دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکالاستراتژی‌های معاملاتی

مقایسه پرایس اکشن و اندیکاتورهای معاملاتی

مقایسه پرایس اکشن و اندیکاتورهای معاملاتی، از زمان شروع ترید کردن یکی از مباحث داغ بازار بوده است. کدام روش جامع‌تر است و زودتر ما را به سود می‌رساند؟ کدام یک برای افراد مبتدی راحت‌تر است؟ و در انتها این سوال کلی که کدام یک از این دو، روش معامله‌گری بهتری را در اختیار ما قرار می‌دهد؟

در این مقاله قصد داریم ۵ بحث رایج در رابطه با مقایسه پرایس اکشن و اندیکاتورهای معاملاتی را برایتان باز کنیم و یک‌بار برای همیشه جواب این سوال‌ها را به شما بدهیم؛ پس این مطلب مفید را از دست ندهید.

پرایس اکشن (Price Action) چیست؟

پرایس اکشن نوعی شیوه‌ی ترید کردن بدون استفاده از اندیکاتورها و ابزارهای مختلف است. چارت قیمت شما در این روش خلوت بوده و تنها روی سطوح قیمت به همراه حمایت و مقاومت‌های مهم متمرکز می‌شویم.

پرایس اکشن بخش بسیار مهمی از تحلیل تکنیکال است. این استراتژی محبوب، مخصوص معامله‌گرانی است که تصمیمات خود را برپایه‌ی قیمت انواع دارایی می‌‌گیرند. همیشه نوسانات در بازارهای مالی، باعث سود یا زیان می‌شود، پس در نتیجه، پیش‌بینی درست این نوسانات یکی از دلایل موفقیت تریدرها در بازار است.

محبوب‌ترین شاخص پرایس اکشن، مطالعه درمورد روندها و میله‌های قیمتی است که جزئیات قیمت مانند قیمت باز و بسته شدن بازار و غیره را در یک بازه‌ی زمانی خاص، نشان‌تان می‌دهد. تجزیه و تحلیل تمام این اطلاعات، پایه و اساس پرایس اکشن است.

در جواب این سوال که پرایس اکشن چیست؟ می‌توان گفت که پرایس اکشن مطالعه روی رفتار خریداران و فروشندگان در بازارهای مالی مختلف است. مطالعه روی رفتار و عملکرد سرمایه‌گذاران فعال بازار، می‌تواند در تصمیم‌گیری درست به شما کمک کند. میله‌های قیمتی این تحلیل که بالاتر اسم برده شد، درواقع کندل‌هایی هستند که به‌عنوان شاخص پرایس اکشن استفاده می‌شوند.

پرایس اکشن الگوهای متفاوتی دارد که در مقاله پرایس اکشن چیست؟ آموزش الگوها و روش معامله به‌طور کامل برای شما آموزش داده شده است.

 

اندیکاتور چیست؟

اندیکاتورها ابزارهایی هستند که به‌وسیله‌ فرمول‌های به‌خصوص، اقدام به پیش‌بینی روندهای قیمتی بازار می‌کنند. اندیکاتورها در شناسایی و پیشبینی روندها به یاری تحلیل‌گران می‌شتابند.

اگر با بازارهای مالی مختلف حتی کمی آشنا باشید، احتمالا اسم اندیکاتورها قبلا به گوشتان خورده است. حال اصلا این اندیکاتورها چه هستند و به چه دردی می‌خورند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اندیکاتورها یا شاخص‌های معاملاتی، نوعی توابع ریاضی هستند که با استفاده از فرمول‌های ریاضی به تجزیه و تحلیل بازارهای مالی می‌پردازند.

اندیکاتورها که یکی از مهم‌ترین ابزارهای مورد استفاده در تحلیل تکنیکال هستند، موجب درک بهتر شما از شرایط بازار می‌شوند. تاریخچه‌ قیمت و حجم معاملات، اطلاعاتی هستند که در اندیکاتورها مورد استفاده قرار می‌گیرند. درحالت کلی سه نوع اندیکاتور داریم:

اندیکاتورهای معاملاتی

در مقاله تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) چیست انواع اندیکاتورها و روندشان را به‌طور کامل شرح داده‌ایم، پس اگر اندیکاتورهای معاملاتی را خوب نمی‌شناسید، پیشنهاد ما این است که اول سری به این مقاله بزنید.

در ادامه به ۵ ادعای رایج در رابطه با برتر بودن پرایس اکشن نسبت به اندیکاتورها خواهیم پرداخت و صحت آن‌ها را به‌طور مفصل بررسی می‌کنیم. این بحث‌های جنجالی را از دست ندهید.

۵ راه مقایسه پرایس اکشن

 

۱. پرایس اکشن از اندیکاتور بهتر است

تریدرهایی که از پرایس اکشن برای معاملات خود استفاده می‌کنند، عمیقا باور دارند که به‌طورکلی، این روش معاملاتی از به‌کارگیری اندیکارتورها بسیار مفیدتر است. با این‌حال، واقعیت این است که اگر وارد عمق ماجرا شوید و زیر و روی هردو را یاد بگیرید، به این نتیجه می رسید که این دو مبحث، تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند.

کندل استیک‌ها و نمودارهای میله‌ای که دو ابزار متفاوت در تحلیل تکنیکال و استراتژی پرایس اکشن به شمار می‌روند، هردو ابزاری برای مشاهده‌ اطلاعات قیمت در نمودار هستند. اندیکارتورها اطلاعات قیمت را گرفته و فرمول خاصی را روی آن اعمال می‌کنند.

درواقع، اندیکاتورها چیزی را به اطلاعات قیمتی که در کندل استیک‌ها نیز قابل مشاهده است، اضافه یا از آن کم نمی‌کنند. در مباحث بعدی، درک این موضوع برایتان ساده‌تر خواهد شد.

 

۲. اندیکاتورها کند هستند و پرایس اکشن پیشرو است

برخی از معامله‌گران پرایس اکشن، ادعا دارند که اندیکاتورها کندتر هستند. تریدری که چنین باوری نسبت به اندیکاتورها داشته باشد، درواقع مفهوم و هدف آن‌ها را به درستی درک نکرده است. یک اندیکاتور، نتایج پرایس اکشن قبلی را می‌گیرد (مقدار آن بستگی به تنظیمات اندیکاتور شما دارد) و سپس بعد از اعمال فرمول‌هایی خاص، نتایج را به شما نمایش می‌دهد. در نتیجه چیزی که اندیکاتورهای شما نمایش می‌دهند، نتایج پرایس اکشن پیشین است و به همین دلیل، شاید فکر کنید که اندیکاتور کندتر از پرایس اکشن عمل کرده است.

بااین‌حال، تریدری که الگوهای قیمت خالص را تحلیل می‌کند نیز همین رویه را در پیش می‌گیرد. برای مثال، اگر به الگوی سر و شانه یا فنجان و دسته نگاه کنید، به نتایج پرایس اکشن قبلی می‌رسید که در چنین زمانی، قیمت قبلا از نقطه‌ی ورود بالقوه رد شده است.

همانطور که در عکس زیر مشاهده می‌کنید، هردو اندیکاتور از اطلاعات پرایس اکشن قبلی استفاده کرده‌اند و در نتیجه ممکن است “کند” به‌نظر برسند.

حال اگر بخواهید این تاخیرِ اندیکاتورها را از میان بردارید، یا باید زمان‌بندی اندیکاتورهای‌تان را روی حالت کوتاه‌تر تنظیم کنید، یا اینکه فقط از چند کندل استیک محدود برای تشکیل تحلیل‌تان استفاده نمایید. البته لازم به ذکر است که اگر دو راه ذکر شده را به کار بگیرید و اطلاعات کمتری را وارد کنید، تحلیل شما اطلاعات کمتری را نمایش داده و از اهمیت آن کم می‌شود.

نمودار پرایس اکشن

بیشتر بدانید: ۱۰ الگوی مهم پرایس اکشن که باید بشناسید

 

۳. پرایس اکشن ساده‌تر و برای افراد مبتدی بهتر است

آیا واقعا این جمله درست است؟ در دنیای معامله‌گری، به سختی می‌شود گفت که واقعا یک روش از روش دیگری بهتر عمل می‌کند و این بهتر بودن همیشه بستگی به استفاده‌ی شما از آن دارد. مقایسه‌ پرایس اکشن و اندیکاتورها مانند این است که بگوییم، چکش بهتر است یا پیچ‌گوشتی! هردوی این ابزار، اگر به درستی درک کرده باشید که کی و کجا به کارتان می‌آیند، بسیار مفید هستند. با‌این‌حال اگر با عملکردشان آشنا نباشید، هیچکدام به دردتان نخواهد خورد.

به عنوان یک معامله‌گر پرایس اکشن مبتدی، ممکن است بدون تجربه‌ قبلی و راهنمایی مناسب، به راحتی احساس سردرگمی کنید. ترید کردن با استفاده از کندل‌استیک‌ها، آنقدر که به نظر می‌رسد راحت نیست و بسیاری از ابعاد آن مانند سایز کندل‌ها، نحوه‌ی مقایسه‌ آن‌ها با پرایس اکشن قبلی و مولفه حرکت و نوسان در بدنه و فتیله‌ کندل‌ها، معمولا نادیده گرفته می‌شوند.

اگر قصد دارید از استراتژی پرایس اکشن در معاملات خود استفاده کنید، صرفا به‌ این دلیل که فکر می‌کنید ساده‌تر است، دچار اشتباه شده‌اید. معامله‌گری که نکات ظریف پرایس اکشن را به خوبی درک نکرده باشد، ممکن است به‌راحتی نمودارها را اشتباه تفسیر کند.

بیشتر بدانید: ۸ نکته کلیدی در رابطه با پرایس اکشن که هر تریدری باید بداند

 

۴. استراتژی پرایس اکشن آشفتگی چارت‌های اندیکاتورها را ندارد

این نکته، تکمیل کننده‌ بحث قبلی است. امروزه، استدلال‌های قدیمی که می‌گفتند، چارت‌های اندیکاتورها بهم‌ریخته هستند، دیگر صحت ندارد. مسلما اگر پنج نوسانگر و ده میانگین متحرک را روی یک نمودار پیاده کنید، صفحه نمایش شما به سرعت دچار آشفتگی خواهد شد، اما اساس کار با اندیکاتورها به‌طورکلی هیچوقت به این صورت نبوده و نیست.

وقتی صحبت از معامله با اندیکاتورها می‌شود، مبادله‌گران معمولا یک نوسانگر را برای تحلیل حرکت و یک اندیکاتور را به‌منظور مطالعه‌ نمودار به کار می‌گیرند. برای مثال، یکی از ترکیب‌های خوب و مفید، نوسانگر «استوکاستیک» (Stochastic) و اندیکاتور «باند بولینگر» (Bollinger Band) است.

  • استوکاستیک: یک نوسان‌گر مبتنی بر ممنتوم یا تکانه است.
  • باند بولینگر: یک ابزار مطالعه‌ نمودار مبتنی بر نوسانات و حرکت با میانگین متحرک است.
  • ممنتوم: کمیتی است که میزان نیروی لازم برای توقف هرچیزی را توصیف می‌کند.

اندیکاتورها می‌توانند راهنمای خوبی باشند و به مبادله‌گران در گرفتن تصمیمات درست کمک شایانی کنند. وقتی صحبت از تحلیل یک اندیکاتور باشد، درست تصمیم گرفتن کار راحتی نیست. از طرف دیگر، تریدرهایی که از استراتژی پرایس اکشن استفاده می‌کنند نیز با چالش‌هایی مواجه خواهند شد مثلا:

۱. با دیدن چارت خالی، به راحتی احساس سردرگمی خواهند کرد.

۲. نبود نقاط مرجع واضح و ابزار مناسب، تصمیم‌گیری درست را سخت می‌کند.

در نتیجه، ممکن است تریدر به‌صورت هیجانی و تحت احساسات تصمیم اشتباه بگیرد.

همچنین در نظر داشته باشید که اگر یک تریدرِ پرایس اکشن، از خطوط حمایت و مقاومت، خطوط روند و اجزای کندل استیک، بیشتر از حد نیاز استفاده کند، چارت‌هایش شلوغ و بهم‌ریخته خواهد شد.

پس با ارزیابی دقیق، به این نتیجه می‌رسیم که بحث سادگی پرایس اکشن و شلوغی اندیکاتورها از اساس اشتباه است. درحالی‌که برخی از تریدرها برای دوری از دخالت احساسات فردی، ترجیح می‌دهند از اندیکاتورها استفاده کنند، بعضی دیگر استراتژی پرایس اکشن را انتخاب مناسب‌تری می‌دانند.

چارت پرایس اکشن

 

۵. پرایس اکشن روش واقعی معامله است

آخرین بحثی که در رابطه با مقایسه‌ پرایس اکشن و اندیکاتورها وجود دارد این است که افراد حرفه‌ای از اندیکاتورها استفاده نمی‌کنند. در این بحث هم مانند مباحث قبلی، باید بگوییم که چنین ادعایی قابل استناد نیست و انتخاب میان این دو، کاملا بستگی به نیاز و ترجیح تریدر دارد.

اندیکاتورها در زمان صرفه‌جویی کرده و فقط بعضی از زوایای دقیق چارت را مورد بررسی قرار می‌دهند. (شاخص‌های ممنتوم یا تکانه، صرفا روی تحلیل حرکت تمرکز دارند.) این امر به تریدر کمک می‌کند تا اطلاعات را سریع‌تر و به‌دور از احساسات و هیجانات بازار پردازش کند.

 

سخن پایانی

پس نتیجه می‌گیریم که هنگام مواجه شدن با ۵ مبحث ذکر شده، لازم است که با ذهنی باز و بدون توجه به نظرات شخصی دیگران تصمیم بگیرید. انتخاب ابزار معامله‌گری و درک مزایا و معایب روش‌های گوناگون، موضوع بسیار مهمی است که تریدر باید به آن اشراف داشته باشد. وقتی صحبت از مقایسه‌ پرایس اکشن و اندیکاتورها باشد، نمی‌توان گفت که کدام بهتر یا بدتر است.

همانطور که قبل‌تر نیز ذکر شد، همه‌چیز بستگی به این دارد که تریدر هنگام تصمیم‌گیری‌های مهم، چگونه از ابزار معاملاتی استفاده می‌کند. همچنین لازم به ذکر است که خطر زیان قابل توجهی، در معاملات فیوچرز وجود دارد و عملکرد در گذشته نشان‌دنده‌ نتایج آتی نیست.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. بدون شک یکی از بهترین اندیکاتورهای مهم تحلیل تکنیکال با قاطعیت میگم که پرایس اکشن هست که میتونید ازش استفاده کنید و توی سعود و ریزش بازار هم حتی سود کنید

    1. سلام وقت شما بخیر
      بله دقیقا همینطوری هستش و پرایس اکشن بسیار بین مخاطبین محبوب هست
      ممنون از نظر مفیدتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا