🎁 برای تهیه دوره‌های آموزشی با شرایط بسیار ویژه به‌مناسبت روز معلم.🎁

اینجا را کلیک کنید
دوره منتور شیپ
آموزش فارکسواژه‌نامه و اصطلاحات

لات در فارکس چیست؟ انواع لات، فرمول و محاسبه آن

بازار فارکس یک بازار مالی بزرگ و تا حدودی پیچیده است. این بازار با وجود گستردگی، زبان واحدی دارد که فعالان و سرمایه‌گذاران را به یکدیگر پیوند داده و اجازه می‌دهد تا با هم ارتباط برقرار کنند. اصطلاحات بازار فارکس، واژه‌ها و لغاتی هستند که تنها در این بازار شنیده می‌شوند و تمام تریدرها و سرمایه‌گذاران در سراسر دنیا آن‌‌ها را با یک معنی می‌شناسند.

مفهوم «لات» در فارکس یکی از این واژه‌هاست که برای اندازه‌گیری مقدار دارایی مورد نظر به‌منظور خرید یا فروش استفاده می‌شود. اگر قصد شرکت در بازار فارکس را دارید حتما باید با این اصطلاح آشنا باشید تا در معاملاتتان دچار مشکل نشوید. در این مقاله قصد داریم شما را با معنی لات در فارکس، انواع و نحوه محاسبه آن در معاملات آشنا کنیم. اگر قصد معامله در فارکس را دارید این مطلب را حتما مطالعه کنید.

تعریف لات در فارکس

مفهوم «لات» (Lot) در فارکس به تعداد واحدهای ارزی برمی‌گردد که فروخته یا خریداری می‌شود.

در بازار فارکس نیز مانند سایر بازارها برای اندازه‌گیری حجم معاملات از اصطلاحی استفاده می‌شود که آن را لات می‌نامند. در واقع لات واحدی است که با آن، اندازه یک تراکنش سنجیده می‌شود. هنگامی‌که در پلتفرم معاملاتی خود سفارشی قرار می‌دهید، سفارش‌ها در واحد لات قیمت‌گذاری شده و اندازه‌گیری می‌شوند.

ارزها به جای اینکه به‌صورت تک واحدی شمارش شوند به‌شکل لات معامله می‌شوند. مانند یک کارتن یا شانه تخم‌مرغ که هنگام خرید یک کارتن تخم‌مرغ ۱۲ عدد تخم‌مرغ خریداری کرده‌اید.

با استفاده از اندازه‌گیری لات معامله، می‌توان یک سیستم معاملاتی استاندارد برای محاسبه حجم پوزیشن در مقایسه با مبلغ سپرده ایجاد کرد. در این محاسبه می‌توان مقدار ریسک و سود را نیز در نظر گرفت.

اندازه‌گیری لات معاملات برای تمام پوزیشن‌های معاملاتی ضروری است تا بتوان یک سفارش مقاوم در برابر نوسانات، کاهش قیمت و… ساخت.

گفتنی است که اگر برای حجم پوزیشن، هدف مشخصی وجود داشته باشد، اندازه لوریج تاثیری بر ریسک ندارد؛ بلکه میزان سایز لات است که با سطح ریسک شما تاثیر مستقیم دارد؛ یعنی هرچه اندازه لات بزرگ‌تر باشد، ریسک‌تان نیز بیشتر خواهد شد.

 

انواع لات

لات فارکس انواع مختلف استاندارد،‌ مینی، میکرو و نانو دارد که هر یک به‌ترتیب ۱۰۰ هزار، ۱۰ هزار، ۱۰۰۰ و ‌۱۰۰ واحد در نظر گرفته می‌شوند.

اندازه استاندارد برای هر لات ۱۰۰ هزار واحد ارز است که این بزرگ‌ترین واحد برای سنجش اندازه معاملات است. لات‌های استاندارد به این دلیل نام‌گذاری می‌شوند که ۱۰۰ هزار واحد، در بین معامله‌گران باتجربه و حرفه‌ای فارکس به عنوان معیاری نرمال برای معاملات ارز در نظر گرفته می‌شود.

پس از آن اندازه مینی برابر با ۱۰ هزار واحد، میکرو برابر با ۱۰۰۰ واحد و نانو معادل ۱۰۰ واحد است.

انواع لات

 

محاسبه لات در فارکس

فرض کنید یک حساب معاملاتی با موجودی ۱۰ هزار دلار دارید و تصمیم گرفتید ۱ درصد از دارایی خود را در یک معامله ریسک کنید، به این معنی که با ۱۰۰ دلار ضرر در هر معامله مشکلی ندارید.

شما می‌خواهید جفت ارز EUR/USD را معامله کنید که معمولا بر حسب پیپ حرکت می‌کند. یک پیپ در فارکس نشان‌دهنده کوچک‌ترین واحد افزایش یا کاهش قیمت برای اکثر جفت ارزها است.

نرخ فعلی ارز ۱.۲۰۰۰ است و شما معتقدید که قیمت افزایش خواهد یافت. شما یک نقطه شروع را در ۱.۲۰۵۰ انتخاب کرده‌اید و یک دستور توقف ضرر در ۱.۲۰۰۰ قرار داده‌اید تا ضرر احتمالی خود را محدود کنید.

برای محاسبه اندازه لات فارکس خود، باید هم تعداد پیپ‌هایی که در معرض خطر هستید و هم ارزش هر پیپ را در نظر بگیرید. تفاوت بین قیمت ورودی و حد ضرر شما ۵۰ پیپ است.

اکنون که می‌دانید اندازه لات استاندارد برای EUR/USD در فارکس ۱۰۰ هزار است و هر پیپ در اندازه لات استاندارد ۱۰ دلار ارزش دارد، می‌توانید اندازه لات معامله خود را به صورت زیر محاسبه کنید:

لات در فارکس

مثال: اندازه لات = (۱۰۰ دلار) / (۵۰ پیپ) * (۱۰ دلار) = ۲ لات کوچک

بنابراین، شما به این نتیجه رسیده‌اید که باید ۲ لات کوچک یا به عبارت دیگر ۲۰ هزار دلار به جای یک لات استاندارد در فارکس را معامله کنید تا در محدوده تحمل ریسک ۱ درصد خود باقی بمانید. به این ترتیب، حتی اگر معامله شما برخلاف انتظارتان پیش برود و در ۱.۲۰۰۰ دلار متوقف شود، تنها ۱۰۰ دلار  از دست خواهید داد.

 

لوریج و اندازه لات معامله

فرض کنید قصد دارید با ۱۰۰۰ دلار در حساب معاملاتی‌تان شروع کنید. حال می‌خواهید اندازه پوزیشن و اهرم را تعیین کنید. بروکرهای فارکس نسبت‌های اهرمی مختلفی ارائه می‌‌دهند که به شما امکان می‌دهد مقادیر بیشتری نسبت به موجودی حساب خود پوزیشن باز کنید. اهرم، اندازه لات را چند برابر می‌کند.

فرض کنید؛ با یک اهرم ۱:۱۰۰، حساب ۱۰۰۰ دلاری به‌عنوان یک حساب ۱۰۰ هزار دلاری عمل می‌کند که معادل لات استاندارد در فارکس است. برای اندازه و اهرم لات فارکس این موضوع را حتما در نظر بگیرید.

 

اهمیت تعیین لات مناسب برای معامله

یک لات استاندارد در فارکس نیاز به مقدار قابل توجهی پول دارد. حتی اگر احتمال سود بالاتر از انتظار باشد، ریسک شکست می‌تواند شما را به پایین‌تر از آن بکشاند. پس تعیین لات در معاملات فارکس اهمیت زیادی دارد.

اگر به دنبال کسب درآمد سریع هستید، نانو لات گزینه پیشنهادی مناسب برای شماست. لات‌های استاندارد برای کارشناسانی مناسب است که می‌دانند و می‌توانند زیان‌های ناشی از آن‌ها را مدیریت کنند. اگر به‌عنوان یک تازه‌کار با لات‌های استاندارد کار کنید، برای ورود و خروج به بازار با مشکل مواجه خواهید شد.

اگر نمی‌دانید چگونه اندازه لات فارکس مناسب را برای معامله خود انتخاب کنید، اجازه دهید به شما کمک کنیم؛ زیرا تاثیر زیادی بر معاملات و حتی زندگی شما خواهد گذاشت.

  • اندازه حساب شما از فاکتورهای اصلی است. کارگزاران مختلف اندازه و گزینه‌های اهرمی مختلفی را ارائه می‌دهند. برای انتخاب از میان طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها، باید ابتدا امنیت سرمایه خود را در نظر بگیرید و از ریسک‌های غیرضروری خودداری کنید.
  • تحمل ریسک شما نقش مهمی در انتخاب اندازه لات معاملات فارکس دارد. اگر نتوانید حساب کنید و پوزیشن بزرگی باز کنید، نه تنها معامله شما بلکه زندگی‌تان نیز تحت‌تاثیر قرار خواهد گرفت.
  • هر اندازه از لات فارکس برای معاملات، استراتژی مناسب خود را دارد. در فارکس به اندازه لات متفاوتی نیاز دارید. برای انجام معاملات سریع، اندازه‌های میکرو و نانو لات مناسب هستند؛ اما برای سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت‌تر، ممکن است بخواهید اندازه‌های لات کوچک و استاندارد را انتخاب کنید.
  • شرایط بازار نیز برای اطمینان از عدم مواجهه با مشکلات نقدینگی مهم است و برانتخاب شما برای اندازه لات در فارکس تاثیر دارد. با توجه به نوسانات یک جفت ارز، ممکن است بخواهید اندازه لات فارکس کوچک‌تر مانند نانو یا میکرو را انتخاب کنید.
  • در نهایت، انتخاب شما برای اندازه حجم معاملات و اهرم فارکس می‌تواند کل زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. پس پیش از هر اقدامی باید خوب فکر کنید و بعد تصمیم بگیرید؛ اما نه آنقدر که فرصت‌ها را از دست بدهید. بهتر است از کوچک شروع کنید و بعد کم کم به سراغ معاملات بزرگ‌تر بروید.

 

سخن پایانی

معامله در بازارهای مالی نیاز به مهارت و دانش دارد؛ از آنجا که بازار فارکس بزرگ‌ترین بازار مالی در دنیاست به دلیل پیچیدگی و گستردگی اصول خاص خود را دارد که پیش از هر اقدامی باید در نظر گرفته شوند. برای انجام این معاملات حتما باید یک استراتژی از پیش برای خود بچینید. برای این منظور باید اندازه معامله،‌ میزان سود و ضرر و درصد ریسک را مشخص کنید.

معیار اندازه‌گیری حجم معاملات در بازار فارکس،‌ لات است که اندازه‌گیری آن نقش مهمی در میزان ضرر و سود شما در معاملات دارد. به دلیل اهمیت لات فارکس و نحوه محاسبه آن،‌ ما در این مطلب سعی کردیم مفهوم «لات» و چگونگی تعیین آن برای هر معامله فارکس را توضیح دهیم.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا