دوره منتور شیپ
آموزش فارکسواژه‌نامه و اصطلاحات

نماد داوجونز (Dow Jones) چیست؟ | معرفی کامل نماد داوجونز در بازار فارکس

در هر بازار مالی، زمانی که سرمایه‌گذاران می‌خواهند در کمترین زمان وضعیت آن بازار را ارزیابی کنند به سراغ شاخص‌ها می‌روند. منظور از شاخص یک معیار آماری است که تغییرات در یک بازار یا اقتصاد را نشان می‌دهد. برای مثال اگر بازار بورس کشور خودمان را در نظر بگیرید شاخص کل وضعیت کلی بازار سهام ایران را نشان می‌دهد. شاخص کل مختص بورس اوراق بهادار ایران است اما برخی شاخص‌ها مثل «داوجونز» (Dow Jones) نیز وجود دارند که روی بازارهای مالی مختلف در سرتاسر جهان تاثیر می‌گذارند.

داوجونز شاخصی است که سهام ۳۰ شرکت برتر آمریکا را نمایش می‌دهد. این شاخص یکی از قدیمی‌ترین شاخص‌های موجود در تمام بازارهای مالی است که در مقاله امروز می‌خواهیم به‌طور کامل در مورد آن صحبت کنیم.

بنابراین اگر شما هم سال‌هاست که اسم شاخص داوجونز در بازار فارکس به گوشتان می‌خورد و هنوز نمی‌دانید که این نماد چه اهمیتی دارد، پیشنهاد می‌کنیم حتما تا انتها همراه ما باشید.

سهام داوجونز در فارکس چیست؟

داوجونز به شاخصی در بازارهای مالی گفته می‌شود که از ترکیب سهام ۳۰ شرکت برتر بورس آمریکا همچون اپل و مایکروسافت به دست می‌آید.

داوجونز یا «میانگین صنعتی داو جونز» (Dow Jones Industrial Average) شاخصی در فارکس و سایر بازارهای مالی است که عملکرد ۳۰ شرکت برتر آمریکایی را نشان می‌دهد. این شاخص که برخی اوقات تنها با اسم «شاخص داو» نیز شناخته می‌شود برای اولین‌بار در سال ۱۸۹۶ میلادی محاسبه شد و برای همین دومین شاخص قدیمی بازار آمریکا محسوب می‌شود.

شاخص داوجونز در فارکس با نمادهایی مثل DJI، US30 و حتی DOWUSD معامله می‌شود که بستگی به بروکر دارد. بنابراین وقتی با نماد US30 در فارکس مواجه شدید، منظور همان شاخص صنعتی داو جونز است.

یکی از مهم‌ترین مزایای وجود چنین شاخص‌هایی در این است که سرمایه‌گذاران می‌توانند در کمترین زمان وضعیت کلی بازار را بسنجند. برای مثال وقتی قیمت این نماد در پایان روز بالاتر از روز قبل بسته شود، می‌توان نتیجه گرفت که وضعیت کلی بازار صعودی بوده است. در صورتی هم که قیمت شاخص داوجونز کمتر از روز قبل بسته شود نشان‌دهنده نزولی بودن بازار است.

جالب است بدانید که داو جونز یک شاخص وزنی است؛ این یعنی سهام هر کدام از شرکت‌های تشکیل‌دهنده این شاخص وزن خاص خود را دارند و تغییرات برخی از آن‌ها تاثیر بیشتری روی قیمت کلی آن می‌گذارد.

شاخ داوجونز در مقایسه با دیگر شاخص‌های مطرح بازار آمریکا مثل S&P 500 کمی متفاوت‌ است. شاخص‌های دیگر معمولا براساس ارزش بازار خود وزن‌بندی می‌شوند اما در داوجونز این وزن‌بندی براساس قیمت هر سهم انجام می‌شود. بدین ترتیب هر کدام از سهم‌های موجود در شاخص داو جونز که قیمت بیشتری داشته باشد، وزن بیشتری نیز خواهند داشت و تاثیر بیشتری روی قیمت کلی می‌گذارد.

اکنون سوالی که مطرح می‌شود این است که سهام کدام شرکت‌ها جزو ۳۰ شرکت تشکیل‌دهنده داوجونز به حساب می‌آیند؟ همچنین چگونه یک شرکت می‌تواند به این شاخص اضافه شود؟ مهم‌تر از همه اینکه شاخص داوجونز با چه روشی محاسبه می‌شود؟

اینها سوالاتی هستند که در ادامه یک به یک به همه آن‌ها پاسخ می‌دهیم.

 

شرکت‌های حاضر در شاخص داوجونز

از مهم‌ترین شرکت‌های حاضر در شاخص داوجونز می‌توان به شرکت نرم‌افزاری مایکروسافت، اپل، شرکت هواپیمایی بوئینگ، کوکاکولا و نایک اشاره کرد.

شاخص داو جونز از سهام ۳۰ شرکت برتر بورس آمریکا در حوزه‌های مختلف تشکیل شده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سهام شرکت‌های «اپل» (Apple)، «بوئینگ» (Boeing)، «کوکاکولا» (Coca-Cola)، «دیزنی» (Disney)، «اینتل» (Intel)، «مک دونالدز» (McDonald’s)، «مایکروسافت» (Microsoft)، «نایک» (Nike)، «ویزا» (Visa) و «وال مارت» (Walmart) اشاره کرد. در جدول زیر لیست کامل این شرکت‌ها را به همراه نماد معاملاتی‌شان مشاهده می‌کنید:

نماد داو جونز

شرکت‌های حاضر در شاخص صنعتی داوجونز در حوزه‌های کاری مختلفی فعالیت می‌کنند. این حوزه‌ها شامل صنعت فناوری، مواد صنعتی، امور مالی، انرژی، بهداشت و… می‌شود.

 

چگونه سهام شرکت‌ها به شاخص داوجونز اضافه می‌شود؟

وظیفه حذف و اضافه سهام شرکت‌ها به شاخص داوجونز برعهده سردبیران نشریه وال استریت ژورنال است.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید مسئولیت انتخاب و اضافه کردن شرکت‌ها به لیست سهام داوجونز برعهده سردبیران نشریه «وال استریت ژورنال» (The Wall Street Journal) است. این افراد وظیفه افزودن شرکت‌ها به لیست میانگین صنعتی داو جونز یا حدف آن‌ها را برعهده دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد وال استریت خواندن مقاله «آشنایی با وال استریت و نقش آن در بورس جهانی» را به‌شدت پیشنهاد می‌کنیم.

قانون چندان پیچیده‌ای برای اضافه کردن یک شرکت به این لیست وجود ندارد. اگر شرکتی ارزش بازار بالایی داشته و مدام در حال رشد باشد، همچنین در بین فعالان این حوزه دارای اعتبار باشد، کاندیدای اضافه شدن به این لیست خواهد بود.

البته شرکت‌هایی که در زمینه حمل‌ونقل و خدمات رفاهی کار می‌کنند امکان اضافه شدن به لیست ۳۰ شرکت شاخص داو جونز را نخواهند داشت. دلیل آن هم این است که این‌گونه شرکت‌ها در شاخص‌های مطرح دیگر حضور دارند و برای همین سهام آن‌ها در شاخص میانگین صنعتی داوجونز لحاظ نمی‌شود.

زمانی که یک شرکت وارد لیست داوجونز می‌شود برای باقی ماندن در این لیست باید عملکرد مالی خوبی از خود برجای بگذارد. در غیر این صورت ممکن است شرکت مورد نظر جای خود را به شرکت دیگری بدهد. همچنین روند بازار نیز تعیین‌کننده ورود و خروج شرکت‌ها به این لیست خواهد بود. برای مثال ممکن است روند بازار به‌گونه‌ای باشد که شرکت‌های فعال در زمینه بهداشت یا فناوری نسبت به شرکت‌های فعال در حوزه انرژی در اولویت باشند. در این صورت شانس باقی ماندن این شرکت‌ها بیشتر خواهد بود.

اخیرا چندین شرکت مطرح از لیست داوجونز خط خورده‌اند که شاید مهم‌ترین آن‌ها شرکت‌های «اچ پی» (HP)، «بانک آمریکا» (Bank of America) و «جنرال الکتریک» (General Electric) باشند.

 

نحوه محاسبه شاخص داوجونز

برای محاسبه شاخص داوجونز قیمت سهام تمام ۳۰ شرکت حاضر در این شاخص با یکدیگر جمع شده و بر یک متغیر خاص به نام Dow Divisor تقسیم می‌شود.

برای محاسبه شاخص Dow Jones تنها کافی است قیمت سهام ۳۰ شرکت حاضر در این لیست را با یکدیگر جمع کرده و مجموع آن‌ها را بر یک متغیر خاص تقسیم کنید. این متغیر خاص Dow Divisor نام دارد و براساس تجزیه سهام و سود سهام شرکت‌های حاضر محاسبه می‌شود. متغیر Dow Divisor مدام در حال تغییر است و آخرین‌بار در اکتبر ۲۰۲۲ میلادی مقدار آن ۰.۱۴۹۲ اعلام شده بود.

بنابراین فرمول محاسبه شاخص میانگین صنعتی داو جونز بدین ترتیب است:

فرمول محاسبه داو جونز

در این فرمول P1 قیمت سهام شرکت اول، P2 قیمت سهام شرکت دوم و Pn قیمت سهام شرکت n است. در مخرج کسر نیز متغیر Dow Divisor قرار دارد که گفتیم آخرین بار مقدار آن ۰.۱۴۹۲ تعیین شده است.

 

معامله داوجونز در فارکس

بسیاری از بروکرهای فارکس امکان معامله روی نماد داوجونز را فراهم کرده‌اند که نماد معاملاتی آن با عباراتی همچون US30CASH ،US30 و… نمایش داده می‌شود.

در بازار فارکس همانطور که امکان معامله روی جفت ارزها، فلزات گران‌بها و ارزهای دیجیتال وجود دارد، معامله‌گران می‌توانند روی شاخص‌هایی مثل داوجونز نیز معامله باز کنند. بدین ترتیب با افزایش و کاهش این نماد در بازار شما هم می‌توانید به همراه آن سود کنید.

اولین قدم برای خریدوفروش شاخص داو جونز در فارکس این است که ببینید بروکر شما امکان معامله این شاخص را فراهم کرده است یا خیر. قدم بعدی پیدا کردن نماد داوجونز در پلتفرم معاملاتی است که بسته به بروکر ممکن است فرق داشته باشد. نماد اصلی داوجونز DJI است، ولی همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم ممکن است در بازار فارکس نماد این شاخص با عباراتی مثل WALLST30 ،US30CASH یا US30 نیز مشخص شده باشد.

خوشبختانه این روزها بسیاری از بروکرهای فارکس، به‌ویژه بروکرهایی که از زبان فارسی و کاربران ایرانی هم پشتیبانی می‌کنند، امکان معامله شاخص داوجونز و سایر شاخص‌های مطرح بازار را فراهم کرده‌اند. بنابراین حتی شما هم به عنوان یک سرمایه‌گذار و معامله‌گر ایرانی می‌توانید از داخل کشورمان روی این شاخص معامله کنید؛ شاخصی که ارتباط تنگاتنگی با اقتصاد قدرتمند آمریکا دارد و برای همین یکی از گزینه‌های خوب برای سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌رود.

نماد داو جونز

برای مثال تصویر بالا محیط نرم‌افزار معاملاتی متاتریدر ۴ را نشان می‌دهد که به بروکر «ویندزور» (Windsor) متصل شده است. در این بروکر نماد داوجونز US30CASH است و با انتخاب آن می‌توان روی این شاخص معامله کرد.

اگر به معامله داوجونز در فارکس علاقه‌مند هستید و به دنبال یک بروکر برای انجام این کار می‌گردید، می‌توانید طبق آموزشی که در مقاله «آموزش بروکر ویندزور (Windsor) + ثبت نام و نکات مهم» برای شما آماده شده است، در این بروکر عضو شوید و معاملات خود را شروع کنید. ویندزور هم از زبان فارسی و کاربران ایرانی پشتیبانی می‌کند و هم امکان معامله شاخص داوجونز در آن وجود دارد.

 

سخن پایانی

معامله داوجونز در فارکس یکی از روش‌های کسب درآمد در این بازار بزرگ است که نسبت به دارایی‌های دیگر ریسک نسبتا کمتری دارد. این نماد نشان‌دهنده عملکرد ۳۰ شرکت برتر بورس آمریکا است و برای همین رابطه تنگاتنگی با اقتصاد قدرتمند این کشور دارد.

به کمک شاخص داوجونز که اغلب با نام کامل میانگین صنعتی داو جونز و عبارت اختصاری DJIA شناخته می‌شود، سرمایه‌گذاران می‌توانند وضعیت کلی اقتصاد آمریکا و بازار بورس این کشور را ارزیابی کنند. در محاسبه این شاخص از سهام شرکت‌های معتبری همچون وال مارت، کوکاکولا، دیزنی، اینتل، نایک، مایکروسافت و بوئینگ استفاده شده و برای همین در بازارهای جهانی از اعتبار بالایی برخوردار است.

افرادی که در بازار فارکس فعال هستند می‌توانند در کنار جفت ارزها، فلزات گران‌بها و دیگر دارایی‌ها روی نماد داوجونز نیز معامله باز کنند و از افزایش یا کاهش آن کسب درآمد داشته باشند. برای اینکه شما هم با این نماد معتبر آشنا شوید و روی آن معامله کنید، در مقاله امروز به‌طور کامل در مورد نماد داوجونز در بازار فارکس صحبت کردیم و نحوه محاسبه آن را شرح دادیم.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. من کلا عاشق این هستم مقالات سایت شمارو خلاصه سازی کنم مثل همیشه و خیلی ساده و کلی بخوام بگم ، داوجونز نام یکی از شاخص‌های مهم و معتبر بورس هست. این شاخص معمولاً با علامت “DJIA” شناخته می‌شه. اون ۳۰ شرکت بزرگ و معتبر آمریکایی رو شامل میشه و قیمت اون‌ها رو نشون میده. این شاخص به عنوان یک معیار برای عملکرد بازار سرمایه در ایالات متحده شناخته میشه.

  2. یه مقاله نابی دیگر درباره نماد داوجونز در فارکس که از خوندش واقعا لذت بردم مرسسسسی ازتون

  3. اینکه گفتید داوجونز ریسک کمی تو معاملات دارد بنظرم اشتباه هست و ریسک بسیار بالایی تو معاملات دارد چون به شدت قیمتش در حال نوسان بوده و بعضی وقتا سود کلان و بعضی وقتا ضررهای کلان تری رو خواهید دید تو معامله داوجونز که خودم به شخصه هم سود کلان کردم هم ضرر کلان ولی در کل بنظرم بهترین ریسک رو داره و ارزشش رو داره ولی کاملا باید با بازار فارکس آشنا بود و شاخص رو کاملا زیر نظر داشته باشید برای معامله مخصوصا اخبار آمریکا که تاثیر بسیار زیادی روی افزایش یا کاهش این شاخص دارد یا حتی جنگ و آرامش و همه و همه چیز روی این شاخص تاثیر بسزایی دارد …

  4. با سلام
    مقاله خیلی خوبی بود فقط چون خودم نزدیک یک ساله تخصصی روی داوجونز معامله میکنم این که برای معامله کردن باید حتما توی فارکس حرفه ای باشید وگرنه ضرر های سنگینی رو متحمل خواهید شد واین نکته رو هم بگم که ذات این سهام صعودی هست ولی این هیچ وقت دلیل نمیشه که هر جا خرید بزنیم سود میکنیم چون ریزش هم داریم وبه خصوص وقتایی که اقتصاد امریکا دچار بحران بشه ریزش های سنگین خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا