دوره منتور شیپ
آموزش فارکس

حداقل سرمایه برای ورود به بازار فارکس چقدر است؟

معامله در بازار فارکس ریسک بالایی دارد و اگر بدون دانش و مهارت کافی وارد این بازار شوید ممکن است سرمایه خود را از دست بدهید. توصیه می‌کنیم قبل از شروع معامله از کسانی که تجربه زیادی در این زمینه دارند و با قوانین و مقررات این روش سرمایه‌گذاری آشنا هستند مشاوره بگیرید و همچنین می‌توانید مقالات آموزشی در این زمینه را از طریق وبلاگ «حسینی فایننس» دنبال کنید.

معامله در بازار فارکس یک گزینه سرمایه گذاری محبوب و سودآور برای بسیاری از سرمایه گذاران در سراسر جهان است. این یک بازار غیرمتمرکز است که در آن ارزها به صورت ۲۴ ساعته معامله می‌شوند و به سرمایه گذاران این فرصت را می‌دهد تا از نوسانات نرخ ارز سود کسب کنند. با این حال، برای شروع تجارت در فارکس، باید درک اولیه‌ای از حداقل مقدار سرمایه‌گذاری در فارکس داشته باشید. این مقاله توضیح می‌دهد که کمترین مقداری که می‌توانید در فارکس معامله کنید چقدر است و چگونه بر معاملات شما تاثیر می‌گذارد.

حداقل سرمایه برای شرکت در بازار فارکس

حداقل مقداری که می‌شود در بازار فارکس معامله کرد، یک لات است. لات یک واحد اندازه‌گیری استاندارد در معاملات فارکس است که برای نشان دادن مقدار ارز مورد معامله استفاده می‌شود.

حداقل سرمایه بازار فارکس

میزان سرمایه‌ مورد نیاز برای کار در بازار فارکس بسیار متغیر است و به کارگزار، سیستم معاملاتی و سطح تحمل ریسک شما بستگی دارد. به عنوان مثال، برخی از بروکرها حساب‌های معاملاتی کوچکی را ارائه می‌دهند که در آن می‌توانید با واریز چند دلار معامله خود را آغاز کنید. برای کار با بروکرهای معمولی حداقل به ۱۰۰ دلار یا بیشتر سرمایه نیاز است.  به عنوان مثال، حداقل موجودی حساب در بروکر Trendo Broker برای کاربران ۱۰ دلار است.

با این وجود، به طور کلی ما توصیه می‌کنیم برای سرمایه‌گذاری حرفه‌ای، با حداقل ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار شروع کنید، زیرا این مقدار سرمایه می‌تواند از سرمایه شما در برابر نوسانات ناگهانی بازار در کوتاه مدت محافظت کند. البته جهت تعیین حداقل سرمایه برای شروع معامله باید علاوه بر سرمایه شخصی، ریسک‌پذیری و اهداف معاملاتی، موارد بیشتری را مانند اهرم و ‌مارجین حساب را نیز در نظر بگیرید که در ادامه به توضیح بیشتر آن می‌پردازیم.

لات کوچک‌ترین واحد برای انجام معامله در بازار فارکس است. اندازه استاندارد لات در فارکس ۱۰۰،۰۰۰ واحد از ارز پایه است. ارز پایه در یک جفت ارز، اولین ارز از سمت چپ است، همانطور که می‌دانید ارز دوم را نیز ارز مظنه می‌نامند. به‌عنوان مثال در جفت ارز EUR/USD ارز یورو، ارز پایه است.

 

درک مفهوم لات و پیپ

هنگامی که در بازار فارکس خرید و فروش انجام می‌دهید، قیمت‌ها در واحد «پیپ» تغییر می‌کنند و با قیمتی در واحد «لات» به فروش می‌رسند. رابطه این دو به‌منظور تعیین حداقل مبلغ سرمایه برای انجام معاملات شما مهم است.
  • لات: معامله جفت فارکس در واحدهای ۱۰۰ (نانو لات)، ۱۰۰۰ (میکرو لات)، ۱۰،۰۰۰ (مینی لات) یا ۱۰۰،۰۰۰ ( لات استاندارد) صورت می‌گیرد. هنگامی که USD در یک جفت ارز به‌عنوان دومین ارز بیاید؛ مانند EUR/USD، ارزش پیپ به ازای لات USD محاسبه می‌شود.

یک پیپ از هر لات به معنای یک درصد از ۰.۰۱ لات است که برابر با ۱۰ واحد می‌شود؛ مثلا یک لات از دلار برابر با ۱۰۰.۰۰۰ دلار و یک پیپ از این لات برابر با ۱۰ دلار است.

اندازه لات در فارکس

  • پیپ و پیپت: حرکات قیمت در بازار فارکس در واحد پیپ و پیپت اندازه‌گیری می‌شوند. پیپ کوچک‌ترین واحد برای محاسبه تغییرات یک ارز است. به‌عنوان مثال، در اغلب جفت ارزها، یک پیپ ۰.۰۰۰۱ است که معادل یک صدم درصد است.

در واقع کوچک‌ترین واحد برای اندازه‌گیری سود و ضرر در بازارهای مالی پیپ و پیپت است. اگر قیمت EUR/USD از ۱.۳۰۲۵ به ۱.۳۰۲۶ تغییر کند، این یک حرکت تک پیپی است. اگر به ۱.۳۱۲۵ تغییر کند، این یک حرکت به اندازه ۱۰۰ پیپ است.

 

مفهوم اهرم و لوریج

مارجین تریدینگ و لوریج از ابزارهای معاملاتی هستند که بروکر در اختیار تریدر قرار می‌دهد تا بتواند معاملات بزرگ‌تری داشته باشد.

معاملات اهرمی و مارجین می‌تواند گزینه‌های خوبی برای افرادی باشد که به دنبال افزایش نسبت ریسک به سود سرمایه‌گذاری هستند. هر دو گزینه مربوط به امکانی می‌شود که کارگزاری در اختیار تریدرها قرار می‌دهد تا  پوزیشن‌های معاملاتی بزرگ با سرمایه اولیه کمتر از آنچه برای معامله مورد نیاز است، داشته باشند. اگر تصمیمات درستی بگیرید، سود چند برابر آن چیزی که کامل با سرمایه خود می‌خریدید، نصیبتان می‌شود. با این وجود، در صورت اشتباه، ضرر بیشتری نیز متوجه شما خواهد شد.

در تعریف کلی، لوریج یعنی افزایش قدرت پوزیشن و لوریج تریدینگ یا معامله اهرمی یعنی با استفاده از سرمایه قرض گرفته‌شده، پوزیشن بزرگ‌تری باز کنید.

استفاده از لوریج قدرت خرید یا فروش شما را چند برابر می‌کند، بنابراین می‌توانید پوزیشن‌های بزرگ‌تری را معامله کنید. حالا باتوجه به بروکر انتخابی که هر یک قوانین مربوط به خودشان را دارند، می‌توانید تا ۱۰۰ یا گاهی اوقات ۲۰۰ برابر اندازه موجودی حساب‌تان پول قرض گرفته و با اهرم به معامله رمز‌ارزها بپردازید.

بنابراین برای لوریج تریدینگ، شما مقداری سرمایه اولیه به حساب خود واریز کرده و با کنارگذاشتن مقداری از آن به‌عنوان مارجین،‌ مقدار بیشتری اهرم دریافت می‌کنید.

مارجین مقدار پولی است که برای باز کردن پوزیشن نیاز دارید، در حالی که اهرم مضربی از این سرمایه است. این اصطلاحات ممکن است گاهی به جای یکدیگر استفاده شوند، اما متفاوت هستند. مارجین پول نقدی‌ست که به حساب کارگزاری‌تان متصل می‌شود. مقدار سرمایه‌ای که نزد کارگزاری می‌گذارید تا به تضمین آن بتوانید از اهرم استفاده نمایید؛ بروکر می‌تواند از آن برای پوشش ضررهای معاملاتی در حساب‌تان نیز استفاده کند.

زمانی که قصد معامله کالاهایی مانند سهام، اوراق قرضه و دارایی‌های فارکس را دارید و زمانی که در معاملات باز خود در حال سود یا زیان هستید، محاسبه مارجین پیچیده‌تر می‌شود. کارگزار یا بروکر ممکن است آن پوزیشن‌ها را به عنوان وثیقه در نظر بگیرد.

 

سخن پایانی

بازار فارکس به‌دلیل سود دلاری که با خود به همراه دارد، از جمله بازارهای مورد علاقه سرمایه‌داران خرد و کلان ایرانی است. افراد زیادی به دنبال این هستند که با کمترین سرمایه بتوانند به این بازار ورود پیدا کنند.

برای اینکه حداقل سرمایه برای ورود به بازار فارکس را تخمین بزنیم، فاکتورهای زیادی را مانند ریسک‌پذیری، ‌کل سرمایه و انتظاری که از بازار داریم، پیپ و لات معامله و امکاناتی مانند اهرم و مارجین که بروکر در اختیار تریدر قرار می‌دهد، در نظر بگیریم. علاوه‌بر آن، شما به یک برنامه معاملاتی مناسب نیاز دارید که شامل قوانینی در مورد تحمل ریسک معاملات باشد.

در مقاله حاضر به‌طور مفصل عواملی را که در تعیین حداقل سرمایه برای شروع معاملات فارکس دخیل هستند توضیح دادیم. اگر قصد ورود به این بازار را دارید،‌اطلاعات این مقاله می‌تواند برای شما مفید باشد.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. سلام عذر خواهی میکنم یعنی بر فرض مثال اگر زیر صد دلار کسی سرمایه داشته باشه نمیتونه وارد بشه یا میتونه بازدهی مناسبی نداره اگه میتونه تا چقدر هست

  2. جناب حسینی شما یکی از اساتید عزیزی هستین که تو ضیحات خیلی کامل و روشنی در مورد فارکس دادین ولی متاسفانه به دلیل اینکه میخواستین یه سری اختیارات را به عهده خود شخص بزارین باز اومدین با ارائه چندتا راه شخص تازه وارد را گیج کردین اگه یه لطفی میکردین و میگفتین این راه ها هست و پیشنهاد من اینه و یک راه را از صفر کامل میگفتین و در اخر بازم اختیار.را به شخص میدادین فکر کنم لطف بزرگی میکردین میدونم الان اونایی که وارد شدند به نظر میخندیدن ولی کاش از اونایی که هنوز وارد نشدند هم میشد پرسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا