دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل بازارآموزش فارکس

تحلیل اونس طلا در فارکس | سیگنال‌ و تحلیل‌فنی

از گذشته‌های دور تاکنون طلا به‌عنوان یک دارایی با ارزش مورد استفاده و مبادله قرار می‌گرفت. در حال حاضر نیز طلا یکی از ارزشمندترین کالاها در دنیاست که به‌عنوان پوششی در برابر تورم و برای حفظ ارزش سرمایه استفاده می‌شود. با مشاهده تاریخچه قیمت طلا می‌توان به سادگی دریافت که ارزش این فلز گران‌بها هرگز پس‌روی نداشته و همواره در حال افزایش بوده است.

طلا به شکل‌های مختلف خریدوفروش می‌شود؛ در بازارهای سنتی به شکل فیزیکی و در بازار تقریبا مدرن فارکس با نماد “XAU”. در این مقاله شما را با نحوه تحلیل و معامله طلا در بازار فارکس آشنا خواهیم کرد.

نماد طلا در فارکس

در بازار فارکس، «طلا» (Gold) به صورت “XAU” نمایش داده می‌شود و در معاملات به‌عنوان کالای اصلی در مقابل ارز پایه قرار می‌گیرد.

در این نماد «x» مخفف «شاخص» (index) و «au» بیان‌گر نماد شیمیایی طلا از کلمه aurum گرفته شده است. این نماد در فارکس به صورتxau/usd  xau/eur یا xau/jpy نمایش داده می‌شود. در این نمادها xau نماد طلا است و usd (دلار)، eur (یورو) و jpy (ین ژاپن) نمایانگر ارزهای پایه مختلف هستند.

شاخص‌های طلا در فارکس به معامله‌گران این امکان را می‌دهند تا در مورد تغییرات قیمت طلا نسبت به یک ارز خاص پیش‌‌بینی داشته باشند و براساس آن معامله کنند. نماد طلا در فارکس این فرصت را به معامله‌‌گران می‌دهد تا به جای معامله با ارزها بر روی قیمت طلا به‌عنوان یک کالا، سرمایه‌‌گذاری کنند.

یعنی وجود نماد طلا در بازار فارکس این امکان را به معامله‌‌گران می‌دهد که بدون خرید طلای فیزیکی، سبدهای سرمایه‌گذاری خود را تنوع ببخشند و از نوسانات قیمت آن به سود برسند.

اخبار تاثیرگذار بر قیمت اونس طلا در فارکس

 

سیگنال و تحلیل فنی اونس طلا

تحلیل‌گران و تریدرها در بازار طلا روش‌های مختلفی برای تحلیل فنی اونس طلا و گرفتن سیگنال از بازار به منظور تشخیص بهترین زمان ورود و خروج معامله دارند. یکی از این روش‌ها استفاده از اندیکاتورهای فنی (تکنیکال) است؛ روش دیگر که از شیوه‌های مورد استفاده معامله‌گران حرفه‌ای‌ست، تحلیل بازار به روش پرایس اکشن است.

  • اندیکاتورهای مناسب برای تحلیل تکنیکال قیمت طلا: برای تحلیل طلا فارکس می‌توانید اندیکاتورهای مناسب را بر روی چارت قیمت طلا اعمال کنید و با توجه به اطلاعاتی که می‌دهند،‌ روند آینده قیمت طلا را به روش تکنیکال حدس بزنید.
  • اندیکاتور مک‌دی (MACD): «مکدی» (MACD)، اندیکاتوری است که به کمک آن قدرت حرکت روندها در نمودار قیمت طلا قابل تشخیص است. نمودار قیمت مبتنی بر مکدی بین دو بازه امکان نوسان دارد که با یک خط از همدیگر جدا می‌شوند. وقتی نمودار در بالای این خط قرار دارد، نشانگر روند پرقدرت صعودی و هنگامی که در پایین این خط قرار می‌گیرد، نشان‌دهنده روند نزولی قوی است. برخورد نمودار به خط مورد نظر نیز به عنوان نشانه‌ای از تغییر روند نزولی به صعودی یا بالعکس در نظر گرفته می‌شود.
  • شاخص قدرت نسبی (RSI): اندیکاتور شاخص قدرت نسبی یا RSI به نوعی یک اسیلاتور محسوب می‌شود که در زیر نمودار قیمت ظاهر شده و بین بازه صفر تا صد نوسان می‌کند. به کمک آن می‌توان مناطق اشباع خرید و اشباع فروش در بازار طلا را شناسایی کرد. زمانی‌که این شاخص در محدوده پایین‌تر از ۳۰ باشد، نشان‌دهنده منطقه اشباع فروش است و وقتی بالای ۷۰ باشد، نشان از منطقه اشباع خرید است. به این ترتیب معامله‌گر می‌تواند دید درستی از رفتار سایر فعالان در بازار طلا به دست بیاورد.
  • تحلیل قیمت طلا به روش پرایس اکشن: در حقیقت، پرایس اکشن روشی برای مطالعه گذشته قیمت یک دارایی به‌منظور پیش‌بینی روند آن در آینده است. تحلیل‌گری که از پرایس اکشن برای خرید و فروش استفاده می‌کند، تمام تمرکز خود را روی چارت طلا در فارکس می‌‌گذارد تا از این طریق بتواند آینده روند قیمت آن را پیش‌بینی کند. پرایس اکشن سبک‌های مختلف پرایس اکشن ICT، پرایس اکشن RTM و… دارد که نسبت به بازار مورد نظر می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

تحلیل قیمت طلا به روش پرایس اکشن

 

معامله اونس طلا

ترید طلا در فارکس کار ساده‌ای نیست و ضروری است که پیش از هر اقدامی اصول آن را یاد گرفته باشید. برای انجام معامله طلا در فارکس یک سری نکات را باید در نظر داشته باشید که در ادامه آن‌ها را معرفی کرده و توضیح می‌دهیم:

  • شرایط بازار را بسنجید و با آن سازگار شوید: اغلب تریدرهای طلا فارکس در جهت روند بازار، به معامله می‌پردازند. پس این نکته که تشخیص دهید بازار به کدام سمت می‌رود، ‌اهمیت زیادی دارد. اگر بازار در حالت رنج باشد و اقدام به معامله کنید، قطعا نتیجه مطلوبی نخواهید گرفت. این در حالی‌ست که اگر در بازارِ رو به رشد دست به معامله بزنید،‌ سود کسب می‌کنید.
  • تغییرات دلار آمریکا را تحت نظر بگیرید: تغییرات دلار آمریکا بر روی قیمت اغلب دارایی‌ها تاثیر می‌گذارد. دلار آمریکا در تعدادی از بازارها معامله می‌شود، بیشترین مبادلات آن در بازار فارکس در مقابل کالاهای دیگر من جمله طلا است. در حقیقت، یک معامله رایج در قالب CFD  برای طلا، نماد “XAU/USD” است.

 در جفت معاملاتی طلا در مقابل دلار، اگر همه فاکتورها برابر باشند و طلا هیچ حرکتی نکرده باشد؛ اما ارزش دلار افزایش یافته باشد، قیمت طلا می‌تواند کاهش پیدا کند.

بنابراین، طلا رابطه‌ای معکوس با دلار آمریکا نشان می‌دهد. البته این موضوع در همه زمان‌ها صادق نیست، سناریوهایی وجود دارد که نشان می‌دهد گاهی ارزش طلا و دلار باهم افزایش می‌یابد.

  • تغییرات اوراق قرضه را زیر نظر بگیرید: این موضوع را نیز باید بدانید؛ از آنجا که بازده واقعی اوراق قرضه دولتی آمریکا نسبت مستقیم با قدرت دلار آمریکا دارد، طلا با بازده اوراق آمریکا رابطه معکوس دارد. بنابراین با پیگیری اوراق و بازده اوراق نیز می‌توان روند طلا را پیش‌بینی کرد.
  • تایم فریم خود را مشخص کنید: تغییرات بازار می‌تواند در کوتاه مدت اتفاق بیفتد و برای معامله‌گران مهم است که نوعی چارچوب منسجم برای تجزیه و تحلیل خود داشته باشند تا بتوانند استراتژی‌های خود را به نحو مطلوب اجرا نمایند. معامله‌گران باید بازارها را در چندین تایم فریم تحلیل کنند.

فاکتورهای مهم در معامله انس طلا

 

سخن پایانی

بازار فارکس یک بازار مالی بسیار گسترده است که معاملات انواع کالاهای با ارزش من جمله طلا را پوشش می‌دهد. عوامل مختلفی هستند که قیمت اونس طلا در فارکس را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند،‌ مانند عرضه و تقاضا برای این فلز گران‌بها، تورم، نرخ بهره و… .

برای اینکه در بازار طلا معاملات پرسودی داشته باشید، بهتر است قبل از هر کاری قیمت نماد اونس طلا را با اندیکاتورهای فنی (تکنیکال) تحلیل کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید با جمع‌آوری اطلاعات از گذشته قیمت طلا، روند آینده قیمت را پیش‌بینی نمایید. برای راهنمایی شما، در این مقاله تحلیل اونس طلا و عوامل تاثیرگذار بر قیمت آن را توضیح دادیم.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا