🎁 وبینار مسیر درست تبدیل شدن به یک معامله‌گر🎁

اینجا کلیک کنید
دوره منتور شیپ
معاملات و بازارهای مالی

سرمایه گذاری چیست؟ آشنایی با انواع روش‌های سرمایه گذاری

با توجه به وضعیت اقتصادی موجود و رشد تورم اغلب افراد به دنبال راه‌هایی برای حفظ ارزش پول خود در آینده هستند. یکی از این روش‌ها سرمایه‌گذاری است که به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا در کنار افزایش سرمایه، از دارایی‌های خود در برابر رشد تورم محافظت کنند. روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی وجود دارد که هر یک از این روش‌ها ریسک و بازده متفاوتی دارند، به همین دلیل سرمایه‌گذاران برای محافظت از دارایی‌ها و افزایش سرمایه حتما باید دانش و اطلاعات کافی در خصوص بازار هدف خود داشته باشند.

فاکتورهای مختلفی نظیر میزان سرمایه، ویژگی‌های شخصیتی، میزان ریسک‌پذیری و هدف سرمایه‌گذار در انتخاب شیوه مناسب برای سرمایه‌گذاری تاثیرگذار هستند. ما در این مقاله قصد داریم تا انواع روش‌های سرمایه‌گذاری را به شما معرفی کنیم تا بتوانید بهترین شیوه سرمایه‌گذاری را با توجه به شرایط و اهداف خود انتخاب کنید.

سرمایه‌ گذاری چیست؟

سرمایه‌گذاری به معنای تبدیل منابع مالی به دارایی‌های مختلف است؛ در نتیجه سرمایه‌گذاران می‌توانند از این طریق سرمایه خود را در آینده افزایش دهند و از دارایی‌های خود در برابر شرایط نامطلوب اقتصادی محافظت کنند.

سرمایه‌گذاری به معنای تبدیل سرمایه به یک یا چند دارایی مختلف، برای کسب سود و افزایش سرمایه در آینده است. امروزه با توجه به شرایط اقتصادی و رشد تورم، اغلب افراد برای حفظ ارزش دارایی‌های خود به دنبال پس‌انداز و سرمایه‌گذاری هستند. روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که هر یک از قوانین و شرایط خاصی پیروی می‌کنند.

در واقع هر اقدامی که به منظور افزایش درآمد آتی انجام می‌شود، جزو روش‌های سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود. این روش‌ها مزیت‌های متعددی برای سرمایه‌گذاران به همراه دارند که از جمله این مزیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افراد می‌توانند از طریق سرمایه‌گذاری با توجه به شرایط اقتصادی کشور، به اهداف مالی خود دست یابند.
  • ارزش دارایی‌ها خود را همگام با رشد تورم افزایش دهند.
  • سرمایه‌گذاری درست ضمن حفظ ارزش دارایی شما در برابر تورم، باعث افزایش سرمایه شما نیز می‌شود.

همچنین از آنجایی که سرمایه‌گذاری با هدف کسب سود در آینده انجام می‌شود، همواره با سطح خاصی از ریسک نیز همراه است. به عبارت دیگر می‌توان گفت تمام سرمایه‌گذاری‌ها منجر به کسب سود نمی‌شوند و این احتمال برای سرمایه‌گذار وجود دارد که با انجام سرمایه‌گذاری نادرست، هیچ درآمدی بدست نیاورد و کل سرمایه خود را از دست بدهد.

به طور کلی، می‌توان گفت هر یک از روش‌های سرمایه‌گذاری نیازمند دانش و تخصص هستند؛ در نتیجه سرمایه‌گذاران با افزایش دانش سرمایه‌گذاری می‌توانند بسیاری از مشکلات مالی خود را برطرف کنند و معاملات با ریسک کمتری داشته باشند.

 

انواع روش‌ های سرمایه ‌گذاری

بازار خودرو، بورس، سکه و طلا، ارزهای دیجیتال، زمین و املاک، سپرده بانکی، ارزهای خارجی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری از جمله روش‌های سرمایه‌گذاری هستند که هر فردی باید با توجه به ویژگی‌های شخصیتی و دانش خود، بهترین آن‌ها را انتخاب کند.

روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که هر یک شرایط و ویژگی‌های خاص خود را دارند، به همین دلیل تمام افراد نمی‌توانند در همه این بازارها حضور پیدا کنند. از این رو لازم است تا هر فردی پیش از ورود به بازارهای مالی در رابطه با افق سرمایه‌گذاری و سطح ریسک‌پذیری خود آگاهی پیدا کند و سپس با مقایسه بازارهای مختلف، بهترین آن‌ها را انتخاب کند. در ادامه به بررسی و معرفی روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌پردازیم.

انواع روش‌های سرمایه‌گذاری

 

بازار بورس

سرمایه‌گذاری در بورس و خرید و فروش سهام با هدف کسب درآمد و افزایش سرمایه از جمله روش‌های سرمایه‌گذاری پرطرفدار در چند سال اخیر است. این بازار بزرگ دارای چهار زیر مجموعه با نام‌های بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران، بورس کالا و بورس انرژی است که همگی تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کنند.

بازار بورس نسبت به سایر روش‌های سرمایه‌گذاری، عملکرد و بازدهی بیشتری در طولانی مدت دارد. در واقع سرمایه‌گذاران بورس در کنار بهره‌مندی از سود، می‌توانند از مزایای بسیاری نظیر نقدشوندگی بالا، حفظ سرمایه در برابر تورم، امکان سرمایه‌گذاری با حداقل مبلغ و شفافیت اطلاعاتی بالا بهره‌مند شوند.

به طور کلی می‌توان گفت، بازار بورس یک گزینه مناسب برای هر سرمایه‌گذاری است، اما برای موفقیت و کسب سود بیشتر بهتر است نسبت به آموزش بورس اقدام کرده و با مفاهیمی همچون تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی، تابلوخوانی، روانشناسی معاملاتی و مدیریت ریسک آشنا شوید.

 

بازار طلا و سکه

خرید طلا و سکه یکی از روش‌های قدیمی حفظ سرمایه و کسب درآمد در ایران به‌شمار می‌رود که به دلیل قدرت نقدشوندگی بالا، کم ریسک بودن و عدم نیاز به سرمایه زیاد از محبوبیت بسیاری در بین افراد برخوردار است. امروزه رشد تورم و عدم ثبات اقتصادی باعث شده که اغلب افراد به سمت سرمایه‌گذاری در بازار طلا گرایش پیدا کنند، زیرا نوسانات قیمت این روش تحت تاثیر قیمت انس جهانی و قیمت دلار است.

روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری در طلا و سکه وجود دارد که از جمله این روش‌ها می‌توان به خرید فیزیکی طلا، صندوق سرمایه‌گذاری طلا، گواهی سپرده طلا و خرید انواع سکه اشاره کرد.

 

بازار خودرو

خودرو در تمام کشورهای توسعه یافته تنها یک کالای مصرفی بوده، اما در ایران به دلیل رشد تورم و ممنوعیت واردات خودروهای خارجی به یک روش سرمایه‌گذاری تبدیل شده است. سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار خودرو می‌توانند از روش‌های مختلفی نظیر خرید و فروش خودرو نو و دست دوم، مشارکت در تولید خودرو، پیش خرید و خرید سهام خودرو اقدام کنند.

کسب درآمد از بازار خودرو کار چندان پیچیده‌ای نیست و با کمترین دانش و مهارت نیز می‌توانید سرمایه‌گذاری در این بازار را آغاز کنید. اما باید به ریسک‌های آن نیز توجه داشته باشید، زیرا در صورت نداشتن دقت کافی ممکن است کل سرمایه خود را از دست بدهید.

 

زمین و املاک

به دلیل رشد روزافزون قیمت مسکن در کشور ما، سرمایه‌گذاری در این بازار به یکی از روش‌های سودآور و کم ریسک در بازار سرمایه تبدیل شده است. سرمایه‌گذاران برای خرید زمین و مسکن برخلاف سایر روش‌های سرمایه‌گذاری نیاز به سرمایه زیادی دارند، به همین دلیل بازار مسکن یک روش عالی برای سرمایه‌‌گذارانی است که درآمد بالایی دارند.

بازار مسکن و زمین جزو سرمایه‌گذاری‌های کم نوسان محسوب می‌شود، زیرا تغییرات قیمتی در این بازار در طولانی مدت اتفاق می‌افتد. البته باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که زمین و املاک قدرت نقدشوندگی پایینی دارند؛ چراکه خرید و فروش در این بازار نیاز به سرمایه بالایی دارد.

سرمایه‌گذاری در بازار مسکن همانند سایر روش‌های سرمایه‌گذاری باید در زمان مناسب انجام شود. طبق نظر بسیاری از تحلیل‌گران، بهترین موقعیت برای خرید مسکن و زمین، زمان رکود و ثبات بازار است.

 

بازار ارز دیجیتال

ارز دیجیتال به دلیل رشد زیادی که در سال‌های اخیر داشته به یکی از بازارهای داغ برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده است.  معامله‌گران برای فعالیت در بازار رمزارز می‌توانند با استفاده از یک کیف پول دیجیتال در هر ساعت از شبانه روز معاملات خود را انجام دهند. سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد که خرید و نگهداری ارز دیجیتال و استخراج از جمله روش‌های محبوب و سودآور در این بازار هستند.

سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار ارز دیجیتال و انجام معاملات سودآور باید آموزش‌های لازم در رابطه با ارز دیجیتال را فرا بگیرند و با مفاهیم آن به طور کامل آشنا شوند، زیرا این بازار بسیار پیچیده بوده و ریسک سرمایه‌گذاری در این روش نسبت سایر بازارهای سرمایه‌گذاری بسیار بالا است.

 

پول نقد و سپرده بانکی

گاهی برخی افراد پول نقد خود را برای استفاده در آینده در بانک سپرده‌گذاری می‌کنند و از این طریق سودی را از بانک دریافت می‌نمایند. اما بازدهی این روش سرمایه‌گذاری با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر کشور و رشد تورم بسیار پایین بوده و بهتر است سرمایه‌گذاران از سایر روش‌های سرمایه‌گذاری برای افزایش سرمایه خود استفاده کنند. مهم‌ترین مزیت این روش سرمایه‌گذاری نسبت به سایر روش‌ها، تضمینی و قطعی بودن سود آن است.

 

خرید ارزهای خارجی

پول کشورهای مختلف که با نام ارز فیات نیز شناخته می‌شوند، از جمله روش‌های سرمایه‌گذاری پرریسک و پرنوسان است؛ زیرا پارامترهای زیادی نظیر روابط خارجی، صادرات و واردات و سیاست‌های دولتی بر روی ارزش آن‌ها تاثیرگذار هستند. با این حال، امروزه این روش با توجه افزایش قیمت ارزهای خارجی در کشور، یکی از پرطرفدارترین روش‌های سرمایه‌گذاری است.

لازم به ذکر است در برخی مواقع محدویت‌هایی از طرف دولت در خرید و فروش ارزهای پراستفاده مانند دلار و یورو اعمال می‌شود.

 

صندوق‌های سرمایه‌گذاری

خرید واحد صندوق سرمایه‌گذاری یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری است که ریسک کمتری نسبت به خرید سهام دارد. در واقع صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبالغ کوچک سرمایه‌گذاران مختلف را جمع‌آوری کرده و آن‌ها را به صورت تخصصی در حوزه‌های مختلف مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کنند. این صندوق‌ها به دلیل اینکه توسط تیمی از معامله‌گران حرفه‌ای مدیریت می‌شوند، ریسک و بازدهی مطلوبی دارند.

 

بهترین روش‌ های سرمایه ‌گذاری

انتخاب یک گزینه مناسب برای سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی از مهم‌ترین دغدغه‌های بسیاری از سرمایه‌گذاران است. با توجه به اینکه هر فردی نیازها و اهداف مختلفی از سرمایه‌گذاری دارند، بنابراین نمی‌توان یک روش‌ سرمایه‌گذاری را به تمام افراد پیشنهاد داد.

در واقع می‌توان گفت نیازها و میزان ریسک‌پذیری هر فرد نقش مهمی در انتخاب نوع سرمایه‌گذاری دارد. به همین دلیل هر فردی باید با توجه به شرایط خود، بازارهای سرمایه‌گذاری مختلف را با یکدیگر مقایسه کرده و بهترین آن‌ها را انتخاب کند. مهم‌ترین معیار برای سنجش انواع روش‌های سرمایه‌گذاری، بررسی میزان بازدهی آن‌ها در گذشته است.

 

سخن پایانی

برای داشتن یک سرمایه‌گذاری پرسود باید با انواع روش‌های سرمایه‌گذاری آشنا شوید و از میان آن‌ها با توجه به دانش و سرمایه خود بهترین روش را انتخاب کنید. از انواع روش‌های سرمایه‌گذاری می‌توان به بازار بورس، مسکن، خودرو، ارزهای دیجیتال، طلا، ارزهای خارجی، سپرده بانکی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری اشاره کرد.

هر یک از این روش‌ها بازده و ریسک متفاوتی دارند؛ بنابراین باید با شناسایی درست بازار هدف، بهترین روش را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید تا بتوانید از این طریق میزان ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهید. ما در این مقاله سعی کردیم تا به طور مختصر هر یک از روش‌های سرمایه‌گذاری را توضیح دهیم. بنابراین اگر قصد سرمایه‌گذاری در هر یک از این روش‌ها را دارید، بهتر است پیش از هر اقدامی دانش و اطلاعات خود را در خصوص بازار مورد نظر افزایش دهید.

اگر شما هم تجربه سرمایه‌گذاری در هر یک از این روش‌ها را دارید می‌توانید تجارب خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. چه اطلاعات جالبی مخصوصا طلا می تونی سکه بخری بعد همون سکه بخت باهات یار باشه گوشی مدل نو بگیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا