دوره منتور شیپ
آموزش بورس

آشنایی با وال استریت و نقش آن در بورس جهانی

«وال استریت» (Wall Street) اسم خیابانی در نیویورک و در جنوب منهتن است که همه آن را با بازارهای مالی و شرکت‌های واقع شده در آن می‌شناسند. دلیل این ارتباط، به این خاطر است که بسیاری از بروکرها و بانک‌های سرمایه‌گذاری از قدیم مراکز خود را در این خیابان یا نزدیکی‌های آن تاسیس کرده‌اند تا به ساختمان مشهور بورس نیویورک نزدیک باشند.

با اینکه این روزها موسسات مالی، حضور در خیابان وال استریت را یک ضرورت نمی‌دانند و بسیاری از آن‌ها در سرتاسر آمریکا پخش شده‌اند، اما اصطلاح وال استریت هنوز هم مترادف با صنعت خدمات مالی شناخته می‌شود.

حتما خود شما نیز بارها اسم وال استریت را در گشت‌وگذارهای اینترنتی خود شنیده‌اید و شاید هم با فیلم «گرگ وال استریت» (The Wolf of Wall Street) مارتین اسکورسیزی این اسم به گوشتان خورده است. در هر صورت در این مقاله می‌خواهیم در مورد وال استریت و نقش آن در بورس جهان و بازارهای مالی صحبت کنیم. لطفا تا انتها ما را همراهی کنید.

وال استریت چه مفهومی دارد؟

خیابان وال استریت و محله‌های کناری آن در جنوب منهتن که محلی‌ها به آن منطقه اقتصادی می‌گویند، یکی از مکان‌های مهم نیویورک است که بسیاری از موسسات مالی بزرگ و مهم جهان در آن واقع شده‌اند. با این حال، دیجیتالی و جهانی شدن سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های مالی باعث شد تا بسیاری از بروکرها و شرکت‌های فعال در این حوزه مراکز خود را در مکان‌های دیگر نیز تاسیس کنند.

اما با وجود این موضوع هنوز هم از اصطلاح وال استریت برای اشاره به بازارهای مالی، شرکت‌های فعال در آن و خود سرمایه‌گذاران استفاده می‌شود. بورس‌ها، بانک‌های سرمایه‌گذاری، بانک‌های تجاری، بروکرها، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مالی و غیره همگی در کنار هم وال استریت را تشکیل می‌دهند.

بازار بورس نیویورک که از نظر میزان معاملات و حجم مالی بزرگترین بورس جهان است و همچنین بانک فدرال رزرو نیویورک هر دو در منطقه وال استریت قرار دارند و برای همین اصطلاح وال استریت در سطح جهانی برای اشاره به سیستم مالی آمریکا استفاده می‌شود.

 

اهمیت وال استریت

وال استریت هم از نظر اقتصادی و هم از نظر فرهنگی اهمیت زیادی دارد. ایالات متحده آمریکا بزرگترین اقتصاد جهان است و نیویورک به عنوان مرکز مالی آن شناخته می‌شود. برای همین اهمیت وال استریت در سطح جهانی ‌نظیر ندارد.

وال استریت از بزرگترین شرکت‌ها و موسسات مالی جهان تشکیل شده که صدها هزار نفر در آن مشغول به کار هستند. این ناحیه دو مورد از بزرگترین بورس‌های جهان را در خود جای داده که در این بورس‌ها سهام شرکت‌های بزرگی مثل «آمازون» (Amazon)، «گوگل» (Google)، «اپل» (Apple) و «اکسون» (Exxon) معامله می‌شوند.

علاوه بر این، از آنجایی که بسیاری از موسسات مالی در سرتاسر جهان فعالیت دارند و خدمات مالی خود را در اختیار افراد و کسب‌وکارهای بین‌المللی قرار می‌دهند، اهمیت اقتصادی وال استریت از مرزهای آمریکا نیز فراتر می‌رود.

از نظر فرهنگی نیز وال استریت در فیلم‌ها، سریال‌های تلویزیونی، کتاب‌ها و سرگرمی‌های دیگر نفوذ کرده و آثاری مثل گرگ وال استریت، «مارجین کال» (Margin Call) و «اتاق بخار» (Boiler Room) در دهه‌های گذشته سبک زندگی پرهیجان افراد در وال استریت را به تصویر کشیده‌اند.

سرمایه‌گذاران بزرگ وال استریت نیز مانند بازیگر‌ها، فوتبالیست‌ها و خوانندگان تبدیل به یک چهره مشهور یا سلبریتی شده‌اند. «وارن بافت» (Warren Buffet)، «جرج سوروس» (George Soros)، «لری فینک» (Larry Fink)، «جیمی دیمون» (Jamie Dimon) و «کارل ایکان» (Carl Icahn) از جمله سلبریتی‌های وال استریت به حساب می‌آیند.

در جریان بحران‌های مالی مثل بحران جهانی ۲۰۰۸ نیز معمولا همه مشکلات روی سر وال استریت و حرص و طمع درون آن ریخته می‌شود. برای همین شاید بتوان گفت هیچ اصطلاح مالی به اندازه وال استریت تا این حد تاثیر فرهنگی نداشته است.

اما از همه اینها که بگذریم خواندن تاریخچه پیدایش وال استریت نیز نکته‌های جالب توجهی در خود دارد. بیایید در بخش بعدی به این موضوع بپردازیم.

 

تاریخچه پیدایش وال استریت

وال استریت که از نظر لغوی به معنای «خیابان دیوار» است اسم خود را از دیوار چوبی که استعمارگران هلندی در سال ۱۶۵۳ در ناحیه منهتن برای دفاع از خود در برابر بریتانیایی‌ها و ساکنان بومی آمریکا ساخته بودند، گرفته است. این دیوار در سال ۱۶۹۹ برچیده شد، اما اسم این خیابان از آن زمان تاکنون وال استریت باقی مانده است.

در آن زمان این ناحیه در نزدیکی بندرهای نیویورک قرار داشت و برای همین در دهه ۱۷۰۰ میلادی، وال استریت به مرکز مبادلات مردم تبدیل شده بود. ریشه انتساب وال استریت به عنوان یک مرکز مالی به سال ۱۷۹۲ برمی‌گردد که در آن ۲۴ بروکر و بازرگان در آمریکا توافق‌نامه «باتن‌وود» (Buttonwood) را امضا کردند. طبق شواهد، آن‌ها در آن زمان براساس این توافق‌نامه در ناحیه وال استریت جمع شدند تا با یکدیگر تجارت داشته باشند.

در توافق‌نامه باتن‌وود شکل فعلی معامله اوراق ‌بهادار که مبتنی بر دریافت کمیسیون است، طراحی شده بود. هدف از این توافق‌نامه ایجاد بازار بورس خصوصی برای اعضای آن بود. یکی از اولین اوراق بهاداری که در این بورس معامله شد اوراق قرضه جنگی و سهام سازمان‌هایی مثل بانک نیویورک بود.

توافق‌نامه باتن‌وود در نهایت تبدیل به بازار بورسی شد که امروزه آن را با نام بازار بورس نیویورک یا NYSE می‌شناسیم. در سال ۱۸۱۷ میلادی بروکرهای باتن‌وود نیز اسم خود را به هیئت بازار بورس نیویورک تغییر دادند. این سازمان تازه تاسیس تا سال ۱۸۶۵ در مکان‌های اجاره‌ای به انجام معامله می‌پرداخت تا اینکه در این سال بالاخره در گوشه‌ خیابان وال استریت و «براد استریت» (Broad Street) ساکن شد و ساختمان اصلی خود را بنا نهاد.

با پیشرفت آمریکا و گذر زمان، چندین بورس دیگر نیز ساختمان‌های اصلی خود را در خیابان وال استریت بنا نهادند. از جمله بورس کالای نیویورک، بازار آتی نیویورک و بازار بورس آمریکا که امروزه با نام NYSE American Options شناخته می‌شود.

برای تامین نیازهای این بورس‌ها و نزدیکی به محل اصلی مبادلات، بانک‌ها، بروکرها و موسسات مالی نیز در این خیابان مستقر شدند. بعد از جنگ جهانی اول نیز شهر نیویورک با عبور از لندن به عنوان بزرگترین مرکز مالی جهان شناخته شد.

 

وال استریت چه نقشی در بورس جهان داشته است؟

اتفاقاتی که در طول تمام این سال‌ها در وال استریت افتاده است نه تنها روی صنعت سرمایه‌گذاری تاثیر گذاشته بلکه اقتصاد جهان و جامعه را نیز تحت تاثیر قرار داده است. در ادامه به طور خلاصه در مورد مهم‌ترین اتفاقاتی که در وال استریت افتاده است صحبت می‌کنیم.

سقوط بازار سهام در سال ۱۹۲۹ هنوز هم به عنوان بدترین بحران مالی تاریخ آمریکا شناخته می‌شود. در آن زمان که خبری از معاملات دیجیتالی نبود، بازار بورس نیویورک در مرکز این بحران قرار داشت. این سقوط به حدی شدت داشت که ارزش شاخص صنعتی داو جونز (DJIA) بیش از ۸۹ درصد از سقف خود در سپتامبر آن سال کاهش یافت و سرمایه‌گذاران خرد و سازمانی هر دو زیان‌های قابل‌توجهی را متحمل شدند.

سقوط بازار سهام در سال ۱۹۲۹ در نهایت به رکوردی منجر شد که به «رکود بزرگ» یا Great Depressoin مشهور است. در جریان این رکود یک چهارم مردم آمریکا شغل خود را از دست دادند و اقتصاد این کشور متلاشی شد. خیلی زود اقتصاد اروپا نیز به همین بحران دچار شد و برای همیشه دیدگاه یک نسل در مورد بازارهای مالی تغییر کرد.

سال‌ها بعد در ۱۹ اکتبر ۱۹۸۷ که به دوشنبه سیاه مشهور است، شاخص صنعتی داو جونز و شاخص S&P 500 بیش از ۲۵ درصد ارزش خود را از دست دادند. این موضوع باعث شد تا بورس‌های سرتاسر جهان نیز با اتفاق مشابهی روبه‌رو شوند.

 

سخن پایانی

وال استریت هم اسم یک خیابان است و هم به عنوان نمادی از بازارهای مالی شناخته می‌شود. بسیاری از موسسات مالی و سرمایه‌گذاری بزرگ و همچنین سازمان‌هایی مثل بازار بورس نیویورک، بانک فدرال رزرو و غیره در این منطقه قرار دارند. برای همین هر اتفاقی که وال استریت می‌افتد خواسته یا ناخواسته روی بورس کشورهای دیگر و بازارهای مالی مختلف نیز تاثیر می‌گذارد.

این موضوع را با خواندن تاریخچه وال استریت نیز می‌توان فهمید که در طول این مقاله در مورد آن صحبت کردیم. امیدواریم با خواندن این مقاله دفعه بعدی که اسم وال استریت به گوشتان خورد به خوبی با مفهوم آن آشنا شده باشید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا