دوره منتور شیپ
آموزش فارکسپلتفرم‌های معاملاتی

متاتریدر (Metatrader) چیست؟ مقایسه نرم افزار متاتریدر ۴ و ۵

اگر حتی برای چند روز هم که شده به بازار فارکس و معامله جفت ارزها علاقه‌مند شده باشید، حتما تاکنون اسم متاتریدر به گوشتان خورده است و می‌دانید که متاتریدر اسم یک نرم افزار مخصوص برای انجام معامله در فارکس است. این نرم افزار دو نسخه مهم دارد که هر کدام به نام‌های متاتریدر ۴ و متاتریدر ۵ شناخته می‌شوند.

برای آشنایی بیشتر با این نرم افزار و ویژگی‌هایی که هر کدام از این دو نسخه ارائه می‌کنند، همچنین آشنایی با تفاوت‌های متاتریدر ۴ و ۵، در مقاله امروز می‌خواهیم به‌طور کامل در مورد این نرم افزار محبوب و پرکاربرد صحبت کنیم. بنابراین اگر به تازگی وارد فارکس شده‌اید و می‌خواهید با اصول اولیه معامله در این بازار پرنوسان و در عین حال پرسود آشنا شوید، مقاله امروز را از دست ندهید.

متاتریدر چیست؟

متاتریدر ۴ محبوب‌ترین نرم‌افزار معاملاتی برای تریدرهای فارکس است که در سال ۲۰۰۵ میلادی عرضه شد.

«متاتریدر» (MetaTrader) اسم نرم افزاری است که در سال ۲۰۰۵ میلادی توسط شرکتی به نام «متا کوتز» (MetaQuotes) ساخته شده و با نام کامل متاتریدر ۴ روانه بازار شد. در داخل این نرم افزار می‌توان در بازارهای مالی مختلف به انجام معامله پرداخت، اما به دلیل اینکه تقریبا تمام تریدرها و معامله‌گران فارکس از این نرم‌ افزار برای انجام معاملات خود استفاده می‌کنند، نام متاتریدر نیز بیشتر با بازار فارکس عجین شده است.

این نرم افزار، در حال حاضر دو نسخه دارد که شامل متاتریدر ۴ و متاتریدر ۵ می‌شود. با اینکه نسخه پنجم متاتریدر امکانات و ویژگی‌های بیشتری دارد، ولی هنوز هم بسیاری از معامله‌گران فارکس ترجیح می‌دهند از همان نسخه اصلی که متاتریدر ۴ است، استفاده کنند.

متاتریدر ۴ که اغلب به شکل MT4 نیز نوشته می‌شود، مانند بسیاری از پلتفرم‌های معاملاتی به کاربران خود اجازه می‌دهد تا نمودار دارایی‌های مختلف را به‌صورت زنده ببینند، قیمت آن‌ها را با ابزارهای مختلف تحلیل کرده و با اتصال به بروکر خود سفارش‌های خرید و فروش ثبت کنند.

دلیل محبوبیت متاتریدر ۴ نسبت به گزینه‌های دیگر امکان شخصی‌سازی بالای آن است که باعث می‌شود هر تریدر فارکس بتواند آن را متناسب با نیازهای خود شخصی‌سازی کند. در عکس زیر تصویری از متاتریدر ۴ را مشاهده می‌کنید که در آن نمودار جفت ارزهای مختلف و سفارشات اجرا شده به چشم می‌خورد.

یکی دیگر از دلایل محبوبیت متاتریدر ۴ امکان اتوماسیون معاملات است. به عبارت دیگر، افراد حرفه‌ای می‌توانند با استفاده از الگوریتم‌های مخصوص کاری کنند که معاملات آن‌ها براساس پارامترهای از پیش تعیین شده باز و بسته شود.

نکته جالب دیگر در مورد این نرم افزار این است که استفاده از آن برای کاربران بروکرهای مختلف رایگان است. در واقع بسیاری از بروکرها با قرارداد با شرکت سازنده متاتریدر، این نرم افزار را به رایگان در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند.

در سال ۲۰۱۰ میلادی شرکت متا کوتز نسخه جدید این نرم افزار را با نام کامل متاتریدر ۵ و علامت اختصاری MT5 منتشر کرد که همان‌طور که گفتیم بسیاری از حرفه‌ای‌های بازار هنوز هم از نسخه چهارم آن استفاده می‌کنند. بیایید در ادامه بیشتر با ویژگی‌های متاتریدر ۴ و متاتریدر ۵ آشنا شویم و ببینیم چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

 

مقایسه متاتریدر ۴ و متاتریدر ۵

متاتریدر ۴ و متاتریدر ۵ از بسیاری جهات شبیه هم هستند با این تفاوت که در نسخه جدید امکانات و ویژگی‌های بیشتری به این نرم افزار اضافه شده است.

پنج سال بعد از انتشار متاتریدر ۴ در سال ۲۰۰۵، شرکت متا کوتز به‌عنوان سازنده این نرم‌ افزار نسخه جدیدی از آن را با نام متاتریدر ۵ منتشر کرد. ایده اصلی پشت انتشار متاتریدر ۴ ارائه یک پلتفرم کامل و جامع برای انجام معاملات فارکس بود و با معرفی متاتریدر ۵، قرار شد این ویژگی‌ها و امکانات افزایش یافته و ابزارهای بیشتری قابل معامله شوند.

اما سوالی که در ذهن تازه‌واردان به بازار فارکس ایجاد می‌شود این است که تفاوت متاتریدر ۴ و متاتریدر ۵ در چیست و برای شروع بهتر است از کدام نسخه این نرم افزار استفاده کنیم؟ پاسخ به این سوال را می‌توان از چند نظر بررسی کرد که در ادامه آن را می‌خوانید.

متاتریدر

 

ابزارهای قابل معامله

متاتریدر ۴ برای تریدرهای فارکس با هر سطح مهارتی که باشند، مناسب بوده و امکان معامله جفت ارزها و CFDهای مختلف را در یک پلتفرم جامع فراهم می‌کند. متاتریدر ۵ علاوه بر تریدرهای فارکس برای سایر معامله‌گران بازارهای مالی نیز مناسب است و علی‌رغم داشتن برخی محدودیت‌ها، با استفاده از آن می‌توان به طیف بیشتری از بازارهای مالی و ابزارهای معاملاتی وصل شد.

 

تحلیل تکنیکال

هر دو نرم افزار متاتریدر ۴ و متاتریدر ۵ برای تحلیل تکنیکال مناسب هستند، اما در متاتریدر ۵ تعداد اندیکاتورهای تکنیکال داخلی از ۳۰ به ۳۸ عدد افزایش یافته است. تعداد اشیای تحلیلی نیز در متاتدریدر ۵ از ۳۱ به ۴۴ افزایش پیدا کرده و حتی تقویم اقتصادی نیز به آن اضافه شده است. این تقویم به معامله‌گران اجازه می‌دهد از داخل خود نرم افزار متاتریدر اخبار بازارهای مالی و داده‌های اقتصادی را دنبال کنند.

 

تایم فریم‌ها

متا تریدر ۴ از ۹ تایم فریم یا بازه زمانی پشتیبانی می‌کند، در حالی که این رقم در متا تریدر ۵ به ۲۱ عدد می‌رسد. این موضوع باعث می‌شود تا تریدرها و تحلیل‌گران بتوانند با جزئیات بیشتری نمودار قیمت دارایی مورد نظر خود را تحلیل کنند و تصمیمات بهتری بگیرند.

 

اشیای گرافیکی

هر دو نرم افزار MT4 و MT5 از اشیای گرافیکی زیادی پشتیبانی می‌کنند. تعداد این اشیای گرافیکی در نسخه چهار ۳۱ و در نسخه پنجم ۴۴ عدد است. این افزایش به این دلیل در متاتریدر ۵ انجام شده تا تحلیل‌گران بتوانند با آزادی عمل بیشتری اشیای گرافیکی دلخواه خود را روی نمودار قرار داده و الگوها و سطوح مورد نظر خود را به دلخواه خود شخصی‌سازی کنند.

 

زبان‌های برنامه‌نویسی

متاتریدر ۴ از زبان برنامه‌نویسی MQL4 استفاده می‌کند، در حالی که زبان برنامه‌نویسی متاتریدر ۵ MQL5 است. این موضوع ممکن است، مشکلاتی را برای کسانی که می‌خواهند از متاتریدر ۴ به متاتریدر ۵ نقل مکان کنند، به وجود بیاورد، زیرا الگوریتم‌ها و کدهای نوشته شده با زبان MQL4 امکان اجرا با MQL5 را ندارند.

بسیاری از معامله‌گران معتقدند زبان MQL4 ساده‌تر از نسخه جدید است، اما برخی دیگر معتقدند که برای نوشتن الگوریتم‌ها و کدهای برنامه‌نویسی، زبان MQL5 عملکرد بهینه‌تری دارد.

 

سخن پایانی

متاتریدر نرم افزاری است که بسیاری از معامله‌گران فارکس از آن برای انجام معامله و تحلیل نمودار جفت ارز مورد نظر خود استفاده می‌کنند. این پلتفرم در دو نسخه قابل دانلود و استفاده است که متاتریدر ۴ به‌دلیل سادگی و قدیمی‌تر بودن محبوبیت بیشتری نسبت به متاتریدر ۵ دارد. با این حال افرادی که به‌دنبال امکانات و ویژگی‌های بیشتر هستند، می‌توانند با دانلود و نصب متا تریدر ۵ علاوه بر بهره‌مندی از همان امکانات نسخه چهارم، از امکانات جدید این نسخه نیز استفاده کنند.

در طول این مقاله نیز تلاش ما این بود تا به‌طور کامل در مورد تفاوت‌ها و ویژگی‌های متاتریدر ۴ و متاتریدر ۵ صحبت کنیم تا بتوانید یکی از این دو نسخه را که با نیازهای شما مطابقت بیشتری دارد، دانلود کرده و معاملات خود را از داخل آن انجام دهید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام لینک دانلود متاتریدر رو هم لطفا قرار بدید چون منابع مطمئن و سیفی وجود نداره که بشه دانلود کرد سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا