دوره منتور شیپ
آموزش فارکسپلتفرم‌های معاملاتی

مقایسه نرم افزار متاتریدر نسخه ۴ و ۵

معامله‌گران با استفاده از پایانه‌های معاملاتی می‌توانند معاملات خود را مدیریت کنند. متاتریدر از جمله پلتفرم‌های قدرتمند در بازار فارکس است که کاربران به‌راحتی می‌توانند آن را بر روی کامپیوتر یا گوشی همراه خود نصب کنند.

با نصب متاتریدر بر روی تلفن همراه این فرصت برای معامله‌گران فراهم می‌شود تا با همراه داشتن ابزار کار خود در هر لحظه، معاملات خود را به‌صورت آنلاین چک کرده و همچنین به سابقه معاملاتی خود دسترسی داشته باشند.

ما قصد داریم تا در این مقاله به معرفی نرم افزار متاتریدر بپردازیم و همچنین نحوه دانلود نرم افزار متاتریدر نسخه ۴ و ۵ و تفاوت این دو نسخه را به‌طور کامل توضیح دهیم.

معرفی نرم افزار متاتریدر

نرم افزار متاتریدر با متصل کردن سیستم‌های ترید مختلف امکان انجام معاملات را برای کاربران فراهم می‌کند. این نرم افزار در دو نسخه ۴ و ۵ در بازار موجود است.

پلتفرم‌ها یا پایانه‌های معاملاتی، محیطی برای انجام معاملات هستند که شرکت‌های گوناگونی این پلتفرم‌ها را طراحی و عرضه کرده‌اند. هر یک از این پلتفرم‌ها ویژگی‌های مختص به خود را دارند؛ برخی تنها امکان انجام معامله و برخی دیگر امکان تجزیه و تحلیل بازار را نیز فراهم می‌کنند.

نرم افزار متاتریدر از جمله پلتفرم‌های معاملاتی در بازار فارکس است که تمام بروکرها و کارگزاران برای فراهم کردن دسترسی مشتریان به بازارهای مالی جهت انجام معاملات از این پلتفرم استفاده می‌کنند. در حقیقت این نرم افزار با متصل کردن سیستم‌های ترید مختلف به یکدیگر، امکان انجام معاملات در آن‌ها را به‌وسیله کامپیوتر یا تلفن همراه فراهم می‌کند.

نرم افزار متاتریدر توسط شرکت روسی MetaQuotes در دو نسخه MT4 و MT5 برای ورود به بازار فارکس ارائه شده است. این شرکت روسی نسخه ۴ و ۵ متاتریدر را به‌ترتیب در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۱۰ به بازار عرضه کرده است.

متاتریدر یک نرم افزار رایگان بوده و دانلود و نصب آن بسیار آسان است، به همین دلیل جزو پلتفرم‌های محبوب بسیاری از کاربران قرار گرفته است. محیط این نرم افزار کاملا کاربرپسند بوده و امکان دسترسی به نمودار قیمت و انجام معاملات را به‌صورت خودکار با استفاده از Expert Adviser فراهم می‌کند. همچنین معامله‌گران می‌توانند تریدهای گذشته خود را نیز بر روی این نرم افزار ببینند.

نکته مهم دیگری که در رابطه با این نرم افزار وجود دارد این است که کاربران می‌توانند تنظیمات مربوط Stop Order و Stop Loss مربوط به معاملات خود را بر روی متاتریدر انجام دهند.

 

تفاوت متاتریدر ۴ و ۵

مهم‌ترین تفاوت نسخه ۴ و ۵ نرم افزار متاتریدر در زبان برنامه‌نویسی است. همچنین قابلیت‌های زیادی به نسخه ۵ متاتریدر اضافه شده است، اما همچنان نسخه ۴ به‌دلیل کاربری ساده از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

همانطور که گفتیم نرم افزار متاتریدر در دو نسخه ۴ و ۵ توسط یک شرکت روسی برای معامله‌گران بازار فارکس طراحی شده است. اگرچه نسخه ۵ ورژن جدیدتر این نرم افزار بوده و قابلیت‌های زیادی به آن اضافه شده، اما همچنان نسخه ۴ متاتریدر از محبوبیت بیشتری برخوردار است. دلیل این امر نیز متفاوت بودن زبان برنامه نویسی این دو ورژن است. در ادامه پنج مورد از تفاوت‌های این دو نرم افزار را به‌طور کامل بررسی خواهیم کرد.

  • اولین و مهم‌ترین تفاوت این دو نسخه در زبان برنامه‌نویسی است که در نسخه ۴ از زبان کدنویسی MQL4 و در متاتریدر ۵ از MQL5 استفاده می‌شود. نسخه 5 متاتریدر برای افرادی که از اکسپرت استفاده می‌کنند، گزینه مناسبی است. اما اگر تمام معاملات خود را به‌صورت دستی ثبت می‌کنید، هر دو نسخه یکسان خواهند بود.
  • سیستم عامل متاتریدر ۴ به‌صورت Single thread و ۳۲ بیتی بوده، در حالی که متاتریدر ۵ دارای یک سیستم عامل Multi Thread و ۶۴ بیتی است، بدین منظور سرعت انجام معاملات در متاتریدر ۵ بیشتر از متاتریدر ۴ است.
  • تعداد اندیکاتورها و ابزارهای تحلیلی نوشته شده برای متاتریدر ۵ بیشتر از متاتریدر ۴ است. همچنین برخی از برنامه‌ها و اندیکاتورها موجود در هر یک از این نسخه‌ها با نسخه دیگر متفاوت است.
  • هزینه انجام معاملات نظیر اسپرد و کمیسیون در متاتریدر ۴ و ۵ با یکدیگر متفاوت است.
  • متاتریدر ۵ فرآیند ذخیره داده‌ها را با دقت بالاتری انجام می‌دهد و در نتیجه نتایج دقیق‌تر و کامل‌تری را ارائه می‌دهد. به همین دلیل نتایج حاصل از بک تست در متاتریدر ۵ دقیق‌تر از متاتریدر ۴ است. بک تست یک روش کلی است که نتایج یک استراتژی را با توجه به داده‌های گذشته اعتبارسنجی می‌کند.
  • تعداد سفارشات قابل اجرا و معوق در متاتریدر ۵ به‌ترتیب برابر با چهار و شش عدد و در متاتریدر ۴ به ترتیب برابر با سه و چهار عدد است.
  • قابلیت دسترسی به متاتریدر ۴ در بروکرها راحت‌تر بوده و همچنین انجام معاملات با نسخه ۴ آسان‌تر از نسخه ۵ است.
  • رویه اجرای سفارشات در متاتریدر ۴ به‌صورت «انجام یا ابطال» (Fill or Kill) است. در حالی‌که متاتریدر ۵ از هر دو روش انجام یا ابطال یا «سفارشات فوری یا ابطال» (Immediate or cancel) پشتیبانی می‌کند.

سفارشات Fill or Kill به سفارشاتی می‌گویند که در آن‌ها بروکرها موظفند تمام سفارشات را به‌صورت کامل انجام دهند و در غیر این صورت سفارشات باطل می‌گردد. اما در سفارشات Immediate or cancel اگر قسمتی از سفارشات قابلیت انجام داشته باشد، معامله‌گر آن قسمت را انجام داده و مابقی سفارشات را باطل می‌کند.

  • هر دو نسخه از قابلیت هجینگ پشتیبانی می‌کنند. در واقع هجینگ نوعی استراتژی پوشش ریسک است و به معنی گرفتن یک موقعیت برای جبران نوسانات شدید قیمت است.
  • در متاتریدر ۴ امکان ارائه پلتفرم معاملاتی به‌صورت «نتینگ» (Netting) وجود ندارد، اما در متاتریدر ۵ بروکر می‌تواند پلتفرم معاملاتی را به‌صورت نتینگ ارائه دهد، یعنی معامله‌گر می‌تواند در یک زمان تنها یک معامله بر روی یک ابزار معاملاتی داشته باشد.

مقایسه متاتریدر ۴ و ۵

 

دانلود نرم افزار متاتریدر نسخه ۴ و ۵

همانطور که گفتیم نرم افزار متاتریدر از محبوب‌ترین پلتفرم‌های معاملاتی در جهان به‌شمار می‌رود که هر دو نسخه آن قابلیت نصب بر روی کامپیوتر و همچنین تلفن همراه را دارند. معامله‌گران می‌توانند نسخه ۴ متاتریدر را به صورت مستقیم از سایت متاتریدر ۴ و نسخه ۵ را از سایت متاتریدر ۵ دانلود کنند.

همچنین کاربرانی که قصد نصب این نرم افزار بر روی تلفن همراه را دارند، می‌توانند از طریق برنامه Play Store بر روی سیستم عامل اندروید یا برنامه App Store برای سیستم عامل IOS نرم افزار متاتریدر را دانلود کنند.

 

سخن پایانی

نرم افزار متاتریدر یک پلتفرم معاملاتی محبوب و قابل اعتماد در بازار فارکس است که امکان انجام معاملات را در یک بستر امن برای کاربران فراهم می‌کند. این نرم افزار در دو نسخه ۴ و ۵ در بازار موجود است که هر دو نسخه قابلیت نصب را بر روی دسکتاپ و تلفن همراه دارند.

مهم‌ترین تفاوت نسخه ۴ و ۵ نرم افزار متاتریدر در زبان برنامه نویسی است که این امر باعث شده که مهاجرت از نسخه ۴ به نسخه ۵ برای کابران کمی دشوار باشد. علاوه بر این، با وجود قابلیت‌های بسیاری که به متاتریدر ۵ افزوده شده است، اما همچنان متاتریدر ۴ به دلیل کاربری و مدیریت ساده‌تر جزو محبوب‌ترین پلتفرم‌های تجاری است.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا