دوره منتور شیپ
آموزش سرمایه‌گذاری و تریداستراتژی‌های معاملاتی

ترید روزانه ارز دیجیتال (Day Trading) چیست؟

راه‌های مختلفی برای کسب درآمد از بازار بزرگ و پرنوسان ارزهای دیجیتال وجود دارد. برخی‌ها ترجیح می‌دهند رمزارز دلخواه خود را خریداری کرده و برای مدت طولانی نگه‌داری کنند، در حالی که برخی دیگر از سرمایه‌گذاران سپرده‌گذاری یا سایر خدمات مالی مبتنی بر رمزارز را ترجیح می‌دهند. اما در این بین افراد زیادی هم به خریدوفروش ارزهای دیجیتال علاقه دارند و با معامله‌ این رمزارزها به سود می‌رسند.

در حقیقت به چنین سرمایه‌گذارانی که در قیمت پایین رمزارز دلخواه خود را خریداری کرده و در جریان همان روز در قیمت بالا آن‌ها را به فروش می‌رسانند، «دی تریدر» (Day Trader) یا معامله‌گر روزانه می‌گوییم. استراتژی به کار رفته توسط این افراد نیز ترید روزانه یا Day Trading نام دارد و می‌خواهیم در این مقاله به طور مفصل در مورد آن صحبت کنیم.

پس اگر شما هم به دنبال کسب سود از معامله‌گری در بازارهای مالی هستید و چندان هم حوصله‌ صبر کردن ندارید، بهتر است تا انتهای مقاله همراه ما باشید. کسی چه می‌داند، شاید ترید روزانه همان استراتژی مناسب شخصیت شما باشد و بتواند شما را به سوددهی برساند.

ترید روزانه یا Day Trading یعنی چه؟

ترید روزانه نوعی استراتژی معاملاتی است که در آن خریدوفروش یک رمزارز در طول یک روز انجام می‌شود و خیلی زود می‌توان نتیجه معامله را مشاهده کرد.

ترید روزانه یا معامله روزانه که به آن «دی تریدینگ» (Day Trading) هم گفته می‌شود، نوعی استراتژی معاملاتی در بازارهای مالی از جمله بازار ارزهای دیجیتال است که در جریان آن فرد معامله‌گر در طول روز رمزارز مورد نظر خود را چندین بار خریدوفروش می‌کند تا از نوسانات قیمتی شکل‌گرفته به سوددهی برسد.

این استراتژی نقطه مقابل استراتژی «خرید و نگه‌داری» (Buy and Hold) یا به اصطلاح «هودل» (HODL) است که در آن سرمایه‌گذار رمزارز دلخواه خود را خریداری کرده و برای مدت طولانی نگه می‌دارد.

در حقیقت در ترید روزانه یک ارز دیجیتال کاری با پتانسیل بلندمدت آن نداریم و صرفاً از نوسان قیمت یک رمزارز در طول روز استفاده کرده و در قیمت‌ پایین خرید خود را انجام می‌دهیم. سپس در جریان همان‌روز رمزارز خریداری‌شده را به فروش رسانده و تکلیف معامله‌ی خود را مشخص می‌کنیم.

در ترید روزانه، معمولاً چندین معامله انجام می‌شود و هدف کسب نهایت سودآوری از کوچک‌ترین حرکات بازار است. از آنجایی که بازار رمزارزها به پرنوسان بودن خود مشهور است، ترید روزانه در آن نیز می‌تواند سودهای قابل‌توجهی را در پی داشته باشد. در بازارهای مالی دیگر بسیار کم اتفاق می‌افتد که قیمت یک دارایی در طول یک روز بیش از ۱۰ درصد تغییر کند، در حالی که در بازار رمزارزها بارها شاهد این اتفاق بوده‌ایم و حتی افت‌ها و رشدهای بسیار بیشتر از این هم در کمتر از ۲۴ ساعت اتفاق افتاده است.

 

مزایای ترید روزانه در بازار رمزارزها

از مزایای ترید روزانه در بازار رمزارزها می‌توان به نوسانات بیشتر آن، عدم نیاز به صبر برای مشاهده‌ی نتیجه معامله، پتانسیل بالا برای کسب درآمد و باز بودن همیشگی آن اشاره کرد.

همان‌طور که گفتیم مهم‌ترین هدف در ترید روزانه کسب سود از نوسانات بازار در طول یک روز است. این نوسان در بازاری مثل بازار ارزهای دیجیتال که بازاری نوظهور بوده و هنوز قوانین دست‌وپا گیر خاصی برای آن اتخاذ نشده، بسیار بیشتر از سایر بازارهای مالی مثل بازار بورس است. بنابراین با تحلیل و داشتن دانش مورد نیاز به راحتی می‌توان از این نوسانات روزانه استفاده کرده و معاملات خود را انجام داد.

از طرف دیگر در ترید روزانه در جریان همان روز تکلیف معاملات مشخص می‌شود و لازم نیست مانند دیگر استراتژی‌ها چندین روز و حتی چندین ماه منتظر به نتیجه نشستن معامله‌ی خود باشیم. به عبارت دیگر، در ترید روزانه خیلی زود برآیند معاملات خود را می‌بینیم و می‌دانیم که چقدر سود کرده و چقدر متحمل ضرر شده‌ایم. این موضوع به ویژه برای کسانی مهم است که ویژگی‌های شخصیتی‌شان چندان با صبر کردن سازگاری ندارد.

مزیت دیگر ترید روزانه در این است که در صورت داشتن دانش و تجربه‌ کافی به راحتی می‌توانید به عنوان یک شغل پردرآمد به آن نگاه کنید. در این صورت خودتان رئیس خودتان خواهید بود و هر زمان از روز که خواستید می‌توانید به انجام معامله بپردازید.

و شاید مهم‌ترین خوبی ترید روزانه در بازار ارزهای دیجیتال همیشگی بودن آن باشد. همان‌طور که می‌دانید بازار ارزهای دیجیتال ۲۴ ساعت روز و هر ۷ روز هفته باز است و هر زمان که خواستید می‌توانید به انجام معامله در آن بپردازید.

 

معایب ترید روزانه در بازار ارزهای دیجیتال

از معایب ترید روزانه در بازار ارزهای دیجیتال می‌توان به وقت‌گیر بودن، ریسک بالا، نیاز به سرمایه زیاد و غلبه احساسات اشاره کرد.

مزایا و معایب ترید روزانه

شاید مهم‌ترین عیبی که می‌توان برای استراتژی ترید روزانه در نظر گرفت زمان‌بر بودن آن باشد. برای موفقیت در ترید روزانه باید در طول روز مدام پای نمودار باشید و معامله‌ی خود را مدیریت کنید. حتی برای تحلیل بازار و پیدا کردن نقاط ورود و خروج نیز باید زمان زیادی صرف کنید. از همین رو، ترید روزانه چندان به کسانی که مشغله‌ کاری دارند و نمی‌توانند در طول روز معاملات خود را مدیریت کنند، پیشنهاد نمی‌شود.

از طرف دیگر از آنجایی که در ترید روزانه به دنبال کسب سود از نوسانات کوچک هستیم باید سرمایه‌ اولیه‌مان نیز بیشتر از دیگر استراتژی‌ها باشد. یکی دیگر از معایب ترید روزانه که بیشتر به مسائل روانی ربط دارد، تاثیرگذاری احساسات روی تصمیم‌گیری‌های ماست.

در حقیقت ممکن است در ترید روزانه‌ خود با باز کردن یک موقعیت معاملاتی در عرض چند ساعت سود خوبی نصیب‌تان شود. در چنین شرایطی ممکن است هیجان‌زده شده و در معاملات بعدی خود احساسی عمل کنید. این موضوع می‌تواند منجر به از دست دادن بخش زیادی از سرمایه‌تان شود.

 

انواع ترید روزانه

از انواع ترید روزانه می‌توان به رنج تریدینگ، اسکالپینگ و آربیتراژ اشاره کرد.

ترید روزانه در بازار ارزهای دیجیتال را می‌توان به چند نوع تقسیم کرد. شاید مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین روش‌های انجام ترید روزانه معامله در محدوده‌ها، اسکالپ و آربیتراژ باشد که در ادامه بیشتر در مورد هر کدام صحبت می‌کنیم.

 

معامله در محدوده‌ها یا رنج تریدینگ (Range Trading)

بسیاری از ارزهای دیجیتال مدت‌های طولانی در یک محدوده‌ قیمتی خاص گیر می‌کنند و مدام در همین محدوده خریدوفروش می‌شوند. برای مثال «بیت کوین» (Bitcoin) به عنوان پادشاه دنیای رمزارزها بیش از دو ماه است که در محدوده‌ی ۱۵ هزار دلار و ۱۹ هزار دلار معامله می‌شود.

معامله‌گرهایی که از این روش برای ترید روزانه استفاده می‌کنند، ابتدا رمزارز هدف خود را انتخاب کرده و با تحلیل تکنیکال آن محدوده‌های مقاومتی و حمایتی را مشخص می‌کنند. سپس زمانی که قیمت رمزارز مورد نظر به کف محدوده رسید اقدام به خرید کرده و زمانی که قیمت به سقف محدوده رسید رمزارز خود را می‌فروشند.

 

اسکالپینگ (Scalping)

در روش اسکالپ هدف انجام معاملات متعدد در طول روز و کسب سودهای جزئی از هر معامله است. بدین ترتیب در پایان روز همین سودهای جزئی روی هم جمع شده و مبلغ قابل‌توجهی را نصیب معامله‌گر اسکالپ می‌کنند. برای موفقیت در این روش باید نقدینگی زیادی داشته باشید تا بتوانید با کمترین حرکت قیمت نیز به سود برسید.

در استراتژی اسکالپینگ معاملات به سختی به چند ساعت می‌رسند و خیلی زود خریدوفروش‌ها انجام می‌شود. در حقیقت یکی دیگر از دلایل استقبال از روش اسکالپ توانایی تریدرها برای پیاده‌سازی و استفاده از ربات‌های ترید است که براساس الگوریتم‌های خاص به جای شما خریدوفروش می‌کنند.

 

آربیتراژ (Arbitrage)

منظور از آربیتراژ این است که معامله‌گر رمزارز دلخواه خود را در یک صرافی خریداری کرده و بلافاصله در صرافی دیگر با قیمت بالا آن را می‌فروشد. استفاده از این استراتژی معمولاً در ارزهای دیجیتال کمترشناخته‌شده انجام می‌شود. دلیل آن هم این است که اختلاف قیمت چنین رمزارزهایی در یک صرافی نسبت به صرافی دیگر بیشتر از ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین است و برای همین می‌توان سود بیشتری از آن کسب کرد.

 

ترید روزانه ارز دیجیتال را از کجا شروع کنیم؟

برای شروع تنها کافی‌ست در یک صرافی ارز دیجیتال ثبت‌نام کرده و بعد از شارژ حساب خود به معامله بپردازید.

برای انجام ترید روزانه در بازار ارزهای دیجیتال می‌توانید در یکی از صرافی‌های ارز دیجیتال شناخته‌شده و معتبر ثبت‌نام کرده و بعد از شارژ کردن حساب خود به انجام معامله بپردازید. البته توجه داشته باشید که ترید روزانه قمار نیست و نباید تنها از روی احساسات و شانس معامله کرد.

برای موفقیت در ترید روزانه ارز دیجیتال باید ابتدا آموزش ببینید، تحلیل تکنیکال یاد بگیرید یا با یکی از استراتژی‌های معاملاتی مثل «پرایس اکشن» (Price Action) آشنا باشید. بدین ترتیب می‌توانید نقاط ورود و خروج به هر معامله را براساس اصول مدیریت سرمایه مشخص کرده و سپس ترید روزانه انجام دهید.

 

سخن پایانی

ترید روزانه یکی از استراتژی‌های پردرآمد بازار ارزهای دیجیتال است. با این حال نباید فراموش کرد که ریسک انجام این نوع معاملات نیز به دلیل نوسانات شدیدتر رمزارزها بسیار بیشتر از سایر استراتژی‌های موجود است. در این بین با آموزش و کسب تجربه و یادگیری استراتژی‌هایی مثل پرایس اکشن و تحلیل تکنیکال می‌توان میزان این ریسک را کاهش داده و احتمال موفقیت را بالاتر برد.

ما نیز در جریان این مقاله ابتدا تعریفی از ترید روزانه در بازار ارزهای دیجیتال ارائه کرده و به بیان مزایا و معایب این روش پرداختیم. امیدواریم شما هم با آموزش و کسب دانش بتوانید از ترید روزانه ارزهای دیجیتال به سودآوری برسید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا