دوره پرایس اکشن ict
آموزش فارکسابزارهای معاملاتی

معرفی بهترین اندیکاتور فارکس | ۸ اندیکاتور برتر

دوره حضوری منتور شیپ

افرادی‌ که تازه وارد بازار فارکس شده‌اند، معمولا وقتی برای اولین‌بار می‌خواهند معامله انجام دهند، تحت‌تاثیر تحلیل تکنیکال قرار می‌گیرند. صدها اندیکاتور تکنیکال مختلف برای اعمال بر روی نمودارهای بازارهای مالی وجود دارند و انتخاب مناسب‌ترین آن‌ها نسبت به سبک و استراتژی معاملاتی شما اهمیت بسیاری دارد.

در این مقاله، شما را با بهتربن اندیکاتور تکنیکال فارکس موجود از چهار گروه اصلی اندیکاتورهای روند، حرکت، نوسانات و حجم آشنا می‌کنیم و نحوه عملکرد آن را توضیح می‌دهیم.

اندیکاتور فارکس چیست؟

اندیکاتورهای تکنیکال از ابزارهای تحلیل بازار مالی هستند که با فرمول‌‌های ریاضی به‌وجود آمده‌اند و با مطالعه گذشته قیمت یک دارایی، اطلاعات زیادی در مورد آن در اختیار تریدر قرار می‌دهند.

اندیکاتورها اطلاعات خود را از تجزیه و تحلیل قیمت باز و بسته شدن معاملات و بالاترین و پایین‌ترین سطح قیمتی به‌دست می‌آورند.

اندیکاتورهای فارکس ابزارهایی هستند که با معادلات ریاضی محاسبه شده‌اند؛ با اعمال آن‌ها بر روی نمودار اطلاعاتی برای شما ظاهر می‌شود که می‌توانند به شما کمک کنند سیگنال‌ها و روندهای بازار را شناسایی کنید. این ابزار تحلیل تکنیکال به‌طور خاص در بازارهای معاملاتی بر روی نمودار قیمت اعمال می‌شود.

در نتیجه محاسبه معادلات ریاضی، اندیکاتورهای تکنیکال به‌صورت گرافیکی بر روی نمودار رسم می‌شوند. گاهی بر روی نمودار و در کنار روند قیمت ظاهر می‌شوند و گاهی در یک پنجره جداگانه ترسیم می‌شوند. هزاران اندیکاتور تکنیکال فارکس وجود دارد و علاوه‌بر آن، هر کسی که مهارت‌های کدنویسی داشته باشد می‌تواند اندیکاتور بنویسد. اندیکاتورها اطلاعات زیادی در اختیار فرد تریدر قرار می‌دهند.

برخی از محبوب‌ترین اندیکاتورها عبارتند از «میانگین متحرک» (MA)، «باندهای بولینگر» (‌‌‌Bollinger Bands)، «شاخص قدرت نسبی» (RSI) و میانگین متحرک همگرایی/ واگرایی (MACD). با توجه به نوع اندیکاتوری که انتخاب می‌کنید، اطلاعات مشخصی در مورد روند، حرکت، نوسانات یا حجم قیمت دارایی دریافت خواهید کرد.

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

کارایی اندیکاتور

 

تحلیل فارکس چیست؟

تحلیل فارکس، ‌ارزیابی تریدر از حرکت آینده قیمت یک دارایی است. معمولا تریدرها به کمک داده‌های گذشته قیمت، روند آینده آن را پیش‌بینی می‌کنند و بعد وارد معامله می‌شوند. سه نوع تحلیل برای فارکس داریم؛ تحلیل فاندامنتال، تحلیل تکنیکال و تحلیل سنتیمنتال.

تحلیل فارکس به این معناست که معامله‌گران حرکات بعدی را که یک جفت ارز یا یک دارایی قرار است انجام دهد، ارزیابی و برای گرفتن یک پوزیشن شرایط بازار را پیش‌بینی می‌کنند. سه نوع تحلیل برای بازارهای مالی وجود دارند؛ تحلیل فاندامنتال (Fundamental Analysis)، تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) و تحلیل سنتیمنتال (Sentimental Analysis).

تحلیل فاندامنتال بر اساس وضعیت اقتصادی کشورها، چشم‌انداز آینده و در درجه اول برنامه‌ریزی بانک‌های مرکزی برای نرخ بهره انجام می‌شود. تحلیل تکنیکال نیز بر عملکرد قبلی قیمت، تکرار الگوهای شناخته‌شده نمودار و عوامل دیگر تمرکز دارد. در حالی‌که تحلیل سنتیمنتال احساسات تریدرها را در دوره‌ای خاص بررسی می‌کند.

دوره پیشنهادی
بنر
دوره جامع معامله‌گری طلا و شاخص‌ها
ما در دوره جامع معامله‌گری طلا و شاخص‌ها که در سایت حسینی فایننس در اختیار شما قرار گرفته است، مفاهیم و اصول سرمایه‌گذاری در بازار طلا را به شما آموزش خواهیم داد. بعد از دیدن این دوره، می‌توانید با اعتماد به نفس کافی وارد بازار طلا شده و به‌کسب درآمد بپردازید.

انتخاب مناسب‌ترین روش تحلیل فارکس به سبک معاملاتی و استراتژی شما بستگی دارد. اگر به دنبال کردن نمودار و الگوهای معاملاتی علاقه دارید، تحلیل تکنیکال برای شما مناسب است. در صورتی‌که یک سرمایه‌گذار صبور هستید که اخبار و رویدادها برای شما جذابیت دارند، تحلیل فاندامنتال برای‌تان گزینه خوبی است و اگر موقعیت‌های سریع در بازار شما را هیجان‌زده می‌کنند، تحلیل سنتیمنتال می‌تواند نظر شما را جلب کند.

 

انواع اندیکاتور فارکس

اندیکاتورهای فارکس بر اساس اطلاعاتی که در اختیار فرد تریدر قرار می‌دهند به ۴ دسته تقسیم می‌شوند. این اندیکاتورها هر یک برای هدف خاص استفاده می‌شوند و معامله‌گران با توجه به اطلاعاتی که نیاز دارند، نوع اندیکاتور را انتخاب می‌کنند.

  • اندیکاتورهای روند (Trend Indicators): معامله با روند، روشی است که بسیاری از معامله‌گران با تجربه آن را شانسی برای موفقیت می‌دانند. معامله‌گران روند معتقدند که معامله در جهت روند قیمت می‌تواند شما را به سود برساند. به‌عنوان مثالی از اندیکاتورهای روند، می‌توان به اندیکاتورهای میانگین حرکت جهت دار (ADX) و واگرایی/همگرایی میانگین متحرک (MACD) اشاره کرد.
  • اندیکاتورهای حرکت (Momentum Indicators): اندیکاتورهای مومنتوم که به آن‌ها نوسانگر نیز گفته می‌شود، می‌تواند به شما کمک کند وضعیت اشباع خرید و اشباع فروش در بازار را تشخیص دهید. این اندیکاتورها سرعت و بزرگی حرکات قیمت دارایی را نشان می‌دهند و در کنار اندیکاتورهای روند، می‌توانند نقطه شروع و پایان یک روند را مشخص کنند. شاخص قدرت نسبی (RSI)، ایچیموکو (Ichimoku) و اسیلاتور استوکستیک (Stochastic) از انواع اندیکاتورهای مومنتوم هستند.
  • اندیکاتور نوسانات (Volatility Indicators): اندیکاتورهای نوسانات در حالی‌که محدوده‌های قیمت را شناسایی می‌کنند، حجم پشت حرکت را نیز آشکار می‌کنند. آن‌ها جهت فعلی بازار را به معامله‌گران نشان می‌دهند و برای پیش‌بینی حرکات آتی قیمت استفاده می‌شوند. اغلب یک تغییر ناگهانی در سنتیمنت بازار می‌تواند یک سیگنال ورود ایجاد کند. میانگین رنج واقعی (ATR) و بولینگر باندز (Bollinger Bands) از نمونه‌های اندیکاتور نوسانات هستند.
  • اندیکاتور حجم (Volume Indicators): اندیکاتورهای حجم، حجم معاملات پشت هر حرکت قیمت یا تعداد معاملات در بازه زمانی مشخص را نشان می‌دهند. این اندیکاتور به‌صورت میله‌ای در نمودار قیمت ظاهر می‌شود. اندیکاتور حجم قدرت خریداران و فروشندگان را نمایش می‌دهد و با استفاده از محاسبه قدرت این دو گروه مشخص می‌کند. معمولا از اندیکاتور حجم برای تشخیص احساسات حاکم بر بازار نیز استفاده می‌شود. اندیکاتور حجم تعادلی (OBV) نوعی اندیکاتور حجم است.

فاکتور انتخاب اندیکاتور

 

بهترین اندیکاتور فارکس

امکان خطا در عملکرد اندیکاتورها وجود دارد یا ممکن است برخی از آن‌ها سیگنال را دیرتر اعلام کنند. در نتیجه بهتر است که برای گرفتن سیگنال‌های خوب و به‌موقع از چند اندیکاتور در کنار هم استفاده کنید و حتما دقت داشته باشید که برای استراتژی معاملاتی شما مناسب باشند و اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار دهند.

داده‌ها نشان می‌دهد که طی ۵ سال گذشته، اندیکاتوری که بهترین عملکرد را به خود اختصاص داده، اندیکاتور ایچیموکو بوده است. در مجموع ۳۰،۳۴۱ دلار یا ۳۵/۳۰ درصد سود حاصل کرده است. این اندیکاتور در یک بازه زمانی بیش از ۵ سال، حدودا​ بیش از ۶ درصد در سال به تریدرها سود داده است.

این در حالی‌ست که سایر اندیکاتور‌های تکنیکال سودآوری کم‌تری داشته‌اند. کمترین بازدهی مربوط به اندیکاتور استوکاستیک بود که بازدهی منفی ۲۰٫۷۲ درصد داشته است.

علاوه‌بر این، در همین بازه زمانی اغلب اندیکاتورها منجر به دراوداون (افت سرمایه) بین ۲۰ تا ۳۰ درصد شدند. در مورد دراودان و افت سرمایه در مقاله «دراودان (Drawdown) افت سرمایه در فارکس چیست؟» بیشتر توضیح داده‌ایم.

 

دوره پیشنهادی
بنر
دوره جامع پرایس اکشن
پرایس اکشن (Price Action) یکی از شیوه‌‌های برتر معامله‌‌گری است که در آن داده‌‌های قیمت، مبنای تحلیل ارزهای دیجیتال قرار گرفته و باعث می‌شود معامله‌‌گر بتواند نقاط ورود و خروج را برای معامله شناسایی کند.

سخن پایانی

اندیکاتورها ابزارهای مفیدی برای کمک به معامله‌گران هستند تا در زمان کم اطلاعات کاربردی در اختیار آن‌ها قرار دهند؛ اما فقط ابزار هستند. با مطالعه عملکرد انواع اندیکاتور در بازارهای مالی به این نتیجه رسیدیم که ایچیموکو بهترین عملکرد را داشته؛ اما این بدان معنا نیست که سایر اندیکاتورها به‌دردنخور و غیرقابل استفاده هستند. هر یک از اندیکاتورها می‌توانند اطلاعات خاصی به ما بدهند که شاید بدون آن‌ها نشود به این داده‌ها رسید.

به طور کلی نمی‌توان گفت که تنها یک اندیکاتور خوب داریم؛ اگر قصد استفاده از اندیکاتورها را دارید، بهتر است چند اندیکاتور را با هم انتخاب کنید و با سیستم معاملاتی خود تطبیق دهید. ممکن است در هر استراتژی اندیکاتور خاصی بازدهی بهتری داشته باشد.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا