دوره منتور شیپ
استراتژی‌های معاملاتی

۶ استراتژی معاملاتی برای روزهای منفی بازار

تمام بازارهای مالی در طول عمر خود چرخه‌های نزولی و صعودی بی‌شماری را تجربه می‌کنند که برای موفقیت در سرمایه‌گذاری خود باید استراتژی‌های معاملاتی هر دو چرخه را یاد بگیرید.

اگر در یک چرخه صعودی وارد بازاری مثل بازار ارزهای دیجیتال یا فارکس شده باشید و هر خریدی که انجام داده‌اید در نهایت به سود ختم شده است، باید بدانید که این روند تا نهایت ادامه‌دار نخواهد بود و خیلی زودتر از چیزی که فکرش را بکنید روزهای منفی بازار نیز فرا خواهد رسید.

در چنین روزهای منفی که ارزش دارایی‌های شما روز‌به‌روز کاهش یافته و حداقل ۲۰ درصد ارزش خود را از دست می‌دهد، بدبینی و نگرانی کل بازار را فرا می‌گیرد و بیشتر معامله‌گران و سرمایه‌گذاران کم‌تجربه از ترس نمی‌دانند چه کار باید بکنند.

اما در این بین، برخی دیگر از معامله‌گران باهوش و حرفه‌ای هم وجود دارند که از قبل استراتژی‌های خاصی را برای چنین روزهایی در نظر گرفته و آماده کسب سود از آن هستند.

برای اینکه شما هم با چنین استراتژی‌هایی آشنا شوید و بتوانید با رازهای سرمایه‌گذاری در بازار منفی آشنا شوید، در این مقاله قصد داریم در مورد نکات طلایی روزهای منفی بازار صحبت کنیم. برای همین پیشنهاد ما این است که ادامه مقاله را از دست ندهید.

منظور از بازار نزولی چیست؟

زمانی که وضعیت بازار به گونه‌ای باشد که قیمت دارایی‌ها در آن مدام و در طول یک بازه زمانی یک یا چند ماهه با کاهش چشم‌گیر روبه‌رو شود، می‌گوییم بازار نزولی یا خرسی است.

قبل از هر حرفی، بهتر است با مفهوم بازار نزولی آشنا شویم و بدانیم که وقتی صحبت از بازار نزولی و روزهای منفی بازار می‌شود، منظورمان دقیقا چیست. در حالت کلی، بازار نزولی یا خرسی که به آن «بیر مارکت» (Bear Market) نیز گفته می‌شود، شرایطی از بازار است که در آن ارزش دارایی‌های مختلف حداقل ۲۰ درصد از سقف‌های قیمتی اخیر خود کاهش می‌یابد.

اما همه ما می‌دانیم که در تمام بازارهای مالی نوسان وجود دارد و هر روز شاهد افزایش و کاهش قیمت این دارایی‌ها هستیم. برای همین هر کاهش قیمتی نشان‌دهنده شروع بازار نزولی نیست و تنها زمانی می‌گوییم روزهای منفی بازار فرا رسیده و بازار خرسی شروع شده که این کاهش قیمت‌ها ادامه‌دار و در یک بازه زمانی مشخص مثل چند ماه اتفاق بیفتد.

برای مثال ریزش بازارهای مالی در زمان شیوع ویروس کرونا را در نظر بگیرید که در عرض یک ماه بیشتر شاخص‌های مطرح بازار بورس آمریکا با کاهش حدود ۳۴ درصدی مواجه شدند.

 

۶ استراتژی برای روزهای منفی بازار

برای موفقیت در بازار نزولی و جان سالم به در بردن در روزهای منفی باید به ۶ راز و استراتژی مهم مثل کنترل احساسات و متنوع کردن سبد دارایی توجه داشته باشید.

روش های سرمایه گذاری در بازار منفی

هر بازار مالی را که در نظر بگیرید، بالاخره در برهه‌ای از زمان دچار چرخه نزولی خواهد شد و شما به‌عنوان یک معامله‌کننده و سرمایه‌گذار باید خود را برای چنین روزهایی آماده کنید.

فرقی هم نمی‌کند که محل معامله‌گری شما در بازار فارکس باشد یا به خرید و فروش ارزهای دیجیتال یا سهام شرکت‌های مختلف علاقه داشته باشید، در هر صورت استفاده از استراتژی‌هایی که در ادامه می‌خواهیم در مورد آن‌ها صحبت کنیم، به شما کمک خواهد کرد تا از روزهای منفی بازار جان سالم به در ببرید.

 

احساسات خود را کنترل کنید

اولین و شاید مهم‌ترین راز موفقیت در بازار منفی این است که باید احساسات خود را کنترل کنید. در زمان‌هایی که قیمت دارایی‌ شما در عرض زمان کمی درصد زیادی از ارزش خود را از دست می‌دهد، احساس ناامیدی و شکست بر شما غلبه خواهد کرد و احتمال اینکه با ضررهای هنگفت از معامله خارج شوید، بسیار زیاد خواهد بود.

اما فراموش نکنید که هیچ بازار نزولی تا ابد ادامه پیدا نمی‌کند و بسیاری از دارایی‌های مهم بازار توانسته‌اند بعد از روندهای منفی زیاد دوباره افزایش یافته و حتی از سقف‌های قیمتی قبلی خود نیز فراتر روند.

بنابراین، هیچ‌وقت اجازه ندهید احساساتی مثل ترس بر قدرت تصمیم‌گیری عقلانی شما تاثیر بگذارد. فقط کافی است خونسرد باشید و طبق استراتژی معاملاتی خود پیش بروید.

 

استراتژی میانگین هزینه دلاری (DCA)

مهم‌ترین نکته در مورد بازار نزولی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که وجود چنین روزهای منفی کاملا عادی بوده و بخشی از چرخه بازار محسوب می‌شود. برای همین اگر هدف شما از سرمایه‌گذاری، بلند مدت است و می‌خواهید بعد از چندین سال مزد صبر و سرمایه‌گذاری خود را دریافت کنید، می‌توانید از استراتژی معاملاتی DCA استفاده کنید.

این استراتژی مخفف عبارت Dollar Cost Averaging، به معنای میانگین هزینه دلاری است و براساس آن با صرف نظر از نزولی یا صعودی بودن بازار باید در زمان‌های خاصی به مقدار مشخصی از یک دارایی را بخرید. بدین ترتیب با گذشت زمان میانگین خرید شما کاهش خواهد یافت و وقتی بازار نزولی تمام شده و روند صعودی آغاز شود، وارد سود خواهید شد.

 

خودتان را به مردن بزنید!

اگر در جریان تفریح خود در جنگل با یک خرس واقعی روبه‌رو شوید، بهترین استراتژی برای زنده ماندن این است که خود را به مردن بزنید! هرگونه تلاش برای مبارزه با خرس و هر حرکت ناگهانی می‌تواند شما را تبدیل به وعده غذایی آن خرس کند، اما اگر خونسرد باشید و حرکات احمقانه انجام ندهید زنده از این مخمصه بیرون می‌آیید.

در بازار خرسی نیز دقیقا همین شرایط وجود دارد. اگر بخواهید با روند کلی بازار که نزولی است مبارزه کنید و تصمیم‌های ناگهانی بگیرید، تنها به میزان ضررهای خود اضافه خواهید کرد. برای همین می‌توانید هیچ کاری انجام ندهید و تنها با صبر کردن، روزهای منفی بازار را پشت سر بگذارید.

 

به سبد دارایی‌های خود تنوع ببخشید

تنوع بخشیدن به سبد دارایی هم در بازار صعودی و هم در بازار نزولی باعث افزایش احتمال موفقیت شما خواهد شد و یک استراتژی برنده است. زمانی که سبد دارایی‌ها یا پورتفوی خود را متنوع می‌کنید، در واقع با این کارتان باعث می‌شوید، حتی اگر بخشی از دارایی‌هایتان با کاهش قیمت مواجه شد، بخش دیگر آن احتمال افزایش یا حداقل حفظ ارزش خود را داشته باشد.

منظور از تنوع بخشیدن به سبد دارایی نیز این است که با تمام سرمایه خود در یک بازار مالی یا یک دارایی مشخص سرمایه‌گذاری نکنید. برای مثال، بخشی از آن را به خرید ارز دیجیتال اختصاص دهید و بخش دیگر را در طلا، خودرو، مسکن یا معامله در بازار فارکس و سهام استفاده کنید.

 

از تخفیف‌های به وجود آمده استفاده کنید

بازار منفی با تمام بدی‌هایی که می‌تواند داشته باشد، از این نظر خوب است که قیمت بسیاری از دارایی‌ها به سطوحی می‌رسد که بسیار برای خرید جذاب هستند. تنها کافی است بدانید که به دنبال چه هستید. در روزهای منفی بازار قیمت دارایی‌های با ارزش نیز به همراه کل بازار کاهش می‌یابد و این فرصت خوبی برای خرید است. موضوعی که «وارن بافت» (Warren Buffet)، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین معامله‌گران جهان، تاکید زیادی روی آن دارد و مطمئنا می‌تواند توصیه خوبی برای شما هم باشد.

 

سود کردن از ریزش بازار با معامله شورت

بسیاری از بازارهای مالی دوطرفه هستند. این یعنی نه تنها می‌توان از افزایش قیمت دارایی‌ها سود کرد، بلکه از ریزش آن‌ها نیز امکان کسب درآمد وجود دارد. این کار با استفاده از باز کردن موقعیت معاملاتی فروش یا به اصطلاح «شورت» (Short) انجام می‌شود که در بازارهایی مثل ارز دیجیتال و فارکس می‌توان این کار را انجام داد.

البته توجه داشته باشید که شورت کردن بازار ریسک بیشتری نسبت به خرید نقدی دارد و اگر تجربه کافی در این کار نداشته باشید، ممکن است تمام سرمایه خود را به باد دهید.

 

سخن پایانی

روزهای منفی یکی از بخش‌های جدانشدنی هر بازار مالی است که در صورت داشتن آگاهی و دانش کافی می‌توان از چنین بازار نزولی نیز کسب درآمد کرد. برای این کار می‌توانید از ۶ رازی که سرمایه‌گذاران و معامله‌گران حرفه‌ای از آن استفاده می‌کنند، بهره ببرید.

در این مقاله، در رابطه با مهم‌ترین رازها و استراتژی‌های بازار منفی صحبت کردیم و امیدواریم که شما هم از آن‌ها استفاده کرده و آماده پشت سر گذاشتن بازارهای خرسی آینده شوید.

فراموش نکنید که بازار نزولی نیز همانند بازار صعودی همیشگی نیست و تقریبا تمام بازارهای مالی جهان به‌طور مداوم و پشت سر هم وارد چرخه‌های صعودی و نزولی می‌شوند. البته در این بین ممکن است بازار با رکود هم مواجه شود.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا