آموزش سرمایه‌گذاری و ترید

تریدر یا معامله گر (Trader) کیست؟ چگونه یک تریدر موفق باشیم؟

تریدر یا معامله‌گر (Trader) فردی است که در بازارهای مالی مختلف به تبادل ابزارهای مالی مانند، سهام، اوراق بهادار،‌ ارزهای خارجی، ارزهای دیجیتال و … می‌پردازد. تریدرها با بررسی تغییرات قیمت در بازار دارایی‌های با ارزش و پیش‌بینی روند آن در آینده، دست به معامله می‌زنند.

معمولا یک تریدر حرفه‌ای پیش از هر اقدامی، بازار را به لحاظ فاندامنتال و تکنیکال مورد بررسی قرار می‌دهد و سپس تصمیم به معامله می‌گیرد. یک فرد می‌تواند به شکل تمام وقت در بازارهای مالی به خرید و فروش بپردازد و این شغل اصلی او باشد یا برای کسب درآمد جانبی، ترید در بازارهای سرمایه‌گذاری را به‌عنوان شغلی پاره‌وقت خود انتخاب کند.

از آنجایی که معامله گری در دسته‌ی مشاغل پردرآمد قرار دارد، توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده است. در این مقاله با حرفه‌ی تخصصی و پیچیده‌ی معامله گری آشنا خواهید شد. اگر شما هم به فکر فعالیت در این حوزه‌ی هستید با ما همراه باشید چرا که در ادامه‌ی مقال تمام اطلاعات مربوط به شغل معامله گری را مورد بررسی قرار می‌دهیم و به مباحثی از قبیل مهارت‌های کلیدی و ویژگی‌های یک تریدر موفق می‌پردازیم.

ترید چیست؟

به‌طورکلی کلمه‌ی ترید به عمل خرید و فروش سهام، بورس، ارزهای دیجیتال و سایر دارایی‌ها اشاره دارد. خرید و فروش می‌تواند به‌صورت فردی، بین چندین کشور یعنی در سطح بین‌المللی انجام شود. ترید به عنوان یکی از مشاغل پردرآمد در سطح جهان شناخته می‌شود.

نوشته های مشابه

افرادی که به‌صورت تخصصی آموزش ترید می‌بینند تا در این حوزه فعالیت کنند را تریدر یا معامله گر می‌نامند. در بخش بعد تعریف دقیق‌تری از حرفه‌ی معامله‌ گری به شما ارائه خواهیم داد.

تریدر کیست؟

«تریدر» یا معامله گر (Trader) به فردی گفته می‌شود که خریدوفروش در بازارهای مالی را به‌صورت تخصصی انجام دهد. این خریدوفروش می‌تواند در بورس یا حتی ترید ارز دیجیتال انجام گیرد. تریدرها معمولاً به‌صورت انفرادی و برای خودشان کار می‌کنند.

اما در این بین برخی از شرکت‌ها هستند که مسئولیت خرید و فروش‌های خودشان را به تریدرها می‌سپارند. در حقیقت معامله گران با بررسی دقیق شرایط و روند، بهترین زمان برای ورود و خروج از بازارهای مالی را شناسایی می‌کنند.

فعالیت تخصصی در بازارهای مالی مخصوصاً بازار پرنوسان و غیر قابل پیش‌بینی ارزهای دیجیتال اصلاً کار ساده‌ای نیست، چرا که تریدرها باید هم زمان با شناسایی الگوهای چندین معاملاتی، استراتژی مورد نظر خودشان را پیاده‌سازی کنند تا در نهایت بتوانند با توجه به نتایج به دست آمده، خرید و فروش را انجام دهند.

طبق گفته کارشناسان هر تریدر بعد از مدتی فعالیت در این حوزه به استراتژی اختصاصی خود می‌رسد و آن را در معاملات خود به کار می‌گیرد. همان‌طور که گفته شد برخی از سازمان‌ها بودجه‌ی خودشان را در اختیار تریدرها قرار می‌دهند تا از جانب آن‌ها خرید و فروش انجام دهند و وارد معامله شوند.

اما پیشرفت تکنولوژی و ترویج معاملات فرکانس بالا یا الگوریتمی کار را برای تریدرها بسیار سخت کرده است. در حقیقت معاملات فرکانس بالا به‌صورت خودکار با استفاده از تجهیزات تخصصی و کامپیوتر صورت می‌گیرند.

اگر نگاه منطقی به شرایط داشته باشید، می‌بینید که حتی معامله گران حرفه‌ای به یک بازه‌ی زمانی مشخص برای تحلیل و پیش‌بینی روند بازار احتیاج دارند. اما در معاملات فرکانس بالا همه‌ی مراحل تنها در عرض چند ثانیه انجام می‌شوند.

پس اگر شما اطلاعات دقیق و تجربه‌ی کافی در این زمینه داشته باشید، می‌توانید سرمایه‌ی خودتان را در یک بازه‌‌ی زمانی کوتاه چندین برابر افزایش دهید.

برای اینکه به یک تریدر موفق تبدیل شوید باید نسبت به انجام معاملات متعهد باشید، با افزایش آگاهی خود بر معامله‌گری تسلط پیدا کنید. علاوه‌برآن، واقع‌نگری، صبر، مسئولیت‌پذیر بودن، فکر خلاق و اعتماد به‌نفس نیز از دیگر ویژگی‌های یک تریدر موفق هستند.

شاید شما هم به این موضوع فکر کرده باشید که نحوه صحیح معامله کردن چیست؟ یک تریدر حرفه‌ای برای اینکه معاملات اصولی و درستی داشته باشد پیش از هر اقدامی، حتما با مفاهیم کاربردی و پایه بازار هدف آشنایی پیدا می‌کند و استراتژی‌های موفق را یاد می‌گیرد.

توجه داشته باشید که هیچ وقت بدون آگاهی کافی، وارد حرفه‌ی معامله گری نشوید چرا که هر حرکت نسنجیده‌ای موجب از دست رفتن سرمایه‌ی شما خواهد شد.

مهارت‌‌های کلیدی یک تریدر

مهارت‌های کلیدی یک تریدر یا معامله‌گر را در تصویر زیر ببینید:

مهارت های کلیدی یک تریدر

برای فعالیت تخصصی در شغل معامله گری به چه مهارت‌هایی احتیاج داریم؟ طبق تحقیقات صورت گرفته معامله گران موفق مهارت‌ تحلیلی بسیار خوبی دارند چرا که آن‌ها در طول روز حجم بالایی از اطلاعات را بررسی و تحلیل می‌کنند. به‌طور‌کلی می‌توان گفت که یک تریدر دائماً با اعداد و ارقام، چارت، اندیکاتور، الگوهای معاملاتی مختلف و… سروکار دارد.

همین موضوع موجب شده تا تریدرها همواره به دنبال راهی برای بهبود مهارت‌های تحلیلی خودشان باشند. از سوی دیگر معامله گران تمام اطلاعات مربوط به بازارهای مالی که در سایت‌های خبری و مجازی به اشتراک گذاشته شدند را با دقت بررسی می‌کنند.

پس لازم است که تشنه‌ی تحقیق و جست‌وجو باشید. حتی برخی از معامله گران تاریخ اتفاقات مهم اقتصادی که تاثیر قابل توجهی در تغییر روند قیمت داشتند را در تقویم خودشان ثبت می‌کنند.

به بیان ساده‌تر هر چه اطلاعات شما به نسبت سایر تریدرها بیشتر باشد، می‌توانید سریع‌تر شرایط بازار را تحلیل کنید و تصمیم بگیرید.

تمرکز هم به یکی از فاکتورهای کلیدی است. حتی معامله‌گران تمرین‌های مخصوصی را برای افزایش تمرکز انجام می‌دهند. حجم بالای اطلاعاتی که در طول روز بررسی می‌شود، معامله‌گرانی که تمرکز کافی ندارند را گیج می‌کند.

البته برخی از تریدرها فقط بر روی یک سهام تمرکز می‌کنند و اطلاعات خودشان را تنها در همان زمینه افزایش می‌دهند و تا بتوانند بعدها این موضوع را به عنوان یک مزیت رقابتی به کار بگیرند. کنترل احساسات و تمرکز دو فاکتور مهم و تأثیرگذار در مدیریت ریسک هستند.

همیشه قبل از ورود به معامله برنامه و استراتژی مشخصی را برای خودتان در نظر بگیرید و طبق آن پیش بروید چرا که بدون برنامه و بی فکر عمل کردن ضررهای قابل توجهی را برای شما به همراه خواهد داشت.

بیشتر کارشناسان و معامله گران حرفه‌ای عکس نمودار، تحلیل‌ و نتیجه‌ی نهایی معاملات را نگه می‌دارند تا با بررسی مجدد آن‌ها از تکرار اشتباهات و خطاهای گذشته‌ی خودشان خودداری کنند.

ویژگی‌‌های یک تریدر موفق

حالا تریدر‌های موفق و مشهور در بازارهای مالی چه ویژگی‌هایی دارند؟ در این بخش روحیات و اخلاق افرادی که عملکرد بهتری در شغل و حرفه‌ی معامله گری دارند را به همراه یکدیگر بررسی می‌کنیم.

  • تمرکز و تعهد به کار
  • خودآگاهی
  • خویشتنداری
  • واقع بین
  • صبوری
  • روحیه سازگاری قوی
  • قابل اعتماد و مسئولیت‌پذیر
  • تفکر خلاقانه
  • انگیزه بالا در یادگیری مداوم

تمرکز و تعهد به کار: معامله گری حرفه‌ای بسیار پیچیده‌ است. طبق تحقیقات صورت گرفته افرادی که مشغله‌ و آشفتگی ذهنی دارند بخش بزرگی از سرمایه‌ی خودشان را در بازارهای مالی از دست می‌دهند و نمی‌توانند عملکرد خوبی در این شغل داشته باشند.

پس ترجیحاً فضایی آرام و ساکت را برای کار انتخاب کنید. حتی کارشناسان به تریدرها پیشنهاد می‌کنند هر چیزی که موجب حواس‌پرتی آن‌ها می‌شود را تا پایان روز کاری از خودشان دور نگه دارند.

خودآگاهی: کسانی که شناخت خوبی از خودشان داشته باشند، عملکرد بهتری در بازارهای مالی خواهند داشت. بیشتر تریدرها مدام به دنبال شناسایی نقاط قوت و ضعف خودشان هستند چرا که در این صورت می‌توانند به دنبال راهکارهایی برای تقویت نقاط قوت و از بین بردن نقاط ضعف خودشان باشند.

معامله گران موفق خودشان را با هیچ کس مقایسه نمی‌کنند و به دنبال این نیستند که راه شخص دیگری را ادامه بدهند. در حقیقت آن‌ها استاندارد‌های خاص خودشان را دارند و همواره سعی می‌کنند عملکرد بهتری نسبت به گذشته داشته باشند.

خویشتنداری: یک معامله گر باید بتواند تحت هر شرایطی آرامش خودش را حفظ کند. تریدرهای موفق به‌هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهند که احساسات بعد از هر سود یا ضرر، عملکرد آن‌ها را تحت تاثیر قرار بدهد.

واقع بین: اینکه شما اهداف واقع‌گرایانه داشته باشید، اهمیت زیادی دارد. همیشه این نکته را به خاطر داشته باشید که شما هیچ کنترلی بر روند بازار ندارید. حتی تریدرهای باتجربه می‌دانند که ضرر کردن در حرفه‌ی معامله گری اجتناب‌ناپذیر است.

صبوری: یک تریدر باتجربه می‌داند که روند بازار جوری نیست که بتواند سریعاً رضایت معامله گران را جلب کند. پس با‌این‌حساب افراد صبور سازگاری بیشتری با شغل معامله گری خواهند داشت چرا که نتیجه‌ی نهایی کار شما بعد از گذشت یک بازه‌ی زمانی مشخص معلوم می‌شود نه همان لحظه! هیچ وقت به‌خاطر فرصت‌هایی که از دست داده‌اید، خودتان را سرزنش نکنید و مطمئن باشید که همواره می‌توانید اشتباهات گذشته را جبران کنید.

روحیه سازگاری قوی: به طور کلی اتفاقات غیر منتظره زیادی در روند بازارهای مالی مشاهده می‌شوند. پس شما باید بتوانید خودتان را با هر شرایطی وفق دهید. درست است که هر تریدر قوانین و اصول خاص خودش را در معامله دارد اما در برخی از موارد تغییرات غیر قابل پیش‌بینی در شرایط بازار، معامله گران را وادار می‌کند که قوانین و اصول همیشگی خودشان را کنار بگذارند و از راهکارها جدید استفاده کنند.

قابل اعتماد و مسئولیت‌پذیر: یک تریدر موفق همیشه مسئولیت اشتباهات و نقص‌های خودش را بر عهده می‌گیرد. ریسک‌پذیر باشید اما تنها در صورتی که سود حاصل از ریسک مبلغ قابل توجهی باشد.

تفکر خلاقانه: تحلیل درست شرایط و جرأت پیاده‌سازی ایده‌ها خلاقانه‌ به عنوان ویژگی‌های اصلی تریدر موفق در بازارهای مالی شناخته می‌شوند. همیشه به خاطر داشته باشید که تفکرات خلاقانه و دیدگاه متفاوت می‌تواند سودهای قابل توجهی را برای شما به همراه داشته باشد.

اعتماد به نفس: شما نباید به هنگام ضرر قابلیت‌های خودتان را زیر سوال ببرید و همواره باور داشته باشید که موفق خواهید شد. وقتی معامله گران می‌پذیرند که نمی‌توانند به گذشته برگردند، دیگر حسرت اشتباهات گذشته را نمی‌خورند. بلکه از آن‌ها به عنوان یک تجربه یاد می‌کنند که باعث شده در آینده عملکرد بهتری در بازارهای مالی از خودشان نشان دهند.

انگیزه بالا در یادگیری مداوم: بیشتر تریدرهای موفق و مطرح بازارهای مالی همواره به دنبال راه‌های مختلف برای افزایش سطح آگاهی خود هستند. پس حتما مطالعه را به برنامه‌ی روزانه‌ی خودتان اضافه کنید و حداقل یک کتاب مربوط به مباحث تحلیل و شناخت الگوهای معاملاتی بازارهای مالی را در طول ماه بخوانید.

تفاوت ترید و سرمایه‌ گذاری

ترید و سرمایه گذاری نشان‌گر دو دیدگاه کاملاً متفاوت برای کسب درآمد هستند، اما همچنان برخی از افراد تعریف درستی از این دو اصطلاح ندارند. پس در ادامه ببینیم که تفاوت ترید و سرمایه گذاری چیست؟

تفاوت ترید و سرمایه گذاری

خب در سرمایه گذاری افراد مبلغ مشخصی را صرف خرید سهام، ارز دیجیتال، طلا، زمین یا هر دارایی دیگری می‌کنند، به این امید که سرمایه‌ی آن‌ها در آینده‌ی دور یا نزدیک با رشد قابل توجهی مواجه خواهد شد.

اما در شغل معامله گری شما با خرید و فروش دارایی‌های مختلف کسب درآمد می‌کنید. به بیان ساده‌تر سرمایه گذاران در مرحله‌ی اول شرایط را تحلیل می‌کنند و دارایی را خریداری می‌کنند که می‌دانند در دراز مدت رشد خواهد داشت.

پس ‌می‌توان آن را یک سرمایه گذاری بلند مدت دانست که به مرور زمان رشد می‌کند. اما تریدر به کسی گفته می‌شود که با بهره‌گیری از نوسانات بازارهای مختلف و خرید و فروش مداوم، سرمایه‌ی اولیه‌ی خود را در یک بازه‌ی زمانی کوتاه چندین برابر می‌کند.

پس می‌توان گفت که تریدرهای از استراتژی‌های کوتاه مدت برای مدیریت سرمایه‌ و در‌آمد‌زایی خودشان استفاده می‌کنند، در‌حالی‌که سرمایه گذاران استراتژی‌های بلند مدت دارند.

نکات کلیدی:

  • تریدر یا معامله گر به شخصی گفته می‌شود که به‌صورت تخصصی در حوزه‌ی خرید و فروش فعالیت داشته باشد. معامله گران با بررسی دقیق بازارهای مالی، اندیکاتور، نمودارهای مختلف روند قیمت را در بازار پیش‌بینی کرده و وارد معامله می‌شوند. اگر شما قادر به شناسایی بهترین نقاط ورود و خروج باشید، سود قابل توجهی کسب می‌کنید.
  • سرمایه‌ گذاران با شناسایی و خرید دارایی‌هایی که در دراز مدت عملکرد خوبی دارند، سرمایه‌ی خود را چند برابر افزایش می‌دهند. درحالی‌که معامله گران با بهره‌گیری از نوسانات بازار و خرید و فروش‌ مداوم در یک بازه‌ی زمانی کوتاه کسب درآمد می‌کنند.

سخن پایانی

همان‌طور که مشاهده کردید، حرفه‌ و شغل معامله گری با پیچیدگی‌های خاص خودش همراه است. سعی کردیم تا در این مقاله با ارائه‌ی نکات کاربردی اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهیم.

به‌طور‌کلی پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز تمام جوانب را بسنجید و مطمئن شوید که روحیات شما با شغل معامله گری سازگاری دارد چرا که در غیر این صورت احتمال از دست رفتن سرمایه شما بسیار بالا است.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس اگر به بازارهای مالی علاقه دارید و نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید به منظور گرفتن مشاوره تخصصی از کارشناسان ما،‌ اطلاعات زیر را کامل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۲۰ دیدگاه ها

  1. کاش یک نقشه راه در نظر بگیرید برای کسانی که دوست دارند بدونن که برای تریدر شدن باید از کجا شروع کنیم خیلی عالی میشه

    1. سلام وقتتون بخیر
      اتفاقا جزو برنامه‌های جدیدمون هست که حتما یه نقشه راه برای کاربران عزیز بذاریم که راحت‌تر بتونن مقالات رو مطالعه بکنن
      ممنون از نظرتون

    2. تریدر، یعنی یک فرد که در بازارهای مالی و ارزی فعالیت می‌کنه و در آنجا معامله می‌کنه. تریدرها می‌تونن در صنایع مختلف و بازارها فعالیت کنن، از جمله بورس، بازارهای ارز خارجی و بازارهای سرمایه. هدف اصلی تریدرها، سود کردن از تغییرات قیمت‌ها در بازارهاست. برای این کار، آن‌ها به تحلیل‌های مالی و تکنیکال روی معاملات و تغییرات قیمت‌ها واکنش نشون می‌دن. تریدری که خوب عمل کنه، می‌تونه سود قابل توجهی کسب کنه. البته همچنین معامله‌گری می‌تونه شامل ریسک‌هایی باشه، چون تحلیل‌های معاملاتی همواره صحیح نیستن و بازارها همیشه قابل پیش‌بینی نیستن. برای موفقیت در عرصه تریدینگ، تریدرها نیاز به دانش عمیق درباره بازارها، استراتژی‌های معاملاتی، ریسک مدیریت و روانشناسی تریدینگ دارن.

  2. با سلام خدمت دوستان بنده 17 سالمه و حدودا 1 سالی هست که وارد بازار های مالی شدم و تریدر شدن واقعا کار اسونی نیست اما برای کسی که هدف داشته باشه تمام موانع جلوی راهش میشه شیرینی کارش البته اموزش درست و استادی که ازش اموزش میبینید بسیار نقش بسزایی دارد

    1. سلام علی جان
      بله دقیقا همینطوره. هیچ مسیر درستی راحت و هموار نیست. قطعا با مطالعه زیادو تجربه روز به روز بهتر میشید
      موفق و پر سود باشید

          1. سلام و وقت بخیر دوره‌های منتورشیپ برای آموزش حضوری هست
            با ۰۲۱-۹۱۳۱۹۰۹۰ تماس بگیرید
            دوره‌ها هم به صورت آنلاین هستن که باز می‌تونید تماس و مشاوره بگیرید.

  3. بجای اینکه بگیم تریدر کیست یا تریدر چیست بهتره بگیم معامله گر کیست فارسی را پاس بدارید دوستان عزیزم واژه معامله گری مگه چه مشکلی داره واقعا؟

    1. سلام آقای علیزاده عزیز
      بله حق با شماست ولی خب کلمه ترید چیزی هست که بین همه جا افتاده و اینطوری هم سرچ میشه
      البته ما سعی می‌کنیم معادل فارسی کلمات رو همیشه توی مقاله‌ها بیاریم
      موفق باشید

  4. سلام
    آقا من تازه میخام وارد این بازار بشم و هیچ اطلاعاتی ندارم تنها اظلاعاتی که دارم همین مقاله ها هست از گوگل سرچ کردم میخام بدونم ایا باید برم جایی آموزش ببینم یا همین اطلاعات اولیه کافیه ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام وقت بخیر
      برای آشنایی با بازارهای مالی میتونید از مطالب بستر وب استفاده کنید
      ولی آموزش دقیق و اصولی نیاز به کلاس‌ و دوره‌های آموزشی داره
      موفق باشید

  5. تریدر یا همون معامله‌گر، اینا اون آدم‌هایی هستن که تو بازارهای مالی روز به روز برای کسب درآمد و سرمایه‌گذاری تو بازارهای خراب سود را دنبال میکنن.

    تریدر یعنی معامله کننده. اونا توی بازارهای مالی مثل بازار سهام، بازار فارکس، یا حتی بازار کریپتو معامله میکنن. میشه گفت اینها توی دنیای معامله و سود و زیان زندگی میکنن.
    این شغل ممکنه خیلی جذاب باشه ولی همزمان خیلی خطرناک باشه. تریدرا باید با تغییرات بازارها، ریسک‌ها، و استراتژی‌های مختلف سر و کار داشته باشن.
    در کل، تریدری یه شغل هست که با آزمون و خطا و تجربه کسب میشه و همیشه توی اون به دنبال راه‌هایی برای کسب سود بیشتر هستن. ولی خب، ازشون باید بگذریم که تو این بازی، اغلب بیشترین برنده‌ها هم بعضی وقتا بزرگترین بازنده‌ها هم میشن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا