مشخص، در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد.

نمودار قیمت ابزار اصلی تریدرها و سرمایه‌گذاران برای بررسی بازار و از ابزارهای اساسی برای تحلیل تکنیکال است. این نمودار که بر حسب زمان است، قیمت خرید و فروش دارایی در معاملات را در قالب یک روند پیوسته ترسیم می‌کند. در حقیقت،‌ می‌توان گفت که نمودار قیمت یا چارت قیمت تنها وسیله‌ای‌ست که اطلاعات بازار را نمایش می‌دهد. همچنین، بستری برای تحلیل بازار و تنظیم معاملات به حساب می‌آید.

با بررسی نمودار قیمت می‌توان اطلاعات مهمی در مورد بازار به دست آورد، مثلا زمان‌هایی که عرضه افزایش یا کاهش پیدا می‌کند یا تقاضا تغییرات قابل توجهی را شاهد است. همچنین، نقاطی که قیمت در آنجا حمایت می‌شود و پایین‌تر نمی‌رود یا زمانی که مقاومتی در برابر آن ظاهر می‌شود و نمی‌تواند پیش‌تر برود.

پلتفرم‌های معاملاتی، نمودار قیمت انواع دارایی را به همراه ابزارهای تکنیکال در اختیار معامله‌گران قرار می‌‌دهند تا بتوانند به سادگی بازار را تحلیل و معاملات خود را طبق استراتژی که دارند تنظیم کنند.

نمودارها انوع مختلف خطی، کندلی و میله‌ای دارند که هریک اطلاعات در مورد معاملات را با شکلی متفاوت در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند. بعلاوه، قابلیت این را دارند که اندیکاتورهای متفاوتی بر روی آن‌‌ها اجرا شود.

در شکل زیر انواع نمودار را مشاهده می‌کنید:

انواع تحلیل تکنیکال

 

تعریف اندیکاتور

«اندیکاتور» (Indicator) یا شاخص ابزاری فنی یا تکنیکال است که با انجام محاسبات ریاضی بر روی قیمت‌های گذشته یک دارایی، قیمت آینده آن را پیش‌بینی می‌کند. اندیکاتورها بر روی نمودار قیمت گاهی در کنار خط روند و گاهی پایین نمودار ظاهر می‌شوند.

اندیکاتورها با اندازه‌گیری قیمت، ‌سود و حجم معاملات به تریدرهایی که از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند، سیگنال‌های معاملاتی می‌دهند. این ابزار تکنیکال با تحلیل داده‌های تاریخی قیمت به معامله‌گران برای پیش‌بینی حرکت قیمت در آینده کمک زیادی می‌کند.

بر خلاف تحلیل‌گران فاندامنتال، که ارزش ذاتی یک دارایی را با داده‌های مالی و اقتصادی ارزیابی می‌کنند، تحلیل‌گران تکنیکال با تمرکز بر الگوهای تغییرات قیمت، سیگنال‌های معاملاتی و سایر ابزارهای نموداری قدرت یا ضعف قیمت را محاسبه می‌کنند.

از آنجا که اندیکاتورها برای تجزیه و تحلیل حرکات و نوسانات کوتاه مدت طراحی شده‌اند، معمولا توسط تریدرهای فعال (با اهداف کوتاه مدت) مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این وجود،‌ سرمایه‌گذاران بلند مدت نیز ممکن است از اندیکاتورهای تکنیکال برای تشخیص نقاط مطلوب ورود و خروج به معامله استفاده کنند.

از کاربردهای اندیکاتور در بازارهای مالی می‌توان به  هشدار وقوع یک روند صعودی یا نزولی در بازار، تایید تحلیل و همچنین پیش‌بینی قیمت آینده اشاره کرد.

بنابراین، برای اینکه تحلیل دقیق‌تری داشته باشید، بهتر است از اندیکاتورهایی که مکمل یکدیگر هستند به طور همزمان استفاده کنید. اغلب تحلیل‌گران تکنیکال از چندین اندیکاتور در کنار هم استفاده می‌‌کنند تا رفتار قیمت را از جهات مختلف مورد بررسی قرار دهند.

 

انواع اندیکاتور

اندیکاتورها بر اساس توانایی آن‌ها در پیش‌بینی قیمت به انواع «پیش‌رو» (Leading) و «پس‌رو» (Lagging) تقسیم می‌شوند.

اندیکاتور برحسب توانایی پیش‌بینی قیمت

اندیکاتورهای «پیش‌رو» (Leading) نوعی اندیکاتور با قابلیت پیش‌بینی حرکت قیمت در آینده هستند. معمولا به دلیل این ویژگی که دارند، تریدرها برای شناسایی معکوس‌های احتمالی قیمت از آن‌ها استفاده می‌کنند.

البته به این نکته توجه داشته باشید که این اندیکاتورها ممکن است، سیگنال‌های کاذب یا غلطی ایجاد کنند که برای جلوگیری از گمراه شدن،‌ بهتر است همزمان از اندیکاتورهای پس‌رو نیز استفاده کنید. به عنوان مثالی از اندیکاتورهای پیش‌رو می‌توان از شاخص قدرت نسبی (RSI)، پارابولیک سار (PSAR)، حجم تعادلی (OBV) و … نام برد.

اندیکاتورهای پس‌رو (Lagging) نوع دیگری از اندیکاتور هستند که روند قیمت را پیگیری می‌کنند و پس از تغییر، سیگنال می‌دهند. اغلب اوقات، این اندیکاتورها برای تایید سایر اندیکاتورها مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال، اندیکاتورهای مووینگ اوریج (MA)، همگرایی و واگرایی مووینگ اوریج (MACD) و حجم نرخ تغییرات از اندیکاتورهای لگینگ یا پس‌رو هستند.

علاوه بر این دسته‌بندی،‌ اندیکاتورها را با توجه به فاکتورهایی که مورد بررسی قرار می‌دهند می‌توان به چهار نوع تقسیم‌بندی کرد؛ اندیکاتورهای «حجم» (Volume)، «ترند» (Trend)، «مومنتوم» (Momentum) و «نوسانی» (Volatility).

اندیکاتورهای حجم (Volume) اندیکاتورهایی هستند که تغییرات حجم دارایی را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند. این اندیکاتور معیار خوبی برای تایید قدرت روند است. این اندیکاتورها مقدار سود برای یک دارایی خاص را نیز اندازه‌گیری می‌کنند.

ممکن است تریدرها زمانی که این اندیکاتور مقدار کمی را نمایش می‌دهد از معامله کردن اجتناب کنند، زیرا می‌تواند سیگنالی از یک بازار رنج باشد. برخی از اندیکاتورهای حجم عبارتند از: «اسیلاتور چایکین» (Chaikin Oscillator)، «اسیلاتور حجم» (Volume Oscillator)، «حجم تعادلی» On-balance Volume (OBV) و «حجم بازار» (Market Oscillator).

اندیکاتورهای ترند (Trend) مانند، اندیکاتور آرون (Aroon Indicator)، شاخص میانگین حرکت جهت دار (ADX) و مکدی (MACD) به شما کمک می‌کنند تا جهت کلی در بازار را تشخیص دهید.

اندیکاتورهای «مومنتوم» (Momentum) که حتما باید در استراتژی معاملاتی شما باشند، قدرت روند را نشان می‌دهند. با استفاده از این نوع اندیکاتور می‌توانید ریورسال‌ یا بازگشت‌ روند را پیش‌بینی کنید. اندیکاتورهای «مکدی» (MACD)، «شاخص قدرت نسبی» (RSI) و «شاخص میانگین حرکت جهت دار» (ADX) از نوع مومنتوم به شمار می‌آیند.

اندیکاتورهای نوسانی (Volatility) تغییرات قیمت را در یک بازه زمانی مشخص نشان می‌دهند. این اندیکاتور می‌تواند به شما کمک کند که در بازارهای نوسانی سود کسب کنید. به عنوان مثال می‌توان به اندیکاتورهای (ADX)، (ATR) و باندهای بولینگر اشاره کرد.

 

سخن پایانی

اندیکاتورها از مهم‌ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال هستند که در بازارهای مالی و سرمایه‌‌گذاری مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. با استفاده از اندیکاتورها می‌توان روند قیمت یک دارایی یا ارز را بررسی و دیدگاه روشن‌تری نسبت به آینده قیمت پیدا کرد.

اندیکاتورها انواع مختلفی دارند که هریک اطلاعات خاصی از قیمت در اختیار تریدر یا سرمایه‌گذار قرار می‌دهند. در این مطلب به معرفی اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال پرداختیم و انواع اندیکاتور را به اختصار توضیح دادیم.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا