🎁 وبینار مسیر درست تبدیل شدن به یک معامله‌گر🎁

اینجا کلیک کنید
دوره منتور شیپ
استراتژی‌های معاملاتی

امواج الیوت چیست؟ استراتژی‌های امواج الیوت

هر روز میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان مشغول تصمیم‌گیری در بازارهای مالی مختلف هستند و می‌خواهند با پیش‌بینی صحیح جهت حرکت بازار و همراه شدن با آن به سود برسند.

زمانی که قیمت‌ها افزایش یابد آن‌ها با خرید دارایی مورد نظر خود کسب درآمد کرده و اگر هم بازار ریزشی باشد با باز کردن موقعیت معاملاتی فروش یا «شورت» (Short) از کاهش قیمت‌ها نیز کسب سود می‌کنند.

برای این کار معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در هر بازار مالی که فعال هستند از یک سری روش‌ها و استراتژی‌های خاص استفاده می‌کنند.

از پرایس اکشن گرفته تا سطوح اصلاحی فیبوناچی و نظریه داو همگی جزو استراتژی‌های تحلیل تکنیکال هستند که به کمک آن‌ها می‌توان پیش‌بینی‌های دقیقی از مسیر حرکت بازار انجام داد.

در این بین یکی دیگر از این استراتژی‌ها که بارها امتحان خود را پس داده، استراتژی معامله با امواج الیوت است که قصد داریم مقاله امروز را به آن اختصاص دهیم.

بنابراین اگر شما هم جزو کسانی هستید که به یادگیری امواج الیوت علاقه دارد و هنوز نتوانسته مفهوم آن را به درستی درک کند، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا با زبانی ساده و قابل‌فهم استراتژی‌های عملی امواج الیوت را برایتان شرح دهیم.

امواج الیوت چیست؟

امواج الیوت نام نظریه‌ای در تحلیل تکنیکال است که می‌گوید قیمت دارایی‌های مختلف در قالب الگوهای مشخصی به شکل موج، بالا و پایین می‌شوند.

«نظریه امواج الیوت»  (Elliot Wave Theory) روشی برای پیش‌بینی روند حرکت بازار و تحلیل آن است که از یک سری قوانین و نظریه‌های تکمیلی تشکیل شده است. این نظریه در دهه ۲۰ و ۳۰ میلادی توسط تحلیل‌گر بازارهای مالی آقای «رالف نلسون الیوت» (Ralph Nelson Elliott) مطرح شد. آقای الیوت معتقد بود ساختار نمودار قیمت دارایی‌های مختلف بسیار ساده‌تر از آن چیزی است که بقیه تحلیل‌گرها فکر می‌کنند.

براساس نظریه امواج الیوت تمام بازارهای مالی در هر بازه زمانی براساس موج‌ها و الگوهای خاص و تکرار‌شونده حرکت می‌کنند که نشان‌دهنده رفتار معامله‌گران و سرمایه‌گذاران است. هر کدام از این موج‌ها نیز در درون خود ریزموج‌های دیگری دارند که از همان قوانین پیروی می‌کند.

آقای الیوت نظریه مشهور خود را با مطالعه نمودار شاخص‌های مختلف ۷۵ ساله گذشته در بازه‌های زمانی سالانه، ماهانه، هفتگی، روزانه و حتی ۱ ساعته و ۳۰ دقیقه مطرح کرده و زمانی که در سال ۱۹۳۵ توانست به‌درستی کف بازار سهام را تشخیص دهد، به محبوبیت رسید.

 

امواج الیوت چگونه کار می‌کنند؟

امواج الیوت از دو نوع موج انگیزشی و اصلاحی تشکیل می‌شوند که هر کدام قوانین خاص خود را دارند.

براساس نظریه امواج الیوت، حرکت قیمت یک دارایی در هر بازار مالی (مثل بیت کوین در بازار ارزهای دیجیتال یا جفت ارز یورو/دلار در بازار فارکس) در قالب الگوهای تکرارشونده و مشخصی حرکت می‌کنند که به آن‌ها موج می‌گویند. این امواج به دو نوع امواج انگیزشی یا «ایمپالسیو» (Impulsive) و امواج اصلاحی یا «کورکتیو» (Corrective) تقسیم می‌شوند.

امواج ایمپالسیو که در منابع فارسی برای آن معادل امواج انگیزشی یا جنبشی در نظر گرفته شده است، به امواجی گفته می‌شود که در جهت موافق روند کلی حرکت می‌کنند. در مقابل امواج اصلاحی نیز به امواجی اشاره دارد که در خلاف جهت روند کلی حرکت می‌کنند.

امواج انگیزشی و اصلاحی به‌صورت تودرتو ایجاد شده و الگوهای بزرگ‌تری را تشکیل می‌دهند. برای مثال در نمودار یک ساله یک دارایی ممکن است در حال تشکیل یک موج اصلاحی باشیم، در صورتی که در نمودار یک ماهه یک موج انگیزشی در حال شکل‌گیری باشد. در چنین شرایطی معامله‌گری که از استراتژی امواج الیوت استفاده می‌کند، از نظر بلند مدت دیدگاه نزولی و از نظر کوتاه مدت دیدگاه صعودی خواهد داشت.

بیایید در ادامه با جزئیات بیشتری در مورد امواج انگیزشی و اصلاحی صحبت کنیم.

 

امواج انگیزشی الیوت

امواج انگیزشی استراتژی الیوت از پنج ریزموج تشکیل شده و کنار هم در جهت روند کلی حرکت می‌کنند. این الگو معمول‌ترین موج انگیزشی محسوب می‌شود و پیدا کردن آن نیز بسیار راحت است. همان‌طور که گفتیم این موج از پنج ریزموج تشکیل می‌شود که سه‌تای آن‌ها موج جنبشی و دوتای آن‌ها موج اصلاحی هستند.

امواج الیوت

این امواج از قوانین زیر پیروی می‌کنند:

  • موج ۲ نمی‌تواند بیش از ۱۰۰ درصد موج اول اصلاح کند.
  • موج سوم نمی‌تواند کوتاه‌ترین موج از بین موج ۱، ۳ و ۵ باشد.
  • موج ۴ هرگز نمی‌تواند فراتر از سومین موج برود.

اگر حتی یکی از این قوانین نقض شود موج مورد نظر را نمی‌توان یک موج انگیزشی در نظر گرفت.

امواج اصلاحی الیوت

امواج اصلاحی که به آن‌ها امواج قطری (Diagonal) نیز گفته می‌شود از سه ریزموج تشکیل شده و به‌صورت‌کلی در خلاف جهت روند حرکت می‌کنند. این امواج نیز از قوانین زیر پیروی می‌کنند:

  • در حقیقت موج اصلاحی از ۵ ریزموج تشکیل شده است.
  • قطر تشکیل شده معمولا شبیه گُوه در حال گسترش یا کاهش است.
  • ریزموج‌های قطر ممکن است ۵ تا نباشند که بستگی به قطر مورد نظر دارد.
  • هر ریزموج قطر هیچ‌وقت به طور کامل تا ریزموج قبلی اصلاح نمی‌کند، همچنین ریزموج ۳ قطر ممکن است کوتاه‌ترین موج نباشد.

 

چگونه با امواج الیوت معامله کنیم؟

برای معامله با استراتژی امواج الیوت می‌توان روی نمودار موج‌شماری کرده و به‌عنوان مثال قبل از تکمیل موج پنجم وارد معامله شد.

حالا که با مفهوم امواج الیوت و جزئیات این نظریه مهم آشنا شدیم، سوالی که مطرح می‌شود این است که نحوه معامله با استراتژی امواج الیوت چگونه است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که اگر معامله‌گری تشخیص دهد که دارایی مورد نظرش در حال حرکت رو به بالا در یک موج انگیزشی است، می‌تواند قبل از تکمیل موج پنجم خود وارد معامله شده و از این راه کسب سود کند. بعد از تکمیل این موج چون طبق نظریه امواج الیوت انتظار یک موج اصلاحی را داریم، معامله‌گران می‌توانند وارد یک معامله شورت شده و از کاهش قیمت نیز به درآمد برسند.

نکته بسیار مهم در مورد این استراتژی این است که تمام این امواج به شکل فراکتال در درون یکدیگر تشکیل شده و مدام در حال تکرار در تمام بازارهای مالی هستند.

 

سخن پایانی

امواج الیوت نام نظریه‌ای در تحلیل تکنیکال است که ده‌ها سال پیش توسط فردی به نام رالف نلسون الیوت مطرح شد. براساس این نظریه قیمت تمام دارایی‌ها به شکل امواج تکرار شونده و فراکتال مدام در حال بالا و پایین شدن هستند و برای همین می‌توان به کمک آن‌ها جهت حرکت بازار را تشخیص داد.

تمام این امواج نیز براساس روانشناسی و طرز تفکر سرمایه‌گذاران و فعالان حاضر در بازار ایجاد می‌شوند و برای همین احتمال تکرار آن‌ها در آینده بسیار زیاد است.

امواج الیوت از دو نوع امواج انگیزشی و اصلاحی تشکیل می‌شود که در آن امواج انگیزشی در جهت روند کلی بازار و امواج اصلاحی در خلاف جهت آن حرکت می‌کنند. برای معامله با امواج الیوت نیز می‌توان در یک حرکت صعودی موج‌ها را شماره‌گذاری کرده و به عنوان مثال قبل از تکمیل موج پنجم وارد معامله شده و از این راه کسب سود کرد.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا