🎁 برای تهیه دوره‌های آموزشی با شرایط بسیار ویژه به‌مناسبت روز معلم.🎁

اینجا را کلیک کنید
دوره منتور شیپ
آموزش فارکس

راهنمای تصویری نحوه معامله در فارکس به زبان ساده

فارکس بزرگ‌ترین بازار مالی جهان است که شاید در نگاه اول درک مفهوم و یادگیری معامله در آن کار دشواری به‌نظر برسد. اما واقعیت این است که برای کسب درآمد از فارکس نیز، مانند هر بازار مالی دیگر، باید از یک قانون ساده و ابتدایی پیروی کنید: خرید در قیمت پایین و فروش در قیمت بالا.

اما این خرید و فروش چگونه انجام می‌شود؟ آیا بازار فارکس محدود به قشر خاصی از افراد جامعه است یا شما هم به‌عنوان یک شهروند ایرانی که مقداری از دارایی خود را برای سرمایه‌گذاری کنار گذاشته، می‌توانید وارد آن شوید و با معامله در آن به درآمد دلاری برسید؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که هیچ محدودیتی برای معامله در فارکس وجود ندارد و همه می‌توانند از پای رایانه‌های شخصی یا گوشی‌های هوشمند خود وارد این بازار شوند و یک منبع درآمد ثانویه برای خود ایجاد کنند.

بنابراین اگر شما هم جزو افرادی هستید که بارها اسم فارکس به گوش‌تان خورده اما تاکنون برای ورود به این بازار و انجام معامله در آن هیچ قدمی برنداشته‌اید، پیشنهاد می‌کنیم حتما تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. قرار است در ادامه تمام مراحل مورد نیاز برای ورود به فارکس و انجام معامله در آن را به‌صورت تصویری و قدم‌به‌قدم شرح دهیم.

ترید و معامله در فارکس یعنی چه؟

زمانی که شما در بازار فارکس جفت ارزی را در قیمت پایین می‌خرید و در قیمت بالا می‌فروشید، از این اختلاف قیمت پیش آمده به سود می‌رسید که به این کار ترید و معامله در فارکس گفته می‌شود.

قبل از اینکه به سراغ یادگیری نحوه انجام معاملات در فارکس برویم، بیایید کمی در مورد مفهوم ترید و معامله در این بازار صحبت کنیم و ببینیم که اصلا چرا باید به چنین بازاری ورود کنیم؟

منظور از «ترید» (Trade) و انجام معامله در فارکس این است که ارز کشور خاصی را بخرید یا بفروشید. این ارز می‌تواند دلار آمریکا یا پوند انگلستان، دلار استرالیا، ین ژاپن یا ارز هر کشور توسعه‌یافته دیگر باشد. در واقع فارکس دقیقا برای همین کار ایجاد شده که افراد بتوانند ارز کشورهای مختلف را به یکدیگر تبدیل کنند و از اختلافات قیمتی پیش آمده در آن‌ها به درآمد برسند.

برای درک بهتر نحوه انجام معامله در فارکس یک مثال می‌زنیم. همان‌طور که می‌دانید در فارکس، ارز کشورها در مقایسه با یکدیگر معامله می‌شوند که به آن‌ها «جفت ارز» (Currency Pair) می‌گوییم. برای مثال اگر بخواهید روی ارزی مثل یورو معامله کنید باید روی جفت ارزهایی معامله باز کنید که یک طرف آن ارز یورو با نماد EUR است.

در حال حاضر بزرگ‌ترین جفت ارز بازار فارکس جفت ارز یورو در مقابل دلار است که با نماد EUR/USD مشخص می‌شود. اگر نگاهی به لیست قیمت‌های فارکس بیندازید متوجه می‌شوید که قیمت این جفت ارز برای مثال حدود ۱.۰۸ در نظر گرفته شده است. این یعنی ارزش ارز یورو در مقایسه با ارز دلار ۱.۰۸ است و اگر بخواهید یک یورو داشته باشید باید معادل ۱.۰۸ دلار خرج کنید.

اکنون فرض کنیم شما می‌خواهید روی این جفت ارز معامله باز کنید و از این راه به درآمد دلاری برسید. برای این کار مقدار ۱۰۰ واحد از جفت ارز EUR/USD را خریداری می‌کنید. در این صورت مقدار سرمایه شما که در این معامله درگیر شده برابر با ۱۰۸ دلار خواهد بود که از ضرب ۱۰۰ در ۱.۰۸ به دست می‌آید.

بعد از گذشت چند ساعت قیمت این جفت ارز به ۱.۱۱ می‌رسد که نشان می‌دهد ارزش ارز یورو در مقایسه با ارز دلار افزایش یافته است. در این صورت اگر شما ۱۰۰ واحد خریداری‌شده خود را با قیمت ۱.۱۱ بفروشید، ۱۱۱ دلار دریافت خواهید کرد. این عدد از ضرب ۱۰۰ در ۱.۱۱ به دست می‌آید.

همان‌طور که می‌بینید شما با سرمایه‌گذاری ۱۰۸ دلاری خود توانستید تعداد دلارهای خود را به ۱۱۱ دلار برسانید که سود ۳ دلاری را در پی داشته است. کاری که شما انجام داده‌اید همان ترید یا انجام معامله در فارکس نام دارد و قرار است در بخش بعدی آموزش صفر تا صد انجام آن را ارائه کنیم.

البته توجه داشته باشید که این تنها یک مثال ساده‌سازی‌شده از نحوه معامله در فارکس است و در معاملات واقعی مفاهیم مهم دیگری همچون اهرم یا «لوریج» (Leverage) نیز دخیل هستند.

 

آموزش انجام معامله در فارکس

برای انجام معامله در فارکس ۶ مرحله وجود دارد که باید به ترتیب آن‌ها انجام دهید. این مراحل شامل انتخاب بروکر، شارژ حساب، راه‌اندازی نرم افزار معاملاتی، اتصال حساب به نرم افزار معاملاتی، انتخاب جفت ارز معاملاتی و ثبت سفارش می‌شود.

چگونه در فارکس معامله باز کنیم؟ روش باز کردن معامله خرید یا فروش در فارکس چگونه است؟ این‌ها سوالاتی هستند که بسیاری از افراد مبتدی بعد از آشنایی با فارکس با آن مواجه می‌شوند. به طور کلی باید بگوییم که صفر تا صد انجام معاملات در فارکس در شش قدم انجام می‌شود که در ادامه هرکدام از آن‌ها را به‌صورت تصویری و قدم‌به‌قدم توضیح می‌دهیم.

البته ممکن است مراحل فرعی دیگری نیز در این بین وجود داشته باشد که از اشاره به آن‌ها صرف‌نظر می‌کنیم. برای مثال می‌توان تحلیل تکنیکال جفت ارز مورد معامله را نیز به عنوان یک مرحله در نظر گرفت.

نحوه معامله در فارکس

در هر صورت ۶ قدم اصلی معامله در فارکس بدین شرح هستند:

 

قدم اول: انتخاب بروکر مناسب

اولین قدم برای انجام معامله و ترید در بازار فارکس انتخاب یک بروکر مناسب است. بروکر در واقع سایت و پلتفرمی است که ما را به بازار بزرگ فارکس متصل می‌کند. بروکرهای بسیار زیادی برای این کار وجود دارند که برخی از آن‌ها به دلایل مختلفی همچون تحریم‌ از ارائه خدمات به کاربران ایرانی سر باز می‌زنند.

اما هیچ جای نگرانی وجود ندارد. برخی بروکرهای فارکس نه‌تنها مشکلی با ایرانی‌ها ندارند بلکه خدمات خود را به زبان فارسی نیز ارائه کرده‌اند. احراز هویت در چنین بروکرهایی با مدارک ایرانی هم ممکن بوده و حتی در برخی از آن‌ها امکان شارژ حساب با پرداخت ریالی نیز فراهم شده است.

یکی از این بروکرها «ویندزور» (Windsor) نام دارد که در ادامه آموزش خود را با استفاده از این بروکر ادامه می‌دهیم. با این حال انجام معامله در سایر بروکرها نیز بسیار مشابه است.

در هر صورت برای عضویت در این بروکر کار راحتی در پیش دارید اما برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله «آموزش بروکر ویندزور (Windsor) + ثبت نام و نکات مهم» را مطالعه کنید.

قدم اول: انتخاب بروکر مناسب

برای مثال تصویر بالا فرم ثبت‌نام اولیه بروکر ویندزور را نمایش می‌دهد که با وارد کردن مشخصات اولیه مثل نام و نام‌خانوادگی و همچنین شماره موبایل و آدرس ایمیل انجام می‌شود.

بعد از تکمیل ثبت‌نام در این بروکر، باید یک حساب معاملاتی باز کنید. این حساب می‌تواند یک حساب واقعی باشد یا یک حساب آزمایشی. در حساب واقعی یا «ریل» (Real) باید به بروکر پول واریز کنید تا بتوانید با سرمایه اصلی خود به انجام معامله و کسب سود بپردازید. همچنین امکان ایجاد حساب آزمایشی یا «دمو» (Demo) نیز وجود دارد که در این صورت می‌توانید با پول‌های مجازی بروکر در فارکس معامله کنید و کار کردن با آن را یاد بگیرید. در این صورت لازم نیست پولی به بروکر واریز کنید یا نگران از دست رفتن سرمایه خود باشید.

قدم اول: انتخاب بروکر مناسب

علاوه بر این، قبل از اینکه بتوانید در بروکر ویندزور یا هر بروکر دیگری که خودتان انتخاب کرده‌اید، معامله کنید باید مراحل احراز هویت آن بروکر را پشت سر بگذارید. آموزش احراز هویت در بروکر ویندزور و باز کردن حساب معاملاتی واقعی یا آزمایشی در دو مقاله «آموزش بروکر ویندزور» و «آموزش فارکس برای مبتدیان» توضیح داده شده که در صورت مواجه شدن با هر مشکلی می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید.

 

قدم دوم: شارژ حساب و واریز پول به بروکر

بعد از عضویت در بروکر، باز کردن حساب معاملاتی و احراز هویت، نوبت به شارژ حساب و واریز پول به بروکر انتخابی می‌رسد. در بروکر ویندزور این کار با ورود به بخش «واریز» انجام می‌شود که در تصویر زیر نیز قابل مشاهده است.

قدم دوم: شارژ حساب و واریز پول به بروکر

با انتخاب این گزینه تمام راه‌های واریز پول به بروکر برای شما نمایش داده می‌شود که بسته به بروکر انتخابی می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال برخی از بروکرها امکان واریز ریالی را نیز برای کاربران ایرانی خود فراهم کرده‌اند و برخی دیگر از ارزهای دیجیتال یا روش‌های دیگری همچون «وب مانی» (Web Money) و «پرفکت مانی» (Perfect Money) استفاده می‌کنند.

یکی از راحت‌ترین راه‌ها برای واریز پول به بروکر از داخل ایران، استفاده از ارزهای دیجیتالی مانند «تتر» (Tether) است. برای این کار می‌توانید گزینه واریز با ارزهای دیجیتال را در بروکر خود انتخاب کنید و سپس سرمایه خود را به شکل ارز دیجیتال تتر به آدرس کیف پول خود در بروکر مربوطه واریز کنید. بدین ترتیب حساب شما در بروکر شارژ می‌شود و می‌توانید به سراغ مراحل بعدی آموزش نحوه معامله در فارکس بروید.

 

قدم سوم: دانلود و نصب نرم افزار معاملاتی مثل متاتریدر

بعد از اینکه سرمایه خود را وارد حساب خود در بروکر کردید، اکنون مراحل انجام معامله آغاز می‌شود. بسیاری از تریدرها و معامله‌گران حرفه‌ای بازار فارکس برای معامله در این بازار از نرم افزارهای معاملاتی استفاده می‌کنند که محبوب‌ترین آن‌ها نرم افزار «متاتریدر» (MetaTrader) است. این برنامه دو نسخه دارد که شامل متاتریدر ۴ (MT4) و متاتریدر ۵ (MT5) می‌شود. با اینکه نسخه پنجم متاتریدر نسخه جدیدتر و با امکانات بیشتر به حساب می‌آید، ولی هنوز هم متاتریدر ۴ انتخاب اول بسیاری از معامله‌گران است.

بنابراین در این قدم باید متاتریدر ۴ را دانلود و نصب کنید. تقریبا تمام بروکرهای فارکس نسخه شخصی‌سازی‌شده متاتریدر ۴ یا ۵ را برای دانلود قرار داده‌اند که بروکر ویندزور نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای همین با مراجعه به پنل کاربری خود در این بروکر می‌توانید با انتخاب گزینه «بیشتر» و رفتن به پایین صفحه، لینک دانلود متاتریدر ۴ دسکتاپ را مشاهده کنید.

قدم سوم: دانلود و نصب نرم افزار معاملاتی مثل متاتریدر

با کلیک روی گزینه «دانلود»، فایل نصبی متاتریدر ۴ در کامپیوتر شما دانلود می‌شود که بعد از آن می‌توانید این نرم افزار را نصب کنید. مراحل نصب متاتریدر ۴ به قدری ساده است که تنها به دو کلیک روی گزینه‌های Next و Finish ختم می‌شود. بعد از اینکه نصب این نرم افزار به پایان رسید نوبت به اتصال حساب بروکر به متاتریدر ۴ می‌رسد که در بخش بعدی آن را آموزش می‌دهیم.

لازم به ذکر است که به جز متاتریدر دسکتاپ، گزینه‌های دیگری نیز برای استفاده وجود دارند. برای مثال همان‌طور که در تصویر بالا نیز مشخص است، در کنار لینک دانلود متاتریدر ۴ دسکتاپ، لینک دانلود متاتریدر ۴ برای گوشی‌های هوشمند اندرویدی و iOS نیز قابل دانلود است. همچنین می‌توانید با انتخاب گزینه «ام تی فور وب تریدر» از نسخه اینترنتی و آنلاین متاتریدر ۴ نیز استفاده کنید که در این صورت نیازی به دانلود و نصب این نرم افزار وجود ندارد.

علاوه بر این، بسیاری از بروکرها نرم افزار معاملاتی مخصوص خود را نیز دارند که این نرم افزار ممکن است تحت وب بوده یا برای دسکتاپ و گوشی‌های هوشمند قابل دانلود و نصب باشد. در مورد بروکر ویندزور شاهد یک اپلیکیشن موبایل اختصاصی هستیم که برای گوشی‌های اندرویدی و iOS قابل دانلود و نصب است.

همچنین برخی بروکرهای فارکس از نرم افزارهای معاملاتی دیگری همچون «نینجا تریدر» (NinjaTrader)، «سی تریدر» (cTrader) و حتی «تریدینگ ویو» (TradingView) نیز پشتیبانی می‌کنند که هرکدام از آن‌ها را می‌توان رقیبی برای متاتریدر در نظر گرفت. برای آشنایی بیشتر با هرکدام از این پلتفرم‌ها خواندن مقاله «۵ نرم افزار برتر ترید فارکس» پیشنهاد می‌شود.

برای ادامه آموزش از نرم افزار معاملاتی متاتریدر ۴ استفاده خواهیم کرد تا هماهنگ با حرفه‌ای‌های بازار پیش برویم.

 

قدم چهارم: اتصال حساب به نرم افزار معاملاتی

فرقی نمی‌کند که نرم افزار معاملاتی شما متاتریدر است یا از اپلیکیشن موبایل اختصاصی خود بروکر استفاده می‌کنید، در این مرحله باید این نرم افزار را به حساب معاملاتی خود در بروکر متصل کنید. در ادامه نحوه اتصال حساب معاملاتی به متاتریدر ۴ را آموزش می‌دهیم.

بعد از اینکه متاتریدر ۴ را در کامپیوتر خود دانلود و نصب کردید روی آیکن آن کلیک کنید تا این نرم افزار اجرا شود. در اولین اجرا صفحه اضافه کردن حساب به‌صورت خودکار باز می‌شود که در تصویر زیر آن را مشاهده می‌کنید. در صورتی که این پنجره برای شما باز نشد از قسمت File روی Open an Account کلیک کنید.

قدم چهارم: اتصال حساب به نرم افزار معاملاتی

با استفاده از گزینه‌هایی که در این پنجره مشاهده می‌کنید، می‌توانید متاتریدر ۴ را به سرورهای بروکر ویندزور وصل کنید. گزینه اول که در انتهای خود عنوان DEMO را دارد، برای معامله در حساب دمو و آزمایشی است. سه گزینه بعدی نیز که در انتهای خود عنوان REAL را دارند برای معامله در حساب واقعی و حقیقی استفاده می‌شوند.

برای ادامه آموزش چون قصد نداریم از سرمایه واقعی خود استفاده کنیم، گزینه اول را انتخاب می‌کنیم تا با سرمایه مجازی خود بروکر بتوانیم مراحل معامله در فارکس را آموزش دهیم. شما برای معامله با سرمایه واقعی خود باید یکی از سه گزینه بعدی را انتخاب کرده و حساب REAL خود را وصل کنید.

با کلیک روی Next وارد صفحه بعدی می‌شوید. در این صفحه اگر از قبل در بروکر ویندزور حساب دمو ساخته‌اید، باید گزینه Existing trade account را انتخاب کرده و نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد کنید. نام کاربری همان شماره حساب معاملاتی است که در بروکر می‌توانید آن را ببینید. کلمه عبور نیز توسط خود شما و در هنگام ساخت حساب معاملاتی انتخاب می‌شود. بعد از وارد کردن این مشخصات با کلیک روی Finish حساب دموی شما در بروکر به متاتریدر ۴ متصل می‌شود و می‌توانید با دنبال کردن مراحل بعدی، معاملات خود را شروع کنید.

قدم چهارم: اتصال حساب به نرم افزار معاملاتی

در صورتی که در بروکر، حساب معاملاتی دمو یا ریل ندارید، می‌توانید با انتخاب یکی از دو گزینه New demo account یا New real account یک حساب معاملاتی جدید ایجاد کنید. با انتخاب هرکدام از این گزینه‌ها و کلیک روی Next صفحه مربوط به ایجاد حساب در بروکر انتخابی شما باز می‌شود.

در هر صورت در این مرحله باید حساب دمو یا ریل داشته باشید و مشخصات آن را کادر Existing trade account وارد کنید. با این کار حساب شما به متاتریدر ۴ وصل می‌شود و شما آماده انجام معامله در فارکس خواهید شد.

 

قدم پنجم: انتخاب جفت ارز معاملاتی

بعد از اینکه حساب دمو یا ریل شما به متاتریدر ۴ وصل شد، اکنون می‌توانید نمودار جفت ارز مورد نظر خود را باز کرده و روی آن سفارش‌های خرید یا فروش ثبت کنید. در فارکس جفت ارزهای مختلفی برای معامله وجود دارد که تعداد آن‌ها بسته به بروکر انتخابی شما متفاوت خواهد بود. همچنین برخی بروکرها امکان معامله روی دارایی‌های دیگری همچون طلا، ارز دیجیتال، شاخص‌ها و… را نیز فراهم کرده‌اند که می‌توانید روی آن‌ها نیز معامله کنید.

قدم پنجم: انتخاب جفت ارز معاملاتی

جفت ارزهای مهم فارکس در قسمت Market Watch متاتریدر ۴ لیست شده‌اند. با این حال ممکن است نماد معاملاتی این جفت ارزها در بروکر شما متفاوت باشد و بار اول آن‌ها را در این لیست مشاهده نکنید. برای رفع این مشکل در همان قسمت Market Watch یک بار راست کلیک کرده و روی Show All‌ کلیک کنید. با این کار لیست کامل نمادهای قابل‌معامله که توسط بروکر شما پشتیبانی می‌شوند، نمایش داده می‌شود.

همچنین می‌توانید با انتخاب گزینه View از منوی اصلی و کلیک روی Symbols به پنجره انتخاب نماد در متاتریدر ۴ وارد شوید. در این پنجره لیست کامل نمادهای قابل‌معامله در بروکر انتخابی شما طبقه‌بندی شده و می‌توانید نماد مورد نظر خود را انتخاب کنید. برای مثال اگر به دنبال معامله روی طلا هستید باید از قسمت Gold به دنبال نماد طلا که XAUUSD است، بگردید و آن را به لیست Market Watch اضافه کنید.

قدم پنجم: انتخاب جفت ارز معاملاتی

در مرحله بعدی قصد داریم نحوه ثبت سفارش خرید یا فروش و انجام معامله روی جفت ارز یورو/دلار (EUR/USD) را آموزش دهیم برای همین در این مرحله به دنبال نماد این جفت ارز که در بروکر ویندزور EURUSD@ است، راست کلیک کرده و روی Chart Window کلیک می‌کنیم. با این کار نمودار این جفت ارز به‌صورت تمام صفحه باز می‌شود و می‌توانیم بعد از انجام تحلیل، روی آن معامله باز کنیم.

قدم پنجم: انتخاب جفت ارز معاملاتی

آموزش انجام معامله روی این جفت ارز در قدم بعدی ارائه شده است.

 

قدم ششم: ثبت سفارش خرید یا فروش و انجام معامله

تا بدین جای کار در بروکر دلخواه خود عضو شده‌ایم و بعد از احراز هویت در آن حساب‌مان را نیز شارژ کرده‌ایم. همچنین حساب خود را به نرم افزار معاملاتی متاتریدر ۴ متصل کرده‌ایم و بعد از انتخاب جفت ارز مورد نظر خود آماده انجام معامله هستیم.

برای باز کردن پنجره مربوط به ثبت سفارش راه‌های مختلفی وجود دارد که شاید راحت‌ترین آن فشار دادن کلید F9 رو صفحه‌کلید باشد. همچنین می‌توانید در منوی بالای متاتریدر نیز روی New Order کلیک کنید یا از منوی اصلی روی Tools کلیک کرده و از آنجا New Order را انتخاب کنید. در هر صورت پنجره ثبت سفارش به شکل زیر برای شما نمایش داده خواهد شد.

قدم ششم: ثبت سفارش خرید یا فروش و انجام معامله

در این پنجره می‌توانید قیمت خرید یا فروش، حجم معامله، نوع ثبت سفارش، حد ضرر و حد سود خود را تعیین کرده و موقعیت معاملاتی خرید یا فروش خود را باز کنید.

کادر Symbol نماد معاملاتی را نمایش می‌دهد که چون روی نمودار یورو/دلار هستیم، به‌صورت خودکار روی نماد این جفت ارز تنظیم شده است. اگر جفت ارز یا دارایی دیگری مدنظرتان است، می‌توانید از این بخش آن را انتخاب کنید.

در کادر Volume حجم معامله انتخاب می‌شود که به‌صورت پیش‌فرض روی عدد ۱ تنظیم شده است. واحد این گزینه یک «لات» (Lot) است و می‌توانید آن را تغییر دهید. اگه نمی‌دانید لات چیست حتما مقاله «اصطلاحات ضروری بازار فارکس» را مطالعه کنید. توجه داشته باشید که حتما لازم نیست ۱ لات کامل انتخاب کنید و می‌توانید حجم معامله خود را روی عددی مثل ۰.۱ لات نیز قرار دهید که البته بستگی به بروکر انتخابی شما دارد.

دو کادر Stop Loss و Take Profit به‌ترتیب مربوط به تعیین حد ضرر و حد سود می‌شوند. با تعیین حد ضرر در واقع به بروکر دستور می‌دهید که در صورت رسیدن قیمت دارایی مورد نظر به یک عدد خاص، معامله با ضرر برای شما بسته شود تا بدین ترتیب از ضررهای بیشتر جلوگیری کنید. سفارش حد سود نیز به بروکر می‌گوید به محض رسیدن قیمت دارایی مورد نظر به یک عدد خاص، سفارش شما را با سود ببندد. با این کار درصورتی که دوباره بازار برخلاف پیش‌بینی شما حرکت کند، سودهایی که به دست آورده بودید، از دست نمی‌رود.

کادر Comment برای ثبت یادداشت برای سفارش ثبت شده است و می‌توانید آن را خالی بگذارید. گزینه Type نیز که یکی از مهم‌ترین گزینه‌های پنجره ثبت سفارش است، نوع سفارش را تعیین می‌کند. به‌صورت پیش‌فرض این گزینه روی Market Execution تنظیم شده است که باعث می‌شود سفارش شما با بهترین قیمت فعلی بازار اجرا شود.

در نهایت با کلیک روی Sell by Market سفارش فروش یا «شورت» (Short) روی جفت ارز انتخابی شما باز می‌شود و با کاهش قیمت آن، به سود می‌رسید. اگر پیش‌بینی شما این است که قیمت این جفت ارز افزایش خواهد یافت، باید با کلیک روی Buy by Market یک موقعیت معاملاتی خرید یا «لانگ» (Long) باز کنید و با افزایش قیمت به سود برسید.

اما اگر بخواهید سفارش خود را با قیمت دلخواه خود ثبت کنید چه؟ در این صورت از قسمت Type نوع سفارش را روی Pending Order قرار دهید تا پنجره ثبت سفارش به شکل زیر تغییر کند.

قدم ششم: ثبت سفارش خرید یا فروش و انجام معامله

همان‌طور که می‌بینید با انتخاب گزینه Pending Order قسمت پایینی پنجره ثبت سفارش تغییر می‌کند. اگر می‌خواهید از افزایش قیمت به سود برسید نوع سفارش را از قسمت Type رو Buy Limit قرار دهید. اگر هم هدف شما کسب سود از کاهش قیمت دارایی مورد نظرتان است این گزینه را روی Sell Limit قرار دهید.

در کادر at price قیمت خرید یا فروش خود را به‌صورت دقیق وارد کنید. اگر می‌خواهید سفارش شما تاریخ انقضا داشته باشد تیک مربوط به Expiry را نیز فعال کرده و تاریخ مورد نظر خود را وارد کنید. در نهایت با کلیک روی Place سفارش خرید یا فروش شما با قیمت معین ثبت می‌شود.

اگر دقت کرده باشید در گزینه Type به جز Buy Limit و Sell Limit دو نوع سفارش دیگر نیز وجود دارد که عبارتند از Buy Stop و Sell Stop. از این دو گزینه در مواقعی استفاده می‌شود که می‌خواهیم در سفارش خرید با قیمتی بالاتر و در سفارش فروش با قیمتی پایین‌تر از قیمت فعلی سفارش خود را ثبت کنیم.

در هر صورت برای راحتی آموزش در این بخش یک سفارش خرید با قیمت بازار روی جفت ارز یورو/دلار باز می‌کنیم و برای آن حد سود و حدضرر نیز تعیین می‌کنیم. هدف ما معامله با حجم ۱ لات است و برای همین Volume را روی ۱ قرار می‌دهیم. در زمان نگارش این آموزش قیمت جفت ارز یورو/دلار در نزدیکی‌های ۱.۰۹ معامله می‌شود و برای همین حدضرر خود را روی ۱.۰۸ و حد سود خود را روی ۱.۱۱ تنظیم می‌کنیم. با کلیک روی Buy by Market سفارش خرید ما با مشخصات دلخواه‌مان ثبت می‌شود.

قدم ششم: ثبت سفارش خرید یا فروش و انجام معامله

اگر بازار باز باشد سفارش ما با موفقیت ثبت و اجرا می‌شود و می‌توانیم آن را در قسمت معاملات باز متاتریدر۴ مشاهده و مدیریت کنیم. این بخش در پایین نرم افزار متاتریدر ۴ و سربرگ Trade قابل‌مشاهده است که در تصویر زیر نیز آن را می‌بینید.

قدم ششم: ثبت سفارش خرید یا فروش و انجام معامله

از این قسمت می‌توانید سفارش‌های باز و میزان سود یا ضرر هرکدام را ببینید و در صورت نیاز آن‌ها را مدیریت کنید. در نهایت نیز سفارش شما به حد سود یا حد ضرر برخورد می‌کند و بسته می‌شود. همچنین خودتان هم می‌توانید سفارش خود را به‌صورت دستی ببندید. سود و ضرر هر معامله نیز بلافاصله در حساب شما اعمال می‌شود و می‌توانید در بروکر خود آن را ببینید یا برداشت کنید.

 

سخن پایانی

همه ما به دنبال بازاری می‌گردیم که بتوانیم در آن سرمایه‌ خود را افزایش دهیم و به سود برسیم. بازارهای مختلفی برای این کار وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن بازار فارکس است. شما می‌توانید به کمک فارکس از داخل اتاق خود و تنها با یک اتصال اینترنت به بزرگ‌ترین بازار مالی جهان متصل شوید و درآمد دلاری داشته باشید.

اما بسیاری از کسانی که اسم فارکس به گوش‌شان می‌خورد فکر می‌کنند که چنین بازاری تنها مختص قشر خاصی از جامعه است و آن‌ها توانایی فعالیت و کسب درآمد از آن را ندارند. این در حالی است که مانند هر حرفه دیگر، معامله در فارکس نیز قابل یادگیری است.

از همین رو در مقاله امروز سعی کردیم به زبانی ساده و مرحله به مرحله، مراحل ورود به بازار فارکس و نحوه معاملات در فارکس را برایتان آموزش دهیم تا شما هم بتوانید از این بازار پرسود به درآمد دلاری برسید.

آیا شما هم تجربه معامله و کسب سود از فارکس را داشته‌اید؟ خوشحال می‌شویم اگر از بخش نظرات تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

منبع
cityindexaxiwikihowblueberrymarkets

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا