دوره منتور شیپ
آموزش فارکس

سواپ چیست؟ نرخ بهره شبانه فارکس (Swap)

بازار فارکس از جمله بازارهای مالی مهم برای خرید و فروش انواع ارزهای خارجی است که توانسته نظر بسیاری از سرمایه‎‌گذاران را به خود جلب کند. این بازار در عین سودآوری با ریسک‌هایی نیز همراه است، بنابراین برای اینکه بتوانید به یک سرمایه‌گذار موفق در بازار فارکس تبدیل شوید باید با بسیاری از مفاهیم آن آشنایی داشته باشید.

سواپ یا نرخ بهره شبانه از جمله مفاهیم مهم در بازار فارکس است و به معاملاتی تعلق می‌گیرد که بیشتر از یک روز باز می‌مانند. در صورتی که معامله‌گران به این مسئله توجه نکنند، ممکن است متحمل ضرر زیادی شوند و مجبور باشند تمام سودشان را به بروکر بپردازند. بنابراین اگر معاملات شما بیش از یک روز در بازار فارکس باز می‌مانند، برای درک بهتر مفهوم سواپ تا پایان مقاله همراه ما باشید.

سواپ یا نرخ بهره شبانه چیست؟

نرخ بهره شبانه یا سواپ، هزینه‌ای است که معامله‌گر بابت باز بودن معامله بیش از یک روز پرداخت می‌کند. در صورتی که عمر معاملات شما کمتر از یک روز باشد، میزان هزینه سواپ برابر با صفر خواهد بود.

نرخ بهره شبانه که با نام «سواپ» (Swap) نیز شناخته می‌شود، تفاوت میان نرخ‌های بهره است که بیشتر در بازار ارز کاربرد دارد. البته در معاملات CFD و آتی نیز از نرخ سواپ استفاده می‌کنند که در آن نرخ سواپ با هزینه تامین مالی اهرم دارایی پایه مرتبط است.

در حقیقت مقدار سواپ زمانی برای شما اهمیت پیدا می‌کند که پوزیشن‌های معاملاتی خود را در فارکس بیش از یک روز باز نگه دارید، اما اگر معاملات شما قبل از اتمام روز معاملاتی بروکر بسته شود، نیازی به دانستن نرخ سواپ نخواهید داشت.

عکس نرخ بهره شبانه

همانطور که می‌دانید بازار فارکس بازار ارزی است که معمولا در آن ارز دو کشور به‌صورت همزمان معامله می‌شوند. در بازار فارکس تفاوت بین نرخ بهره دو کشور نشان‌دهنده نرخ سواپ خواهد بود که مقدار سواپ بسته به نوع جفت ارزهایی که با یکدیگر معامله می‌شوند، می‌تواند مثبت یا منفی باشد.

سواپ مثبت و منفی دارای شاخص‌های مشخصی است. در صورتی که نرخ بهره ارزی که معامله‌گر خریداری می‌کند پایین‌تر از نرخ بهره ارزی که بفروش می‌رساند باشد؛ سواپِ منفی رخ خواهد داد و باید ضرر پرداخت کند. اما اگر نرخ بهره ارزی که معامله‌گر خریداری می‌کند از نرخ بهره ارزی که بفروش می‌رساند بیشتر باشد؛ در این حالت سواپ مثبت بوده و معامله‌گر در معامله خود سود کرده است.

انواع سوآپ

فرض کنید نرخ بهره شبانه دلار آمریکا و ین ژاپن به ترتیب برابر با ۳.۵۰ درصد و منفی ۰.۱۰ درصد است. بنابراین زمانی که شما می‌خواهید جفت ارز USD/JPY را خریداری کنید، یعنی قصد فروش ین ژاپن و خرید دلار آمریکا را دارید. در این حالت نرخ بهره شبانه از تفاوت نرخ بهره دلار آمریکا و ین ژاپن بدست می‌آید که برابر با مثبت ۳.۶۰ درصد است. لازم به ذکر است در عمل نرخ سواپ تعیین شده توسط نهادهای دولتی ممکن است با چنین فرمولی متفاوت باشد.

 

نحوه محاسبه سواپ یا نرخ بهره شبانه فارکس

زمانی که شما یک معامله را در پوزیشن‌های معاملاتی خود در فارکس بیش از یک روز باز نگه می‌دارید، نرخ سواپ برای شما اهمیت پیدا خواهد کرد. در زیر نحوه محاسبه سواپ در معاملات فارکس آورده شده است که از طریق آن می‌توانید مقدار سواپ هر معامله را محاسبه کنید.

۱۰ / (تعداد شب‌ها * نرخ سواپ * مقدار پیپ) = سواپ

برای مثال اگر معامله‌گر قصد خرید جفت ارز EUR/USD با حجم یک مینی لات را داشته باشد، مقدار سواپ این معامله طبق فرمول زیر محاسبه خواهد شد.

ارزش هر پیپ: ۱ دلار
نرخ سواپ: ۳.۳۱۴
مقدار سواپ: ۰.۳۳۱۴= ۱۰ / ( ۱ * ۳.۳۱۴ * ۱)

البته نیازی به محاسبه مقدار سواپ توسط معامله‌گر نیست، زیرا مقدار آن در پنجره معاملاتی متاتریدر در بخشی به نام سواپ قرار داده شده است.

 

سواپ یا نرخ بهره شبانه در نرم ‌افزار متاتریدر

اگر از نرم‌ افزار متاتریدر برای معاملات خود استفاده می‌کنید، به‌راحتی می‌توانید مقدار سواپ را بر روی این نرم ‌افزار مشاهده نمایید. تنها کافیست بر روی پنجره Market Watch راست کلیک کرده و از منوی باز شده، گزینه Specification را انتخاب نمایید. در این پنجره  دو فیلد با نام‌های Swap Long و Swap Short نشان داده می‌شود که فیلد Swap Long‌ نشان‌دهنده نرخ بهره شبانه برای معاملات خرید و فیلد Swap Short نشانگر نرخ بهره شبانه برای معاملات فروش است.

 

نحوه کار سواپ در فارکس

سهم معامله‌گران از پرداخت بهره وام به بانک، سواپ نامیده می‌شود و تنها برای معاملاتی دریافت می‌شود که بیشتر از ۲۴ ساعت باز باشند.

بازار فارکس یکی از بازارهای مالی بین‌المللی است که به‌تازگی در اقتصاد و بازارهای مالی اهمیت زیادی پیدا کرده است. در بازار فارکس معامله‌گران برای فعالیت و تبادل ارزهای خارجی نیاز به یک بروکر یا کارگزار دارند که نقش واسط را بین معامله‌گران و بانک‌ها ایفا می‌کند.

در حقیقت وظیفه بروکر خرید و فروش سهم‌های متعدد است که برای انجام اینکار نیاز به دریافت وام از بانک‌های معتبر دارد تا از این طریق بتواند بودجه لازم برای خرید و فروش سهم را تامین نماید. اما دریافت وام از بانک دارای یک نرخ بهره است که سهم معامله‌گران از پرداخت این بهره، سواپ نامیده می‌شود.

گفتنی است که سواپ به تمام معاملات سرمایه‌گذاران تعلق نمی‌گیرد و تنها برای معاملاتی دریافت می‌شود که بیشتر از ۲۴ ساعت باز باشند.

 

نرخ سواپ در روزهای چهارشنبه

معامله‌گران برای اینکه نرخ سواپ بیشتری پرداخت نکنند، بهتر است معاملات خود را قبل از روز چهارشنبه ببندند.

همانطور که گفته شد، سواپ به ازای باز نگه داشته شدن معاملات در شبانه‌روز از طرف بروکر دریافت می‌شود. بنابراین اگر در روز چهارشنبه معامله بازی داشته باشید باید نرخ سواپ بیشتری پرداخت نمایید؛ زیرا تسویه معاملات در فارکس سه روزه است و در نتیجه تسویه معاملات روز چهارشنبه به روزهای شنبه و یکشنبه موکول می‌شود که بازار در این روزها تعطیل است.

به همین دلیل تسویه معاملات روز چهارشنبه پس از تعطیلی انجام می‌شود و نرخ سواپ این دو شب نیز در آن اعمال می‌شود. بنابراین نرخ سواپ شب‌های چهارشنبه را باید سه برابر محاسبه کنید.

 

سخن پایانی

بازار فارکس از جمله بازارهای مالی محبوب و معروف برای کسب درآمد شناخته می‌شود که شما می‌توانید از طریق بروکرها و کارگزاری‌ها در این بازار اقدام به خرید و فروش جفت ارزها کنید. سواپ یا نرخ بهره شبانه از جمله مفاهیم رایج و مهم در بازار فارکس است که به تفاوت میان نرخ بهره جفت ارزها اشاره دارد.

در حقیقت سواپ هزینه‌ای است که به ازای باز بودن پوزیشن‌های معاملاتی بیش از یک روز به حساب معامله‌گر تعلق می‌گیرد که به دو دسته سواپ منفی و مثبت تقسیم می‌شود. همچنین برای اینکه معامله‌گران هزینه زیادی را برای سواپ پرداخت نکنند، بهتر است معاملات خود را قبل از روز چهارشنبه ببندند. زیرا نرخ سواپ در شب‌های چهارشنبه سه برابر محاسبه می‌شود.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا