دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکال

الگوی وایکوف (Wyckoff) چیست؟ چگونه از این الگو در معاملات استفاده کنیم؟

روش‌های زیاد و متفاوتی برای کسب درآمد از بازارهای مالی وجود دارد. معامله‌گران با استفاده از اندیکاتورهای تکنیکال و الگوهای نموداری مختلف اقدام به انجام معاملات می‌کنند. برخی از این الگوها به‌دلیل موفقیت معامله‌گرانی که از آن‌‌ها استفاده کردند، شهرت زیادی پیدا کردند.

الگوی «وایکوف» (Wyckoff) یکی از این الگوهاست که سال‌‌ها پیش توسط یک سرمایه‌گذار با تجربه بازارهای سهام معرفی شد. این روش نزدیک به یک قرن است که توسط معامله‌گران بازارهای مالی استفاده می‌شود. در این مقاله سعی داریم در خصوص این الگو و نحوه کار با آن صحبت کنیم.

الگوی وایکوف چیست؟

الگوی وایکوف (Wyckoff) به دنبال پول هوشمند است که با استفاده از الگوی نمودار قیمت مسیر آن را پیدا می‌کند.

«ریچارد وایکوف» (Richard Wyckoff) از پیشگامان حوزه تحلیل تکنیکال در قرن بیستم، یک سرمایه‌گذار آمریکایی بود که در دهه ۹۰ تکنیک‌های تحلیلی زیادی را برای معامله در بازارهای مالی کشف کرد. با وجود اینکه وایکوف از نمودارهای میله‌ای استفاده و آن‌ها را بر روی بازارهای شاخص سهام تست می‌کرد، الگوها و تکنیک‌هایی که معرفی کرده است، در همه بازارهای مالی اعمال می‌شوند و در نمودارهای کندل استیک نیز قابل استفاده هستند.

ریچارد وایکوف بازیگران بزرگ یا در اصطلاح «پول هوشمند» (Smart Money) را به‌عنوان «مرد مرکب» معرفی کرد. وی اعتقاد داشت که این مرد مرکب در بالا و پایین شدن روند قیمت‌ها نقش زیادی دارد. وی بر این نکته که سرمایه‌گذاران و بازیگران بزرگ بازار ابتدا سفارش خود را قرار داده و سپس بازار را مطابق میل خود حرکت می‌دهند، تاکید داشت.

هدف از پیاده‌سازی روش وایکوف ردیابی پول‌های هوشمند (پول‌های زیادی که به یکباره وارد بازار می‌شوند) است که با استفاده از الگوی نموداری قیمت می‌توان مسیر آن را پیدا کرد.

 

رویکرد ۵ مرحله‌ای وایکوف

روش معاملاتی وایکوف ۵ رویکرد مرحله‌به‌مرحله دارد؛ ۱. تشخیص روند ۲. انتخاب دارایی‌‌هایی که از روند پیروی می‌کنند ۳. یافتن دارایی‌هایی که در حال انباشته شدن هستند ۴. انتخاب دارایی‌هایی که احتمال تغییر روند دارند ۵. انتخاب زمان مناسب برای معامله.

روش وایکوف از تئوری،‌ استراتژی و قوانین معاملاتی که شخص وایکوف معرفی کرده پیروی می‌کند. این اصول یک رویکرد مرحله‌به‌مرحله برای انتخاب دارایی و زمان مناسب معامله دارد که به شرح زیر هستند.

۱. ابتدا روند کلی بازار و جهت آینده آن را مشخص کنید؛ با تشخیص روند فعلی بازار می‌توان روند آینده آن را پیش‌بینی کرد. همچنین می‌توانید بررسی کنید که بر اساس عرضه و تقاضا، ‌بازار صعودی خواهد بود یا نزولی.

۲. دارایی را انتخاب کنید که در جهت روند قرار دارند. خصوصا دارایی‌هایی که به هنگام صعودی شدن بازار هم‌جهت با بازار در حال رشد هستند و همینطور آن دسته از دارایی‌هایی که در زمان نزولی شدن بازار، عملکرد ضعیفی دارند. برای این منظور می‌توانید از نمودارهای میله‌ای استفاده کنید.

۳. دارایی را که در حال انباشت ارزش است تحت نظر بگیرید (اگر در حال فروش هستید، دارایی را که در فاز توزیع است، در نظر بگیرید) این دارایی‌ها پتانسیل افزایش قیمت بیشتری دارند.

۴. مطمئن شوید که دارایی مورد نظر شما آمادگی تغییر روند را دارد یا نه. قیمت و حجم دارایی و بازار کلی را ارزیابی کنید. اطمینان حاصل کنید که رنج‌ها واقعی باشند و دارایی که انتخاب کرده‌اید، گزینه مناسبی باشد.

۵. زمان‌بندی مناسبی برای کسب سود از بازگشت بازار داشته باشید. در حالت کلی، زمانی یک دارایی را خریداری کنید که از بازگشت و صعودی شدن روند آن اطمینان دارید. همچنین، زمانی یک دارایی را بفروشید که تحلیل‌ها نشان می‌دهد، بازار در حال ریزش است.

 

قوانین سه‌گانه الگوی وایکوف

روش وایکوف سه قانون بنیادی دارد که برای بسیاری از ابعاد تحلیل بازار کارایی دارد. این قوانین برای تمام چارت‌ها و بازارها قابل استفاده است. قوانین ذکر شده در زیر شرح داده شده است:

قوانین سه گانه وایکوف

 

عرضه و تقاضا

این قانون یکی از پایه‌ای‌ترین اصول برای روش وایکوف است. به این صورت که با افزایش تقاضا نسبت به عرضه، قیمت مسیر صعودی پیدا می‌کند. از طرفی دیگر، ‌با افزایش عرضه نسبت به تقاضا قیمت روند نزولی به خود می‌گیرد. تحلیل‌گر یا تریدر رابطه بین عرضه و تقاضا را با استفاده از نمودارهای میله‌ای قیمت و حجم در بازه‌های زمانی انجام می‌‌دهد.

 

علت و معمول

فرد معامله‌گر به کمک این قانون می‌تواند اهداف قیمتی خود را بر اساس میزان پتانسیل خروج روند از حالت رنج، تنظیم کند. این قانون کمک می‌کند تا بتوان علت خروج از رنج و حرکت قیمت (معلول) را پیدا کرد. کاربرد این قانون در مرحله انباشت و توزیع به خوبی مشهود است.

 

تلاش و نتیجه

با استفاده از این قانون، از تغییر احتمالی روند قیمت در آینده به تریدر هشدار داده می‌شود. اغلب اوقات، واگرایی بین حجم و قیمت به عنوان سیگنالی برای تغییر روند قیمت در نظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال، در یک روند صعودی، پس از چندین حرکت قیمتی به سمت بالا (تلاش بزرگ)، کندل‌های قیمتی متوسطی ایجاد می‌شوند که نمی‌توانند صعود بالاتری داشته باشند(نتیجه کم). این نشان می‌دهد که مقادیر زیادی از آن دارایی برای فروش و تغییر روند آماده‌ است.

 

چرخه بازار در الگوی وایکوف

چرخه وایکوف بیانی از روانشناسی بازار است که عملکرد قیمت در بازارها و بازه‌‌های زمانی مختلف را نشان می دهد.

فاز انباشتگی (Accumulation Phase): فاز انباشت زمانی‌ست که سرمایه‌گذاران بزرگ بدون اینکه به قیمت اجازه حرکت‌های محسوس و بزرگ دهند، به خرید مشغول هستند. معمولا سرمایه‌گذاران خرد متوجه این حالت نمی‌شوند. شاید نوسانی مشاهده نشود، اما ارزیابی حجم خریدها و قیمت دارایی این فاز را به خوبی نشان می‌دهد.

فاز صعودی (Markup Phase): در این فاز، پس از انباشتگی قیمت رو به افزایش می‌رود. سرمایه‌گذاران کوچک نیز متوجه این روند صعودی می‌شوند و سفارش خرید قرار می‌دهند. همین امر موجب افزایش بیشتر قیمت خواهد شد.

فاز توزیع (Distribution Phase): در این مرحله مرد مرکب یا همان پول هوشمند شروع به توزیع دارایی خود می‌کند. پوزیشن‌های خود را به افرادی که دیر وارد بازار شدند، می‌فروشد. اغلب فاز توزیع با یک حرکت رنج مشخص می‌شود و تمام تقاضا را جذب می‌کند.

فاز نزولی (Markdown Phase ): پس از فاز توزیع، بازار شروع به بازگشت به سمت پایین می‌کند و با افزایش میزان عرضه نسبت به تقاضا، یک روند نزولی شکل می‌گیرد. زمانی که روند نزولی به پایان برسد یک مرحله انباشت جدید شروع خواهد شد.

الگوی وایکوف

 

تحلیل عرضه و تقاضا در الگوی وایکوف

یکی از اصول اصلی در الگوی وایکوف، تحلیل عرضه و تقاضا است. برای بررسی رابطه میان عرضه و تقاضا، بهترین نمودار قیمتی، نمودار میله‌ای است که می‌توان حرکات قیمت و حجم بازار را بر روی آن اندازه‌گیری کرد. برای روشن شدن موضوع عرضه و تقاضا،‌می‌توان گفت زمانی که یک کندل قیمتی بلند پس از چند کندل کوتاه بر روی نمودار ظاهر می‌شود، بیانگر وجود تقاضا در بازار خواهد بود. در مقابل، هرگاه یک کندل بلند و با حجم بالا پایین‌تر از کندل‌های کوتاه پیشین تشکیل شود، نشانه وجود عرضه در بازار است.

این تحلیل، همان دو قانون اول و دوم وایکوف یعنی «عرضه و تقاضا» و «تلاش و نتیجه» را در بر می‌گیرد. از این رو، هرگاه تقاضا به اندازه‌ای باشد که تمام سفارشات خرید پر شوند، ‌قیمت به سطوح بالاتر صعود می‌کند تا به تعادل برسد.

در قانون سوم وایکوف که تلاش و نتیجه است؛ همگرایی و واگرایی قیمت نسبت به حجم برای پیش‌بینی بازگشت روند، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. برای مثال؛ زمانی که حجم (تلاش) و قیمت (نتیجه) هر دو افزایش پیدا می‌کنند، نشانگر این است که تقاضا به روند خود ادامه می‌دهد و در نتیجه قیمت بالا می‌رود. در حالتی که حجم افزایش پیدا کند،‌ اما قیمت از آن پیروی نکند، می‌تواند نشانه‌ای از یک روند صعودی در نظر گرفته شود.

 

سخن پایانی

در صورتیکه قصد دارید در بازارهای مالی به سود خوبی برسید، بهتر است خود را با پول هوشمند همگام سازید. یکی از روش‌‌های ردیابی پول هوشمند در بازار،‌ تسلط بر الگوی وایکوف است. الگوی وایکوف از الگوهای قدیمی برای معامله در بازار است که طرفداران زیادی در میان معامله‌گران بازارهای مالی دارد.

برای استفاده از این الگو راه‌های ساده‌ای به‌صورت مرحله‌به‌مرحله معرفی شده تا به‌راحتی بتوانید آن را به کار گیرید. تمرکز اصلی در الگوی وایکوف بر روی ردیابی و شناسایی پول هوشمند یا اسمارت مانی است. همچنین، عرضه و تقاضا از موضوعات خیلی مهم برای این الگو به شمار می‌آید.

این الگو به معامله‌گران و سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا حرکات قیمت و روند آینده احتمالی آن را درک و پیش‌بینی کنند. این الگو در همه بازارهای مالی قابل استفاده است. استفاده از این الگو کمک می‌کند تا فرد تریدر یا سرمایه‌گذار دید واقع‌بینانه‌ای به بازار داشته و تصمیم‌‌های منطق‌تری بگیرند.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا