دوره منتور شیپ
آموزش فارکس

اسکالپ (Scalping) در فارکس چیست؟

روش‌های زیادی برای کسب سود از بازارهای مالی وجود دارد که هر تریدر با توجه به سلیقه خود می‌تواند از هر یک از آن‌ها استفاده کند. اسکالپ یا نوسان‌گیری یکی از استراتژی‌های معاملاتی فارکس به شمار می‌آید که مورد توجه بسیاری از معامله‌گران است. اکثر معامله‌گرانی که به معاملات کوتاه مدت علاقه دارند برای اینکه در کمترین زمان به سود برسند، از این نوع معاملات استفاده می‌کنند.

معاملات اسکالپ از رایج‌ترین و محبوب‌ترین نوع معاملات در بازارهای فارکس هستند. بهتر است پیش از ورود به این بازار، با مفهوم اسکالپ و نحوه انجام آن آشنا شوید. مقاله حاضر می‌تواند به عنوان یک راهنما به شما کمک کند.

اسکالپ چیست؟

اسکالپ در فارکس یک استراتژی کوتاه مدت برای کسب سود سریع از حرکات کوچک قیمت در بازار است.

اسکالپینگ (Scalping) فارکس یک سبک معاملاتی روزانه در بازار فارکس بوده و شامل خرید یا فروش جفت ارز در یک مدت زمان کوتاه است که در نهایت معامله‌گران می‌توانند با کسب سود کم، به سرعت از بازار خارج شوند.

در فارکس کسانی که این استراتژی را برای معاملات خود استفاده می‌کنند (اسکالپرها) یک جفت ارز را برای مدت چند ثانیه تا چند دقیقه می‌خرند و نگهداری می‌کنند؛ سپس می‌فروشند. آن‌ها در طول روز این فرایند را چندین بار تکرار می‌کنند تا به سود مورد نظر خود برسند.

در فارکس حرکات کوچکی را که قیمت از خود نشان می‌دهد، در مقیاس «پیپ» (pip) اندازه‌گیری می‌کنند؛ اغلب تریدرها برای ارزیابی سود و ضرر خود این مقیاس را در نظر می‌گیرند. معمولا اسکالپرها برای هر پوزیشن خود ۵ تا ۱۰ پیپ را هدف قرار می‌دهند.

این استراتژی بهترین موقعیت را برای خرید یا فروش در جهت کلی روند در اختیار شما قرار می‌دهد. در دنیای سرمایه‌گذاری، اسکالپینگ اصطلاحی است که برای نشان دادن کسب سودهای کوچک به‌طور منظم، با چندین بار ورود و خروج به معاملات در روز به کار می‌رود.

اسکالپ در بازار فارکس شامل معاملات ارزها بر اساس مجموعه‌ای از تجزیه و تحلیل در زمان واقعی است که هدف از آن کسب سودهای خیلی بزرگ نیست. یک فرد اسکالپر که مشغول معامله در بازار فارکس است هر بار به دنبال تعداد زیادی معاملات برای کسب سودهای ناچیز است.

اسکالپ بی‌شباهت به «معاملات روزانه» (Day trading) نیست؛ در حالی که یک معامله‌گر روزانه ممکن است یا دو بار یا حتی چند بار در روز به دنبال یک فرصت معاملاتی باشد، اسکالپینگ بسیار دیوانه کننده‌تر بوده و ممکن است در دل یک جلسه معاملاتی چندین بار اتفاق افتد.

 

بازار فارکس

بازار فارکس (Forex) از بازارهای مالی بزرگ در جهان به شمار می‌رود که روزانه حجم زیادی از معاملات را شاهد است. در این بازار انواع ارزهای خارجی مربوط به کشورهای مهم در مقابل یکدیگر معامله می‌شوند.

در بازار تبادل ارزهای خارجی یا همان فارکس، ارزهای مختلف به‌صورت جفت در مقابل هم خرید و فروش می‌شوند. منظور جفت ارزهایی مانند «یورو/دلار» (EUR/USD) است که در آن ارز یورو به عنوان ارز پایه و ارز دلار به عنوان ارز ثانویه معرفی می‌شوند.

جفت ارزها در بازار فارکس در سه دسته جفت ارزهای اصلی (Major Currency pairs)، جفت ارزهای فرعی (Minor Currency pairs) و جفت ارزهای عجیب (Exotic Currency pairs) دسته‌بندی می‌شوند. در این بازار قیمت جفت ارزها بر مبنای میزان عرضه و تقاضا خریداران و فروشندگان تعیین می‌شود.

این بازار از جمله بازارهای غیرمتمرکز شبانه‌روزی است که از یکشنبه تا جمعه به‌طور فعال در حال پردازش تراکنش‌ها است. این بازار ۵ «جلسه معاملاتی» (Session) دارد که عبارتند از:

  • سشن سیدنی
  • سشن توکیو
  • سشن فرانکفورت
  • سشن لندن
  • سشن نیویورک

بازار فارکس به عنوان یک بازار بین‌المللی مکان فیزیکی ندارد و معامله‌گران از طریق شبکه اینترنت به خرید و فروش می‌پردازند. البته سازمان‌ها و نهادهایی در هر کشور برای نظارت آن وجود دارد که به این سازمان‌ها، رگولاتوری می‌‌گویند.

لازم به ذکر است که معاملات فارکس طی سال‌های گذشته در ایران یک عمل غیرقانونی بود،‌ اما به تدریج به دلیل محبوبیت روز‌افزون آن و با وضع برخی قوانین، جنبه قانونی پیدا کرد. در حال حاضر، برخی از کارگزاری‌های بزرگ و معتبر خارجی هستند که به مشتریان ایرانی خدمات ارائه می‌دهند.

 

مفهوم اسکالپ در فارکس

استراتژی اسکالپ از روش‌های معاملاتی متداول در بازارهای دوطرفه مانند فارکس است که معامله‌گر برای کسب سودهای کوچک و سریع از نوسان‌های کوچک قیمت وارد معامله می‌شود.

اسکالپ در فارکس یک سبک معاملاتی روزانه است و اسکالپرها با هدف‌های کوتاه مدت این نوع از معامله را انتخاب می‌کنند. یک اسکالپر با شکار نوسانات کوتاه مدت قیمت می‌تواند در روز تعداد زیادی معامله انجام دهد. این روش از معامله می‌تواند یک تریدر را ساعت‌ها در مقابل مانیتور نگاه دارد. زیرا با باز کردن یک سفارش تا پایان آن باید به‌طور خیلی دقیق بازار را تحت نظر داشته باشد تا در صورت تغییر جهت بازار متوجه ضررهای کلان نشود.

استفاده از استراتژی اسکالپ در فارکس با وجود اینکه ممکن است خیلی ساده به نظر برسد،‌ با این وجود نیاز به تمرکز و دقت زیادی دارد. از آنجا که بازار فارکس یک بازار دو طرفه است، شما با باز کردن یک معامله با هدف اسکالپ باید رفتار قیمتی دو ارز را تحت نظر داشته باشید.

 

اصول اسکالپینگ در فارکس

معاملات اسکالپ در فارکس علی‌رغم اینکه ساده به نظر می‌رسند باید یک استراتژی خیلی دقیق داشته باشند؛ زیرا یک ضرر بزرگ می‌تواند تمام سودهای کوچک را از بین ببرد.

در فارکس اسکالپینگ یک استراتژی کوتاه مدت به‌شمار می‌رود که هدف آن کسب سود از حرکات کوچک قیمت است. بهترین استراتژی‌های اسکالپینگ فارکس شامل معاملات با «اهرم» یا لوریج (leverage) است. استفاده از اهرم در فارکس تکنیکی است که معامله‌گران را قادر می‌سازد تا سرمایه‌ای به اندازه دارایی خود را از یک کارگزار قرض بگیرند تا بتوانند معاملات بزرگتری در بازار فارکس داشته باشند.

این استراتژی مقدار سود احتمالی از معاملات را بیشتر می‌کند، اما اگر بازار در جهت مطلوب به سمت پیش‌بینی فرد تریدر حرکت نکند، می‌تواند موجب بیشتر شدن اندازه ضرر نیز بشود. از این رو، اسکالپرهای فارکس موظفند بازار را برای هرگونه تغییر زیر نظر داشته باشند.

نکته مهمی که برای استفاده از روش اسکالپ در فارکس باید به خاطر داشته باشید، میزان ریسک‌پذیری است. یک اسکالپر باید فردی ریسک‌پذیر باشد و بتواند با تنش و استرسی که این نوع از معامله به همراه دارد کنار بیاید.

 

نحوه اسکالپ در فارکس

از آنجا که بهترین زمان برای نگهداری از سفارشات با هدف اسکالپ بین چند ثانیه تا چند دقیقه است، برای تنظیم این نوع معاملات باید از نمودار در تایم فریم‌های پایین استفاده کنید. بهترین تایم فریم برای اسکالپ در فارکس ۵ دقیقه است. بهتر است برای اسکالپ به‌طور همزمان چند معامله در بازارهای مختلف باز کنید و همه را با هم تحت نظر داشته باشید.

برای انجام معاملات به سبک اسکالپ مدیریت ریسک و سرمایه از مهارت‌هایی هستند که باید به آن‌ها مسلط باشید. هنگام انجام معاملات اسکالپ حتما به میزان اهرم و لوریج در معاملات خود توجه کنید تا غافلگیر نشوید.

به هنگام تنظیم سفارش حتما برای معامله خود حد سود و حد ضرر در نظر بگیرید و از پیش یک استراتزی خروج بچینید.

 

مزایا و معایب اسکالپ در فارکس

اسکالپینگ یکی از استراتزی‌های معاملاتی است که ممکن است در کنار منافعی که برای تریدر به همراه دارد، گاهی محدودیت‌هایی نیز ایجاد کند. بهتر است پیش از هر اقدامی برای استفاده از این روش در معاملات بازار فارکس، با مزایا و معایب آن آشنا شوید.

مزایا و معایب اسکالپ در فارکس

 

سخن پایانی

اسکالپ یکی از روش‌های معاملاتی است که در بازارهای دو طرفه مانند فارکس به طور رایج استفاده می‌شود. فرد معامله‌گر با اسکالپ در بازار فارکس از نوسانات کوتاه مدت قیمت جفت ارزها سود کسب می‌کند. در این روش اسکالپر یک معامله را برای مدت چند ثانیه تا چند دقیقه نگاه می‌دارد و با رسیدن به سود مد نظر از آن خارج می‌شود. این معاملات در عین حال که ساده به نظر می‌رسند به دقت و تمرکز نیاز دارند.

اسکالپ در فارکس اصول خاص خود را دارد که سعی کردیم در این مقاله به توضیح برخی نکات مهم آن بپردازیم. یک فرد اسکالپر برای تنظیم معاملات خود باید بر اغلب بازارها تسلط داشته باشد و تا حد زیادی ریسک‌پذیر باشد.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا