🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش بیت کوین

ساتوشی (Satoshi) چیست؟ هر بیت کوین چند ساتوشی است؟

برای ارزهای رسمی کشورهای مختلف، واحدهای اندازه‌‌گیری کوچک‌تری وجود دارد. برای مثال واحد اندازه‌‌گیری کوچک‌ترِ دلار، سنت است و هر یک دلار، به اندازه‌ی ۱۰۰ سنت ارزش‌گذاری شده یا هر ۱۰۰ پنس یک پوند انگلیس است. در دنیای ارزهای دیجیتال نیز چنین روندی وجود دارد و بسیاری از ارزهای دیجیتال واحدهای کوچک‌تر مخصوص به خودشان را دارند.

در این مقاله ما به بررسی ساتوشی که یکی از واحد‌های کوچک‌تر ارز دیجیتال بیت کوین است می‌پردازیم و تمام جنبه‌های آن‌ را برای شما به‌طور مفصل باز خواهیم کرد.

تعریفی از ساتوشی

«ساتوشی» (Satoshi) کوچک‌ترین واحد ارز دیجیتال بیت کوین به‌شمار می‌رود؛ هر یک ساتوشی، یک صد میلیونیوم بیت کوین است.

نام ساتوشی از روی اسم سازنده‌ پروتکل بلاک چین و ارز دیجیتال بیت کوین، «ساتوشی ناکاماتو» (Satoshi Nakamato) الهام گرفته شده است. برای سهولت در انجام تراکنش‌های بیت کوین، واحد‌های کوچک‌تری برای این ارز دیجیتال ابداع شد که ساتوشی یکی از این واحدها و کوچک‌ترین آن‌ها بود. از آنجا که یک بیت کوین ۱۰۰ میلیون ساتوشی است، پس با توجه به قیمت بیت کوین و طبق محاسبات، در تاریخ ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۹، هر یک دلار به اندازه‌ی ۱۲.۲۷۰ ساتوشی بوده است.

«فورک‌»های (Fork) بیت کوین که «بیت کوین کش» (Bitcoin cash) و «بیت کوین SV» (Bitcoin SV) هستند نیز این واحد کوچک‌تر را دارند. از آنجایی که ساتوشی ناکاماتو می‌خواست اختراع جدیدش به‌عنوان پول نیز مورد استفاده قرار بگیرد، فکر واحد‌های کوچک‌تر را هم کرده بود.

استفاده از ساتوشی با نماد SAT در گفت و گو‌های هر روزه، بین فعالان حوزه‌ ارزهای دیجیتال و بلاک چین، مخصوصا طرفداران بیت کوین، بسیار متداول است.

برخی از دستگاه‌های استخراج، حق ماینرها را به ساتوشی محاسبه می‌کنند و هشتگ #StackingSats نیز در توییتر بسیار رایج شده است. وجود واحدهای کوچک‌تر در ارزهای دیجیتال، انجام معاملات را راحت‌تر کرده و همچنین معاملات بسیار ریز را قابل خواندن می‌کند.

 

واحدهای بیت کوین

میلی بیت کوین، میکرو بیت کوین و ساتوشی واحدهای اندازه‌گیری ارز دیجیتال بیت کوین هستند.

همان‌طور که قبلا ذکر شد، برخی از ارزهای دیجیتال برای سهولت در معامله، قابلیت تبدیل شدن به واحدهای کوچک‌تر را نیز دارند. بیت کوین به عنوان بزرگ‌ترین و گران‌ترین ارز دیجیتال بی‌شک از این قائده مستثنی نخواهد بود. به دلیل بالا بودن قیمت بیت کوین، گاهی اوقات معاملات آن با پیچیدگی‌ها و مشکلاتی نظیر اعشار خوردن مواجه می‌شد که همین موضوع نرخ استفاده از عبارت ساتوشی را بسیار بالا برد.

از زمان ابداع بیت کوین تنها دو واحد رسمی برای آن معرفی شد که این دو واحد بیت کوین و ساتوشی بودند. در سال ۲۰۱۵، بیت کوین تحت استاندارد ۴۲۱۷ ISO قرار گرفت که مجبور شد برای واحدهای پولی، استانداردسازی جدیدی انجام دهد. از آن زمان بود که واحدهای بیشتری به بیت کوین اضافه شد.

علاوه بر ساتوشی واحد‌های دیگری برای بیت کوین هستند که «میلی بیت کوین» (mBTC) و «میکرو بیت کوین» (μBTC) هستند.

هر میلی بیت کوین برابر با ۱۰۰ هزار ساتوشی است که یعنی هر یک بیت کوین معادل ۱۰۰۰ میلی بیت کوین است.

هر میکرو بیت کوین برابر با ۱۰۰ ساتوشی است که یعنی هر یک بیت کوین معادل یک میلیون میکرو بیت کوین است.

 

ساتوشی چگونه به وجود آمد؟

وقتی می‌گوییم ساتوشی منظورمان خالق ارز دیجیتال بیت کوین نیست. با این حال، واحد ساتوشی نیز همان روزهای اولِ ابداع ارز دیجیتال بیت کوین و انجمن اینترنتی «بیت کوین تاک» (BitcoinTalk) به وجود آمد.

در تاریخ ۱۵ نوامبر ۲۰۱۰ فردی با نام کاربری «ریباک» (Rebuck) در انجمن بیت کوین تاک پیشنهاد داد که واحدی برابر با یک صدم بیت کوین ساخته شود و نام ساتوشی را برای آن انتخاب کرد. در آن زمان توجه زیادی به پیشنهاد این کاربر نشد و کسی مخالف یا موافق با ایده‌ او نبود.

در آن زمان چون بحث دیگری در این انجمن در رابطه با کاراکتر متنی بیت کوین وجود داشت، پیشنهاد ریباک در مورد ثبت واحدهای کوچک‌تر بیت کوین، کاملا نادیده گرفته شد.

تا اینکه چند ماه بعد در فوریه ۲۰۱۱، ریباک در پستی با عنوان «تقسیم بندی بیت کوین به واحدهای کوچک‌تر» دوباره نظر خود را عنوان کرد و آن زمان بود که نظر وی بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

حدود یک هفته بعد، پست دیگری در این انجمن با نام «بیت سنت» (BitCent) ایجاد شد که کاربری به نام «کولباس» (Kolbas) اعلام کرد زمان آن فرا رسیده است که واحد کوچک‌تری برای بلاک چین بیت کوین در نظر بگیریم.

نظر اکثریت بر این بود که هر بیت کوین ۱۰۰ میلیون ساتوشی باشد و بالاخره در پی موافقت همه با این پیشنهاد، ساتوشی به عنوان کوچک‌ترین واحد بیت کوین به رسمیت شناخته شد.

 

ساتوشی چند بیت کوین است؟

نحوه‌ اندازه‌گیری این واحدها نسبت به بیت کوین ممکن است در ابتدا کمی پیچیده به نظر برسد؛ به همین دلیل باید فرمول محاسبه‌ آن‌ها را بلد باشید. همان‌طور که قبلا نیز گفته شد، هر ساتوشی ۱۰۰ میلیونم بیت کوین است. این یعنی در هر بیت کوین ۱۰۰ میلیون ساتوشی وجود دارد.

1 BTC = 100.000.0000 SAT و 1 SAT = 0.00000001 BTC

پس برای تبدیل فرضی ساتوشی به بیت کوین باید میزان ساتوشی مورد نظر را در عدد ۰.۰۰۰۰۰۰۰۰۱ ضرب کنید. اگرچه به‌خاطر وجود صفرهای زیاد ممکن است دچار اشتباه شوید، پس پیشنهاد ما به شما این است که از ماشین حساب‌های موجود در اینترنت که برای همین کار طراحی شده‌اند، استفاده کنید تا دچار اشتباه نشوید. با یک جستجوی ساده تحت عنوان «ماشین حساب بیت کوین» و «ماشین حساب ساتوشی» می‌توانید سایت‌های زیادی را پیدا کنید که این فرآیند ساده را به‌صورت دیجیتالی برای شما انجام می‌دهند.

 

محاسبه‌ قیمت ساتوشی

برای حساب کردن قیمت دقیق ساتوشی، شما باید اول قیمت دقیق بیت کوین را در لحظه بدانید. یک جستجوی ساده در گوگل تحت عنوان «بیت کوین»، در همان قسمت سرچ، قیمت بیت کوین را در لحظه نشان می‌دهد. بعضی از وب‌سایت‌هایی مانند btcsatoshi معادل ساتوشی نسبت به هر دلار را به طور مداوم به نمایش می‌گذارند که این اطلاعات می‌تواند روند کار شما را بسیار سریع‌تر کند.

فاکتور دیگری که روی نرخ تبدیل بیت کوین به ساتوشی و برعکس تأثیر می‌گذارد، معادل ارزی بیت کوین است. یعنی شما باید قیمت بیت کوین را به دلار بدانید. نوسانات قیمت بیت کوین نسبت به عرضه و تقاضا مشخص می‌شود، به همین خاطر این ارز دیجیتال در روزهای مختلف قیمت‌های متفاوتی دارد. همچنین برای کاربران ایرانی نیز مهم است که قیمت دلار آمریکا را به تومان محاسبه کنند زیرا همان‌جور که می‌دانید نوسانات زیادی در این بین وجود دارد.

برای درک بهتر این موضوع، مثالی برای شما می‌زنیم. فکر کنید هر ۱ دلار در حال حاضر ۱۶۷۰۰ ساتوشی باشد، به دلیل نوسانات قیمت بیت کوین این مقدار در طول چند ثانیه تغییر خواهد کرد.

 

ساتوشی چگونه بدست می آید؟

به دلیل بالا رفتن روزافزون قیمت بیت کوین، ارزش ساتوشی نیز به طبع در حال رشد کردن است و استخراج آن می‌تواند برای شما بسیار پرسود باشد. کسانی که امکان خریدن دستگاه‌های استخراج بیت کوین را ندارند یا نمی‌توانند کامپیوترهای بسیار قدرتمند تهیه کنند که قدرت کافی برای ماین کردن بیت کوین را داشته باشد، می‌توانند به استخراج ساتوشی مشغول شوند.

در واقع برای استخراج کردن ساتوشی راه‌های مختلفی وجود دارد و شما می‌توانید تا ۵ هزار ساتوشی در روز استخراج کنید. البته این پروسه می‌تواند گاهی وقت‌گیر و از حوصله خارج شود. اولین راه برای بدست آوردن ساتوشی، استخراج بیت کوین و تبدیل آن به ساتوشی است یا اینکه می‌توانید بیت کوین بخرید و آن را تبدیل به ساتوشی کنید.

روش‌های دیگر برای استخراج ساتوشی، استفاده از وب‌‌سایت‌هایی است که به همین منظور ساخته شده‌اند که در ادامه‌ این مقاله به آن‌ها پرداخته خواهد شد.

 

چگونه ساتوشی رایگان بدست آوریم؟

در ابتدا لازم است که کیف پول بیت کوین برای خود بسازید و وارد سایت‌های استخراج ساتوشی شوید.

«بی‌تی‌چیت» (btcheat)، «بیت کوین ریوارد» (bitcoinreward) و «ساتوماینر» (satominer) سه سایتی هستند که از طریق آن‌ها می‌توانید اقدام به استخراج ساتوشی کنید.

در مرحله‌ بعد باید اطلاعات کیف پول دیجیتال خود را در قسمت ورودی سایت وارد کنید. در این صورت زمانی که موفق به دریافت ساتوشی شدید، ساتوشی شما مستقیم به کیف پول دیجیتال‌تان منتقل خواهد شد. شما ملزم هستید تا در فعالیت‌های مرتبط با هر سایت شرکت کنید. هر سایت برای اهدای ساتوشی پروتکل‌های مختص به خودش را دارد.

در بعضی از این سایت‌ها کافی است در نظرسنجی شرکت کنید، در برخی یک تبلیغ یا ویدئو ببینید یا اینکه یک بازی کوتاه بازی کنید. حتی از طریق معرفی سایت نیز می‌توانید، ساتوشی جایزه بگیرید. برخی از سایت‌ها، همان زمان ثبت‌نام به شما ساتوشی جایزه می‌دهند. مثلا سایت بیت کوین ریوارد در ازای ثبت نام و وارد کردن اطلاعات کیف پول‌تان به شما ۲۰۰۰ عدد ساتوشی می‌دهد و بعد از تأیید ایمیل نیز می‌توانید ۵۰۰ ساتوشی جدید بگیرید.

چند نکته در رابطه با استخراج ساتوشی وجود دارد که باید حتما به آن‌ها توجه داشته باشید. اول از همه مطمئن شوید سایتی که از طریق آن اقدام به دریافت ساتوشی کرده‌اید، معتبر باشد چرا که شما برای دریافت ساتوشی باید اطلاعات کیف پول خود را در اختیار وب‌سایت بگذارید.

اگر نمی‌دانید وب‌سایتی که می‌خواهید از آن‌ها استفاده کنید معتبر هستند یا نه، اسم وب‌سایت را در گوگل وارد کنید و نظرات کاربران را بخوانید و ببینید آیا این وب‌سایت‌ها واقعا به آن‌ها ساتوشی می‌دهند یا نه. وب‌سایت‌هایی که در بالا معرفی کردیم نیز فقط جهت آشنایی شما با این‌گونه وب‌سایت‌ها قرار داده شده‌اند و بهتر است خودتان نسبت به اعتبار آن‌ها جست‌وجو کنید.

هرگز فرآیند استخراج ساتوشی را به کس دیگری محول نکنید. با این کار شما اطلاعات کیف پول دیجیتال خود را در اختیار کسی جز خودتان گذاشته‌اید و حتی با در نظر گرفتن ایمنی و غیرقابل هک بودن کیف پول بیت کوین، باز هم ممکن است اطلاعات شما مورد استفاده‌ سو قرار بگیرد.

استخراج ساتوشی نیازمند دستگاه ماین قدرتمندی نیست و از طریق لپ‌تاپ‌ با قدرت پردازش بالا و یا گوشی موبایل هم می‌توان به استخراج پرداخت. اگرچه استخراج به‌وسیله‌ گوشی موبایل را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم.

 

سخن پایانی

با بالا رفتن قیمت بیت کوین، توجه جامعه‌ ارز دیجیتال نسبت به این واحد کوچک یعنی ساتوشی تا حد زیادی جلب شده است. نام این ارز دیجیتال را از روی خالق بیت کوین یعنی ساتوشی ناکاماتو برداشته‌اند که در همان اوایل پیدایش آن، کوچک‌ترین واحد آن یعنی ساتوشی نیز ابداع شد. ناکاماتو در سال ۲۰۰۸ مقاله‌ای نوشت که باعث پیدایش بیت کوین شد و تا به حال کسی نتوانسته به هویت واقعی ناکاماتو پی ببرد. بیت کوین واحد‌های کوچک دیگری هم دارد که هیچ‌کدام به اندازه‌ ساتوشی مورد توجه طرفداران این ارز دیجیتال قرار نگرفته است.

هر ساتوشی که در واقع کمترین مقدار ممکن از یک واحد ارز دیجیتال بیت کوین به شمار می‌رود، در زمان نوشتن این مقاله حدودا ۰.۰۰۰۰۸۰ دلار می‌ارزد. این رقم بسیار کوچکتر از یک پنی است. اگر روزی ارز دیجیتال بیت کوین، به طور گسترده و تحت عنوان پول رایج به کار رود، بی شک توجه روی ساتوشی نیز بیشتر خواهد شد. پس می‌توان گفت که ممکن است این واحد کوچک از ارز دیجیتال بیت کوین، ارزش سرمایه گذاری داشته باشد.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا