🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش فارکس

نماد طلا در فارکس چیست؟ | بهترین استراتژی سرمایه‌گذاری طلا

در بازار فارکس علاوه بر جفت ‌ارزها، دارایی‌های با ارزش دیگر نیز خریدوفروش می‌شوند. یکی از این دارایی‌های محبوب، طلاست که به دلیل موقعیت امنی که دارد به‌عنوان یک دارایی قابل اعتماد برای هجینگ در مقابل تورم مورد توجه قرار می‌گیرد. با این وجود، برای کسب بیشترین سود و به حداقل رساندن درصد ریسک، مانند هر سرمایه‌گذاری دیگری تریدرها باید به فوت‌وفن این بازار آشنا باشند و بهترین زمان برای معامله طلا را در بازار بدانند.

در این مقاله سعی داریم نحوه سرمایه‌گذاری طلا در بازار فارکس را توضیح دهیم و شما را با برخی از تکنیک‌های معامله این فلز گران‌بها آشنا کنیم.

نماد طلا در بازار فارکس

در بازار فارکس، طلا در برابر دلار با نماد (XAU/USD) مشخص می‌شود که اولی نماد شیمی طلا و دومی شاخص دلار است. بنابراین، نماد XAU/USD به‌عنوان نرخ اختلاف ارزش طلا با دلار معامله می‌شود.

مخفف طلا در فارکس (AUX) است که نماد اونس طلا در فارکس به‌صورت (XAU/USD) معامله می‌شود؛ عملکرد و معاملات این شاخص شبیه به جفت ‌ارزها است و معامله‌گران از اختلاف ارزش میان این دو سود می‌کنند.

گفتنی است که نرخ تبدیل طلا در مقابل دلار، با میزان تقاضا و عرضه طلا و دلار مشخص می‌شود.  زمانی که تقاضا برای طلا بیشتر ‌شود، قیمت آن افزایش پیدا می‌کند؛ ‌به تبعیت از آن نیز نرخ XAU/USD نیز افزایش می‌یابد. در مقابل، زمانی که تقاضا برای دلار آمریکا افزایش می‌یابد، ارزش آن نیز افزایش پیدا کرده و نرخ مبادله XAU/USD کاهش می‌یابد.

فاکتورهای زیادی هستند که بر میزان تقاضای طلا و دلار آمریکا در بازار فارکس تاثیر می‌گذارند. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مسائل اقتصادی و سیاسی در جهان اشاره کرد. معمولا طلا در زمان‌های عدم اطمینان از وضعیت اقتصادی جهان یا بروز تنش‌های ژئوپلیتیک به‌عنوان یک دارایی امن مورد توجه قرار می‌گیرد. بنابراین، زمانی که یک بحران در جهان اتفاق می‌افتد، تقاضا برای طلا و در نتیجه قیمت آن افزایش می‌یابد. از طرفی دیگر، زمانی که وضعیت اقتصاد جهانی خوب است و بازارهای سهام در حال رشد هستند، ممکن است تقاضا برای طلا کاهش یابد و قیمت آن نیز افت پیدا کند.

عامل دیگری که می‌تواند بر نرخ مبادله XAU/USD تاثیر بگذارد، سیاست پولی بانک‌های مرکزی، به‌ویژه فدرال رزرو ایالات متحده است. تصمیمات فدرال رزرو در مورد نرخ بهره می‌تواند تا حدودی بر نرخ مبادله XAU/USD اثر گذارد. برای مثال، اگر فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش دهد، تقاضا برای دلار آمریکا ممکن است افزایش یابد و نرخ مبادله XAU/USD کاهش پیدا کند.

مانند هر ابزار مالی دیگری، تجارت طلا در بازار فارکس خطراتی را به همراه دارد و نیاز به تجزیه و تحلیل دقیق و مدیریت ریسک دارد.

 

سرمایه‌گذاری طلا در بازار فارکس

معامله شاخص طلا در بازار فارکس یکی از گزینه‌های محبوب نزد سرمایه‌گذارانی است که به‌دنبال تنوع بخشی به سبد سرمایه خود یا کسب درآمد اضافی هستند.

اینکه چگونه بر روی طلا سرمایه‌گذاری کنید، کاملا به هدف شما از سرمایه‌گذاری بستگی دارد. می‌شود طلا را به‌صورت فیزیکی و مستقیم خریدوفروش کرد یا در بازارهای آپشن و فیوچرز فارکس آن را معامله کرد.

روی هم‌رفته، یکی از روش‌های محبوب برای خرید و فروش طلا، معامله و سرمایه‌گذاری آن در بازار فارکس است. یکی از مزایای معامله طلا در بازار فارکس این است که خریدوفروش کاملا شفاف انجام می‌شود و قیمت‌ها مشخص هستند.

از طرف دیگر، بازار فارکس این امکان را به سرمایه‌گذاران می‌دهد که  با استفاده از اهرم، سرمایه اولیه خود را چندبرابر کرده و با پول بیشتری معامله کنند. همچنین در این بازار می‌شود پوزیشن‌های دوطرفه (خریدوفروش) باز کرد؛ یعنی به معامله‌گران این امکان را می‌دهد که با باز کردن پوزیشن فروش، ‌هنگام افت بازار نیز سود کنند.

سرمایه گذاری طلا در فارکس مزایا

 

بهترین استراتژی سرمایه‌گذاری طلا

نسبت به سلیقه و هدف افراد از سرمایه‌گذاری، روش‌های مختلفی برای ترید طلا وجود دارد. اغلب معامله‌گران به دلیل وجود نوسانات زیاد بازار طلا، روش‌های اسکالپ (نوسان‌گیری) را برای معاملات طلا ترجیح می‌دهند؛ با این وجود، بهترین استراتژی برای ترید طلا ممکن است برای هر معامله‌گر متفاوت باشد؛ زیرا ترید کردن و داشتن استراتژی تا حد زیادی به ویژگی‌های شخص، سرمایه و هدف او از سرمایه‌گذاری بستگی دارد.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت

 

بهترین زمان معامله طلا در فارکس

از آنجا که معامله شاخص طلا در برابر دلار (XAU/USD) از تمام قوانین فارکس تبعیت می‌کند، این نماد را می‌شود مانند تمام دارایی‌های بازار فارکس از روز دوشنبه تا جمعه شب به صورت ۲۴ ساعته معامله کرد.

نماد اونس طلا در فارکس (XAU/USD) مانند سایر جفت‌ ارزها در این بازار خریدوفروش می‌شود و از قوانین بازار فارکس پیروی می‌کند. این شاخص مانند سایر دارایی‌های فارکس در طول هفته می‌تواند مورد معامله قرار گیرد؛ اما بهترین زمان ترید نماد طلا زمان شلوغی و نوسان در بازار است.

قیمت طلا بین ساعات ظهر تا ۸ شب به وقت لندن (۱۵:۳۰ تا ۱۱:۳۰ به وقت تهران) بیشترین نوسان ممکن را دارد؛ زیرا در این زمان‌ها بیشترین معاملات انجام می‌شوند. اما تنها لندن نیست که تاثیر عمده‌ای روی معاملات دارد. بیشترین حجم معاملاتی نماد شاخص «طلا/دلار» (XAU/USD) در فارکس، در سشن نیویورک اتفاق می‌افتد (۳ ظهر تا ۱۱ شب به وقت GMT) که حدود ساعت ۱۶ تا ۲۴ تهران می‌شود.

به‌طور کلی می‌توان گفت بهترین ساعت ترید طلا، زمان هم‌پوشانی سشن‌های نیویورک و لندن یعنی از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۲۰:۳۰ به وقت تهران است؛ زیرا نقدینگی بازار در این زمان بسیار زیاد است.

 

نکات کلیدی سرمایه گذاری طلا

بروکرهای فارکس که به‌عنوان یک واسطه بین‌المللی میان خریداران و فروشندگان عمل می‌کنند، از معاملات جفت XAU/USD نیز پشتیبانی می‌کنند. برای انتخاب بروکر به‌منظور انجام معاملات طلا در فارکس باید نکاتی را در نظر بگیرید که در ادامه به آن‌‌ها اشاره می کنیم:

  • نوع و میزان اسپرد: از آنجایی که نوسانات کوتاه مدت طلا کم است، حداقل اسپرد ممکن شرط اصلی برای انتخاب بروکر به شمار می‌رود. برای معامله XAU/USD، به یک حساب ECN با اسپرد ۰ پیپ نیاز دارید.
  • سرعت اجرای سفارشات: در حساب‌های سرمایه‌گذار ECN، سرعت اجرای معاملات برای هر بروکر را می‌توانید در متاتریدر ۴ بررسی کنید.
  • لوریج: هرچه لوریج (اهرم) بیشتر باشد، بهتر است. با این حال، شما باید تنها مطابق با قوانین مدیریت ریسک از اهرم استفاده کنید.
  • قابلیت کپی تریدینگ: اگر یک بروکر، برای کاربران خود قابلیت کپی تریدینگ فراهم کرده باشد، یک مزیت است که معامله‌گران می‌توانند با کپی‌برداری از معاملات تریدرهای حرفه‌ای، معاملات موفقیت‌آمیزی را تنظیم کنند.
  • کمیسیون: هر بروکر برای هر لات، کمیسیون ثابتی دریافت می‌کند و هیچ هزینه اضافی نباید وجود داشته باشد.

برای انتخاب بروکر فارکس مناسب برای معاملات طلا حتما لازم است تا مجوز آن را بررسی کنید و از شفافیت عملیات آن مطمئن شوید. همچنین توصیه می‌شود که در ابتدا از حساب دمو استفاده کنید.

 

سخن پایانی

سرمایه‌گذاری و معامله طلا در بازار فارکس از روش‌های کم‌ریسک سرمایه‌گذاری طلا است که تحت قوانین بازار فارکس انجام می‌شود. برای معامله طلا در بازار فارکس مانند سایر دارایی‌ها و جفت‌ ارزهای فارکس باید حتما از طریق یک بروکر اقدام کنید. در این مقاله نکات مهمی در مورد معامله طلا در بازار فارکس را مطرح کردیم که می‌تواند پاسخ بسیاری از سوالات شما باشد.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ببینید دوستان، وقتی در مورد “نماد طلا” صحبت می‌کنیم، در واقع در بازار فارکس به صورت سمبلی از خود طلا یا همون “گلد” استفاده می‌شه. این نماد با حروف XAU نمایش داده می‌شه.

    طلا یکی از شاخص های مهم در بازار مالیه. واسه خیلی از معامله‌گرها، طلا یه جورایی نشانه‌ای از پایداری و اعتماده. واسه همین، توی بازار فارکس، طلا یکی از محبوب‌ترین نمادهاست. اونقدر که معاملات با این نماد همیشه جذاب و پر جنب و جوشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا