دوره منتور شیپ
آموزش فارکساستراتژی‌های معاملاتی

روش هج کردن یا پوشش ریسک در فارکس چیست؟

بازار فارکس یکی از بازارهای مالی پرطرفدار است که بیشترین نقدینگی را دارد؛ بیش از ۳۳۰ جفت ارز در این پلتفرم آنلاین معامله می‌شوند. در بازار فارکس معامله‌گران و سرمایه‌گذاران از سراسر دنیا به خریدوفروش مشغول هستند و همین امر آن را به یک بازار پرنوسان تبدیل می‌کند. افراد سرمایه‌های اندک یا کلان خود را با هدف کسب سود وارد این بازار می‌کنند، اما هر اتفاقی ممکن است رخ دهد.

در بازار پویا و پرنوسان فارکس برای مدیریت ریسک و جلوگیری از خطر ازدست‌رفتن سرمایه روش‌ها و استراتژی‌های زیادی وجود دارد که یکی از آن‌ها روش هجینگ یا پوشش ریسک است. هجینگ با هدف کاهش خطر ازدست رفتن سرمایه در بازارهای مالی به‌ویژه فارکس استفاده می‌شود.

در این مقاله قصد داریم شما را با مفهوم هجینگ و راه‌های متفاوت استفاده از آن به‌منظور محافظت از دارایی‌تان آشنا کنیم. برای یادگیری این استراتژی می‌توانید مقاله حاضر را دنبال کنید.

هج (Hedge) در فارکس چیست؟

سرمایه‌گذاران با هر هدفی که وارد بازار می‌شوند از روش «هجینگ» (Hedging) یا پوشش ریسک به عنوان یک استراتژی برای محافظت از پوزیشن خود در برابر نوسانات نامطلوب قیمت استفاده می‌کنند.

به طور معمول، هجینگ یا پوشش ریسک شامل اقداماتی‌ست که شما برای جلوگیری از ضرر در معاملات انجام می‌دهید. معمولا هجینگ به روش باز کردن یک پوزیشن (معامله) دوم انجام می‌شود که احتمالا همبستگی منفی با دارایی اولیه دارد؛ به این معنی که اگر قیمت دارایی اولیه افت داشته باشد، موقعیت دوم با یک حرکت در جهت مخالف ضرر آن را جبران می‌کند.

در معاملات فارکس، سرمایه‌گذاران از جفت دوم به‌عنوان پوششی برای موقعیتی استفاده می‌کنند که تمایلی به بستن آن ندارند. اگرچه پوشش ریسک، مقدار ریسک را به نسبت سود کاهش می‌دهد، اما ابزار ارزشمندی برای محافظت از سود و جلوگیری از ضرر در معاملات فارکس به‌شمار می‌آید.

هر معامله‌گر باتوجه به جفت ارزی که برای معامله انتخاب می‌کند و دانشی که از بازار دارد، روش خاصی را برای پوشش ریسک خود در بازار فارکس انتخاب می‌کند. معامله‌گرانی که روش‌های هجینگ پیچیده را اجرا می‌کنند، دانش پیشرفته‌ای از پویایی بازار دارند و برای ارزیابی و مدیریت مواجهه با ریسک، از مدل‌های ترکیبی استفاده می‌کنند. این استراتژی‌ها برای سازگاری پیدا کردن با شرایط خاص بازار، ساختارهای پیچیده سبد سهام یا پروفایل‌های ریسک منحصر به فرد، طراحی شده‌اند.

انواع ریسک ارزی که در بازار فارکس ممکن است دارایی شما را تهدید کند و روش هجینگ از آن‌ها محافظت می‌کند شامل تغییر نرخ بهره، سطوح تورم و اخبار غیرمنتظره است.

انواع هج در فارکس

به دو روش می‌شود از روش پوشش ریسک در معاملات استفاده کرد؛ ۱.هجینگ مستقیم؛ ۲. هجینگ همبستگی.

هجینگ در معاملات فارکس باهدف کاهش ریسک و حفظ سرمایه انجام می‌شود. این استراتژی طرفداران زیادی در میان بازارهای فارکس دارد، چرا که در مقابل نوسانات ناشی از تغییر نرخ ارز از سرمایه آن‌ها محافظت می‌کند. هج کردن به چند روش در فارکس امکان‌پذیر است که در ادامه آن‌ها را توضیح خواهیم داد:

  • هجینگ مستقیم: در روش هجینگ مستقیم، شما یک معامله برای یک جفت ارز باز می‌کنید؛ برای مثال یورو/ دلار (USD/EUR) که این پوزیشن اصلی شما است. برای پوشش ریسک این معامله که قصد دارید آن را حفظ کنید، یک پوزیشن درست با همان اندازه و خلاف آن باز کنید که در این مثال جفت ارز دلار/ یورو (EUR/USD) است. نتیجه این معامله سود و ضرر شما را صفر خواهد کرد.

گفتنی است که روش هجینگ مستقیم در همه پلتفرم‌های معاملاتی جواب نمی‌دهد؛ زیرا به‌عنوان خروج از معامله اصلی در نظر گرفته می‌شود.

  • هجینگ همبستگی: هجینگ به روش همبستگی از متداول‌ترین استراتژی‌های پوشش ریسک است که با جفت ‌ارزهایی که همبستگی مثبت دارند، صورت می‌گیرد. به این معنی که تریدر دو ارز که معمولا یک همبستگی مثبت دارند (در یک جهت حرکت می‌کنند) را انتخاب و پوزیشن‌های مختلف باز می‌کند.

به‌عنوان مثال، جفت ارز پوند/ دلار (GBP/USD) و یورو/ دلار (EUR/USD)،‌ از جفت ارزهایی هستند که بین قیمت آن‌ها یک همبستگی مثبت وجود دارد. اگر بازار در جهت مخالف آنچه پیش‌بینی کرده‌اید حرکت کند، ضرر یک معامله را می‌شود با سود معامله دیگر جبران کرد.

  • هجینگ با قراردادهای CFD: قراردادهای CFD فارکس از انتخاب‌های خیلی رایج تریدرها برای هج کردن است. اجرای استراتژی پوشش ریسک با CFDهای فارکس شامل باز کردن دو معامله در یک دارایی است، یک معامله لانگ همزمان با یک معامله شورت.

 

مزایا و معایب هج در فارکس

باوجود اینکه هجینگ اقدامی‌ست که برای کاهش ریسک از دست‌رفتن سرمایه به‌کار گرفته می‌شود، ممکن است ریسک‌هایی با خود به‌همراه داشته باشد. در ادامه برخی از مزایا و ریسک‌های استراتژی هجینگ را نام می‌بریم.

مزایا:

  • کاهش تاثیر نوسانات قیمت و تغییرات بازار، حفظ ثبات مالی سیستم؛
  • افزایش انعطاف‌پذیری برای استراتژی سرمایه‌گذاری شما؛
  • پیش‌بینی بازار از طریق پوشش ریسک؛
  • افزایش توانایی مدیریت ریسک و اعتماد به تصمیمات سرمایه‌گذاری؛
  • امکان استفاده از معاملات مشتقات برای هجینگ.

مزایای هجینگ در فارکس

ریسک‌ها:

  • عدم تضمین ۱۰۰ درصدی جلوگیری از ضرر در معاملات؛
  • محدود کردن میزان سود بالقوه معاملات؛
  • استراتژی‌های پیچیده که نیاز به درک صحیح دارند؛
  • از دست دادن سایر فرصت‌های معاملاتی پر سود.

اگرچه هجینگ یا پوشش ریسک به‌منظور محدود کردن ریسک معاملات انجام می‌شود؛ در صورتی که ضعیف مدیریت شود، نتیجه عکس به‌همراه دارد. اگر اطلاعات کافی در مورد عوامل تاثیرگذار بر معاملات فارکس نداشته باشید، با یک تغییر کوچک در بازار همه محاسبات شما به‌هم می‌ریزد.

 

ابزارهای هجینگ در بازار فارکس

استفاده از هج در فارکس یکی از راه‌های اصلی مدیریت ریسک در معاملات فارکس است. این استراتژی با استفاده از ابزارهای مختلف انجام می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • قراردادهای نقدی: یکی از روش‌های استفاده هج در فارکس، استفاده از قراردادهای نقدی است. به‌طور معمول، معامله‌گران خرد فارکس از قراردادهای نقدی استفاده می‌کنند.

نکته‌ای که در اینجا باید به آن توجه داشت این است که قراردادهای نقدی دارای تاریخ تحویل بسیار کوتاه (معمولا دو روز) هستند؛ به همین دلیل، ممکن است موثرترین روش برای پوشش ریسک نباشند.

  • قراردادهای آپشن: قراردادهای آپشن آتی یکی از محبوب‌ترین و متداول‌ترین روش‌ها برای هجینگ هستند که از این طریق خریدار حق خرید یا فروش یک جفت ارز را با یک نرخ معین در آینده پیدا می‌کند. با استفاده از این روش هجینگ در معاملات فارکس، پتانسیل سوددهی یا ضرردهی در یک معامله خاص را محدود می‌کنید.

 

سخن پایانی

در بازار مالی فارکس که ریسک از دست رفتن سرمایه بسیار زیاد است،‌ معامله‌گران برای محافظت از دارایی خود روش‌های مختلفی را اتخاذ می‌کنند. یک از این روش‌ها هجینگ یا پوشش ریسک است که در بازار فارکس کاربرد زیادی دارد.

این استراتژی به معامله‌گران اجازه می‌دهد موقعیت‌های معاملاتی خود را در مقابل تغییرات ناخواسته بازار محافظت کنند. مزایای این روش شامل کاهش ریسک معامله، حفظ پوزیشن‌ها و امکان تصمیم‌گیری مجدد در معاملات می‌شود. با این وجود، معامله‌گران باید با هزینه‌های اضافی و پیچیدگی هجینگ آشنا باشند و به‌دقت قوانین بروکرها را مطالعه کنند. انتخاب یک استراتژی هجینگ مناسب با تحلیل شرایط بازار و هدف‌های معامله‌گران ارتباط مستقیم دارد.

هج‌کردن به منظور کاهش ریسک و محافظت از دارایی انجام می‌شود و ابزارها و روش‌های مختلفی دارد که در این مقاله در خصوص آن‌ها صحبت کردیم.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا