دوره منتور شیپ
آموزش بیت کوینواژه‌نامه و اصطلاحات

نهنگ بیت کوین چیست؟ نهنگ در کریپتو به چه معناست؟

نهنگ بیت کوین واژه‌ جالبی در دنیای ارز دیجیتال است که ما را به یاد بزرگ‌ترین موجود کره‌ زمین در دریاها می‌اندازد. بازار ارزهای دیجیتال از ابتدا با فراز و نشیب زیادی همراه بوده و مثل هر تکنولوژی جدیدی، به مرور به ثبات و پایداری نسبی خواهد رسید. در این بین افراد یا مجموعه‌هایی هستند که مقدار قابل توجهی بیت کوین دارند و این ویژگی باعث شده آن‌ها قادر به انجام کارهایی باشند که اکثر سرمایه‌گذاران نیستند.

از آن‌جایی که شناخت ماهیت و عملکرد نهنگ‌ها در هر بازاری اهمیت زیادی دارد،‌ تصمیم گرفتیم این مقاله را به توضیح اجمالی پدیده‌ نهنگ‌ بیت کوین اختصاص دهیم تا ببینیم که چطور می‌شود هم در این بازار فعالیت کرد و هم از خطرات احتمالی چنین افرادی در امان بود.

نهنگ بیت کوین چیست؟

به هر فرد یا سازمانی که مقدار خیلی زیادی بیت کوین در کیف پول خود داشته باشد، «نهنگ بیت کوین» (Bitcoin Whale) گفته می‌‌شود. علت این نامگذاری این است که نهنگ‌ها حیوانات عظیم‌الجثه‌ دریاها هستند و اکثرا به‌صورت گروهی حرکت می‌کنند و می‌توانند تغییر زیادی در وضعیت آب‌های اطراف خود ایجاد می‌کنند. به‌طور مشابه،‌ نهنگ‌های بیت کوین می‌توانند در وضعیت بازار و قیمت بیت کوین تاثیرگذار باشند.

برای اینکه تشخیص دهیم یک کیف پول می‌تواند متعلق به نهنگ باشد یا نه، تعریف یا حد مشخصی وجود ندارد؛ ولی موضوعی که در بیشتر خبرها و مقالات می‌خوانیم، وجود چند هزار BTC در کیف پول است. برخی هم ۵۰۰ کیف پول با بیشترین دارایی در کل شبکه را به عنوان نهنگ درنظر می‌گیرند.

تاثیر یک نهنگ بیت کوین با نحوه‌ سفارش‌گذاری در یک صرافی قابل مشاهده است. مثلا اگر «دفتر سفارش» (Order Book) یک صرافی را ببینید،‌ اکثر سفارش‌ها زیر ۱ بیت کوین هستند و در موارد کمی مقادیری مثل ۵ و ۱۰ بیت کوین مشاهده می‌شود. اما گروهی از نهنگ‌ها ممکن است سفارشی به مقدار چند هزار BTC را به‌صورت یکجا (یا در چند مرحله) ثبت کنند و باعث تغییر وضعیت بازار شوند.

 

چرا باید فعالیت نهنگ‌های بیت کوین را زیر نظر بگیریم؟

ویژگی منحصربه‌فرد نهنگ‌ها باعث شده است که قادر باشند در قیمت بیت کوین نوسان ایجاد کنند. از طرفی افراد زیادی در این بازار هستند که کارشان ترید کردن است و به دنبال تغییرات قیمت برای کسب سود می‌گردند. این افراد روند بازار را به طور مدام زیر نظر دارند و به فعالیت نهنگ‌ها توجه زیادی می‌کنند. درست است که نهنگ‌ها می‌توانند موجب نوسان قیمت شوند، ولی آن‌ها به‌ طور مداوم در بازار فعالیت ندارند و پیش‌بینی رفتار یک نهنگ تقریبا غیرممکن است.

قانونی به نام ۸۰-۲۰ وجود دارد که می‌گوید که ۲۰ درصد از علت‌ها، ۸۰ درصد اتفاقات را رقم می‌زنند. این قانون در بسیاری از زمینه‌ها از جمله بازار بیت کوین صدق می‌کند. به این معنی که ۲۰ درصد از کیف پول‌ها بیش از ۸۰ درصد مجموع BTC های موجود را در اختیار دارند. پس این‌طور به نظر می‌رسد که عده‌ کمی قادرند در سرنوشت عده‌ زیادی تأثیرگذار باشند و این یعنی اگر حواس‌مان را خوب جمع نکنیم، در دام نهنگ‌ها خواهیم افتاد.

بازار بیت کوین فقط مختص نهنگ‌ها نیست و عده‌ زیادی از افراد و سازمان‌ها در آن سهم دارند و به‌خاطر نبود قانون مشخص و همچنین تعداد زیاد افراد معمولی و کوچک بودن حجم بازار، به‌راحتی دچار نوسان قیمت می‌شود و اینجاست که نهنگ‌ها به‌سادگی می‌توانند به سودهای قابل توجه دست پیدا کنند.

 

تکنیک‌های نهنگ‌ها برای دستکاری بازار

کارهای مختلفی از نهنگ‌ها برمی‌آید؛ اما تکنیکی که در اینجا به آن اشاره می‌کنیم در اصطلاح به «شستن و تکرارکردن» معروف است. این روشی است که یک نهنگ با اجرای به‌موقع آن می‌تواند سود زیادی به دست آورد. نهنگ بیت کوین در زمان خاصی شروع به فروش مقدار زیادی از کوین‌های خود در قیمتی پایین‌تر از قیمت بازار می‌کند. این اقدام باعث می‌شود قیمت به طور ناگهانی رو به کاهش برود و در اثر آن یک ترس (FOMO) عمومی در همه شکل می‌گیرد. عده‌ زیادی شروع به فروش دارایی‌های‌شان می‌کنند (حتی به ضرر) و این باعث پایین‌تر رفتن قیمت می‌شود.

حالا نهنگ منتظر می‌ماند که قیمت تا محدوده‌ مورد نظرش پایین بیاید و مجدد در حجم بالا خرید می‌کند و باعث افزایش قیمت می‌شود و این کار را تکرار می‌کند. در نهایت تعداد بیت کوین‌های نهنگ بیشتر می‌شود علی‌رغم اینکه عده‌ زیاد متضرر می‌شوند، سود زیادی نصیب جناب نهنگ می‌شود.

 

چطور می‌‌توان یک نهنگ بیت کوین را تشخیص داد؟

نهنگ‌ها اصولا تمایلی ندارند که هویت‌شان مشخص شود و شناسایی آن‌ها کار بسیار سختی است. همان‌طور که می‌دانیم در بلاک چین بیت کوین تنها آدرس کیف پول‌ها و موجودی آن‌ها را می‌توان دید و اسم واقعی و هویت هیچ‌کس قابل شناسایی نیست. اما وب‌سایت‌هایی وجود دارند که از طریق ربات‌هایی مخصوص، فعالیت کیف پول‌هایی را که تعداد زیادی BTC در آن‌ها وجود دارد زیر نظر می‌گیرند و زمانی که از این کیف پول‌ها تراکنشی ارسال شود، به همه اعلام می‌کنند.

ویل الرت از وب‌سایت‌های معروف در این زمینه است که علاوه بر بیت کوین، بلاک چین‌های زیادی را رصد می‌کند و تراکنش‌های بزرگ را شناسایی کرده و آلارم می‌دهد. این وب‌سایت کانال تلگرام پرطرفداری هم به همین نام دارد.

وبسایت دیگری که به بررسی فعالیت نهنگ‌ها می‌پردازد ویل تریس است. بیشتر خدمات این سایت مناسب کسب‌وکارهاست؛ ولی در قسمت رایگانش می‌توان اطلاعات خوبی از جابه‌جایی‌های بزرگ در بلاک چین‌ها کسب کرد.

 

فقط بیت کوین نهنگ دارد؟

قطعا جواب خیر است؛ اما نکته‌ مهمی که وجود دارد این است که اگر ارز دیجیتال مورد نظر یک استیبل کوین باشد، دیگر جمع‌آوری و احتکار کوین‌ها معنی پیدا نمی‌کند؛ البته هستند افرادی که مقادیر بسیار زیادی استیبل کوین در کیف پول‌شان نگهداری می‌کنند ولی مسئله‌ جالبی که در مورد بیت کوین مطرح است، محدود بودن تعداد کل بیت کوین‌هاست که باعث می‌شود فردی که مقدار زیادی BTC دارد بتواند در روند قیمت بازار تأثیر بگذارد.

البته نهنگ‌ها در اغلب اوقات، ابتدا در بازار ارزهایی که حجم کمتری دارند و کنترل آن‌ها ساده‌تر است فعالیت خود را شروع می‌کنند و بعد از زیادشدن دارایی‌هایشان به سراغ بازارهای بزرگ‌تر مثل بیت کوین می‌روند. علت این است در بازار بیت کوین، اصطلاحا کله‌گنده‌های زیادی وجود دارند و فقط با سرمایه‌ی خیلی زیاد می‌توان این مدل کارها را انجام داد.

 

چطور یک نفر می‌‌تواند تبدیل به نهنگ بیت کوین شود؟

هیچ دسته‌بندی یا محدوده‌ مشخصی برای نهنگ بیت کوین بودن تعریف نشده‌ است. همان‌طور که قبلا هم اشاره شد، نهنگ‌ها در بیشتر موارد به‌صورت مخفی فعالیت می‌کنند تا شناخته نشوند و به این ترتیب بهتر بتوانند به هدف‌شان برسند.

در وب‌سایت‌های مختلف تعدادی از نهنگ‌های بیت کوین از جمله: Pantera Capital ،Falcon Global Capital و Bitcoin Investment Trust معرفی شده‌اند. هم‌چنین برخی ساتوشی ناکاموتو را بزرگ‌ترین دارنده‌ بیت کوین معرفی می‌کنند و بعد از آن نام افرادی مثل برادران Winklevoss و Tim Draper و Barry Silbert‌ به چشم می‌خورد.

در وب‌سایت Bitinfocharts گزارش کاملی از وضعیت لحظه‌ای کیف پول‌ها در بلاک چین بیت کوین قابل مشاهده است. به طور مثال فقط یک کیف پول با موجودی بیشتر از ۱۰۰ هزار BTC‌ وجود دارد و ۱۰۰ کیف پول وجود دارند که موجودی آن‌ها بین ۱۰ هزار تا ۱۰۰ هزار BTC ‌است و ۲۲۲۸ کیف پول با موجودی هزار تا ۱۰ هزار BTC‌ وجود دارد.

صرافی‌های ارز دیجیتال دارایی مردم را در کیف پول صرافی نگهداری می‌کنند و در نتیجه از نظر میزان دارایی، آن‌ها را هم می‌توان نهنگ به حساب آورد؛ اما به‌خاطر وجود مقررات مشخص برای صرافی‌ها، آن‌ها حق دستکاری بازار را ندارند. پس اگر می‌خواهید به یک نهنگ بیت کوین تبدیل شوید، یا باید مقدار بسیار زیادی بیت کوین بخرید یا به نحوی با یکی از این شرکت‌های بزرگ همکاری داشته باشید.

 

آیا وجود نهنگ‌‌ها برای بازار ضرر دارد؟

مسئله‌ اصلی این است که وجود نهنگ‌ها یک حقیقت است و فارغ از این بحث که برای بازار مفیدند یا مضر، باید پذیرفت که آن‌ها وجود داشته و قدرت زیادی دارند. این پدیده فقط محدود به بازار ارز دیجیتال نمی‌شود و در بازارهایی مثل فارکس و بازار سهام نیز بازیگرهای پرقدرت وجود دارند که می‌توانند در روند قیمت‌ها تأثیرگذار باشند. به هر حال تفاوتی که بین این نهنگ‌ها وجود دارد، ماهیت بازار ارز دیجیتال و به‌خصوص ویژگی‌های بیت کوین است.

نکته‌ دیگر این است که در بررسی روند بازار، گاهی اوقات مسئله فقط یک سفارش با حجم 1000 BTC‌ یا ۶۰ BTC‌ نیست و قضیه می‌تواند بسیار پیچیده‌تر از این‌ها باشد. به همین خاطر توصیه می‌شود که وقتی به عنوان یک ماهی کوچک در دریا و کنار گروهی از نهنگ‌ها شنا می‌کنید، حوا‌س‌تان باشد که وقتی به سطح آب می‌روند، زیاد به آن‌ها نزدیک نشوید، چون قرار است موج‌های بزرگی ایجاد شود.

 

سخن پایانی

بازار ارزهای دیجیتال به داشتن نوسانات شدید معروف است. چنین نوساناتی می‌تواند با سود یا ضرر زیادی همراه باشد. در این مقاله با مفهوم نهنگ‌های بیت کوین آشنا شدیم و فهمیدیم که مجموعه‌ای از آن‌ها این قدرت را دارند که یک روند صعودی یا نزولی ساختگی را در بازار ایجاد کنند.

تریدرها سخت تلاش می‌کنند تا چنین روندهایی را با تحلیل‌های گوناگون تشخیص دهند، ولی باید همیشه به یاد داشته باشیم که بازیگران بزرگ هستند که آینده‌ این بازار را رقم می‌زنند.

مهم نیست که چند تا بیت کوین داریم،‌ مهم این است که بپذیریم ما در این بازار نقش ماهی‌های کوچک را ایفا می‌کنیم؛ پس هدف اول باید زنده ماندن باشد و بعد کسب سود. یعنی ما (به عنوان سرمایه‌گذاری کوچک) هیچ‌وقت نمی‌توانیم در روند یک بازار تأثیرگذار باشیم؛ ولی می‌توانیم دانش خود را در تمام جوانب این بازار افزایش دهیم تا در نهایت بتوانیم در زمان مناسب وارد بازار شده و در زمان مناسب خروج کنیم و به سود برسیم.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا