دوره منتور شیپ
آموزش فارکساستراتژی‌های معاملاتی

استراتژی فارکس چیست؟ بهترین استراتژی فارکس در سال ۲۰۲۳

فارکس بزرگ‌ترین و نقدشونده‌ترین بازار مالی جهان است که حجم معاملاتی روزانه آن به چند تریلیون دلار در روز می‌رسد. این رقم چیزی بیش از دو برابر بورس نیویورک است و برای همین معامله‌گران و سرمایه‌گذاران زیادی جذب بازار فارکس می‌شوند.

معامله در فارکس روشی پرخطر برای کسب درآمد است که شامل خرید و فروش ارزهای کشورها می‌شود. برای موفقیت در چنین بازاری ابتدا باید با زیروبم آن آشنا شوید، روش‌های معامله‌گری را یاد بگیرید و از بهترین استراتژی‌های مدیریت ریسک و سرمایه استفاده کنید.

اولین قدم برای این کار انتخاب یک استراتژی فارکس خوب است که بتواند در دراز مدت شما را به سود مستمر برساند. اینکه منظور از استراتژی فارکس چیست و بهترین استراتژی‌های معامله‌گری در این بازار کدام‌ها هستند موضوعی است که در این مقاله می‌خواهیم در مورد آن صحبت کنیم. پس لطفاً ما را تا انتها همراهی کنید.

استراتژی فارکس چیست؟

قوانین و مقرراتی که به معامله‌گران کمک می‌کند تا بهترین زمان ورود، خروج و مدیریت معامله‌های خود را کنترل کنند استراتژی فارکس می‌گویند.

منظور از استراتژی فارکس یا استراتژی معامله در فارکس که به آن استراتژی ترید فارکس نیز گفته می‌شود، مجموعه‌ای از قوانین و مقرراتی است که به معامله‌گران کمک می‌کند تا بهترین زمان ورود به معامله، نحوه‌ی مدیریت و بهترین زمان خروج از آن را شناسایی کنند. استراتژی ترید در فارکس ممکن است بسیار ساده یا خیلی پیچیده باشد و کاملاً به شخص تریدر بستگی دارد.

تریدرهایی که از «تحلیل تکنیکال» (Technical Analysis) برای پیدا کردن نقاط ورود و خروج به معامله استفاده می‌کنند، کار راحت‌تری نسبت به کسانی که از «تحلیل فاندامنتال» (Fundamental Analysis) کمک می‌گیرند، خواهند داشت. در هر صورت، هر معامله‌گر برای اینکه به سود مستمر برسد و بتواند عملکرد خود را به درستی ارزیابی کند، باید یک استراتژی معاملاتی داشته باشد.

اما چگونه می‌توان یک استراتژی معاملاتی خوب در فارکس پیدا کرد؟ در بخش بعدی به این سوال پاسخ می‌دهیم.

 

پیدا کردن استراتژی معاملاتی مناسب در فارکس

استراتژی‌های مختلفی برای استفاده در بازار فارکس وجود دارد که انتخاب بهترین استراتژی بستگی به شرایط فعلی و خصوصیات اخلاقی فرد معامله‌گر دارد.

تریدرهای بسیار کمی از همان ابتدا بهترین استراتژی فارکس مناسب شخصیت خود را پیدا می‌کنند. بیشتر این افراد برای رسیدن به بهترین بازدهی و پیدا کردن استراتژی معاملاتی مورد علاقه خود، استراتژی‌های مختلفی را در حساب‌های تستی و دمو امتحان می‌کنند تا در نهایت به یک استراتژی فارکس خوب برسند.

حتی بعضی مواقع ممکن است به یک استراتژی فوق‌العاده برسید که نتایج خوبی را به همراه دارد و بهتر از هر استراتژی دیگر به نظر می‌رسد، اما احتمال اینکه برای مدت طولانی به آن پایبند باشید چندان زیاد نیست. هر چه باشد بازارهای مالی مدام در حال تغییر هستند و شما نیز به عنوان یک معامله‌گر فارکس باید خود را با آن وفق دهید.

اگر در بازار فارکس یک معامله‌گر کم‌تجربه به حساب می‌آیید بهتر است در شروع کار از استراتژی‌های ساده و بی‌تکلف استفاده کنید. بیشتر تریدرهای تازه‌کار مرتکب یک اشتباه بزرگ می‌شود. آن‌ها در استراتژی خود از اندیکاتورها و ابزارهای تحلیل تکنیکال مختلفی استفاده می‌کنند که تنها باعث می‌شود اطلاعات بیش‌ازاندازه‌ای روی چارت نمایش داده شده و در نهایت منجر به سردرگمی شود.

بنابراین شاید بهترین روش برای انتخاب یک استراتژی فارکس سودآور شروع با استراتژی‌های ساده و تغییر و تنظیم آن براساس نیازها و تجربیاتی که به دست می‌آورید، باشد.

 

بهترین استراتژی فارکس در سال ۲۰۲۳

در بازار فارکس نیز مانند بازار ارزهای دیجیتال و دیگر بازارهای مالی استراتژی‌های معاملاتی مختلفی وجود دارد. از معامله‌گری براساس پرایس اکشن گرفته تا معامله در روند‌ها، محدوده‌ها و ترید روزانه همگی جزو استراتژی‌های محبوب فارکس محسوب می‌شوند.

بیایید در این بخش چند مورد از بهترین استراتژی‌های معامله‌گری در فارکس را که مناسب سال ۲۰۲۳ میلادی و سال‌های آتی هستند، با یکدیگر بررسی کنیم.

بهترین استراتژی فارکس در ۲۰۲۳

 

استراتژی معامله براساس پرایس اکشن

«پرایس اکشن» (Price Action) نوعی استراتژی معاملاتی است که در آن تصمیم‌گیری برای خرید و فروش یک دارایی براساس نوع حرکت قیمت آن گرفته می‌شود. در پرایس اکشن خبری از اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال مثل RSI و MACD نیست و همه‌چیز به نحوه حرکت قیمت روی نمودار بستگی دارد.

خود استراتژی پرایس اکشن به چند نوع تقسیم می‌شود که قبلاً در جریان مقاله‌ انواع پرایس اکشن در مورد آن صحبت کرده‌ایم. با این حال استراتژی پرایس اکشن «ال بروکس» (Al Brooks) یکی از پراستفاده‌ترین استراتژی‌های معامله‌گری در بازار فارکس است که علاقه‌مندان می‌توانند با شرکت در دوره جامع پرایس اکشن مجموعه حسینی فایننس یک بار برای همیشه آن را به طور کامل یاد بگیرند.

یکی از مزیت‌های اصلی استراتژی پرایس اکشن این است که چارت روبه‌روی شما همیشه ساده و به دور از اندیکاتورهای رنگارنگ تحلیل تکنیکال است. این موضوع باعث می‌شود تا تریدرهای کم‌تجربه در طوفانی از اطلاعات سردرگم نشوند.

 

استراتژی معامله در محدوده‌ها

استراتژی معامله در محدوده یا رنج (Range) یکی دیگر از استراتژی‌های خریدوفروش در فارکس است که در زمان گیر کردن قیمت یک جفت‌ارز در یک محدوده‌ی مشخص استفاده می‌شود. بسته به بازه زمانی یا تایم فریم معاملاتی شما این محدوده می‌تواند چیزی بین ۲۰ پیپ تا چند صد پیپ باشد. در این استراتژی به یک حمایت و مقاومت محکم و ثابت نیاز داریم که بارها جلوی افزایش و کاهش قیمت آن جفت‌ارز را گرفته است.

تریدرهایی که از استراتژی معامله در رنج‌ها استفاده می‌کنند، باید به دنبال جفت‌ارزهایی بگردند که در حال حاضر هیچ روندی ندارند. برای این کار کافی است تنها به نحوه حرکت قیمت دارایی مورد معامله نگاه کنید یا از اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال مثل میانگین متحرک کمک بگیرید.

بعد از انتخاب یک جفت‌ارز یا هر دارایی دیگر که هیچ روندی ندارد باید محدوده‌‌ای را که در حال حاضر قیمت در آنجا گیر کرده شناسایی کنید. سپس می‌توانید در مقاومت‌ها فروشنده و در حمایت‌ها خریدار باشید.

 

استراتژی روند در فارکس

یکی دیگر از استراتژی‌های خوب بازار فارکس معامله براساس روند یا «ترند» (Trend) است. در این روش همان‌طور که از اسمش هم پیداست، تریدرها به دنبال موقعیت‌های معاملاتی مناسب در جهت حرکت روند فعلی بازار هستند. ایده‌ی اصلی این استراتژی این است که احتمال ادامه‌ی حرکت در جهت موافق روند بیشتر از تغییر جهت ناگهانی آن خواهد بود که این حرکت هم می‌تواند رو به بالا و هم رو به پایین باشد.

زمانی که قیمت‌ها مدام افزایش پیدا می‌کنند و سقف‌های جدیدی به ثبت می‌رسانند نشان می‌دهد که روند فعلی روندی صعودی یا «آپ ترند» (Uptrend) است. برعکس این اتفاق نیز نمایان‌گر یک روند نزولی یا «داون ترند» (Downtrend) است.

در این استراتژی برای تشخیص روند یک جفت‌ارز در بازار فارکس می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. یکی از این روش‌ها استفاده از میانگین متحرک است. معمولاً زمانی که میانگین متحرک ۵۰ روزه از میانگین متحرک ۲۰۰ روزه بیشتر شده و خط آن را رو به بالا قطع می‌کند می‌توان انتظار روند صعودی را داشت. برعکس این اتفاق نیز به شروع یک روند نزولی اشاره می‌کند.

 

معامله‌گری موقعیتی یا پوزیشن تریدینگ

در استراتژی فارکس «پوزیشن تریدینگ» (Position Trading) یا معامله‌گری موقعیتی، کاری با روندهای کوتاه مدت بازار نداریم و برایمان فرقی ندارد که در طول یک روز قیمت یک دارایی چقدر نوسان کرده است. در عوض کسانی که از استراتژی پوزیشن تریدینگ استفاده می‌کنند به دنبال کسب سود از روندهای طولانی مدت هستند و برای همین ممکن است موقعیت‌های معاملاتی آن‌ها هفته‌ها، ماه‌ها و حتی سال‌ها باز بماند.

معامله‌گری موقعیتی یکی از سخت‌ترین استراتژی‌های فارکس است و بیشتر برای کسانی که صبر، تحمل و نظم کافی دارند پیشنهاد می‌شود.

 

استراتژی ترید روزانه در فارکس

در استراتژی فارکس ترید روزانه که به «دی تریدینگ» (Day Trading) نیز مشهور است، معاملات در طول روز به نتیجه می‌رسند و هیچ معامله‌ای تا روز بعد باز نمی‌ماند. در این استراتژی معمولاً از تایم فریم ۱۵ دقیقه تا ۱ ساعت استفاده می‌شود و در بهترین حالت می‌توان دو یا سه موقعیت معاملاتی خوب شکار کرد.

استراتژی ترید روزانه به کسانی توصیه می‌شود که دوست دارند نتیجه معاملات و تحلیل‌های خود را در همان روز ببینند و صبر و تحمل کافی برای معاملات طولانی‌تر را ندارند.

 

استراتژی اسکالپ در بازار فارکس

بهترین استراتژی فارکس برای افراد عجول و کم‌حوصله استراتژی اسکالپ یا «اسکالپینگ» (Scalping) است. در این استراتژی نیز مانند استراتژی ترید روزانه، معاملات در طول همان روز به نتیجه می‌رسد با این تفاوت که تایم فریم معاملاتی کوچک‌تر و تعداد معاملات در هر روز نیز بیشتر است.

در استراتژی اسکالپینگ فارکس هدف بستن معاملات با سودهای کم ولی به تعداد دفعات زیاد است که برآیند آن‌ها می‌تواند سودهای قابل‌قبولی را به همراه داشته باشد.

مزیت استراتژی اسکالپ این است که لازم نیست نگران پتانسیل بلند مدت دارایی مورد معامله و عوامل مختلفی که می‌توانند روی آن تاثیر بگذارند، باشید. چرا که در کمترین زمان معامله شما به نتیجه می‌رسد و یا سود می‌کنید یا معامله با ضرر بسته می‌شود.

با این حال این استراتژی فشار زیادی را متحمل شما خواهد کرد و اگر خصوصیات اخلاقی شما به شکلی نیست که توان تحمل آن را داشته باشید بهتر است از استراتژی‌های دیگر استفاده کنید.

 

معامله در زمان انتشار اخبار

استراتژی معامله جفت‌ارزهای فارکس در زمان انتشار خبرهای مهم آخرین استراتژی فارکسی است که در این مقاله به آن اشاره می‌کنیم. در این استراتژی معامله‌گران تلاش می‌کنند تا از نوسانات پیش آمده در زمان انتشار اخبار مهمی مثل اعلام نرخ تورم یا دیگر داده‌های اقتصادی نهایت بهره را ببرند و موقعیت‌های معاملاتی مورد نظر خود را باز کنند.

معامله در زمان انتشار خبر، استراتژی پرریسک و پرنوسانی است که حتی باعث افزایش «اسپرد» (Spread) نیز می‌شود. برای همین ممکن است معاملات شما در عددهایی بیشتر یا کمتر از عددهای مورد انتظارتان اجرایی شده و نتایج متفاوت‌تری را در پی داشته باشد.

 

سخن پایانی

استراتژی فارکس به مجموعه قوانین و مقرراتی گفته می‌شود که براساس آن می‌توانیم نقاط ورود و خروج معامله را تشخیص دهیم. استراتژی‌های مختلفی برای این کار وجود دارد که در جریان این مقاله تلاش کردیم تا چند مورد از بهترین گزینه‌ها را برایتان معرفی کنیم تا در معاملات خود در سال ۲۰۲۳ میلادی و سال‌های پیش رو از آن‌ها استفاده کنید.

توجه داشته باشید که علاوه بر استراتژی‌هایی مثل ترید روزانه، معامله در زمان خبر، استراتژی اسکالپ، پوزیشن تریدینگ و غیره که در این مقاله در مورد آن‌ها صحبت کردیم، استراتژی‌های فارکس دیگری مثل استراتژی ترید براساس شکست، معامله در زمان اصلاح، استراتژی «سوینگ تریدینگ» (Swing Trading) نیز وجود دارند که شاید استفاده از آن‌ها برای شما مناسب‌تر باشد.

در هر صورت انتخاب یک استراتژی فارکس خوب کاملاً به خصوصیات اخلاقی و شرایط فعلی شما بستگی دارد. برای مثال اگر کسی هستید که دامنه توجه کوتاهی داشته و در عوض با اعداد و ارقام رابطه‌ی خوبی دارد، همچنین می‌تواند استرس معاملات سریع و حساس را نیز تحمل کند استراتژی‌هایی مثل ترید روزانه و اسکالپینگ برای شما مناسب خواهد بود.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. سلام و عرض ادب نوباشی هستم ؛ سپاس از مطلب ارائه شده که بصورت موجز و کوتاه عرضه شد ولی با ر مفهومی کامل ودقیق داشت . موفق و سربلند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا