دوره منتور شیپ
آموزش فارکس

آموزش محاسبه حجم معامله در فارکس

فارکس بازاری پویا و پرسود است که سرمایه‌گذاران زیادی از سرتاسر جهان در آن معامله می‌کنند. ورود به این بازار بین‌المللی کار چندان سختی نیست ولی برای موفقیت در آن باید درک درستی از مفاهیم فارکس و عوامل تاثیرگذار در آن داشته باشید. یکی از همین مفاهیم حجم معامله و اندازه آن است که قصد داریم در مقاله امروز به‌طور کامل در مورد آن صحبت کنیم.

در ادامه ابتدا حجم معامله را تعریف می‌کنیم و سپس به سراغ نحوه محاسبه حجم معامله در فارکس می‌رویم. علاوه بر این، در مورد ماشین حساب فارکس و ابزارهای محاسبه گر فارکس صحبت خواهیم کرد و به شما می‌گوییم که چگونه می‌توانید با کمک این پلتفرم‌ها حجم معامله خود را حساب کنید.

بنابراین اگر به‌تازگی وارد بازار فارکس شده‌اید و هنوز نمی‌دانید با چه حجمی معاملات خود را باز کنید، مقاله امروز دقیقا برای شما آماده شده است. لطفا تا انتها همراه ما باشید.

بازار فارکس چیست؟

فارکس یک بازار آنلاین و بین‌المللی است که در آن سرمایه‌گذاران می‌توانند با معامله دارایی‌هایی مثل جفت ارزها و طلا به درآمد دلاری برسند.

فارکس یک بازار بین‌المللی است که همه می‌توانند در آن با خریدوفروش ارز کشورهای مختلف به درآمد دلاری برسند. این خریدوفروش در قالب جفت ارزها انجام می‌شود که در جریان آن ارز یک کشور مانند دلار آمریکا خریداری و ارز یک کشور دیگر مثل پوند انگلستان فروخته می‌شود. هر جفت ارز با یک عدد نمایش داده می‌شود که این عدد از تقسیم قیمت دو ارز بر یکدیگر به دست می‌آید.

در واقع نسبت قیمت دو ارز، قیمت آن جفت ارز را مشخص می‌کند که عدد مربوط به آن مدام در حال تغییر است. همین نوسان باعث می‌شود تا شما بتوانید با خرید در قیمت پایین و فروش در قیمت بالا، از نوسانات شکل‌گرفته استفاده کنید و کسب درآمد داشته باشید.

برای ورود به بازار فارکس تنها به یک کامپیوتر یا موبایل و اتصال اینترنت نیاز دارید و لازم نیست تجهیزات یا سخت افزارهای مخصوصی تهیه کنید. برای ورود به فارکس نیز می‌توانید در یکی از بروکرهای فارکس ثبت نام کرده و با استفاده از پلتفرم‌های موجود معاملات خود را انجام دهید. مراحل قدم به قدم و تصویری این کار در جریان مقاله «آموزش صفر تا صد فارکس برای مبتدیان» آموزش داده شده که می‌توانید با مراجعه به آن روش ورود به فارکس را یاد بگیرید.

با این حال یادگیری نحوه ورود به فارکس و معامله در آن، همه‌ ماجرا نیست و باید علاوه بر آن با مفاهیم ابتدایی و اصطلاحات مهم آن آشنا شوید. برای مثال باید بدانید که در چه قیمتی وارد معامله و در چه قیمتی از آن خارج شوید. مهم‌تر از همه اینکه چقدر از سرمایه خود را باید در هر معامله وارد کنید. بنابراین آشنایی با مفهوم حجم معامله از اهمیت بالایی برخوردار است.

بیایید در بخش بعدی حجم معامله را تعریف کنیم و ببینیم وقتی صحبت از حجم در فارکس می‌شود، منظور چیست؟

 

مفهوم حجم معامله در فارکس

مقدار ارز پایه که سرمایه‌گذار در هر معامله خود آن را خریدوفروش می‌کند حجم معامله نام دارد. این مقدار معمولا با واحد لات مشخص می‌شود و برای موفقیت در فارکس باید طبق فرمول خاصی آن را محاسبه کنید.

به زبان ساده منظور از حجم معامله در فارکس یا Trade Volume مقدار ارز پایه در هر معامله است که سرمایه‌گذار با آن مقدار، معامله خرید یا فروش خود را باز می‌کند. اگر آموزش نحوه معاملات در فارکس را دنبال کرده باشید، می‌دانید که در نرم افزارهای معاملاتی مثل «متاتریدر ۴» (MetaTrader 4) در زمان ثبت سفارش باید حجم معامله خود را در کادر Volume وارد کنید. این موضوع در تصویر زیر نیز دیده می‌شود:

مفهوم حجم معامله در فارکس

این همان حجم معامله است که با واحدی به نام «لات» (Lot) مشخص می‌شود و باید براساس اصول خاصی آن را انتخاب کنید. برای آشنایی با مفهوم لات پیشنهاد می‌کنیم مقاله «اصطلاحات ضروری بازار فارکس» را مطالعه کنید اما جهت یادآوری سریع باید بگوییم که در فارکس هر لات برابر با ۱۰۰ هزار واحد از ارز پایه در هر جفت ارز است. برای مثال اگر معامله شما در جفت ارز یورو در مقابل دلار (EUR/USD) با حجم ۲ لات باز شود، در واقع در حال معامله ۲۰۰ هزار یورو هستید.

حتما از خود می‌پرسید که چرا انتخاب حجم مناسب در فارکس از اهمیت بالایی برخوردار است. در پاسخ به این سوال باید عرض کنیم از آنجایی که سرمایه هر شخص در فارکس محدود است، در صورتی که حجم معامله به درستی انتخاب نشود، ممکن است خیلی زود باعث از دست رفتن سرمایه این افراد شود و فرصتی برای جبران باقی نگذارد. در حقیقت انتخاب حجم معامله مناسب یکی از اصول اولیه مدیریت ریسک و سرمایه است که باعث می‌شود سرمایه‌گذار بتواند برای مدت بیشتری در بازار باقی بماند و به درآمد مستمر برسد.

این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که مفهوم اهرم یا «لوریج» (Leverage) را نیز وارد معادله کنیم. همان‌طور که می‌دانید در فارکس تقریبا تمام معاملات با استفاده از اهرم انجام می‌شود و به کمک آن می‌توان با سرمایه اندک، معامله‌ای با ارزش بسیار بیشتر را مدیریت کرد.

نکته دیگری که در مورد حجم معامله وجود دارد این است که محاسبه حجم معاملات در فارکس برای هر معامله به‌صورت جداگانه انجام می‌شود و در محاسبه آن عوامل مختلفی همچون میزان سرمایه هر فرد، میزان ریسک‌پذیری او و موارد دیگر تاثیرگذار هستند.

به حجم معامله در فارکس «مقدار پوزیشن» یا «سایز پوزیشن» (Position Size) نیز گفته می‌شود که منظور از آن همان اندازه و مقدار موقعیت معاملاتی خرید یا فروش است.

اما حجم معامله در فارکس چگونه محاسبه می‌شود؟ در بخش بعدی به این سوال مهم پاسخ می‌دهیم.

 

نحوه محاسبه حجم معامله در فارکس

برای محاسبه بهترین حجم معامله در فارکس از یک فرمول خاص استفاده می‌شود که در آن متغیرهایی مانند فاصله بین استاپ لاس و نقطه ورود، درصد ریسک و مقدار سرمایه اولیه دخیل هستند.

دلیل اینکه نباید به‌صورت شانسی حجم معاملات فارکس خود را انتخاب کنید این است که بتوانید ریسک و سرمایه خود را مدیریت کنید. در حقیقت محاسبه حجم معامله قبل از باز کردن هر معامله‌ای باعث می‌شود تا از قبل میزان ریسک خود را بدانید و اصول مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه را رعایت کنید.

منظور از مدیریت ریسک این است که قبل از باز کردن هر معامله خرید یا فروشی در فارکس از خود بپرسید که در این معامله می‌خواهم چند لات بخرم یا بفروشم؟ علاوه بر این، برای پاسخ به این سوال خود نیز باید از یک فرمول خاص استفاده کنید و اینطور نباشد که در هر معامله خود مقدار لات و حجم معامله‌تان را به‌صورت شانسی و تصادفی انتخاب کنید.

اما این فرمول خاص که حرفه‌ای‌های بازار از آن برای محاسبه حجم معاملات فارکس استفاده می‌کنند چیست و چگونه می‌توان سایز پوزیشن را محاسبه کرد؟

برای محاسبه اندازه موقعیت معاملاتی خرید یا فروش خود باید یک سری موارد را بدانید و سپس آن‌ها را در فرمولی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، وارد کنید. در نهایت عددی که به دست می‌آید همان حجم معاملات شما در هر معامله خواهد بود. این موارد عبارتند از:

  1. مقدار پول و سرمایه‌ای که شما به عنوان معامله‌گر در اختیار دارید؛
  2. حاضرید چه مقدار از سرمایه خود را برای هر معامله ریسک کنید؛
  3. در هر معامله فاصله بین قیمت ورود و قیمت حد ضرر یا «استاپ لاس» (Stop Loss) معامله شما چقدر است؛
  4. ارزش «پیپ» (Pip) یا «پیپ والیو» (Pip Value) جفت ارزی که می‌خواهید روی آن معامله باز کنید، چقدر است. اگر نمی‌دانید پیپ چیست مقاله «معرفی اصطلاح پیپ و پیپت در بازار فارکس» برای شما آماده شده است.

برای درک بهتر موضوع فرض کنیم حساب فارکس شما سرمایه‌ای برابر ۱۰ هزار دلار در خود دارد و شما حاضرید تنها ۲ درصد از سرمایه خود را در هر معامله ریسک کنید. در واقع اگر هر کدام از معاملات شما با حد ضرر برخورد کرد تنها ۲ درصد از سرمایه اولیه‌تان از بین خواهد رفت. شما می‌خواهید روی جفت ارز دلار/ین (USD/JPY) معامله باز کنید و فاصله قیمت ورود و حد ضرر شما نیز ۵۰ پیپ است.

ارزش پیپ این جفت ارز نیز فرض کنیم به ازای هر لات استاندارد چیزی حدود ۹.۸۵ دلار است. ارزش پیپ هر جفت ارز با فرمول خاصی محاسبه می‌شود که فرمول آن را نیز در ادامه خواهیم دید. اکنون می‌توانید با فرمول زیر حجم معامله یا پوزیشن سایز خود را محاسبه کنید:

Position size = ((account value x risk per trade) / pips risked)/ pip value per standard lot

که در این فرمول داریم:

  • account value = سرمایه کلی حساب معاملاتی که طبق فرضی که کردیم برابر با ۱۰ هزار دلار است.
  • risk per trade = میزان ریسک به ازای هر معامله که طبق مثال بالا برابر با ۲ درصد است و اگر ۲ درصد عدد ۱۰ هزار دلار را به دست بیاوریم با عدد ۲۰۰ دلار مواجه خواهیم شد. بنابراین ریسک به ازای هر معامله برای حساب ما ۲۰۰ دلار است.
  • pips risked = فاصله بین قیمت ورود به معامله و حد ضرر که طبق مثال بالا گفتیم برابر با ۵۰ پیپ در نظر گرفته می‌شود.
  • pip value per standard lot = ارزش پیپ به ازای هر لات استاندارد که طبق مثال بالا برای جفت ارز دلار/ین برابر با ۹.۸۵ دلار در نظر گرفتیم. این عدد برای هر جفت ارز متفاوت است و محاسبه آن نیز فرمول خاص خود را دارد.

با جایگذاری عددهای مثال بالا در این فرمول داریم:

((10,000 US Dollars X 2%) / 50) / 9.85 =

(200 USD / 50 pips) / 9.85 =

4 USD / 9.85 USD = 0.40

بنابراین در مثال بالا حجم معامله ما باید ۰.۴۰ لات استاندارد انتخاب شود. در واقع هنگام ثبت سفارش در متاتریدر ۴ یا هر نرم افزار معاملاتی دیگر، در کادر Volume باید مقدار معامله خود را ۰.۴۰ لات وارد کنید. فراموش نکنید که این عدد براساس سرمایه اولیه ۱۰ هزار دلاری، سطح ریسک ۲ درصدی و فاصله بین قیمت خرید و حد ضرر ۵۰ پیپی محاسبه شده و مقدار آن برای شما متفاوت خواهد بود. برای همین شما هم باید ابتدا عوامل ذکر‌شده را مشخص کرده و سپس برای هر معامله خود پوزیشن سایز یا حجم معامله را طبق فرمول بالا حساب کنید.

خوشبختانه سایت‌ها و پلتفرم‌های مختلفی برای محاسبه حجم معامله در فارکس و پوزیشن سایز به وجود آمده‌اند که به‌صورت خودکار این محاسبات را انجام می‌دهند. در بخش بعدی اطلاعات بیشتری در مورد ماشین حساب فارکس در اختیارتان قرار می‌دهیم.

ضمن اینکه فرمول محاسبه ارزش پیپ یا Pip Value هر جفت ارز طبق فرمول زیر محاسبه می‌شود:

Pip value = (pip size / exchange rate) x position size

که در این فرمول نیز داریم:

  • pip size = اندازه پیپ که در بیشتر جفت ارزها برابر با ۰.۰۰۰۱ است (به جز جفت ارزهایی که یک طرف آن‌ها ین ژاپن است که در این صورت اندازه پیپ برابر با ۰.۰۱ خواهد بود).
  • Exchange rate = قیمت فعلی جفت ارز مورد نظر در بازار فارکس.
  • Position size = اندازه پوزیشن.

برای مثال فرض کنیم هدف ما محاسبه ارزش پیپ جفت ارز یورو در مقابل دلار (EUR/USD) به ازای هر لات است. در این صورت اندازه پیپ ۰.۰۰۰۱، قیمت فعلی جفت ارز در زمان نگارش این مقاله ۱.۰۸۸۸ و اندازه پوزیشن نیز ۱۰۰ هزار یورو (۱ لات) خواهد بود. اگر این اعداد را در فرمول بالا جایگذاری کنیم داریم:

Pip value = (0.0001 / 1.0888) x 100000

= 9.18442 Pip value

که این عدد به یورو خواهد بود. اگر بخواهیم آن را به دلار تبدیل کنیم ارزش پیپ این جفت ارز ۱۰ دلار می‌شود.

 

محاسبه‌گر فارکس چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟

برای راحتی کار معامله‌گران فارکس برخی سایت‌ها و پلتفرم‌ها ماشین حساب آنلاینی را تهیه کرده‌اند که با وارد کردن متغیرهایی مثل مقدار سرمایه و درصد ریسک در آن‌ها، حجم معامله محاسبه می‌شود.

در بخش قبلی دیدیم که برای محاسبه حجم معامله در فارکس از یک فرمول ساده استفاده می‌شود که با استفاده از آن به‌راحتی می‌توان مقدار پوزیشن معاملاتی را اندازه‌گیری کرد. خوشبختانه لازم نیست خودتان به‌صورت دستی این محاسبات را انجام دهید و در عوض می‌توانید از ماشین حساب یا محاسبه‌گر فارکس استفاده کنید.

یک ماشین حساب فارکس در واقع سایت، اپلیکیشن موبایل یا پلتفرمی است که محاسبات مربوط به حجم معامله را به‌صورت خودکار انجام می‌دهد. تنها کاری که شما باید انجام دهید وارد کردن متغیرهایی مثل جفت ارز مورد نظر، مقدار سرمایه معاملاتی، درصد ریسک، فاصله بین استاپ لاس و نقطه ورود و اندازه معامله است.

برای درک بهتر موضوع بیایید یکی از محاسبه گرهای فارکس را با یکدیگر بررسی کنیم و نحوه کار با آن را یاد بگیریم. تقریبا همه معامله‌گران حرفه‌ای بازار فارکس با سایت «مای اف ایکس بوک» (Myfxbook) آشنا هستند. این سایت در یکی از صفحات خود ماشین حساب فارکس را آماده کرده که در این بخش می‌خواهیم برای محاسبه حجم معامله خود از آن استفاده کنیم.

جفت ارزی که می‌خواهیم در این مثال روی آن معامله کنیم جفت ارز یورو در مقابل دلار (EUR/USD) است. همچنین سرمایه کلی حساب معاملاتی ما ۱۰۰۰ دلار و درصد ریسک‌مان نیز ۲ درصد است. فاصله بین استاپ لاس و نقطه ورود خود را نیز ۲۰ پیپ در نظر می‌گیریم و سایز معامله نیز ۱ لات است. از همین رو فرم ماشین حساب فارکس در سایت مای اف ایکس بوک را طبق تصویر زیر پر می‌کنیم.

با کلیک روی گزینه Calculate در بخش Results جزئیات حجم معاملاتی پیشنهادی نمایش داده می‌شود. این نتایج دقیقا طبق فرمولی که در بخش قبلی به آن اشاره کردیم محاسبه شده است. بنابراین طبق محاسبه بالا ما مجاز هستیم تا در هر معامله خود ۲۰ دلار درگیر کنیم که برابر با ۰.۱ لات خواهد بود.

 

بهترین حجم معامله در فارکس چقدر است؟

یکی از بزرگ‌ترین سوالاتی که معامله‌گران بازار فارکس با آن مواجه می‌شوند این است که با چه حجمی وارد معاملات شویم؟ بهترین حجم معامله فارکس چقدر است؟ حداقل و حداکثر حجم معامله در بازار فارکس چند لات است؟ پاسخ به این سوالات کاملا بستگی به بروکر انتخابی و شرایط معامله‌گر دارد که در این بخش سعی می‌کنیم پاسخ آن‌ها را با جزئیات بیشتری در اختیارتان قرار دهیم.

پاسخ خود را با کمترین حجم معامله در فارکس شروع می‌کنیم. کمترین سایز پوزیشنی که می‌توانید در بازار فارکس آن را انتخاب کنید بسته به بروکر انتخابی شما متفاوت خواهد بود. این عدد معمولا ۰.۰۱ لات است اما برخی بروکرها تنها امکان انتخاب حداقل ۰.۱ لات را فراهم کرده‌اند. در مورد بیشتر حجم معامله در فارکس نیز باید بگوییم که برخی بروکرها اجازه معامله ۱۰۰۰ لات را در برخی از حساب‌های خود می‌دهند اما این عدد در برخی دیگر از بروکرها می‌تواند تنها ۵۰ لات هم باشد.

اما بهترین حجم معامله در فارکس چقدر است؟ پاسخ به این سوال را می‌توان در بخش‌های قبلی پیدا کرد. در حقیقت بهترین حجم معامله برای هر معامله‌گر و بسته به شرایط او محاسبه می‌شود. برای مثال بهترین حجم معامله برای فردی که تنها ۱۰۰۰ دلار سرمایه دارد با حجم مناسب سرمایه‌گذار دیگری که ۱۰۰ هزار دلار در اختیار دارد، متفاوت خواهد بود. با این حال هر معامله‌گر می‌تواند طبق مطالبی که در بخش محاسبه حجم معامله ارائه کردیم، حجم معامله ایده‌آل خود را محاسبه کند.

 

سخن پایانی

برای موفقیت در بازار فارکس و کسب سود مستمر از آن باید در همه زمینه‌ها با برنامه پیش بروید. برای مثال ابتدا باید نحوه کار با پلتفرم‌های معاملاتی را یاد بگیرید یا تحلیل بازار را بلد باشید. یکی دیگر از مهم‌ترین کارهایی که قبل از ورود به هر معامله باید به آن توجه داشته باشید مفاهیم مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه همچون محاسبه حجم معامله است.

در مقاله امروز تمرکز خود را روی نحوه محاسبه حجم معامله و سایز پوزیشن گذاشتیم و شما را با فرمول محاسبه این متغیر مهم آشنا کردیم. همچنین در مورد ماشین حساب فارکس نیز مطالبی را ارائه کردیم و گفتیم که با استفاده از سایت‌های محاسبه گر فارکس می‌توانید حجم معاملات خود را به‌صورت خودکار محاسبه کنید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

منبع
ifcmarketslearningcenterforex.academy

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا