🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
ابزارهای معاملاتیواژه‌نامه و اصطلاحات

اندیکاتور دامپ و پامپ چیست؟ | دامپ و پامپ‌ها را از دست ندهید!

نمودار قیمت، شامل اطلاعات بیشماری است که معامله‌گران و تحلیل‌گران بسته به اطلاعاتی که در پی آن هستند، می‌توانند آن را مورد استفاده قرار دهند. اندیکاتورهای مختلفی برای سهولت کار معامله‌گران با نمودار قیمت طراحی شده است که با استفاده از آن‌ها، به‌راحتی می‌توانند روند بازار را از روی نمودار قیمت پیش‌بینی کنند.

اندیکاتور دامپ و پامپ، یک ابزار عالی برای کسب سود از نوسانات شدید بازار است. این اندیکاتور نقش موثری در پیش‌بینی روند بازار دارد و سیگنال‌های خرید و فروش را به‌صورت لحظه‌ای بر روی نمودار نشان می‌دهد. ما در این مقاله به معرفی اندیکاتور دامپ و پامپ پرداخته‌ایم و روش‌های سیگنال‌گیری از این اندیکاتور را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

اندیکاتور دامپ و پامپ

نوسان قیمت، ناشی از افزایش یا کاهش عرضه و تقاضا است که معامله‌گران می‌توانند با بررسی نوسانات و میزان عرضه و تقاضا و همچنین بررسی الگوی رفتاری نمودار قیمت یک معامله، آینده آن سهم را مورد بررسی قرار دهند. اما برای نتیجه‌گیری و تصمیم‌گیری درست، بهتر است از اندیکاتورها و ابزارهای دیگر در کنار نمودار قیمت استفاده کنند.

اندیکاتور پامپ و دامپ، یک ابزار کمکی برای پیش‌بینی روند بازار است. این اندیکاتور با نام APDI نیز شناخته می‌شود و مخفف کلمه Ammo Pump and Dump Index است که هم در زیر نمودار قیمت و هم بر روی نمودار قیمت نشان داده می‌شود.

اندیکاتور APDI، همانطور که از نامش پیداست، شاخص پامپ و دامپ قیمت است و بر پایه هوش مصنوعی، میانگین قیمت و قدرت بازار انجام می‌گیرد. این اندیکاتور نقش موثری در سیگنال‌دهی دارد که به‌صورت لحظه‌ای سیگنال‌های خرید و فروش را روی نمودار قیمت نشان می‌دهد.

با توجه به تحلیل‌هایی که انجام شده است، بهترین بازه‌های زمانی برای استفاده از اندیکاتور دامپ و پامپ، تایم فریم یک ساعت و تایم فریم ۳۰ دقیقه است. البته می‌توانید در تایم فریم‌های کمتر از ۳۰ دقیقه نیز از آن استفاده نمایید.

 

پامپ و دامپ چیست؟

به بالا رفتن ناگهانی قیمت یک ارز یا سهم اصطلاحا پامپ گفته می‌شود و به کاهش ناگهانی قیمت یک ارز دامپ می‌گویند.

پامپ و دامپ یک استراتژی در بازار ارز دیجیتال است. «پامپ» (pump) زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت یک ارز یا سهام پایین است و سرمایه‌گذاران بخش کلانی از سرمایه خود را بر روی این ارز قرار می‌دهند، در نتیجه قیمت آن ارز یا سهم به‌طور ناگهانی بالا می‌رود. به این افزایش تقاضا و بالا رفتن ناگهانی قیمت یک ارز اصطلاحا پامپ گفته می‌شود.

«دامپ» (Dump)، برعکس حالت پامپ است. در این حالت بعد از یک رشد قیمتی، سرمایه‌گذاران اقدام به فروش دارایی خود می‌کنند، در نتیجه، این امر موجب افت ناگهانی قیمت یک ارز شده و اصطلاحا دامپ رخ داده است.

 

روش‌های سیگنال گیری از اندیکاتور دامپ و پامپ

اندیکاتور دامپ و پامپ هم بر روی نمودار قیمت و هم در پنجره‌ای در زیر نمودار قیمت نمایش داده می‌شود که هر دوی آن‌ها در سیگنال‌دهی موثر است.

اندیکاتور APDI، همان شاخص دامپ و پامپ قیمت ارزهای دیجیتال است که در کنار آن از ابزارهای کمکی دیگری مانند زیگزاگ، «ایچیموکو» (Ichimoku) با تنظیمات اختصاصی و سطوح حمایت و مقاومت استفاده می‌شود.

این اندیکاتور هم بر روی نمودار قیمت و هم در پنجره‌ای در زیر نمودار قیمت نمایش داده می‌شود که هر دوی آن‌ها در سیگنال‌دهی به معامله‌گران کمک می‌کند. اندیکاتور دامپ و پامپ در پلتفرم تریدینگ ویو به دو شکل APDI on chart و APDI indicator قابل مشاهده است.

سیگنال گیری از دامپ و پامپ

اندیکاتور APDI در زیر نمودار با تنظیمات مخصوص قرار داده شده است. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید در کادر قرمز رنگ سه خط با رنگ‌های سبز، بنفش و قرمز وجود دارد که به معامله‌گران سیگنال خرید یا فروش می‌دهد.

نمودار دامپ و پامپ

تحلیلگران در هنگام خرید یک دارایی باید به خطوط سبز رنگ توجه نمایند. زمانی که خطوط سبز رنگ به صورت عمودی و رو به بالا قرار دارند، بهترین زمان برای خرید یک دارایی است.

همچنین برای دریافت سیگنال فروش از این اندیکاتور باید به خطوط بنفش رنگ توجه کنند، اگر این خطوط به صورت عمودی و رو به پایین ظاهر شد، در واقع این اندیکاتور به کاربران سیگنال فروش می‌دهد.

 

نحوه تعیین حد ضرر در اندیکاتور APDI

یکی از کاربردهای اندیکاتور APDI تعیین حد ضرر است که معامله‌گران با استفاده از آن به راحتی می‌توانند مقادیر مناسب حد ضرر را انتخاب نمایند. همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم، بهترین زمان معامله با استفاده از اندیکاتور دامپ و پامپ در تایم فریم‌های یک ساعت و ۳۰ دقیقه است که تعیین حد ضرر در هر یک از این تایم فریم‌ها کمی متفاوت است.

برای مثال شما باید برای خرید یک ارز یا سهم در بازه زمانی یک ساعته با توجه به ۱۰ کندل قبل حد ضرر خود را تعیین نمایید و کندلی که پایین‌ترین قیمت را داشت، به عنوان حد ضرر در نظر بگیرد. همچنین در موقعیت فروش، بالاترین قیمت در ۱۰ کندل گذشته به‌عنوان حد ضرر شناخته می‌شود. این در حالی است که در تایم فریم ۳۰ دقیقه حد ضرر بر اساس ۷ کندل قبلی تعیین می‌شود.

 

اندیکاتور دامپ و پامپ در تریدینگ ویو

ورژن جدید اندیکاتور APDI رایگان در دسترس عموم قرار ندارد و تحلیل‌گران برای استفاده از آن باید هزینه‌ای به مالک آن بپردازند. معامله‌گران می‌توانند بر روی این پلتفرم حد سود، حد ضرر و فاصله بین بالاترین قیمت و هدف را تعیین نمایند که خط قرمز نشان‌دهنده حد ضرر و خطوط سبز نشانگر هدف و تارگت هستند. همچنین کاربران می‌توانند برای آگاهی از دامپ و پامپ قیمتی در پلتفرم تریدینگ ویو، هشدارها را تنظیم نمایند.

 

سخن پایانی

همانطور که گفتیم اندیکاتور دامپ و پامپ یک ابزار برای پیش‌بینی روند بازار است که به‌عنوان یک شاخص برای تعیین دامپ و پامپ قیمت ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اندیکاتور سیگنال‌های خرید و فروش را بر روی نمودار قیمت نشان می‌دهد و بهترین زمان استفاده از آن در تایم فریم‌های یک ساعت و تایم فریم ۳۰ دقیقه است.

معامله‌گران می‌توانند با استفاده از این اندیکاتور به راحتی حد ضرر را تعیین نمایند تا تصمیمات معاملاتی خود را در زمان مناسب بگیرند. همچنین در کنار این اندیکاتور باید از ابزارهای دیگر نظیر زیگزاگ، ایچیموکو و سطوح حمایت و مقاومت استفاده کنید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا