🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش بیت کوینآموزش فارکس

نماد بیت کوین در فارکس چیست و چگونه می‌توان آن را معامله کرد؟

این روزها دیگر کمتر کسی را می‌توان یافت که حداقل برای یک بار هم که شده اسم «بیت کوین» (Bitcoin) و ارزهای دیجیتال به گوشش نخورده باشد. این دارایی‌های مجازی که برای اولین‌بار در سال ۲۰۰۹ میلادی ایجاد شدند، امروزه به‌قدری به محبوبیت رسیده‌اند که بسیاری از افراد و شرکت‌های سرمایه‌گذاری بزرگ بیت کوین و سایر رمزارزها را در سبد دارایی‌های خود قرار داده‌اند.

از طرف دیگر بازار فارکس به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار مالی جهان شناخته می‌شود و به لطف «قراردادهای مابه‌التفاوت» (Contract for Difference) یا به‌اختصار CFD، می‌توان هر دارایی قابل‌معامله را در آن خریدوفروش کرد. برای همین در سال‌های اخیر و با افزایش محبوبیت بیت کوین و کریپتوکارنسی‌ها شاهد اضافه شدن این دارایی‌های دیجیتال به بروکرهای فارکس نیز بوده‌ایم.

برای آشنایی شما با نماد بیت کوین در فارکس و یادگیری نحوه معامله این رمزارز، قصد داریم در مقاله امروز در مورد تمام مسائلی که در مورد معامله بیت کوین در فارکس وجود دارد، صحبت کنیم. بنابراین اگر با سوالاتی مثل «معامله بیت کوین در فارکس و صرافی ارز دیجیتال چه تفاوتی دارد؟» یا «می‌توان در فارکس بیت کوین معامله کرد؟» مواجه هستید، مقاله امروز به تمام سوالات شما پاسخ خواهد داد. لطفا همراه ما باشید.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین یک رمزارز است که هیچ شخص یا سازمان واحدی روی آن مدیریت ندارد. در عوض همه‌چیز براساس الگوریتم و به‌کمک فناوری بلاک چین کنترل می‌شود.

بیت کوین اولین و بزرگترین ارز دیجیتال جهان است که برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ میلادی و توسط یک یا چند توسعه‌دهنده ناشناس به جهانیان معرفی شد.

ما در مجموعه حسینی فایننس مقالات زیادی را در مورد تعریف بیت کوین و نحوه عملکرد آن منتشر کرده‌ایم و به احتمال زیاد بسیاری از شما نیز با این رمزارز آشنا هستید. با این حال ممکن است بسیاری از سرمایه‌گذارانی که در فارکس و روی دارایی‌های دیگری همچون جفت ارزها و طلا معامله می‌کنند، با بیت کوین آشنا نباشند. برای همین در این بخش، ابتدا مرور کوتاهی در مورد تعریف بیت کوین خواهیم داشت و سپس به سراغ معرفی نماد بیت کوین در فارکس و آموزش معامله آن می‌رویم.

همان‌طور که گفتیم بیت کوین یک ارز و دارایی دیجیتال است. این یعنی مانند پول‌ مرسوم کشورهای مختلف از جمله دلار و حتی ریال، خبری از آن در دنیای واقعی و به‌شکل فیزیکی نیست و همه‌چیز در رایانه و به‌صورت دیجیتال ذخیره می‌شود.

هنگامی که شما یک ارز دیجیتال را به شخص دیگری ارسال می‌کنید این انتقال به‌شکل نفر به نفر انجام شده و تراکنش‌ها نیز روی «بلاک چین» (Blockchain) ذخیره می‌شوند. برای همین خبری از شخص یا سازمانی میانجی برای پردازش تراکنش‌ها نیست و همه‌چیز به شکل غیرمتمرکز انجام می‌شود. این یعنی برخلاف پول رایج کشورها که توسط بانک مرکزی آن کشور مدیریت می‌شود، در دنیای ارزهای دیجیتال، خود کاربران و رایانه‌ها این مسئولیت را برعهده دارند.

علاوه بر این، ارزهای دیجیتال را می‌توان مانند هر دارایی دیگر، همچون سهام شرکت‌ها و ارزهای دولتی، معامله کرد و از نوسانات شکل‌گرفته در آن به سود رسید. قیمت این رمزارزها نیز در مقایسه با ارزش آن‌ها نسبت به سایر ارزها مثل دلار، یورو و پوند تعیین می‌شود.

سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال معمولا برای خرید بیت کوین و سایر رمزارزهای دلخواه خود به صرافی‌های رمزارزی همچون «بایننس» (Binance)، «کوکوین» (Kucoin)، «کوینکس» (Coinex)، «مکسی» (MEXC)، «ال بانک» (LBank) یا صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی مراجعه می‌کنند اما جالب است بدانید که امکان خریدوفروش بیت کوین در فارکس نیز وجود دارد. بیایید در بخش بعدی بیشتر در این مورد صحبت کنیم و ببینیم نماد معاملاتی بیت کوین در فارکس چیست و چگونه می‌توان روی آن معامله کرد.

 

بیت کوین در فارکس با چه نمادی معامله می‌شود؟

نماد خود بیت کوین BTC است و در فارکس می‌توان آن را با نمادهایی مثل BTCUSD ،BTCEUR و BTCGBP معامله کرد.

ارز دیجیتال بیت کوین نیز مانند هر دارایی معاملاتی دیگر نماد خاص خود را دارد که این نماد معمولا به شکل BTC یا BITCOIN نوشته می‌شود. همچنین از آنجایی که بیت کوین در فارکس در مقابل ارزهای دیگری همچون دلار، یورو و پوند معامله می‌شود نماد بیت کوین در فارکس به‌شکل TCUSD ،BTCEUR و BTCGBP نیز نمایش داده می‌شود.

البته ممکن است برای خوانایی بهتر نماد بیت کوین در فارکس در بین نماد هر دو ارز از علامت‌های «-» یا «/» نیز استفاده شود که در این صورت نماد بیت کوین در مقابل دلار به شکل‌های BTC-USD یا BTC/USD درمی‌آید.

افرادی که در صرافی‌های ارز دیجیتال، بیت کوین و سایر رمزارزها را معامله کرده‌اند، حتما با این نمادها آشنا هستند. در چنین صرافی‌هایی بیت کوین معمولا در مقابل رمزارز «تتر» (USDT) معامله شده و برای همین برای نشان دادن آن از نماد BTCUSDT یا BTC/USDT استفاده می‌شود. البته در صرافی‌های ارز دیجیتال نیز شاهد معامله مستقیم بیت کوین در مقابل دلار هستیم و دیدن بیت کوین با نماد معاملاتی BTCUSD دور از انتظار نیست.

نماد معاملاتی بیت کویندر بازار

برای مثال تصویر زیر محیط نرم افزار «متاتریدر ۴» (MetaTrader 4) یا به‌اختصار MT4 را نشان می‌دهد که به بروکر فارکس «ویندزور» (Windsor) متصل شده است. همان‌طور که می‌بینید نماد بیت کوین در فارکس با علامت BTCUSD قابل معامله است. همچنین نماد BTCJPY که در بین نمادهای قابل‌معامله دیده می‌شود جفت ارز بیت کوین در مقابل ین ژاپن را نشان می‌دهد. همچنین در این بروکر امکان معامله بیت کوین در مقابل یورو و پوند وجود ندارد و اگر می‌خواهید روی این دو نماد معامله کنید باید از بروکرهای دیگر کمک بگیرید.

نکته مهمی که در مورد معامله بیت کوین در فارکس وجود دارد این است که برخلاف خرید نقدی این رمزارز در صرافی‌های رمزارزی، هیچ بیت کوینی به کیف پول دیجیتال شما ارسال نمی‌شود. در عوض تنها اتفاقی که می‌افتد این است که شما به‌عنوان یک معامله‌گر روی نوسانات قیمت بیت کوین حدس و گمان می‌زنید و از تغییرات قیمت آن سود می‌کنید.

همان‌طور که می‌دانید در صرافی‌های ارز دیجیتال همچون بایننس زمانی که شما در بازار نقدی یا «اسپات» (Spot) اقدام به خرید بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال می‌کنید، بیت کوین‌های خریداری شده به کیف پول داخلی شما در آن صرافی انتقال داده می‌شود. اما در فارکس خبری از این انتقال نیست و شما تنها می‌توانید با باز کردن موقعیت‌های معاملاتی خرید یا «لانگ» (Long) و فروش یا «شورت» (Short) از افزایش و کاهش این رمزارز استفاده کنید و به درآمد دلاری برسید.

در واقع معامله روی نماد بیت کوین در فارکس در قالب قراردادهای مابه‌التفاوت یا CFD انجام می‌شود که تاحدودی شبیه انجام معاملات «فیوچرز» (Futures) در صرافی‌های رمزارزی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قراردادهای CFD پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله «معاملات CFD چیست؟ آشنایی با بازار CFD» را مطالعه کنید. همچنین قراردادهای فیوچرز نیز در مقاله «معاملات فیوچرز (Futures Contract) چیست؟ انواع قرارداد آتی» با جزئیات بیشتری توضیح داده شده‌اند که خواندن آن نیز خالی از لطف نخواهد بود.

 

آموزش معامله بیت کوین در فارکس

برای معامله بیت کوین در فارکس ابتدا باید در بروکری ثبت نام و احراز هویت کنید که امکان معامله بیت کوین را فراهم کرده باشد. سپس می‌توانید با انتخاب نماد BTCUSD مانند سایر دارایی‌های فارکس روی این رمزارز نیز معاملات خرید یا فروش باز کنید.

اکنون که با مفهوم بیت کوین و نماد آن در فارکس آشنا شدیم بیایید در مورد نحوه اضافه کردن آن به پلتفرم معاملاتی و شروع معامله صحبت کنیم.

اولین نکته‌ای که برای معامله بیت کوین در فارکس باید به آن توجه داشته باشید این است که مطمئن شوید بروکر انتخابی شما از بیت کوین و ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کند. ممکن است بروکر فارکسی که در حال حاضر از آن استفاده می‌کنید نماد بیت کوین را در بین نمادهای معاملاتی خود نداشته باشد که در این صورت مجبور هستید از یک بروکر دیگر استفاده کنید.

در مجموعه حسینی فایننس تقریبا تمام بروکرهای فارکس را معرفی کرده‌ایم که می‌توانید با خواندن آن‌ها یکی از این بروکرها را انتخاب کنید. یکی از بهترین بروکرهای فارکس که معامله روی بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را فراهم کرده است و با کاربران ایرانی هم مشکلی ندارد، بروکر ویندزور است که می‌توانید با خواندن مقاله «آموزش بروکر ویندزور (Windsor) + ثبت نام و نکات مهم» نحوه عضویت و احراز هویت در آن را یاد بگیرید.

بعد از ثبت نام و احراز هویت در یک بروکر فارکس که از بیت کوین پشتیبانی می‌کند، می‌توانید در آن یک حساب معاملاتی باز کرده و حساب خود را به یک پلتفرم معاملاتی همچون متاتریدر ۴ متصل کنید. در این صورت نماد بیت کوین در فارکس که گفتیم به‌شکل BTCUSD نمایش داده می‌شود، در بین نمادهای قابل‌معامله، قابل انتخاب خواهد بود.

 

آموزش اضافه کردن نماد بیت کوین به لیست نمادهای فارکس

اکنون سوالی که مطرح می‌شود این است که اگر نتوانستیم نماد بیت کوین را در بازار فارکس پیدا کنیم، چه کاری باید انجام دهیم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در این صورت ابتدا باید مطمئن شوید که معامله روی بیت کوین در بروکر شما پشتیبانی می‌شود، سپس در نرم افزار متاتریدر ۴ از منوی View روی Symbols کلیک کنید. همچنین می‌توانید با پایین نگه داشتن کلید کنترل روی کیبرد و زدن کلید U نیز پنجره مربوط به نمادها را باز کنید.

در این پنجره همان‌طور که در تصویر بالا نیز دیده می‌شود، می‌توانید از بخش CFD Crypto نماد بیت کوین در فارکس و سایر رمزارزهای قابل‌معامله را پیدا کنید. توجه داشته باشید که متناسب با بروکر مورد استفاده، ممکن است اسم این بخش متفاوت باشد اما معمولا با عبارت Crypto می‌توان آن را پیدا کرد.

برای مثال اگر می‌خواهید بیت کوین را در مقابل ین ژاپن معامله کنید باید نماد معاملاتی BTCJPY را انتخاب کنید. کاربران ایرانی و تقریبا بیشتر معامله‌گران جهان ترجیح می‌دهند بیت کوین را در مقابل دلار آمریکا معامله کنند که در این صورت باید نماد BTCUSD انتخاب شود. سایر نمادها نیز متعلق به دیگر رمزارزهای پشتیبانی شده توسط این بروکر هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به رمزارزهای «اتریوم» (Ethereum) با نماد ETHUSD، «لایت کوین» (Litecoin) با نماد LTCUSD و «ریپل» (Ripple) با نماد XRPUSD اشاره کرد.

بنابراین برای معامله بیت کوین در فارکس تنها کافی است از این بخش نماد معاملاتی آن را انتخاب کنید و سپس مانند باز کردن معامله روی جفت ارزها و سایر دارایی‌ها، روی این نماد نیز سفارشات خرید یا فروش خود را ثبت کنید.

برای آشنایی با نحوه ثبت سفارش و انجام معامله در فارکس پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله جامع «آموزش بازار فارکس از صفر تا صد برای مبتدیان» را مطالعه کنید.

 

سخن پایانی

بیت کوین اولین و بزرگ‌ترین ارز دیجیتال جهان است که چهارده سال پیش در چنین روزهایی که در اوایل ماه ژانویه میلادی قرار داریم، به‌صورت رسمی منتشر شد و سیستم مالی سنتی را به چالش کشید.

از آن زمان تاکنون بیت کوین توانسته خود را به‌عنوان یکی از ارزشمند‌ترین دارایی‌های قابل‌معامله در بازارهای جهانی مطرح کند. از همین رو بسیاری از بروکرهای فارکس امکان معامله روی نماد بیت کوین را فراهم کرده‌اند و شما می‌توانید در کنار جفت ارزهای محبوب خود روی این رمزارز پرطرفدار نیز معامله باز کنید.

نماد بیت کوین در فارکس BTCUSD است که البته می‌تواند به شکل‌های دیگر نیز نوشته شود. موضوعی که در مقاله امروز به‌طور مفصل در مورد آن صحبت کردیم و حتی آموزش اضافه کردن نماد بیت کوین در فارکس و انجام معامله روی آن را نیز توضیح دادیم.

شما معامله روی بیت کوین را در صرافی‌های رمزارزی ترجیح می‌دهید یا آن را در فارکس و به کمک بروکر خود معامله می‌کنید؟ در بخش نظرات همین مقاله می‌توانید تجربیات خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا