دوره منتور شیپ
آموزش فارکس

مدیریت سرمایه چیست؟ ۷ نکته مدیریت سرمایه بازار فارکس

سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی به ویژه بازار فارکس با پیچیدگی‌های بسیاری همراه است. به همین دلیل معامله‌گران باید از راهکارهای مختلفی نظیر مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک برای بهینه‌سازی و از بین بردن پیچیدگی شرایط معاملات خود استفاده کنند.

در واقع می‌توان گفت مدیریت سرمایه یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که هر سرمایه‌گذار باید آن را در معاملات خود برای کنترل ریسک و کسب حداکثر بازدهی در نظر بگیرد؛ زیرا معامله‌گران با استفاده از این روش می‌توانند جلوی ضررهای احتمالی را در فرآیند معاملات بازار فارکس بگیرند و پوزیشن‌های معاملاتی خود را بهینه نمایند.

ما قصد داریم تا در این مقاله به معرفی مدیریت سرمایه بپردازیم و نکات مهم در رابطه با مدیریت سرمایه را در فارکس، به طور کامل شرح دهیم. بنابراین اگر می‌خواهید شانس موفقیت خود را در بازار فارکس افزایش دهید تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

مدیریت سرمایه در فارکس

هدف از مدیریت سرمایه حفظ سرمایه اولیه و تلاش برای کسب سود حداکثری در بازار فارکس است.

«مدیریت سرمایه» (Capital Management) از جمله راهکارها و روش‌هایی است که سرمایه‌گذار برای مدیریت سرمایه و پول خود در حساب معاملاتی فارکس انجام می‌دهد. در حقیقت اصل و اساس مدیریت سرمایه حفظ ارزش سرمایه تجاری است. البته این امر به این معنا نیست که هیچ زمان در معاملات فارکس متحمل ضرر و زیان نمی‌شوید، بلکه به وسیله مدیریت سرمایه می‌توانید میزان ضرر معاملات خود را به طور چشمگیری کاهش دهید.

در حقیقت هدف اصلی مدیریت سرمایه حفظ سرمایه اولیه، مدیریت ریسک و کسب سود است. مدیریت سرمایه به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا با استفاده از آن ضررهای معاملاتی خود را محدود کرده و حداکثر بازدهی را از بازارهای مالی کسب کنند.

 

۷ نکته مهم مدیریت سرمایه فارکس

همانطور که گفتیم قراردادن مدیریت سرمایه در استراتژی معاملاتی به ماندگاری معامله‌گران در بازارهای مالی کمک بسیاری می‌کند. بنابراین اگر سرمایه‌گذاران مدت زمان بیشتری در معاملات بمانند، می‌توانند به موفقیت‌های خوبی در بازارهای مالی به خصوص بازار فارکس دست یابند. در ادامه نکات مهم در خصوص مدیریت سرمایه در فارکس آورده شده است.

نکات مهم مدیریت سرمایه

 

تعیین میزان ریسک

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین پارامترها در مدیریت سرمایه برای کسب سود تعیین میزان ریسک در هر معامله است. در حقیقت سرمایه‌گذاران باید قبل از ورود به یک معامله میزان ریسک نهایی را کنترل کنند و نباید اجازه دهند تا میزان ریسک آن‌ها از ۲ تا ۳ درصد بیشتر شود. در نتیجه با رعایت این نکته آن‌ها می‌توانند جلوی از دست رفتن سرمایه خود را بگیرند و به صورت مداوم سرمایه خود را رشد دهند.

 

استفاده از حد ضرر

حد ضرر یک بخش جدانشدنی در مدیریت سرمایه است و در صورتی که معامله‌گران در معاملات خود از حد ضرر استفاده نکنند، امکان از دست رفتن کل سرمایه آن‌ها وجود دارد. بنابراین معامله‌گران باید قبل از ورود به بازار مقدار حد ضرر معاملات خود را با استفاده از تکنیک‌های مختلف رایج در تحلیل تکنیکال تعیین کرده و از این طریق جلوی ضررهای بیشتر را در معاملات بگیرند. در واقع با رسیدن قیمت به آن نقطه، معامله به صورت خودکار بسته می‌شود.

 

ارزیابی نسبت ریوارد به ریسک

در صورتی که نسبت ریوارد به ریسک کمتر از عدد یک باشد، مدیریت سرمایه اجازه ورود معامله‌گران را به معامله نمی‌دهد. اما اگر نسبت ریوارد به ریسک برابر یا بیشتر از یک باشد، سرمایه‌گذاران اجازه ورود به معامله را دارند.

سرمایه‌گذاران باید پیش از ورود به بازار فارکس نسبت ریوارد به ریسک را بررسی کنند تا از این طریق متوجه شوند که این معامله چه مقدار سود و زیان برای آن‌ها به همراه خواهد داشت. در واقع نسبت ریوارد به ریسک از تقسیم حد سود به حد ضرر بدست می‌آید که باید هر دو پارامتر واحد یکسانی در این فرمول داشته باشند. با محاسبه نسبت ریوارد به ریسک دو حالت زیر رخ خواهد داد:

  • اگر مقدار نسبت ریوارد به ریسک کمتر از عدد یک باشد؛ در این حالت مقدار زیان این معامله از سود آن بیشتر خواهد بود و در نتیجه مدیریت سرمایه اجازه ورود سرمایه‌گذاران به این معامله را نمی‌دهد؛ زیرا ممکن است معامله‌گران در ازای دریافت سود بسیار کم، کل سرمایه خود را از دست بدهند.
  • در حالت دوم ممکن است میزان ریوارد به ریسک معامله برابر با یک یا بیشتر از یک شود. در چنین حالتی مدیریت سرمایه اجازه ورود سرمایه‌گذار را به این معامله می‌دهد، اما بهتر است سرمایه‌گذاران شرایط دیگر معامله را نیز بررسی نمایند.

به طور کلی می‌توان گفت طبق اصول مدیریت سرمایه، معامله‌گران باید نسبت ریوارد به ریسک را برای تمام معاملات خود محاسبه کرده و با توجه به مقدار آن در رابطه با ورود یا عدم ورود به معامله تصمیم‌گیری نمایند.

 

حجم معاملات

یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از مدیریت سرمایه در بازار فارکس، انتخاب حجم معاملات است که در صورت عدم توجه سرمایه‌گذاران به این موضوع ممکن است در معاملات خود سوددهی مناسبی نداشته باشند. در حقیقت محاسبه دقیق حجم معاملات تاثیر زیادی در تعیین حد ضرر در بازار فارکس دارد. بنابراین، بسیاری از معامله‌گران مبتدی به دلیل اینکه توانایی لازم برای محاسبه حجم معاملات را ندارند، نمی‌توانند حد ضرر معاملات خود را نیز به‌درستی تعیین نمایند.

 

احتیاط در استفاده از اهرم‌ها در معاملات

انجام معاملات با استفاده از اهرم‌ها یکی از دلایل جذب معامله‌گران به بازار فارکس است، اما این جذابیت برای سرمایه‌گذاران مبتدی احتمال از دست رفتن سرمایه را به همراه دارد. در واقع اهرم همانند یک شمشیر دو لبه است، زیرا می‌تواند در کنار سودآوری باعث از دست رفتن سرمایه معامله‌گران نیز شود.

همچنین بهتر است معامله‌گران در ابتدای کار از اهرم‌های معاملاتی پایین استفاده کنند، زیرا با استفاده از اهرم بالا میزان ریسک معامله خود را افزایش می‌دهند و ممکن است با ضرر از بازار خارج شوند.

 

کنار گذاشتن احساسات

حریص بودن از جمله ویژگی‌های مخربی است که موجب می‌شود تا سرمایه‌گذاران نگاه واقع بینانه‌ای به بازار نداشته باشند.

حرص و طمع از جمله محرک‌های اصلی بازار هستند که در صورت مدیریت نادرست و عدم کنترل می‌تواند به راحتی تریدرها را به خطا بیاندازد. در حقیقت معامله‌گرانی که درگیر این احساسات می‌شوند، اهداف غیر واقعی و نسبت حد سود و ضررهای نجومی برای معاملات خود تعیین می‌کنند.

لازم به ذکر است، بسیاری از معامله‌گران تازه کار در اوایل معامله‌گری دچار این احساسات خواهند شد، اما به مرور زمان و با تسلط بر بازارهای مالی، می‌توانند بر حرص و طمع خود مدیریت بهتری داشته باشند.

 

بیش از حد معامله باز نکنید

کسب سود از بازارهای مالی به ویژه بازار فارکس نیازمند صبر و حوصله است و نیازی نیست که در هر لحظه و هر زمان به دنبال یک معامله جدید باشید. بنابراین تا زمانی که سیگنال ورود به بازار را دریافت نکرده‌اید، نباید وارد بازارهای مالی شوید.

 

سخن پایانی

مدیریت سرمایه یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که هر تریدری باید برای بقا در بازارهای مالی آن را بیاموزد، زیرا بازارهای مالی با ریسک‌های بسیاری همراه هستند و در صورتی که فرد نداند چگونه سرمایه‌اش را مدیریت کند، ممکن است تمام این سرمایه از دست برود.

به طور کلی، معامله‌گران می‌توانند به کمک مدیریت سرمایه، ریسک موجود در معاملات را کنترل کرده و از این طریق حداکثر بازدهی را از بازار فارکس کسب کنند. ما در این مقاله نکات مهم را در خصوص مدیریت سرمایه در فارکس، به طور کامل مورد بررسی قرار دادیم، بنابراین شما می‌توانید با رعایت این نکات، سودهای قابل توجهی را از معاملات خود در بازار فارکس بدست آورید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. جا داره از اهمیت مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک منم یکم صحبت کنم و بگم که مدیریت سرمایه توی بازار فارکس یه قضیه خیلی مهمه. این به معنی مراقبت و استفاده بهینه از پولیه که برای معامله در بازار فارکس داری. باید حواسمون باشه که با استفاده از مقدار مناسبی از پول بتونیم معاملاتمون رو انجام بدیم و از ریسک‌ها محافظت کنیم.

    یکی از مهم‌ترین نکات مدیریت سرمایه اینه که مقداری از سرمایه‌تون رو فقط به یک معامله یا به یک ریسک نذارید. بهتره سرمایه‌تون رو برای چندین معامله و به ریسک‌های مختلف تقسیم کنید. این کار می‌تونه کمک کنه تا در صورت ضربه خوردن در یک معامله، همه سرمایه‌تون رو از دست ندهید.

    1. در مورد پاراگراف آخرت، خب این کار هم ایرادهایی داره.
      از جمله این که با افزایش تعداد معاملاتِ بازِ همزمان، طول استاپ در هر معامله، به نسبتِ تعداد معاملات، کوتاه و کوتاهتر میشه. مگر اینکه حساب به اندازه ای بالا باشه که بتونیم ضمن رعایت طولِ استانداردِ استاپ در هر معامله، تعداد معاملات هم زیاد کنیم.
      مجموعِ استاپهای کل معاملاتِ بازِ همزمان، نباید از حد مشخصی بزرگتر بشه.

  2. بهترین استراتژی برای معامله در فارکس مدیریت سرمایه هست اگر که قصد سود کردن و منفی نشدن حساب رو دارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا