دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکال

معامله با شکست قیمت‌ چیست؟ | استفاده از خطوط روند، کانال‌ و مثلث

بازارهای مالی، همیشه در یک جهت حرکت نمی‌کنند و مدام در حال تغییر جهت هستند. حتی به جرات می‌توان گفت که در بیشتر مواقع، قیمت دارایی‌های مختلف در حال حرکت در یک محدوده مشخص و گذراندن فاز تثبیت خود هستند و در این بین گاهی نیز روند صعودی یا نزولی به خود گرفته و به سمت بالا یا پایین حرکت می‌کنند.

با اینکه امکان کسب درآمد از معامله دارایی‌هایی که درون یک محدوده خاص مثل کانال و الگوی مثلث گیر کرده‌اند، وجود دارد، اما بسیاری نیز ترجیح می‌دهند تا هنگام خروج قیمت از این محدوده‌ها یا به اصطلاح شکست قیمت وارد معامله شده و از این راه به سودهای کم‌ریسک‌تری برسند.

اینکه معامله با شکست قیمت‌ها به چه نحوی انجام می‌شود و مزایا و معایب آن چیست، موضوعی است که در مقاله امروز می‌خواهیم در مورد آن صحبت کنیم. بنابراین اگر با الگوهای نموداری مثل خطوط روند، کانال و مثلث آشنا هستید، اما نمی‌دانید چگونه براساس آن‌ها می‌توان معامله کرد، مقاله امروز دقیقا برای شما آماده شده است.

شکست قیمت یا بریک اوت یعنی چه؟

زمانی که قیمت یک دارایی بعد از نوسان در یک محدوده، خط روند به وجود آمده را شکسته و از آن عبور می‌کند، می‌گوییم شکست قیمت رخ داده است.

شکست قیمت یا «بریک اوت» (Breakout) به حالتی گفته می‌شود که در آن قیمت یک دارایی مثل بیت کوین یا یک جفت ارز فارکس از یک محدوده حمایتی و مقاومتی مشخص مثل کانال یا مثلث، با افزایش حجم معاملات عبور کرده و به اصطلاح آن خط را می‌شکند.

در چنین شرایطی، اگر هنگام شکست مقاومت وارد موقعیت معاملاتی خرید شویم یا هنگام شکست حمایت یک موقعیت معاملاتی فروش باز کنیم، در واقع در حال معامله با شکست قیمت هستیم و در ادبیات معاملاتی به ما یک معامله‌گر شکست یا «بریک اوت تریدر» (Breakout Trader) گفته می‌شود.

به عبارت دیگر، زمانی که قیمت یک دارایی درون یک محدوده نوسان کرده و یکی از الگوهای نموداری تحلیل تکنیکال مثل الگوی مثلث یا کانال را تشکیل می‌دهد، دیر یا زود از آن خارج شده و با نوسان زیادی در جهت موافق شکست حرکت می‌کند.

موضوعی که معامله با شکست مثلث، کانال، خط روند و هر الگوی دیگر را جذاب می‌کند، این است که چنین شکست‌هایی معمولا نشان‌دهنده آغاز حرکت‌های قوی و شروع یک روند جدید هستند و برای همین می‌توان موقعیت‌های معاملاتی بسیار پرسودی را از آن‌ها گرفت.

شکست قیمت یا بریک اوت ممکن است در هر بازار مالی و در هر شرایطی رخ دهد، ولی همان‌طور که گفتیم معمولا شکست الگوهای شناخته‌شده تحلیل تکنیکال مثل کانال و مثلث بیشترین نوسانات را در پی دارند و در هر بازه زمانی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

 

چگونه با شکست قیمت معامله کنیم؟

برای معامله با شکست قیمت باید ابتدا الگوها و خطوط روند را رسم کرده و سپس منتظر عبور قیمت از آن‌ها ماند.

اولین کاری که برای معامله و کسب سود از شکست خطوط روند، کانال، مثلث و سایر الگوهای پرایس اکشنی باید انجام داد این است که تشخیص دهیم دارایی مورد نظر از یک روند صعودی یا نزولی خارج شده و در حال حرکت افقی و بدون جهت است.

سپس نوبت به رسم خطوط روند و سطوح حمایت و مقاومت می‌رسد که در این مرحله ممکن است با الگوهای تحلیل تکنیکال مثل الگوی مثلث و کانال مواجه شویم. اگر هنوز با چنین الگوهایی آشنایی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا مقاله جامع الگوی نموداری مثلث و الگوی گُوه را مطالعه کرده و سپس به ادامه این مقاله برگردید.

اکنون نوبت این است که به دنبال موقعیت‌های خرید یا فروش باشیم. این کار را بسته به این که بازار معاملاتی ما کدام است، می‌توان با خرید و فروش نقدی در بخش «اسپات» (Spot) صرافی‌ها انجام داد یا موقعیت‌های معاملاتی خرید یا «لانگ» (Long) و فروش یا «شورت» (Short) باز کرد.

برای این کار اگر شکست قیمت از سطح حمایتی و رو به پایین باشد، می‌توان با باز کردن موقعیت شورت از ریزش بازار به سود رسید. اگر هم شکست قیمت یا بریک اوت به سمت بالا بوده و یک سطح مقاومتی را رد کرده باشد،‌ امکان لانگ کردن بازار و کسب سود از افزایش قیمت وجود دارد.

مزیت معامله با شکست قیمت اینجا خود را نشان می‌دهد، زیرا حد ضررهایی که قرار خواهیم داد بسیار جذاب هستند و نرخ ریسک به ریوارد خوبی را در اختیار ما قرار می‌دهند.

در واقع حد ضرر چنین معاملاتی را می‌توان در بالای مقاومت یا پایین حمایت قرار داد. بدین ترتیب، ریسک معامله بسیار پایین می‌آید و شانس کسب سود نیز بسیار بیشتر از ضرر احتمالی است.

برای افزایش شانس موفقیت می‌توان علاوه بر رسم الگوها و سطوح حمایتی و مقاومتی از اندیکاتورهای نشان‌دهنده مومنتوم مثل شاخص قدرت نسبی یا RSI و اندیکاتور MACD استفاده کرد.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، می‌توان در جهتی که شکست قیمت یا بریک اوت اتفاق افتاده است، وارد معامله شد و حد ضرر خود را نیز در پایین سطح حمایت قرار داد.

معامله با شکست قیمت ها

 

مزایا و معایب معامله با شکست قیمت

مهم‌ترین مزیت معامله با شکست قیمت نرخ ریسک به ریوارد و احتمال موفقیت بالای آن است. از معایب این استراتژی نیز می‌توان به وقوع شکست جعلی اشاره کرد.

معامله با شکست قیمت با استفاده از خطوط روند، مثلث و دیگر الگوها یک استراتژی معاملاتی است و مانند هر استراتژی دیگر می‌توان برای آن مزایا و معایبی را در نظر گرفت.

اولین و شاید بزرگ‌ترین مزیت معامله با بریک اوت این است که چون در ابتدای آغاز یک روند وارد معامله می‌شویم، شانس موفقیت و سودآوری معامله ما نیز بیشتر خواهد بود. مزیت دیگر این نوع معامله در این است که شناسایی نقاط حد ضرر و خروج از معامله به‌راحتی انجام می‌شود و لازم نیست اندیکاتورهای خاصی را برای این کار روی نمودار اعمال کنیم.

اگر بخواهیم در مورد معایب معامله با بریک اوت نیز صحبت کنیم، باید به احتمال وقوع شکست جعلی یا «فیک بریک اوت» (Fake Breakout) اشاره داشته باشیم.

این اتفاق زمانی به وقوع می‌پیوندد که قیمت یک دارایی از سطح حمایتی و مقاومتی عبور کرده ولی نمی‌تواند یک روند نزولی یا صعودی جدید را آغاز کند. در چنین شرایطی قیمت دوباره به همان محدوده برمی‌گردد و می‌گوییم شکست انجام شده جعلی بوده است.

 

سخن پایانی

معامله با شکست قیمت با استفاده از خطوط روند، الگوی مثلث، الگوی گُوه و کانال یکی از استراتژی‌های محبوب و پراستفاده در بین معامله‌گران بازارهای مالی مختلف است که روزانه میلیون‌ها نفر برای کسب درآمد از آن استفاده می‌کنند.

مهمترین مزیت چنین معاملاتی که به آن معامله با بریک اوت نیز گفته می‌شود، در این است که به راحتی می‌توان نقاط ورود، خروج و حد ضرر را در آن شناسایی کرده و با کمترین دردسر معاملات پرسودی را تجربه کرد. با این حال، نباید فراموش کرد که برخی اوقات چنین شکست‌هایی جعلی از آب در می‌آیند و همه‌چیز طبق پیش‌بینی ما جلو نمی‌رود.

از همین رو، در طول این مقاله تلاش کردیم تا شما را با استراتژی معامله با بریک اوت آشنا کنیم تا بعد از شناسایی و کشیدن سطوح حمایتی و مقاومتی و همچنین الگوهایی مثل الگوی مثلث و گُوه، با کمترین دردسر معاملات خرید یا فروش باز کنید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا