🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل بازار

تحلیل سنتیمنتال (Sentimental) یا احساسات در بازارهای مالی چیست؟

سنتیمنت بازار از معیارهایی‌ست که احساسات خریداران و فروشندگان را نمایش می‌دهد. گاهی اوقات به‌عنوان روشی برای تحلیل قیمت‌ها در بازار و رفتار معامله‌گران استفاده می‌شود. برخی از حرکات قیمت یا اخبار بر احساسات تریدرها و سرمایه‌گذاران تاثیرات مثبت یا منفی دارند.

«احساسات بازار» (Market Sentiment) به نگرش کلی سرمایه‌گذاران یک دارایی خاص باز می‌گردد. در این مطلب قصد داریم سنتیمنت بازار و فاکتورهای دخیل در سنجش آن را معرفی کنیم.

سنتیمنت بازار چیست؟

سنتیمنت بازار یا تحلیل سنتیمنتال به احساسات سرمایه‌گذاران و روانشناسی بازارهای مالی اشاره دارد.

بازارهای مالی مملو از انواع احساسات، ترس، نگرانی، ‌حرص، طمع و… است که می‌توانند روند قیمت یک دارایی را تحت تاثیر قرار دهند. اگر احساست در بازار مثبت باشد سرمایه‌گذاران تمایل به خرید نشان داده و بازار حالت صعودی پیدا می‌کنند. در مقابل نیز اگر احساسات منفی باشد، تمایل به خرید کاهش پیدا کرده و بازار روند نزولی به خود می‌گیرد.

احساسات بازار به نگرش کلی سرمایه‌گذاران نسبت به یک بازار اوراق بهادار یا دارایی خاص اشاره دارد. این احساس حاصل یک روانشناسی جمعی است که از طریق فعالیت و حرکت قیمت اوراق بهادار معامله شده در آن بازار آشکار می‌شود.

در حالت کلی، افزایش قیمت‌ها نشان‌دهنده احساسات مثبت و بازار صعودی است، در حالی که کاهش قیمت‌ها وجود احساسات نزولی را در بازار نشان می‌دهد.

 

تحلیل سنتیمنتال

از طریق تحلیل سنتیمنتال می‌توان به احساسات مثبت و منفی در بازار و در نهایت به روند صعودی یا نزولی بازار در آینده پی برد.

رفتار و احساسات سرمایه‌گذاران و معامله‌گران است که روند بازار و قیمت‌ها را شکل می‌دهد. حال نقش تحلیل سنتیمنتال این است که احساسات مثبت، منفی و خنثی را دربازار شناسایی کند و یک دید کلی نسبت به آینده بازار به تریدر بدهد. تحلیل سنتیمنتال یکی از روش‌های تحلیل بازار است که در کنار تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال برای پیش‌بینی رفتار بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

احساسات بازار که «احساس سرمایه‌گذار» (Investor sentiment) نیز نامیده می‌شود، همیشه مبتنی بر اصول بنیادی نیست. معامله‌گران و تکنیکالیست‌ها بر احساسات بازار تکیه می‌کنند، زیرا این احساسات بر شاخص‌های فنی که برای اندازه‌گیری و کسب سود از حرکات کوتاه مدت قیمت استفاده می‌کنند، تاثیر می‌گذارد.

احساسات بازار برای سرمایه‌گذارانی که خلاف جهت روند بازار ترید می‌کنند نیز مهم است. به عنوان مثال، اگر همه در حال خرید هستند، این تریدر می‌داند که باید بفروشد.

معمولا سرمایه‌گذاران احساسات بازار را نزولی یا صعودی توصیف می‌کنند. زمانی که کنترل بازار در دست خرس‌ها باشد، قیمت سهام در حال کاهش و زمانی که گاوها کنترل بازار را به دست می‌گیرند، قیمت در حال افزایش است.

اغلب این احساسات است که بازار را هدایت می‌کند، پس ارزش ذاتی نمی‌تواند با ارزش بازار یکی باشد. به بیان ساده‌تر، احساسات بازار مربوط به احساسات و عواطف سرمایه‌گذاران است، در حالی که ارزش ذانی عملکرد تجاری یک دارایی باز می‌گردد.

برخی سرمایه‌گذاران از یافتن دارایی‌هایی که بیش از حد یا کمتر از ارزش ذاتی آن‌ها ارزش‌گذاری شده‌اند، سود کسب می‌کنند. این سرمایه‌گذاران از شاخص‌های متفاوت برای اندازه‌گیری احساسات بازار استفاده می‌کنند که به انتخاب بهترین دارایی برای معامله کمک می‌کند.

بسیاری از تحلیل‌گران هستند که تحلیل سنتیمنتال را به سایر روش‌ها ترجیح می‌دهند. لازم به ذکر است که تحلیل سانتیمنتال علاوه بر بازارهای مالی در سایر حوزه‌ها نیز کاربرد دارد.

 

اندیکاتورهای مناسب تحلیل سنتیمنتال

شاخص‌هایی که برای تعیین احساسات بازار مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل، شاخص نوسانات (VIX)، شاخص High-Low، شاخص درصد صعودی (BPI) و میانگین‌های متحرک هستند.

اندیکاتورهای مناسب برای تحلیل سنتیمنتال

شاخص VIX

شاخص نوسان VIX، یا همان شاخص ویکس توسط قیمت معاملات آپشن هدایت می‌شود. افزایش VIX به معنای افزایش نیاز به تضمین و اعتبار در بازار است. در صورتی که نوسانات در بازار زیاد شود، معامله‌گران احساس می‌کنند نیاز به محافظت در برابر ریسک دارند. معامله‌گران با اضافه کردن اندیکاتورهای میانگین متحرک به VIX راحت‌تر می‌توانند افزایش و کاهش آن را تشخیص دهند.

شاخص High-Low

این شاخص سنتیمنت بازار از محاسبه تعداد سهام که بیشترین قیمت طی ۵۲ هفته را داشتند در مقابل آن‌هایی که کمترین قیمت را در همین مدت تجربه کردند، حاصل می‌شود. در صورتی که تعداد ۳۰ یا بیشتر از این شرکت‌ها نزدیک به کمترین قیمت ۵۲ هفته را داشته باشند، بازار نزولی پیش‌بینی می‌شود. در طرف مقابل، اگر ۷۰ شرکت یا بیشتر حداکثر قیمت در ۵۲ هفته را داشتند بازار صعودی خواهد بود.

شاخص BPI

شاخص درصد صعودی BPI تعداد معاملات با الگوی روند صعودی را اندازه می‌گیرد. بازارهای خنثی درصدی افزایشی حدود ۵۰ درصد خواهند داشت. زمانی که BPI رقم ۸۰ درصد یا بیشتر را نشان دهد، سنتیمنت بازار بسیار خوش‌بینانه و احتمال اشباع خرید بیشتر می‌شود. به همین ترتیب، زمانی که ۲۰ درصد یا کمتر را نشان دهد احساسات در بازار منفی و نشانی از اشباع فروش در بازار است.

میانگین متحرک MA

اغلب معامله‌گران که پیگیر روند بازار هستند، از شاخص مووینگ اوریج در تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند. این شاخص میانگین قیمت را در ۵۰ یا ۲۰۰ روز محاسبه می‌کند. اگر میانگین قیمت ۵۰ روزه بیش‌تر از قیمت در ۲۰۰ روز باشد، روند قیمت نزولی در نظر گرفته می‌شود و بالعکس، در صورتی که قیمت ۵۰ روزه کمتر از ۲۰۰ روز باشد، ‌روند نزولی پیش‌بینی خواهد شد.

 

نقش سنتیمنت در معاملات

اغلب سرمایه‌گذارن برای انجام معاملات خود روند کلی قیمت را در نظر می‌گیرند. تشخیص بالاترین و پایین‌ترین سطح قیمت برای معامله‌گران اهمیت بسیار زیادی دارد.

تحلیل سنتیمنتال همان تجربه معامله‌گران از بازار است که با دیدن برخی سیگنال‌ها تصمیم به انجام معاملات می‌گیرند و روند بازار را تعیین می‌کنند. اگر بتوانید تحلیل درستی از احساسات بازار و روانشناسی بازارهای مالی داشته باشید، قادر خواهید بود در زمان مناسب تصمیم درست گرفته و از افزایش و کاهش قیمت‌ها سود ببرید.

 

فاکتورهای مهم در شکل‌گیری سنتیمنت بازار

ترس و طمع از پارامترهای مهم هستند که می‌توانند احساسات سرمایه‌گذاران را تحت تاثیر قرار دهند. ویژگی ترس و طمع است که با معاملات در می‌آمیزد و می‌تواند بازار را صعودی یا نزولی کند. این ویژگی به صورت شاخص ترس و طمع در یک نمودار بین صفر تا صد نمایش داده می‌شود.

به این صورت که هر چه به عدد صفر نزدیک شویم ترس شدت گرفته و نشانه آن است که سرمایه‌‌گذاران تمایلی به خرید ندارند. هر چه این شاخص به سمت ۱۰۰ حرکت کند طمع شدیدتر می‌شود و هجوم سرمایه‌گذاران را برای خرید نشان می‌دهد.

سنتیمنتال بازار

 

سخن پایانی

بازیگران بازارهای مالی سرمایه‌گذاران و معامله‌گران هستند که احساس‌های مختلف آن‌ها را احاطه کرده است، دخالت احساسات در تصمیمات آن‌ها اجتناب ناپذیر است. از این رو، احساسات و سنتیمنت بازار که موضوع روانشناسی بازارهای مالی است نقش مهمی در روند بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری ایفا می‌کند. برای اینکه معاملات پر سودی را برای خود رقم بزنید لازم است که با شیوه‌های تحلیل بازار آشنا شوید.

تحلیل سنتیمنتال یا احساسات بازارهای مالی به تریدر کمک می‌کند تا زمان مناسب را برای انجام معاملات و دارایی با پتانسیل رشد، شناسایی کند. این تحلیل اغلب در کنار تحلیل فاندامنتال و تکنیکال نتیجه مطلوبی به همراه خواهد داشت. فاکتورهای مختلفی در هدایت احساسات سرمایه‌گذاران دخیل هستند که در این مقاله با بیانی ساده به آن‌ها اشاره کردیم.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا