دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکال

۸ قدم مهم برای یادگیری پرایس اکشن | معامله‌ گران تازه‌کار

روش معامله‌گری پرایس اکشن شاید در ابتدا کمی ترسناک به نظر برسد، به‌خصوص اگر معامله‌گران تنها از این روش برای معاملات خود استفاده کنند. اما باید بدانید که این کار شدنی است؛ زیرا بیشتر معامله‌گران با استفاده از این روش، سودهای قابل توجهی کسب کردند.

بسیاری از افراد تازه کار تصور می‌کنند که پیاده‌سازی روش پرایس اکشن بسیار سخت و پیچیده است. دلیل اصلی این است که روش آموزشی این افراد غلط بوده و قدم‌های درستی در مسیر آموزشی پرایس اکشن برنداشته‌اند. ما در این مقاله قصد داریم تا نحوه یادگیری قدم‌به‌قدم پرایس اکشن را مورد بررسی قرار دهیم تا معامله‌گران با یادگیری کامل و بی‌نقص، به درک درستی از این روش برسند و در عرض چند هفته به یک معامله‌گر حرفه‌ای تبدیل شوند.

یادگیری پرایس اکشن

قدم اول: درک مفهوم پرایس اکشن

پرایس اکشن یک روش معامله‌گری است که به معامله‌گران در بازارهای مالی کمک می‌کند تا با تحلیل نوسانات قیمت، سود معاملات خود را افزایش دهند. این نوسانات بر روی نمودارهای تحلیل تکنیکال قابل مشاهده بوده و به‌وسیله آن می‌توانید به خوبی روند حال و آینده بازار سرمایه را بررسی کنید. این مرحله بسیار مهم بوده و نباید روش پرایس اکشن را به‌عنوان یک راه حل جادویی برای حل مشکلات معاملاتی خود در نظر بگیرید. در واقع پرایس اکشن به شما کمک می‌کند تا شرایط بازار را به صورت کامل درک کرده و تحلیل‌های خود را از این طریق پیاده‌سازی کنید.

همچنین در روش پرایس اکشن در صورت تمایل می‌توانید از اندیکاتورهای دیگر نیز برای تحلیل نوسانات قیمت استفاده نمایید. در واقع شما باید به جای حذف اندیکاتورها، از آن‌ها در کنار روش پرایس اکشن استفاده نمایید.

 

قدم دوم: آشنایی با مفهوم عرضه و تقاضا

سطوح حمایت و مقاومت به طور مستقیم با مفهومی به نام عرضه و تقاضا در ارتباط است که معامله‌گران باید این نقاط را با دقت بسیار زیادی بررسی کنند.

عرضه و تقاضا میزان تغییرات قیمت در بازارهای مالی را نشان می‌دهد. در زمانی که میزان تقاضا از عرضه بیشتر باشد، قیمت در بازار رو به افزایش است و زمانی که عرضه بیشتر از تقاضا است، قیمت در بازار کاهش خواهد یافت. به جاهایی که عرضه از تقاضا بیشتر شده یا بالعکس، نقاط عطف می‌گویند و معامله‌گران باید روند بازار را در این زمان با دقت بررسی کنند.

در واقع هدف اصلی معامله‌گر پرایس اکشن بررسی و تحلیل نقاط عطف است. عرضه و تقاضا در پرایس اکشن با مفهوم سطوح حمایت و مقاومت شناخته می‌شوند. سطح حمایت ناحیه‌ای از نمودار است که قیمت در بازار افزایش یافته یا به عبارتی میزان تقاضا از عرضه بیشتر است. همچنین سطح مقاومت به ناحیه‌ای گفته می‌شود که عرضه از تقاضا بیشتر بوده و قیمت در بازار کاهش یافته است.

برای درک بهتر و شناخت سطوح حمایت و مقاومت بر روی نمودار به مثال‌های زیر توجه نمایید:

نمودار پرایس اکشن

نمودار پرایس اکشن

 

نمودار پرایس اکشن

قدم سوم: یادگیری نحوه تحلیل بازار به وسیله خطوط روند و نوسانات قیمت

معامله‌گران باید قبل از ورود به بازارهای مالی به درک درستی از بازار برسند و روند صعودی و نزولی قیمت‌ها را به‌طور دقیق بررسی کنند تا بتوانند به استراتژی درستی برای تعیین زمان ورود و خروج از بازار دست یابند.

این مرحله اغلب توسط معامله‌گرانی که به سرعت می‌خواهند وارد بازار معاملاتی شوند، نادیده گرفته می‌شود. معامله‌گران نباید بدون شناخت و درک درست از بازار مالی وارد این حوزه شوند. دو ابزار خطوط روند و نوسانات قیمت در روش پرایس اکشن به شما کمک می‌کند تا روند بازار را به درستی تشخیص دهید و نیازی به استفاده از ابزارهای معاملاتی گوناگون نداشته باشید.

 

نوسانات قیمت-ساختار بازار را تعیین می‌کند

بازار هیچگاه بر روی خط مستقیم حرکت نکرده و همواره شاهد زیگزاگ‌های مختلف بر روی نمودار هستیم که نشان دهنده نوسانات قیمت در بازارهای مالی است. شما می‌توانید بزرگی، قدرت و جهت این نوسانات را بررسی کنید و با استفاده از همین داده‌ها، زمان ورود و خروج از بازارهای معاملاتی را تعیین نمایید.

به‌طور کلی، سقف‌ها و کف‌های بالاتر نشان‌دهنده روند صعودی و سقف‌ها و کف‌های پایین‌تر نشان‌دهنده روند نزولی است.

روند صعودی

 

خطوط روند-تحلیل بازار به وسیله متصل کردن نقاط پیوت

خط روند یک ابزار عالی برای تحلیل روند بازار است. شما می‌توانید با اتصال نقاط پیوت به یکدیگر و رسم یک خط، روند بازار را به راحتی تشخیص دهید. معامله‌گران همواره باید نوسانات بازار و خطوط روند را زیر نظر داشته باشند.

 

قدم چهارم: تشخیص نقاط ورود با توجه به الگوهای قیمتی

در این مرحله، شما می‌توانید روند صعودی یا نزولی بازار را با بررسی نمودار تشخیص دهید و به تحلیل و آنالیز قیمت‌ها بپردازید. این کار را باید کندل به کندل انجام داده و تمام الگوهای قیمتی را به‌طور کامل تحلیل کنید.

نمودار کندل پرایس اکشن

پین بار نشان داده شده در نمودار بالا یکی از الگوهای قیمتی مشهور است. شما باید برای ورود به بازارهای مالی، با کندل‌ها و الگوهای نموداری آشنایی داشته باشید و از طریق آن‌ها به تحلیل و تفسیر بازارهای مالی بپردازید.

 

قدم پنجم: حد ضرر خود را با دقت بالا به وسیله پرایس اکشن مشخص کنید

همانطور که می‌دانید مدیریت ریسک از تحلیل بازار نیز مهم‌تر است. در واقع شما باید در نقطه مناسب وارد بازار شوید و زمانی که بازار برخلاف تحلیل‌های شما جلو می‌رود از آن خارج شوید. خوشبختانه پرایس اکشن تنها برای ورود به بازارهای سرمایه مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، بلکه از طریق آن می‌توانید نقطه حد ضرر را نیز به درستی تعیین کنید.

همچنین معامله‌گران نباید حد ضرر را بر اساس احساسات تعیین کنند. در واقع حد ضرر بر اساس روش پرایس اکشن و نوسانات بازار تعیین می‌شود.

 

قدم ششم: تعیین حد سود زمانی که بازار در جهت تحلیل شما پیش می‌رود

در دو قدم قبلی متوجه شدید که باید در زمان مناسب وارد بازار شوید و وقتی بازار در خلاف جهت تحلیل‌های شما پیش می‌رود، از بازار خارج شوید. اما نکته مهم دیگری که وجود دارد، خروج در زمانی است که بازار در جهت تحلیل‌های شما حرکت می‌کند. به همین دلیل، تعیین حد سود به اندازه حد ضرر مهم و ضروری است. یعنی شما باید در نقطه‌ای از معامله که در سود است از بازار خارج شوید.

 

قدم هفتم: درک مفهوم انتظار

انتظار = (درصد پیروزی × میزان پاداش) – (درصد شکست × میزان ریسک)
درصد شکست = ۱ – درصد پیروزی

مفهوم انتظار نشان‌دهنده استراتژی شما است. نسبت پاداش به ریسک بر اساس نقطه ورود، حد ضرر و حد سود تعیین می‌شود. در نتیجه، درصد پیروزی و شکست شما بر اساس تجربه و میزان تسلط شما به بازار و ابزارهای تحلیل تعیین می‌شود. به همین دلیل، باید استراتژی معاملاتی خوبی برای تعیین زمان ورود و خروج بازار داشته باشید.

اغلب معامله‌گران تازه‌کار تصور می‌کنند که با دستیابی به نسبت پاداش به ریسک بالا می‌توانند انتظار مثبت بیشتری داشته باشند. در حالی که این تصور کاملا اشتباه است و درصد پیروزی ممکن است کاهش یابد. علاوه بر این، معامله خوب با معاملات سودده متفاوت است. در واقع معامله خوب معامله‌ای است که شما نسبت به آن انتظار مثبتی دارید.

 

قدم هشتم: تمرین، تمرین و تمرین

روش معاملاتی پرایس اکشن در عین سادگی با پیچیدگی‌هایی نیز همراه است. به همین دلیل، معامله‌گران باید یادگیری را ابتدا با مفاهیم ساده آغاز کنند و سپس با تمرین کردن درک خود را از این روش افزایش دهند. هدف اول از تمرین این است که مهارت‌های خود را در زمینه پرایس اکشن افزایش دهید و هدف دوم مربوط به کنترل احساسات است تا از ورود با عجله برای انجام معاملات پرهیز کنید.

 

سخن پایانی

همانطور که گفتیم روش پرایس اکشن یک روش معامله‌گری آسان است که اگر به‌درستی آموزش داده شود، معامله‌گران می‌توانند از این روش برای تحلیل بازارهای مالی استفاده نمایند و موفقیت‌های پرسودی در معاملات خود کسب نماید. ما در این مقاله هشت قدم برای یادگیری پرایس اکشن آورده‌ایم که معامله‌گران می‌توانند با دنبال کردن این گام‌ها وارد بازارهای مالی شوند.

نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که فقط یک بازار و یک ابزار معاملاتی را تحلیل کنند و تا زمانی که به صورت کامل به این روش مسلط نشده‌اید وارد این بازار نشوید و از تصمیم گیری‌های احساسی پرهیز نمایید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. من مقاله معامله گری به سبک پرایس اکشن رو خوندم واقعا عالی به نکات پرداخته شده بود خدقوت و خسته نباشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا