🎁 وبینار مسیر درست تبدیل شدن به یک معامله‌گر🎁

اینجا کلیک کنید
دوره منتور شیپ
آموزش سرمایه‌گذاری و تریداستراتژی‌های معاملاتی

معرفی ۶ روش‌ کاربردی برای ترید ارز دیجیتال

«تریدینگ» (Trading) به فرایند خریدوفروش ارزهای دیجیتال با هدف کسب سود گفته می‌شود. از آنجا که بازار ارزهای دیجیتال نوسانات بسیار زیادی دارد، فرصت‌های معاملاتی مختلفی در اختیار معامله‌گران یا تریدرها (Traders) می‌گذارد. در این مطلب در ابتدا سعی می‌کنیم مفهوم ترید کردن و شخصی که این فرایند را انجام می دهد (تریدر) را توضیح داده و سپس در ادامه به معرفی انواع روش‌های ترید ارزهای دیجیتال (از کوتاه مدت به‌سمت بلند مدت) بپردازیم.

در این مطلب همان‌طور که گفتیم هدف اصلی ما پرداختن به انواع ترید ارزهای دیجیتال مثل اسکالپینگ، ترید روزانه، رنج تریدینگ، تریدینگ یک روز در میان، سوئینگ تریدینگ یا ترید زیگ‌زاگی و تریدینگ موقعیت است.

ترید ارز دیجیتال چیست؟

به‌صورت کلی «‌ترید» (Trade) ارزهای دیجیتال به معنی خرید آن‌ها با قیمتی پایین و فروش با قیمت بالاتر و کسب سود از این راه است. برعکس سرمایه‌گذاری که به معنی نگهداری ارز دیجیتال برای مدت‌زمان طولانی است، معامله‌گر در ترید به دنبال آن است تا قیمت ارز دیجیتال مدنظر خود را پیش‌بینی کند و در این راه باید اخبار و رویدادهای این عرصه را دنبال کرده و با نمودارهای قیمتی گوناگون سروکار داشته باشد. ازاین‌رو یک تریدر جهت رسیدن به مهارت کافی در انجام معاملات خود نیاز به زمان، سرمایه و تلاش خواهد داشت.

اساسا ترید یا مبادله‌ ارزهای دیجیتال به استفاده‌ بهینه از نوسانات قیمتی رمز ارزها، اخبار و رویدادهای مختلف پیرامون آن‌ها و همچنین به‌کارگیری استراتژی‌های معاملاتی گوناگون جهت کسب سود خلاصه می‌شود.

از طرفی ابزارهای کار تریدرها با سرمایه‌گذاران تفاوت‌های جزئی دارد، به‌عنوان نمونه تریدرها اغلب از صرافی‌های ارز دیجیتال آنلاین جهت خریدوفروش لحظه‌ای رمز ارزها یا تبدیل آن‌ها به یکدیگر استفاده می‌کنند و محل ذخیره‌ دارایی‌های دیجیتال آن‌ها با سرمایه‌گذاران متفاوت است و در مقابل ریسکی که می‌پذیرند نیز بیشتر از یک سرمایه‌گذار خواهد بود.

علاوه بر این تریدینگ ارزهای دیجیتال نیازمند تحلیل قیمت رمز ارزها در بازه‌های زمانی گوناگون بوده و این امر به‌خودی‌خود مستلزم یادگیری دانش «تحلیل تکنیکال» (Technical Analysis) و استفاده از «تحلیل بنیادی» یا فاندامنتال (Fundamental Analysis) است تا یک تریدر قادر به شناسایی فرصت‌هایی باشد که بازار در اختیار وی قرار می‌دهد. همچنین خریدوفروش رمز ارزها یا همان تریدینگ انواع گوناگونی دارد و نکته‌ای که در تمامی این روش‌ها باید رعایت گردد، عنصر اصلی ‌ترید کردن یعنی صبوری است.

ضمنا هرکدام از روش‌های تریدینگ نیز باید در ابتدا و برای زمان مشخصی توسط تریدر آزمایش‌ شود تا مفید بودن و میزان سود حاصل از آن برای وی مشخص گردد، ولی بااین‌وجود همواره همه‌چیز طبق تحلیل تریدرها پیش نخواهد رفت و کلید اصلی موفقیت در فرایند تریدینگ رمز ارزها تعداد بیشتر تریدهای موفق نسبت به تریدهای ناموفق است. حال در ادامه و پیش از آنکه به مبحث اصلی این مطلب که همان انواع روش‌های ترید کردن است بپردازیم، بد نیست کمی بیشتر در مورد تریدرها یا معامله‌گران صحبت کنیم.

 

تریدر کیست؟

«تریدر» (Trader) یا معامله‌گر با خوانش نمودارهای قیمتی و دنبال کردن اخبار پیرامون حوزه‌ رمز ارزها به دنبال کسب سود از راه خریدوفروش ارزهای دیجیتال است. درواقع تریدر ارزهای دیجیتال شخصی است که در بازار کریپتوکارنسی‌ها به دنبال خرید یک رمز ارز در قیمت بالا و فروش آن در قیمتی پایین و کسب سود از این راه می‌گردد. از طرفی چنین فعالیتی می‌تواند علاوه بر اینکه از سوی شخص برای خود انجام شود، توسط یک فرد یا سازمان برای شخص یا سازمانی دیگر نیز انجام پذیرد.

علاوه بر این همان‌طور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم، تفاوت اصلی که میان یک تریدر و یک سرمایه‌گذار وجود دارد، زمانی است که این دو دسته اقدام به ذخیره و نگهداری از دارایی‌های دیجیتال خود می‌کنند. اساسا یک سرمایه‌گذار، چشم‌انداز طولانی‌مدتی را در نظر خواهد گرفت، ولی یک تریدر به‌طور معمول بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت را در نظر دارد تا بدین شکل با استفاده از روندهای کوتاه‌مدت کسب سود کند. حال بپردازیم به موضوع اصلی این مطلب، یعنی انواع روش‌های ترید کردن که توسط هر تریدر و با توجه به شرایط و سلیقه وی انتخاب می‌شوند.

 

انواع ترید ارز دیجیتال

با توجه به رویکرد، سرمایه و اهداف تریدر، روش‌های گوناگونی برای معامله‌ ارزهای دیجیتال وجود دارد. هر یک از این روش‌ها دوره‌ زمانی متفاوتی را هدف قرار داده و به تغییرات خاصی در قیمت توجه دارند. در ادامه انواع روش‌های ترید ارز دیجیتال را معرفی می‌کنیم.

 

ترید فوری یا اسکالپینگ

«اسکالپینگ» (Scalping) با معاملات خیلی سریع ارتباط دارد و تمام هدف آن به دست آوردن سودهای ثابت (حتی اگر خیلی کوچک باشند) است. در این روش در هر چند دقیقه می‌توانید یک معامله انجام دهید. به صورت ایده‌آل برای این کار لازم است سریع خرید و فروش کنید، و برای همین به ترید مارجین یا حاشیه، حتی اگر شده با ضریب ۱ نیاز دارید. به‌هر‌حال می‌توانید با خرید و فروش نقطه‌ای نیز به روش اسکالپ معامله کنید.

در این روش معامله ممکن است اتر را با قیمت ۷۰۰ دلار بخرید، بعد با قیمت ۷۰۵ دلار بفروشید، بعد با قیمت ۷۰۲ دلار بخرید، و بعد با قیمت ۷۰۵ دلار بفروشید. در این موارد می‌توانید نقطه‌ توقف ضرر را روی ۶۹۸ دلار تنظیم کنید. همچنین در صورتی که معامله خلاف انتظار شما پیش رفت، می‌توانید به‌صورت دستی از معامله خارج شوید. این روش معامله به تمرکز مداوم نیاز دارد. به هر ترتیب، اگر این کار را بلد باشید، می‌توانید به‌سرعت پول کسب کنید.

تریدرهایی که به روش اسکالپینگ معامله می‌کنند، سعی دارند از هر معامله سودی کم به دست بیاورند اما تعداد معاملات موفق بسیار زیادی داشته باشند. این روش معامله بسیار سریع است و تریدرهایی که از این روش استفاده می‌کنند، در روز صدها معامله با سود کم اما تا حد زیادی مطمئن انجام می‌دهند.

 

ترید روزانه

«تریدینگ روزانه» (Day Trading) همان‌طور که از نام آن مشخص است، شبیه اسکالپینگ است، اما به‌جای معامله کردن در چند دقیقه، این دسته از معامله‌گران به‌صورت روزانه معامله می‌کنند. در حقیقت این روش تنها چارچوب زمانی طولانی‌تری دارد. معامله‌گران روزانه، معمولا در پایان روز یا هنگام بسته شدن قیمت معامله انجام می‌دهند.

آن‌ها از روش‌های تحلیلی برای انتخاب ارزهای دیجیتال مورد نظر خود استفاده می‌کنند و اجازه می‌دهند قیمت معاملات‌شان برای مدت یک روز افزایش پیدا کند. این در حالی است که در اسکالپینگ، اولین تغییرات قیمت به معنای گذاشتن سفارش معامله است. تریدرهای روزانه نیز مانند اسکالپرها از توقف ضرر و تناسب در معاملات خود استفاده می‌کنند، اما نسبت به اسکالپرها دنبال سود بیشتری هستند.

 

رنج تریدینگ

ارزهای دیجیتال به‌صورت مداوم رنج یا محدوده‌ای را که در آن معامله می‌شوند تعریف می‌کنند. در مجموع این رنج یک نوع ادغام قیمت‌ها محسوب می‌شود. تریدری که از روش «رنج تریدینگ» (Range Trading) استفاده می‌کند، در داخل رنج معامله و محدوده‌های توقف را تنظیم می‌نماید. برای او مهم نیست که رینج را در بالاترین قیمت معامله کند، یا در کف رینج معامله کند، چرا که به سادگی معتقد است که باید در کف رینج خرید کرده و بالاتر از رینج آن را بفروشد. این روش یک نوع تریدینگ روزانه محسوب می‌شود، اما هدف از آن معامله رینج است، نه مثل تریدینگ روزانه فروش در روند رو به رشد!

 

تریدینگ یک روز در میان

«تریدینگ یک روز در میان» (Intraday Trading) نیز معامله‌ای روزانه محسوب می‌شود، اما نوعی از معامله‌ روزانه است که بیشتر از یک روز هم طول می‌کشد. به همین سادگی. واقعیت این است که تریدرها این کار را انجام می‌دهند و قاعده‌ای وجود ندارد که بگوید این کار موفق نیست.

بازار ارزهای دیجیتال هیچ وقت بسته نمی‌شود، برای همین یک روز معاملاتی هیچ وقت تمام نمی‌شود. با نرم‌افزار می‌توانید موقعیت‌های معاملاتی را خودکار کنید و از این جهت دلیلی ندارد یک معامله را ببندید فقط برای اینکه ساعت نزدیک ۴ بعد از ظهر است.

 

ترید نوسانی یا سوئینگ

«تریدینگ نوسانی» (Swing Trading) یا زیگ‌زاگی مانند معامله کردن در یک محدوده‌ خیلی بزرگ است. در اینجا با قیمتی که حساب کرده‌اید کفِ منطقی باشد یک معامله می‌کنید، سپس برنامه می‌ریزید ارز دیجیتال خود را تا زمان رسیدن به اوجِ منطقی نگهداری کنید. بدیهی است منطق آن درست برعکس فروش است، که در آن می‌خواهید در اوج روند واگذار کنید.

تریدینگ زیگ‌زاگی عموما در طول چند روز یا چند هفته انجام می‌شود. این یعنی یک معامله می‌کنید، روی آن می‌خوابید، بالا و پایین رفتن آن را مشاهده می‌کنید، بدون اینکه بترسید یا بخواهید شتاب‌زده عمل کنید. اگر درک درستی از تحلیل تکنیکال داشته باشید و احساس کنید می‌توانید الگوها را تحلیل کرده و سطح حمایت و مقاومتی را شناسایی کنید، آن وقت تمرکز کردن روی تریدینگ زیگ‌زاگی منطقی است.

ارزهای دیجیتال به‌صورت موجی بالا و پایین می‌شوند و موضوع در تریدینگ زیگ‌زاگی فقط پیدا کردن کف موج و سوار شدن روی آن تا رسیدن به اوج آن است. افرادی که به شکل مؤثری معامله‌ زیگ‌زاگی انجام می‌دهند، معمولا خیلی خوب عمل کرده و کار کمی هم انجام می‌دهند. با این وجود، شناسایی الگوها، آرام ماندن و استفاده از ابزارهای توقف ضرر، خودش کار سختی است.

 

موقعیت ‌گیری

«تریدینگ موقعیت» (Position Trading) مانند نسخه‌ای زوم شده از تریدینگ زیگ‌زاگی یا نسخه‌ معاملاتی سرمایه‌گذاری است. در اینجا سعی می‌کنید یک موقعیت بلند (خرید) را به کوتاه (فروش) یا برعکس تبدیل کرده و در این موقعیت برای هفته‌ها، ماه‌ها، یا حتی سال‌ها باقی بمانید.

این ساده‌ترین شکل تریدینگ است، اما نیاز به نظم زیادی دارد. فردی را در نظر بگیرید که بیت کوین را آن اوایل خریداری کرده و آن را نگه داشته است. بیت کوین تا‌به‌حال از ۵ هزار دلار تا ۲۰ هزار دلار رفته و سپس به ۱۱ هزار دلار و بعد ۵ هزار دلار برگشته است. در حال حاضر هم که قیمت آن مرز ۵۰ هزار دلار را رد کرده است. یک تریدر موقعیت با نظم به احتمال زیاد تمام این رویدادها را بدون نگرانی تماشا کرده است.

تریدینگ موقعیت از این جهت که بلند مدت است خیلی شبیه سرمایه‌گذاری است، اما سرمایه‌گذاری محض هم نیست، چرا که هدف نهایی آن انجام یک معامله‌ بلند مدت بر اساس روندهای منحنی شکل است. در بازار ارزهای دیجیتال، لازم است که در بالا و پایین‌های جنون‌آمیز، بازارهای خرسی و گاوی و اخبار خوب و بد، خودتان را نگه دارید و چشم خود را روی هدف بدوزید.

 

تفاوت سرمایه‌‌گذاری با ترید

همان‌طور که در ابتدای این مطلب نیز اشاره‌ کوتاهی به این موضوع داشتیم، در حقیقت سرمایه‌گذاری و تریدینگ دو کار متفاوت از هم هستند. تریدینگ تماما در مورد انجام معامله و هدف‌گیری برای برداشت سود است. سرمایه‌گذاری اما تماما در مورد داشتن مالکیت یک محصول به عنوان ذخیره‌ ارزش با یک هدف کلی (افزایش ارزش در طول زمان) است.

برای مثال «وارن بافه» (Warren Buffet) یک سرمایه‌گذار است. او فکر می‌کند خرید سهام مانند مالکیت بخشی از یک شرکت است. وقتی شما سهام یک شرکت را داشته باشید و قیمت آن بالا برود دیگر نمی‌خواهید سود خود را بردارید بلکه می‌خواهید شاهد رشد بیشتری باشید.

سرمایه‌گذاران بیشتر وقتی سهام خود را می‌فروشند که از مسیر حرکت آن خوش‌شان نمی‌آید برای همین می‌خواهند از موقعیت خود بر اساس ارزش پولی فعلی آن خارج شوند. یک سرمایه‌گذار ضرورتا از یک ابزار توقف ضرر استفاده نمی‌کند. در مقابل آن‌ها یک موقعیت ایجاد کرده و تا زمانی که هدف خود از سرمایه‌گذاری اولیه را محقق‌شده ببینند روی آن می‌خوابند.

سرمایه‌گذارها خیلی نیازی به نگاه کردن به قیمت‌ها و نمودارها ندارند مگر وقتی که بخواهند سرمایه‌گذاری بیشتری بکنند. سرمایه‌گذاری همان تریدینگ نیست، اما در نهایت در آن هم خرید و فروش انجام می‌شود و مهم است این موضوع را درک کنیم که این روش فقط برای بعضی از افراد مناسب است.

 

بهترین روش ترید کدام است؟

اگر قصد شروع به فعالیت و انجام ترید در بازار ارزهای دیجیتال را دارید باید بررسی کنید که کدام روش و استراتژی ترید برای شما مناسب‌تر است، برای همین منظور باید پاسخ مناسبی برای موارد ذیل داشته باشید:

  • چه میزان سرمایه‌ای می توانم وارد بازار کنم؟
  • تجربه من در ترید و تحلیل تکنیکال چقدر است؟
  • چه مقدار زمان می‌توانم برای ترید و تحلیل تکنیکال اختصاص دهم؟
  • میزان ریسک‌پذیری من چقدر است؟
  • آیا به مباحث روانشناسی بازار تسلط دارم؟

اساسا هرچه بازه‌ زمانی انجام معاملات بیشتر می‌شود، مقدار زمانی که برای ترید صرف می‌کنید، کمتر خواهد شد. به‌طور واضح‌تر اگر شما روش پوزیشن تریدینگ را انتخاب کنید، تنها چند ساعت در هفته نیاز دارید تا به بررسی بازار و تحلیل تکنیکال بپردازید. در عوض اگر شما یک دِی تریدر یا معامله گر روزانه باشید، باید حداقل روزی ۸ ساعت بازار را رصد کنید، تحلیل تکنیکال انجام دهید و به دنبال ارز دیجیتال مناسب برای نوسانگیری بگردید.

البته هیچ الزامی ندارد که شما فقط از یک سبک معامله‌گری استفاده کنید، شما می‌توانید هر روز و بسته به شرایط بازار روش معاملاتی خود را تغییر دهید. اما به‌طورکلی آنچه که به شما کمک می‌کند تا یک روش مناسب ترید برای خود انتخاب کنید، تجربه‌ ترید کردن و نوع بازاری است که در آن فعالیت می‌کنید.  مثلا ممکن است که در بازار بیت کوین بدلیل بالا بودن حجم معاملات روش دی ترید بسیار سودآور باشد اما در بازار ارزی مثل کاردانو این روش چندان کارآمد نباشد.

 

سخن پایانی

ترید ارز دیجیتال به سادگی شامل هر نوع معامله ارز دیجیتال برای به دست آوردن سود می‌شود. تریدرها با توجه به میزان سرمایه، شناخت از بازار و آشنایی با روش‌های تحلیل از سبک‌های گوناگون ترید استفاده می‌کنند. در مجموع ترید ارز دیجیتال را می‌توان یک فرایند کوتاه مدت و در مقابل سرمایه‌گذاری در نظر گرفت. در ترید فرد سعی می‌کند از تغییرات و نوسانات قیمت حداکثر سود را ببرد. اما در سرمایه‌گذاری فرد می‌خواهد بیشترین رشد را در محصول مورد سرمایه‌گذاری خود مشاهده کند.

انواع روش‌های ترید ارز دیجیتال از نظر طول زمانی، از چند ساعت شروع شده و تا چند روز یا چند هفته نیز ادامه می‌یابند. همان‌طور که در متن دیدیم، برای مثال اسکالپینگ شامل خرید ارزهای دیجیتال در هنگام یک افت قیمت و فروش آن‌ها در هنگام یک رشد کوچک قیمت است. این روش معامله ظرف چند دقیقه انجام می‌شود. این در حالی است که ترید رنج یا ترید زیگ‌زاگی با توجه به رفتار قیمت انجام می‌شود و بعضا می‌تواند شامل دوره‌های زمانی هفتگی، ماهانه یا حتی سالانه شود.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا