آموزش تحلیل تکنیکال

۸ نکته کلیدی در رابطه با پرایس اکشن که هر تریدری باید بداند!

پرایس اکشن، یکی از روش‌های بسیار پرطرفدار در بازار سرمایه است که به میزان زیادی باعث بهبود عملکرد تریدر‌ها و دید آن‌‌ها نسبت به تغییرات آینده می‌شود. بهتر است اینطور بگوییم، که کمتر کسی با استفاده درست از پرایس‌ اکشن به سود ایده‌آل خودش نرسیده است.

البته باید در نظر داشته باشید که هنوز موقعیت‌هایی وجود دارند که به دلیل اشتباه در تحلیل انجام‌شده، معامله‌گران را گیج و سردرگم می‌کند و حتی در برخی مواقع باعث از دست رفتن سرمایه‌ی آن‌ها می‌شود‌. ما در این مقاله به ۸ نکته کلیدی در رابطه با پرایس اکشن اشاره کرده‌ایم که می‌تواند کمک شایانی به معامله‌های شما بکند.

اما قبل از توضیح این نکات و آشنایی با آن‌ها، بهتر است که مفهوم پرایس اکشن را درک کنیم.

مفهوم پرایس اکشن

پرایس اکشن (Price Action) را می‌توان یک روش برای معامله‌ و تحلیل از شرایط بازار معرفی کرد. استفاده از پرایس اکشن به شخص معامله‌گر این اجازه را می‌دهد که با بررسی حرکت‌های واقعی در قیمت‌ها، تصمیم درستی برای انجام یک معامله بگیرد؛ این در حالی است که بسیاری از معامله‌گران در بازار سرمایه، از اندیکاتور‌های دیگری برای تحلیل و تصمیم‌گیری خود استفاده می‌کنند، البته باید در نظر داشته باشید، که این به معنی کارآمد نبودن و عدم استفاده از اندیکاتور‌های دیگر نیست.

همواره باید در تلاش باشید که تمامی نکات و روش‌های موجود برای تحلیل و تصمیم‌گیری در بازار سرمایه را مورد بررسی قرار داده و از هر کدام، در جا و زمان صحیح استفاده کنید.

برای یادگیری کامل پرایس اکشن و استفاده از آن می‌توانید دوره جامع پرایس اکشن را تهیه کنید.

یکی از نکات قابل توجه این است که در بیشتر مواقع، اکثر اندیکاتور‌ها از قیمت واقعی بازار عقب‌ترند و در حقیقت، تحلیلی از اتفاقات و اطلاعات قبلی قیمت را با بهره گرفتن از نوعی فرمول نشان می‌دهند.

استفاده از بعضی روش‌های انجام معاملات که در آن‌ها از اطلاعات قدیمی سهم مورد نظر استفاده شده، می‌تواند به معامله‌گران دید خوبی از اتفاقات پیش رو و نوسانات بعدی در قیمت بدهد و این درحالی است که ما به هنگام استفاده از اندیکاتور‌ها، باید حرکات بعدی نمودار قیمت را حدس بزنیم؛ که از دید برخی از افراد فعال در بازار سرمایه، راه مناسبی نیست.

حال که با مفهوم کلی پرایس اکشن به زبان ساده آشنا شده‌اید، وقت توجه کردن به نکات ضروری استفاده از این روش است که هر تریدری باید آن‌ها را بداند.

 

۱. به جای توجه به خطوط حمایتی یا مقاومتی به محدوده آن‌ها توجه کنید

اگر بخواهیم که دو رکن اساسی و مهم در بحث پرایس اکشن را نام ببریم، باید به خطوط «مقاومت» (Resistance line) و «حمایت» (Support line) اشاره کنیم، اما باید در نظر داشت که معامله‌گران کمی با داشتن اطلاع از این دو، سود می‌کنند که دلیل آن- همان‌قدر که واضح نیست- ساده است.

اگر در مورد این سطوح چیزی نمی‌دانید سری به مقاله‌ی «سطوح حمایت و مقاومت» بزنید و نحوه‌ی استفاده از آن‌ها را فرا بگیرید.

اکثر معامله‌گران، به هنگام انجام تحلیل، تنها برخی خطوط را به عنوان خطوط حمایتی و مقاومتی در نظر می‌گیرند و بر اساس آن‌ها تصمیم می‌گیرند اما باید توجه کرد که هرچند این خطوط، بی‌نقص به نظر می‌رسند، اما در روند معاملات جاری، باعث بروز خطا می‌شوند. دلیل آن هم این است که:

خطوط حمایت و مقاومت نمی‌توانند به تنهایی روی مسیر حرکت نمودار قیمت مؤثر باشند، بلکه این محدوده‌ی حمایت یا مقاومت است که بیشترین میزان اثرگذاری را دارد.

بعد از کسب میزانی تجربه در این زمینه، درمی‌یابیم که آن معامله‌گرانی که تنها یک خط را مورد بررسی قرار می‌دهند، هم موقعیت‌هایی را از دست می‌دهند که نمودار قیمت، خط مورد نظر آن‌ها را لمس نمی‌کند و هم این امکان وجود دارد که بعد از ورود در قیمت‌های پیش‌بینی‌شده بر اساس خط، در دام جهش‌های ناگهانی و لحظه‌ای قیمت بیفتند و نهایتاً با ضرر مواجه شوند.

اما آن دسته از معامله‌گرانی که به جای استفاده از خطوط، از محدوده‌های حمایتی و مقاومتی استفاده می‌کنند، توانایی آن را خواهند داشت که با شناسایی این نویزها بر روی محدوده، از آن‌ها سود ببرند.

 

۲. در نمودار تمرکز اصلی را روی قله و کف بگذارید

این یکی از ساده‌ترین و مهم‌ترین نکات در استفاده از پرایس اکشن است که با وجود اهمیت بالا متأسفانه به خوبی مورد استقبال قرار نمی‌گیرد.

بررسی قله‌ها و کف‌ها به میزان کافی در نمودار مورد نظر، اطلاعات بسیار مفیدی در رابطه با نحوه‌ی پیشروی و جهت این پیشروی در بازار می‌دهد و حتی قادر است که زمان شروع و پایان روند‌های افزایشی و کاهشی در بازار سرمایه را پیش‌بینی کند.

نکات کلیدی در مورد پرایس اکشن

برسی قله‌ها و کف‌ها را می‌توان با دیگر روش‌های معروف و محبوب ترکیب کرد و این بررسی یک نکته‌ی بسیار حائز اهمیت و مهم در بحث پرایس اکشن است. در این مقاله به برخی از مواردی که در شناخت و آنالیز هرچه بهتر سقف‌ها و کف‌ها کمک می‌کنند، اشاره می‌کنیم:

  • اگر فقط موج‌های بلندی مشاهده کردید که در جهت روند اصلاحات نمودار قرار داشت، باید بدانید که این درواقع یک سیگنال برای تأیید روند به صورت قوی‌تر است.
  • اگر قیمت پیش‌بینی‌شده‌ی شما با ایرادات جدی همراه است و نمودار شما بالا‌تر از میزان واقعی است، یعنی انرژی بازار در روند ذکرشده با کاهش رو‌به‌رو شده است.
  • اگر افزایش میزان نوسان قیمت به هنگام ایجاد قله یا کف را مشاهده کردید، بدانید که درحال تجربه کردن بزرگترین حجم نوسانات هستید و زمان نوسان‌گیری به شکل منظم است.
  • اگر در یک روند که شکل صعودی دارد، قیمت به قله‌ی بعدی نمی‌رود، عدم خروج در حرکت بعدی نمودار می‌تواند با ریسک همراه باشد.

 

۳. دائما میزان و جای قیمت فعلی را در معاملات خود به روز کنید

حتی اگر از مطمئن‌ترین و قابل‌ اعتماد‌ترین فرد روی زمین هم سیگنال پرایس اکشنی گرفتید، باز هم توانایی این را دارید که با گرفتن پوزیشن مناسب و صحیح، شانس خود را برای افزایش سود، بالا‌تر ببرید. اکثر معامله‌گران مبتدی دقیقاً به همین نکته کم‌توجه‌اند و همین باعث کاهش میزان سود آن‌ها می‌شود.

 

۴. همه چیز در این روش نسبی است

یکی از اشتباهات متداول و بزرگ معامله‌گران به هنگام استفاده از روش پرایس اکشن، این است که این روش را به عنوان اصل کار قرار می‌دهند و انتظار دارند که روند نمودار همواره با تحلیل‌های آنان مطابقت داشته باشد.

در صورتی که باید درک کنند همه چیز نسبی است و مدام در نظر داشته باشند که حرکت نمودار، باید با توجه به اطلاعات و قیمت قبلی، مورد بررسی قرار بگیرد.

در طی مدتی که روند نمودار کاملاً صعودی است، کندل‌ها یا شمع‌های زیادی دیده می‌شوند اما بعضی از آن‌ها در قیاس با واکنش قیمت قبلی از آن‌ها ارتباط کمتری دارند. به همین دلیل، سیگنال موجهی دریافت نمی‌شود.

در نظر داشته باشید که همیشه آخرین کندل‌ها را با هم مقایسه کنید که اطلاعات کافی را به دست بیاورید.

 

۵. به دنبال الگوهای کتاب‌های درسی نباشید

یک مشکل بزرگ که اغلب مشاهده می‌شود، این است که معامله‌گران به دنبال الگوهای کتاب درسی هستند و سپس دانش کتاب‌های درسی خود را در نمودارها به کار می‌برند.

فقط از خود بپرسید: چرا بسیاری از معامله‌گران پول خود را از دست می‌دهند؟ آیا ممکن است به این موضوع مربوط باشد که همه‌ی آن‌ها کتاب‌های یکسانی را می‌خوانند، الگوهای یکسانی را به یک شکل انجام داده و  معامله می‌کنند یا اینکه نمودارها را به طور یکسان نگاه می‌کنند؟ به عنوان یک معامله‌گر شما باید متفاوت فکر کنید.

معامله به این روش کارساز نیست و قیمت، یک مفهوم بسیار پویاست. قیمت و الگوها دائماً تغییر می‌کنند و اگر همه سعی می‌کنند به همان شیوه بر روی الگوهای مشابه معامله کنند، بازیگران بزرگ از آن به نفع خود استفاده خواهند کرد.

این شاید یکی از اشتباه‌ترین روش‌ پرایس اکشن باشد. به دنبال میانبرها و منتظر الگوهای کتاب درسی نباشید، بیاموزید که مانند یک حرفه‌ای فکر و مبادله کنید.

 

۶. چهار نکته را در مورد نمودارهای شمعی بدانید

برای درک قیمت و تجزیه و تحلیل در «نمودار‌های شمعی» (Candlesticks)، بررسی حرکت قیمت در بازارهای مالی را نبردی بین خریداران و فروشندگان تصور کنید. خریداران حدس می‌زنند که قیمت‌ها افزایش می‌یابد و قیمت از طریق معاملات یا علاقه‌ی زیاد برای خرید افزایش می‌یابد. فروشندگان روی کاهش قیمت شرط می‌بندند و با توجه به این طرز فکر، قیمت را پایین می‌آورند. آن‌گاه اگر یک طرف قوی‌تر از طرف دیگر باشد، بازارهای مالی روندهای زیر را مشاهده خواهند کرد:

  • نکته اول: اگر تعداد خریداران بیشتر از فروشندگان یا علاقه خرید بیشتر از سود فروش باشد، خریداران هیچکس را ندارند که بتوانند از او خرید کنند. پس قیمت‌ها افزایش می‌یابد تا قیمت آن‌قدر بالا برود که فروشندگان بار دیگر مشارکت در آن را جذاب ببینند. در‌این‌حال ممکن است قیمت برای خریداران بیش از حد گران شود که بتوانند به خرید ادامه دهند.
  • نکته دوم: با‌این‌حال، اگر تعداد فروشندگان بیشتر از خریداران باشد‌‌، قیمت‌ها کاهش می‌یابد تا تعادل برقرار شود و خریداران بیشتری وارد بازار شوند.
  • نکته سوم: هرچه عدم تعادل بین این دو بازیگر بازار بیشتر باشد، حرکت بازار در یک جهت سریع‌تر است. بااین‌حال، اگر فقط یک برآمدگی جزئی در نمودار وجود داشته باشد، قیمت‌ها به‌آرامی تغییر می‌کند.
  • نکته چهارم: هنگامی که منافع خرید و فروش در تعادل هستند، دلیلی برای تغییر قیمت وجود ندارد. هر دو طرف از قیمت فعلی راضی هستند و تعادل در بازار وجود دارد.

همیشه باید این نکات را در نظر داشت، زیرا همه‌ی تحلیل‌ قیمت‌ها، در جهت مقایسه نسبت قدرت دو طرف و برای ارزیابی طرف قدرتمند است.

 

۷. فشار آوردن به آماتور‌ها

برای معامله‌گران حرفه‌ای بسیار آسان است که تخمین بزنند که معامله‌گران تازه‌کار یا آماتور در کجا وارد معاملات می‌شوند و وقتی یک الگوی پرایس اکشنی شکل می‌گیرد، آنها متوقف می‌شوند.

این کار توسط معامله‌گران باتجربه انجام می‌شود که به سادگی به آماتورها، برای ایجاد نقدینگی بیشتر فشار می‌آورند. این یکی از آن نکات مهم پرایس اکشن است که می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.

 

۸. موضوعیت خطوط معامله

از آنجا که همیشه مشخص نیست که چگونه می‌توان خط روند را ترسیم کرد، معامله‌گران می‌توانند به‌سرعت دچار مشکل شوند.

اگر در استفاده‌ی صحیح خطوط روند، عدم قطعیت وجود دارد، توصیه می‌شود آن‌ها را با شکست‌های افقی ترکیب کنید، زیرا همانطور که پیش‌تر ذکر شد، تمرکز اصلی باید روی قله‌ها و کف‌ها در نمودار باشد و ترکیب خطوط روند با شکست‌های افقی، می‌تواند این امکان را برای شما به وجود آورد.

بنابراین در اولین سیگنال، هنگامی که قیمت خط روند را می‌شکند مبادله نکنید، تنها زمانی معامله کنید که قیمت، حد پایین یا بالا‌ی جدیدی را تشکیل می‌دهد.

این سیگنال‌ها معمولاً پی در پی رخ می‌دهند و از این رو معامله‌گر مجبور نیست برای سیگنال خود زیاد منتظر بماند و می‌تواند کیفیت معاملات خود را بهبود بخشد.

معامله با استراتژی پرایس اکشن

 

سخن پایانی

به طور کلی، پرایس اکشن یکی دیگر از روش‌های معامله در بازار سرمایه است که در آن شخص معامله‌گر با استفاده از حرکت‌های واقعی قیمت، تصمیمات لازم را اجرایی می‌کند.

در این مقاله ۸ نکته کلیدی در رابطه با پرایس اکشن را مرور کردیم. باید همواره در نظر داشت که استفاده درست از روش پرایس اکشن، نیاز به  درک صحیحی از نکات کلیدی این روش دارد، از جمله نسبی بودن این روش، تمرکز بر روی قله‌ها و کف‌های نمودار و حتی شناخت و پیش‌بینی حرکات افراد مبتدی که می‌توانند به سوددهی بیشتر شما منجر شوند.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس اگر به بازارهای مالی علاقه دارید و نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید به منظور گرفتن مشاوره تخصصی از کارشناسان ما،‌ اطلاعات زیر را کامل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. پرایس اکشن در فارکس واقعا یکی از بهترین استراتژی ها معاملاتی هست که میشه پیادش کرد واقعا از من میشنوید برای یادگیری پرایس اکشن زمان زیادی بزارید و عمیق درکش کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا