🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش بیت کوین

با مزایا و معایب ارز دیجیتال بیت کوین آشنا شوید

پیشرفت تکنولوژی طی سال‌های اخیر تاثیر قابل توجهی بر ترویج ارزهای دیجیتال از قبیل بیت کوین داشته است، حتما شما هم تا به حال اسم بیت کوین را شنیده‌اید.

در حقیقت ساختار پیچیده‌ این ارز دیجیتال ابهامات زیادی را در ذهن کاربران به وجود آورده است، بیت کوین چه مزایا و معایبی دارد؟ آیا سرمایه‌گذاری در این حوزه همچنان برای کاربران سودآور است؟ در این مقاله قصد داریم قابلیت‌های مثبت و منفی بیت کوین را با یکدیگر بررسی کنیم پس با ما همراه باشید.

آشنایی با بیت کوین

بیت کوین یک نرم افزار غیرمتمرکز است که روی چندین کامپیوتر در سراسر جهان به طور همزمان اجرا می‌شود و مثل یک بانک، امکان جابه‌جایی پول دیجیتال را برای کاربرها فراهم می‌کند. این شبکه از تکنولوژی دفترکل توزیع‌شده (DLT) خاصی به نام بلاک چین (Blockchain) استفاده می‌کند.

ارز دیجیتال غیر متمرکز «بیت کوین» (Bitcoin) برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ توسط یک برنامه‌نویس نا‌شناس طراحی و ساخته شد. بیت کوین در حال حاضر به عنوان یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال در سراسر جهان شناخته می‌شود، همین موضوع باعث شده تا روزانه افراد زیادی به کسب اطلاعات بیشتر و سرمایه‌گذاری در این حوزه فکر کنند.

ارزهای دیجیتال طی سال‌های اخیر مورد استقبال تعداد زیادی از کاربران قرار گرفته‌اند، برخی از افراد بدون در نظر گرفتن شرایط و فاکتور‌های مهم، برای سرمایه‌گذاری مبلغ زیادی را صرف خرید بیت کوین می‌کنند، اما اگر خواستار پیشرفت در بازار ارزهای دیجیتال هستید، لازم است که تمام جوانب مثبت و منفی بیت کوین را به‌درستی بسنجید، چرا که تنها در این صورت سود قابل توجهی را به دست می‌آورید.

 

مزایای بیت کوین

بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که افراد باید قبل از ورود به دنیای ارزهای دیجیتال، اهداف‌شان را به درستی بشناسند و قبل از سرمایه‌گذاری قابلیت‌های انواع مختلف ارزهای دیجیتال را بررسی کنند. ما هم به همین منظور قصد داریم تا در این بخش به مزایا و ویژگی‌های مثبت بیت کوین بپردازیم، با ما همراه باشید.

 

امنیت منحصر به فرد شبکه

افراد زیادی هستند که بعد از خرید دلار یا سایر پول‌های فیات خدمات بانکی را برای مدیریت سرمایه‌ خود انتخاب می‌کنند. حتما تا به حال شنیده‌اید که یکی از دلایل اصلی شکل‌گیری بیت کوین حفاظت از حریم شخصی کاربران بوده است. معمولا وقتی شما پولی را در بانک‌ می‌گذارید، دیگر نگران حملات هکرها و از دست دادن سرمایه‌ خود نیستید. اما در اکثر موارد کاربران به این نکته توجه نمی‌کنند که تاجران خصوصی به‌راحتی می‌توانند به اطلاعات شخصی شما دسترسی پیدا کنند و بفهمند که سرمایه‌ شما صرف خریدوفروش چه چیزهایی شده است.

شبکه‌ بیت کوین با به‌کارگیری تکنولوژی بلاک چین و ثبت اطلاعات مربوط به هر تراکنش امنیت شبکه را تأمین می‌کند، جالب است بدانید که با این وجود هویت شما به هیچ عنوان برای سایر کاربران قابل شناسایی نیست، به طور کلی اگر به ساختار شبکه دقت کنید به این نتیجه می‌رسید که مسائل امنیتی از همان ابتدا برای سازندگان بیت کوین حائز اهمیت بوده است.

 

کارمزد کم تراکنش‌ها

شما به ازای تراکنش‌هایی که در شبکه‌ بیت کوین انجام می‌دهید، کارمزد بسیار کمی پرداخت می‌کنید. به طور کلی کارمزد پرداختی کاربران شبکه‌ بیت کوین در مقایسه با سایر درگاه‌های پرداخت آنلاین مانند پی پال بسیار ناچیز است؛ البته این موضوع را هم در نظر داشته باشید که کارمزد تراکنش‌ها همیشه یکسان نخواهد بود، طبق گزارشات اعلام شده، هزینه‌ تراکنش‌ها در شبکه‌ بیت کوین معمولا بین ۱ درصد تا ۳ درصد متغیر است.

 

عدم کلاهبرداری در حوزه پرداخت

همان‌طور که می‌دانید شبکه‌ بیت کوین توسط هیچ سازمان و نهاد مشخصی کنترل نمی‌شود، همین موضوع هم باعث شده تا برخی از کاربران به سیستم پیچیده‌ی ارزهای دیجیتال اطمینان نداشته باشند؛ اما عملکرد سیستم امنیتی شبکه‌ بیت کوین طی سال‌های اخیر به قدری خوب بود که توانست نظر بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند، در حقیقت امنیت شبکه را ماینرها تأمین می‌کنند.

اگر نمودارهای تحلیل را دنبال کرده باشید می‌دانید که با ترویج بیشتر بیت کوین در جوامع مختلف، تعداد ماینرها هم افزایش می‌یابد. در نهایت افزایش تعداد ماینرها موجب تقویت سیستم امنیتی شبکه می‌شود، پس مبادلات و تراکنش‌های شما در بستری کاملا امن و قابل اطمینان به ثبت می‌رسند.

 

تراکنش‌های برگشت ناپذیر

یکی از ویژگی‌های قابل توجه شبکه‌ بیت کوین، تراکنش‌های برگشت‌ناپذیر آن است، اما منظور از برگشت‌ناپذیر بودن تراکنش‌ها چیست؟ برای مثال شما نمی‌توانید تراکنش‌ها و قرارداد‌های هوشمندی را که در شبکه تنظیم کرده‌اید، بعد از اجرا، متوقف یا لغو کنید. طبق گزارشات صورت گرفته برخی از تحلیل‌گران از برگشت‌ناپذیری تراکنش‌ها به عنوان یک نکته‌ مثبت یاد می‌کنند چرا که در این سیستم کاربران دیگر نگران لغو مبادلات نیستند.

 

تبادل مستقیم و بدون واسطه

شبکه بیت کوین توسط هیچ سازمان و نهاد دولتی کنترل نمی‌شود، بنابراین شما برای انجام مبادلات خود دیگر نیازی به حضور شخص ثالث ندارید. همه‌ ما کم ‌و ‌بیش با سیستم‌های مالی سر و کار داشته‌ایم و می‌دانیم که نهادهای دولتی قوانین خاص خودشان را دارند.

در برخی از موارد انجام مبادلات در سیستم‌های مالی سنتی بیش از چند روز طول می‌کشد، این در حالی است که شما با استفاده و به‌کارگیری شبکه‌ بیت کوین می‌توانید زمان لازم برای انجام مبادلات را به حداقل برسانید و دیگر نیازی نیست که از قوانین از پیش تعیین‌شده‌ سازمان‌ها و نهاد‌ها پیروی کنید.

 

بیت کوین مسدود شدنی نیست

همان‌طور که می‌دانید شبکه‌ بیت کوین توسط هیچ سازمان و نهاد مشخصی مدیریت نمی‌شود، بنابراین کسی نمی‌تواند تراکنش یا مبادلات شما در شبکه‌ را متوقف کند. سیستم‌های مالی سنتی رویکرد متفاوتی نسبت به این موضوع دارند، چرا که اگر شما قوانین از پیش تعیین‌شده را رعایت نکنید، جریمه خواهید شد و حتی در مواردی مبادله‌ شما به کلی لغو می‌شود.

 

نقد پذیری بالا

بیت کوین در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال از نقدینگی بسیار بالایی برخوردار است. اگر تا‌به‌حال پول خود را به دلار یا یورو تبدیل کرده باشید، می‌دانید که در طول انجام این فرآیند مبلغی به عنوان کارمزد از حساب شما کسر می‌شود. اما نقدینگی بالای بیت کوین این امکان را برای کاربران فراهم کرده که به هنگام تبدیل بیت کوین به پول‌های فیات مانند دلار یا یورو، ارزش سرمایه‌ خود را تا بیشترین حد ممکن حفظ کنند.

بسیاری از تحلیل‌گران بیت کوین را به عنوان یکی از انواع پول‌های فیات می‌شناسند، اما نکته‌ قابل توجه این است که فرایند خرید و فروش بیت کوین در مقایسه با پول‌های فیات سخت‌تر است.

 

تراکنش‌های بین‌المللی

همان‌طور که مشاهده کردید در طی سال‌های اخیر، بیت کوین محبوبیت بیشتری را در سراسر جهان به دست ‌آورده است. حتی برخی از فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ در حال حاضر روش پرداخت با بیت کوین را راه‌اندازی کرده‌اند، بنابراین بیت کوین امروزه به جایگاهی رسیده که شما می‌توانید با استفاده از آن خریدهای خود را در برخی سایت‌های اینترنتی و فروشگاه‌ها انجام دهید. در حال حاضر بسیاری از تجار و سرمایه‌گذاران از بیت کوین برای انجام مبادلات خود استفاده می‌کنند، پس بیت کوین گزینه‌ بسیار خوبی برای افرادی است که از کار کردن با پول‌های فیات خسته شده‌اند.

 

معایب بیت کوین

همان‌طور که در ابتدای مقاله هم گفته شد، شبکه‌ بیت کوین خدمات بسیار خوبی را به کاربران خود ارائه می‌دهد اما قطعا ضعف‌هایی در سیستم شبکه وجود دارد که باید به مرور زمان اصلاح شود. لازمه‌ داشتن یک رویکرد منطقی، بررسی هم زمان نکات مثبت و منفی آن است. بنابراین در این بخش قصد داریم تا به معایب و ضعف‌های موجود در سیستم بیت کوین بپردازیم.

 

حملات سایبری

بیت کوین به عنوان محبوب‌ترین ارز دیجیتال در بین کاربران شناخته می‌شود، اما اگر سابقه‌ آن را در بازار ارزهای دیجیتال بررسی کنید به این نتیجه می‌رسید که سرمایه‌گذاران بیت کوین حملات سایبری زیادی را تجربه کرده‌اند. حتی در برخی از موارد ایرادات فنی شبکه باعث شده تا کاربران با مشکل مواجه شوند و سرمایه‌ قابل توجهی را از دست بدهند. اما اگر مسائل امنیتی مربوط به صرافی و کیف پول را جدی بگیرید، با مشکلات این چنینی مواجه نخواهید شد.

 

تراکنش‌های کند و آهسته

در حال حاضر بیت کوین به عنوان یکی از روش‌های پرداخت شناخته می‌شود. اما اگر بخواهیم سرعت تراکنش‌های شبکه‌ بیت کوین را با تراکنش‌های بانکی که با کارت‌های اعتباری صورت می‌گیرند مقایسه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که مبادلات در شبکه‌ بیت کوین با سرعت کمتری به انجام می‌رسند.

بنابراین در حال حاضر شبکه‌ بیت کوین پاسخگوی تعداد زیادی از تراکنش‌ها نخواهد بود و به بیان ساده‌تر هنوز به جایگاهی نرسیده که بتواند جایگزین خوبی برای کارت‌های اعتباری باشد.

 

فعالیت در بازار سیاه

به طور کلی قوانین سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی به گونه‌ای طراحی شده‌ که از بروز اعمال مجرمانه جلوگیری می‌کنند، اما ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین رویکرد متفاوتی نسبت به این موضوع دارند. سازندگان بیت کوین معتقدند که نهادهای دولتی حق دخالت در تراکنش‌ها و معاملات افراد جامعه را ندارند.

همه‌ ما در دنیای امروز قادر هستیم تا با بهره‌گیری از خدمات شبکه‌ بیت کوین مبادلات مورد نظر خودمان را بدون نیاز به حضور شخص ثالث به اجرا در بیاوریم، در چنین شرایطی کاربران می‌توانند بدون هیچ محدودیتی در بازارهای سیاه فعالیت کنند. طبق گزارشات صورت‌گرفته، دید بسیاری از افراد نسبت به این قابلیت منفی است.

 

برگشت ناپذیری تراکنش‌ها

همان‌طور که در قسمت‌های قبل هم گفته شد، تراکنش‌ها در شبکه‌ بیت کوین برگشت‌ناپذیر هستند. جالب است بدانید همان‌طور که برگشت‌ناپذیری تراکنش‌ها به نفع شما است، در برخی از موارد می‌تواند به کاربران ضرر برساند. برای مثال اگر مبادله‌‌ای به اشتباه صورت بگیرد، لغو آن غیرممکن خواهد بود. بنابراین بهتر است که قبل از ثبت تراکنش‌ها در شبکه‌ بلاک چین تمام اطلاعات را با دقت بررسی کنید.

 

نوسانات قیمت

محبوبیت بیت کوین در جوامع مختلف باعث شده تا خرید و فروش آن نسبت به سایر ارزهای دیجیتال راحت‌تر باشد، همین موضوع به تنهایی یکی از عوامل مؤثر در نوسانات قیمت بیت کوین محسوب می‌شود. برای درک بهتر این موضوع کافیست که نمودار قیمت بیت کوین را در ماه گذشته بررسی کنید. بسیاری از افراد بعد از مواجه شدن با نوسانات ناگهانی قیمت بیت کوین، ضرر‌های میلیونی را متحمل شده‌اند، بنابراین بهتر است که شما هم با آگاهی کامل نسبت به چنین مسائلی سرمایه‌ خود را صرف خرید بیت کوین کنید.

 

سخن پایانی

امروزه بیت کوین در بسیاری از جوامع جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، رشد بی‌سابقه‌ قیمت بیت کوین در این مدت باعث شده تا تعدادی از کاربران گمان کنند که با خرید و سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌توانند سود‌های میلیاردی به جیب بزنند اما داشتن چنین تصوری کاملا اشتباه است.

همان‌طور که مشاهده کردید آینده‌ بیت کوین در بازارهای مالی روشن است اما بیشترین سود غالبا برای کسانی خواهد بود که با هدف سرمایه‌گذاری بلند مدت در این حوزه فعالیت می‌کنند. پیشنهاد ما به شما این است که بعد از سنجیدن تمام جوانب و آگاهی کامل نسبت به خواسته‌های خودتان تصمیم نهایی را بگیرید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا