دوره منتور شیپ
استراتژی‌های معاملاتی

اسکالپ چیست؟ استراتژی نوسان گیری در بازارهای جهانی

سرمایه‌گذاران و معامله‌گران حرفه‌ای بازارهای مالی سبک‌های مختلفی برای معامله در بازار دارند. هر تریدر با توجه به شخصیت فردی، میزان سرمایه و هدف خود از سرمایه‌گذاری روش خاصی را برای معامله انتخاب می‌کند.

معاملات اسکالپ از متداول‌ترین روش‌های معامله هستند که در بازه زمانی کوچک و حجم‌های کوچک انجام می‌شوند. این نوع معاملات فرصت‌های خوبی برای کسب سود از نوسان قیمت فراهم می‌کنند و می‌توان به دفعات از آن استفاده کرد و سود برد.

برای استفاده از این سبک معاملات خیلی باید دقت کنید، چرا که یک اشتباه کوچک می‌تواند سودهای زیاد شما را از بین ببرد. بهتر است پیش از ورود به معاملات اسکالپ، جزئیات آن را آموزش ببینید. برای آشنایی با معاملات اسکالپ و نحوه کار آن‌ها، مقاله حاضر می‌تواند مفید باشد.

معاملات اسکالپ چیست؟

اسکالپ (Scalp) یا اسکالپینگ (Scalping) شکلی از معامله در بازارهای مالی است که در آن فرد معامله‌گر از نوسانات کوچک قیمت در زمان‌های کوتاه سود کسب می‌کند.

اسکالپینگ یک سبک معاملاتی برای کسب سود از تغییرات کوچک قیمت یک دارایی و فروش مجدد آن درزمانی کوتاه است. اسکالپ اصطلاحی‌ست که برای کسب تعداد زیادی از سودهای کوچک در معاملات روزانه به کار می‌رود. در این روش معاملاتی تریدر باید یک استراتژی دقیق برای خروج از معامله داشته باشد.

یک ضرر بزرگ می‌تواند حجم بزرگی از سودهای شما را که از معاملات کوچک بدست آورده‌اید، از بین ببرد. از این رو، داشتن ابزارهای مناسب مانند، پلتفرم لایو، ‌کارگزاری با دسترسی مستقیم و پشتکار در انجام معاملات لازم و ضروری است.

تریدری که سبک معاملاتی او اسکالپ است به‌عنوان «اسکالپر» (Scalper) شناخته می‌شود. یک اسکالپر، به طور روزانه تعداد زیادی از این نوع معامله را انجام می‌دهد.

معاملات اسکالپ از آن جهت که متوجه ریسک کمتری هستند و فرصت‌های کسب سود زیادی در طول یک روز برای تریدر ایجاد می‌کنند، طرفداران زیادی دارند. علاوه بر این، از آنجا که اسکالپ بازده کمی به همراه دارد، تریدرها با استفاده از این روش بر حرص و طمع خود غلبه می‌کنند. این استراتژی با وجود اینکه بسیار محبوب و پر استفاده است، خیلی ساده نیست. موفقیت در این نوع معاملات نیازمند تلاش و تجربه زیاد است.

به جای پوزیشن‌های خرید و فروش برای زمان‌های طولانی، اسکالپرها سودهای بزرگ را از معاملات کوچک در یک تا چند ثانیه شکار می کنند. اسکالپینگ بر این تئوری استوار است که تغییرات کوچک قیمتی خیلی زیاد اتفاق می‌افتند، به همین دلیل به‌راحتی قابل استفاده هستند.

 

نحوه انجام معاملات اسکالپ

معاملات اسکالپ به این شکل است که مقدار زیادی از یک دارایی توسط تریدر خریداری می‌شود، اما به جای نگهداری آن برای یک بازه طولانی، ظرف مدت کوتاهی به فروش می‌رود.

معامله‌گران اسکالپ می‌توانند، از هر دو بازار صعودی و نزولی سودهای خوبی بدست آورند. برای کسب سودهای کلان، تریدرها ده‌‌ها تا صدها معامله در روز انجام می‌دهند. این بدان معناست که زمان زیادی را باید به مانیتور کردن بازارهای مالی اختصاص دهند. از این رو، این نوع از معامله برای تازه‌کارها یا تریدرهای پاره وقت زیاد مناسب نیست.

اغلب سبک اسکالپینگ برای معامله در بازارهای فارکس و سهام مورد استفاده قرار می‌گیرد. معاملات می‌توانند به‌صورت دستی و با انتخاب تریدر یا به‌طور خودکار توسط ربات‌ها تنظیم شوند. نکته قابل توجه این است که اندیکاتورهایی مخصوص این نوع معاملات وجود دارد که می‌تواند کمک زیادی به اسکالپرها برساند.

تحت نظر گرفتن قیمت دارایی، سرعت و پیوستگی از ارکان مهم و اساسی برای اسکالپ هستند. به عنوان مثال، اسکالپرها از تحلیل تکنیکال و گپ‌های ارزشی که به واسطه اسپردها بین پیشنهادات خرید و فروش ایجاد می‌شوند،‌ استفاده می‌کنند. معمولا اسکالپرها یک دارایی را با قیمت پیشنهادی فروش (bid) خریداری می‌کنند و با قیمت خرید (ask) می‌فروشد.

اسکالپرها معاملات خود را برای مدت کوتاهی نگاه می‌دارند و با تکنیک‌های خاصی ریسک ضرر را کاهش می‌دهند. این معامله‌گران باید به تغییرات قیمتی خیلی سریع واکنش نشان دهند.

 

اندیکاتورهای مناسب معاملات اسکالپ

ابزارهای تحلیل تکنیکال به شناسایی روندها و الگوهای خاص پیش از ترید کمک می‌کنند. به عنوان مثال، اندیکاتورهای تکنیکال برای موفقیت در معاملات اسکالپ به شرح زیر هستند:

ادیکاتورهای مورد استفاده در اسکالپ

 

  • بولینگر باندز (Bollinger Bands)

شمای اندیکاتور بولینگر باندز دید خوبی از قیمت و نوسانات آن به تریدر می‌دهد؛ منطقه اشباع خرید و اشباع فروش را برای معامله‌گر مشخص می‌کند. روند و شکست‌ها را به خوبی به تصویر می‌کشد و کمک می‌کند نقاط مناسب برای ورود و خروج را انتخاب کند. بازه زمانی بهینه برای معامله اسکالپ با بولینگر باندز یک تا پنج دقیقه است.

بولینگ باندز

 

  • مووینگ اوریج (Moving Averages)

اندیکاتورهای مووینگ اوریج (میانگین متحرک) برای تشخیص روند و بازگشت قیمت در معاملات اسکالپ ضروری هستند. معمولا تریدرها اندیکاتور میانگین متحرک کوتاه مدت را برای تغییرات قیمتی اخیر و مووینگ اوریج بلندمدت را برای تشخیص الگوی روند صعودی یا نزولی استفاده می‌کنند.

مووینگ اوریج

 

  • استوکستیک اسیلاتور (Stochastic Oscillator)

اسیلاتور استوکستیک نوعی اندیکاتور حرکتی است که وضعیت اشباع خرید و اشباع فروش را در بازار نشان می‌دهد. این اندیکاتور در پایین نمودار قیمت ظاهر می‌شود. اسکالپرها این تغییرات کوچک قیمتی را به‌عنوان فرصت جدیدی برای تنظیم سفارش خرید در نظر می‌گیرند. معمولا در این نوع از سفارشات، حد ضرر (Stop loss) در زیر کف قیمت گذاشته می‌شود که موجب افزایش فروش در زمان خواندن استوکستیک خواهد شد.

استوکستیک اسیلاتور

 

  • شاخص قدرت نسبی (Relative Strength Index)

شاخص قدرت نسبی نیز مانند اسیلاتور استوکستیک، به‌دنبال تغییرات قابل توجه قیمت می‌گردد. اغلب معاملات اسکالپ با استفاده از اندیکاتور RSI در زمانی که بازار در حال نوسان است، نتایج خوبی به همراه دارند. این اندیکاتور نیز در پایین چارت آشکار می‌شود و مناطق اشباع خرید و فروش را در محدوده ۰ تا ۱۰۰ نشان می‌دهد.

شاخص قدرت نسبی

  • پارابولیک سار (Parabolic SAR)

یکی از بهترین اندیکاتورهای تکنیکال برای استفاده در معاملات اسکالپ، اندیکاتور پارابولیک سار (PSAR) است. این اندیکاتور فرصتی برای شناسایی معاملات در جهت خلاف روند در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد. روی هم رفته، این اندیکاتور زمانی که در زیر خط قیمت ظاهر می‌شود،‌ سیگنال «خرید» و در مقابل، زمانی که در بالای خط قیمت قرار می‌گیرد،‌ سیگنال «فروش» می‌دهد.

پارابولیک سار

مزایا و معایب معاملات اسکالپ

معاملات اسکالپ در کنار مزایایی که دارد و سودی که به اسکالپر می‌رساند، معایبی نیز به همراه دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

 

مزایای معاملات اسکالپ

  • اگر به‌طور دقیق اجرا شوند و استراتژی خوبی برای خروج وجود داشته باشد، بسیار سودآور خواهند بود.
  • موقعیت‌های زیادی برای استفاده از تغییرات کوچک قیمت فراهم می‌آورند.
  • معامله‌گران کمتر در معرض بازگشت‌های روند قیمت قرار می‌گیرند.
  • احتمال موفقیت و به سود رسیدن بسیار زیاد است.
  • اغلب تکیه بر تحلیل‌‌ تکنیکال دارد تا فاندامنتال
  • به‌صورت خودکار و دستی قابل تنظیم هستند.

 

معایب معاملات اسکالپ

  • برای سودهای کلان درصد ریسک بسیار بالاست.
  • حتما باید حد ضرر با دقت انتخاب شود.
  • با وجود اینکه معامله قانونی است، ممکن است برخی از بروکرها اجازه انجام آن را نداشته باشند.
  • این نوع معاملات کارمزدهای بالایی دارند.
  • برای رسیدن به سود بیشتر باید لوریج‌های بزرگ انتخاب کرد.
  • برای انجام این معاملات به تمرکز و زمان نیاز است.
  • باید خیلی سریع به تغییرات ناگهانی واکنش نشان داد.

 

سخن پایانی

اسکالپ روشی برای معامله در بازارهای مالی و سرمایه‌‌گذاری است که معامله‌گران حرفه‌ای با در نظر گرفتن میزان ریسک و سود از آن استفاده می‌کنند. به‌بیان‌دیگر، اسکالپ نوعی استراتژی نوسان‌گیری در بازارهای جهانی به شمار می‌آید. این نوع معامله برای افرادیکه ریسک‌پذیر هستند و روند بازار را پیگیری می‌کنند مناسب است. نکته قابل توجه در این نوع معاملات، داشتن یک استراتژی دقیق برای خروج به موقع است.

معاملات اسکالپ محبوبیت زیادی در بین معامله‌گران و سرمایه‌گذاران دارد. استفاده از این روش معاملاتی به تریدرهای تازه‌کار پیشنهاد نمی‌شود؛ بهتر است پس از کسب مهارت از این استراتژی استفاده کنند.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا